NOWY Test ze specjalizacji psychiatrycznej dla pielęgniarek - jesień 2018

PIELĘGNIARSTWO PSYCHIATRYCZNE
TEST NR 46N1418
Zadanie 1.
Ochrona praw osób przebywających w Szpitalu Psychiatrycznym
należy do zadań?
A. Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego,
B. Ordynatora/Kierownika danej jednostki - Szpitala,
C. Dyrektora/Prezesa Szpitala Psychiatrycznego,
D. Zespołu terapeutycznego danego oddziału.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego. Dz. U. z 2017 r. poz. 882. Aktualizacja 26.05.2017 r.
Zadanie 2.
Model rozumienia etiologii zaburzeń psychicznych jako wynik
zmian lub anomalii w budowie lub funkcji mózgu nazywa się
terminem:
A. biologicznym,
B. psychospołecznym,
C. psychoanalitycznym,
D. poznawczym.
Literatura: Heitzman J., Furgał M., Pilecki M.: Etiologia, patogeneza i
epidemiologia zaburzeń psychicznych. [w] Heitzman J. (red): Psychiatria.
PZWL, Warszawa 2007, s 16.
Zadanie 3.
Istnienie patologicznych triad w rodzinie np. matka i dziecko
tworzy koalicję przeciwko ojcu, to forma patologii systemu
rodzinnego dotycząca:
A. zaburzeń struktury rodziny,
B . zaburzeń związanych z zasadami regulującymi
funkcjonowanie rodziny jako systemu,
C. zaburzeń komunikacji w rodzinie,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Czabała J.C.: Podstawy psychologiczne współczesnej psychiatrii.
[w] Bilikiewicz A. i wsp.: Psychiatria. Tom I. Urban&Partner, Wrocław,
2002: s. 270.
Zadanie 4.
Funkcjonowanie psychiki jest uwarunkowane działaniem
mechanizmów selekcjonujących, których komponentem pełniącym
funkcje ukierunkowujące człowieka na odbieranie lub odrzucanie
informacji pełni:
A. zapamiętywanie,
B. percepcja,
C. myślenie,
D. uwaga.
Literatura: Grzywa A.: Omamy i urojenia. Urban&Partner, Wrocław, 2000, s.
64-65.
Zadanie 5.
Chorzy na depresję, którzy znajdują się w stresującej sytuacji
psychospołecznej i u których stwierdza się myśli, plany i
intencje samobójcze:
A. mogą być leczeni w warunkach ambulatoryjnych,
B. mogą być leczeni w oddziałach dziennych,
C . mogą być leczeni w trybie hospitalizacji domowej, jeśli
nie mają dostępu do środków, które mogłyby posłużyć do
popełnienia samobójstwa,
D. powinni być leczeni w warunkach szpitalnych.
Literatura: Krzyżowski J., Miller L., Wand T. (red): Stany nagłe w
psychiatrii. Medyk, Warszawa 2008: s. 294.
Zadanie 6.
Autorem definicji: Zdrowie psychiczne to zdolność do rozwoju w
kierunku wszechstronnego rozumienia, przeżywania, odkrywania i
tworzenia coraz wyższej hierarchii rzeczywistości i wartości,
aż do konkretnego ideału indywidualnego i społecznego, jest:
A. Aaron Antonovsky,
B. Maxwell Jones,
C. Kazimierz Dąbrowski,
D. Tadeusz Bilikiewicz.
Literatura: Kurpas D., Miturska H., Kaczmarek M. (red): Podstawy
psychiatrii dla studentów pielęgniarstwa. Wydawnictwo Continuo, Wrocław
2009: s. 10.
Zadanie 7.
Na oddziałach psychiatrycznych dla niepoczytalnych sprawców
przestępstw obowiązuje zasada:
A. ważniejsze jest zabezpieczenie, niż leczenie,
B. ważniejsze jest leczenie, niż zabezpieczenie,
C. równe traktowanie leczenia i zabezpieczenia,
D . nie ma możliwości przenoszenia pacjenta z oddziału o
maksymalnym poziomie zabezpieczenia do oddziału o
zabezpieczeniu podstawowym i odwrotnie.
Literatura: Heitzman J., Gierat B.: Etyczne i prawne aspekty opieki
psychiatrycznej. [w] Heitzman J.: Psychiatria. PZWL, Warszawa 2007: 321
Zadanie 8.
Spośród czynników środowiskowych, które wywierają wpływ na
rozwój psychiczny dziecka największe znaczenie ma system:
A. szkolny,
B. rówieśniczy,
C. rodzinny,
D. społeczno-kulturowy.
Literatura: Namysłowska I.: Rozwój psychiczny człowieka. [w] Bilikiewicz A.
i wsp.: Psychiatria. Tom I. Urban&Partner, Wrocław, 2002: s. 237.
Zadanie 9.
Sąd po otrzymaniu zawiadomienia o przyjęciu pacjenta do
szpitala psychiatrycznego bez jego zgody, prowadzi
postępowanie:
A. tylko wtedy, jeśli zostało popełnione przestępstwo,
B . tylko wtedy, jeśli pacjent po przyjęciu nadal nie
wyraża zgody na leczenie,
C . tylko wtedy, jeśli pacjent został przyjęty na
obserwację 10-dniową z powodu agresji, a zachodzą
wątpliwości, czy jest chory psychicznie,
D. w każdym przypadku przyjęcia wbrew woli pacjenta.
Literatura: Kosmowski W.: Etyczne i prawne aspekty opieki psychiatrycznej.
W. Górna K., Jaracz K., Rybakowski J. (red): Pielęgniarstwo psychiatryczne.
PZWL. Warszawa, 2012, s 21.
Zadanie 10.
Czy Rzecznik Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego ma prawo
wglądu w dokumentację medyczną pacjenta?
A. tak, bez ograniczeń,
B . nie, nie może mieć wglądu, gdyż nie jest członkiem
zespołu terapeutycznego,
C. tylko za zgodą lekarza prowadzącego,
D . tak, tylko za zgodą osoby, której ta dokumentacja
dotyczy, jej przedstawiciela ustawowego lub
faktycznego.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego. Dz. U. z 2017 r. poz. 882. Aktualizacja 26.05.2017 r.
Zadanie 11.
Czy osoba wobec, której wydano postanowienie o przyjęciu do
Domu Pomocy Społecznej odmawia stawienia się w DPS, może być
doprowadzona tam przez policję?
A. nie, ponieważ nie popełniła przestępstwa,
B . tak, sąd z urzędu może zarządzić zatrzymanie i
przymusowe doprowadzenie do DPS przez policję,
C. nie, pracownicy DPS są do tego zobligowani,
D . tylko, jeżeli jest ubezwłasnowolniona i opiekun prawny
wyrazi na to zgodę.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego. Dz. U. z 2017 r. poz. 882. Aktualizacja 26.05.2017 r.
Zadanie 12.
W klasyfikacji ICD-10 w kategorii F60-69 klasyfikuje się:
A . zaburzenia nerwicowe, związane ze stresem i pod
postacią somatyczną,
B. zaburzenia osobowości i zachowania dorosłych,
C. upośledzenie umysłowe,
D. zaburzenia rozwoju psychologicznego.
Literatura: Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów
Zdrowotnych ICD-10. Rewizja dziesiąta WHO 2009, s. 238.
Zadanie 13.
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów Narodowy Program
Ochrony Zdrowia Psychicznego jest realizowany w latach:
A. 2010-2014,
B. 2017-2022,
C. 2012-2016,
D. 2013-2017.
Literatura: Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego. Rozporządzenie
Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2017r. Ministerstwo Zdrowia, Warszawa 2011,
s. 3.
Zadanie 14.
Przyczyną powstawania zespołu serotonergicznego jest:
A. gwałtowny wzrost poziomu serotoniny,
B. gwałtowny spadek poziomu serotoniny,
C. znaczny niedostatek prekursora serotoniny,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Krzyżowski J., Miller L., Wand T. (red): Stany nagłe w
psychiatrii. Medyk, Warszawa 2008: s. 431.
Zadanie 15.
Założenia psychiatrii środowiskowej dążą między innymi do:
A . leczenia pacjenta w jak najmniej represyjnych dla niego
warunkach,
B. zredukowania ilości osób w zespole terapeutycznym,
C. skrócenia czasu leczenia,
D. ograniczenia stygmatyzacji chorych.
Literatura: pod redakcją Adama Bilikiewicza, Psychiatria, podręcznik dla
studentów medycy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Wydanie III zmienione i
uzupełnione – rok wydania 2011. Strona 605
Zadanie 16.
Czy NFZ – Narodowy Fundusz Zdrowia jest podmiotem biorącym
udział w realizacji Narodowego Programu Ochrony Zdrowia
Psychicznego na lata 2017–2022?
A. nie, nie jest – NFZ jest jego twórcą,
B. tak, jest,
C. jedynie NFZ jest jego wykonawcą,
D. odpowiedzi A i C są prawidłowe.
Literatura: dziennikustaw.gov.pl/du/2017/458/D2017000045801.pdf
Zadanie 17.
Wdrożenie środowiskowego modelu ochrony zdrowia psychicznego
tj. zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi
wielostronnej i powszechnie dostępnej blisko miejsca ich
zamieszkania opieki zdrowotnej oraz innych form opieki i pomocy
niezbędnych do życia w środowisku rodzinnym i społecznym jest:
A . niezbędnym kierunkiem zmian i warunkiem rozwoju
Psychiatrycznej Opieki Zdrowotnej w Rzeczpospolitej
Polskiej,
B. standardem realizowanym w ramach programu NFZ,
C . zadaniem, które jest realizowane przez Samorząd
Terytorialny,
D. odpowiedzi A i B są prawidłowe.
Literatura: dziennikustaw.gov.pl/du/2017/458/D2017000045801.pdf
Zadanie 18.
Ryzyko prób samobójczych i innych zachowań autoagresywnych
wzrasta u osób przyjmujących substancje psychoaktywne,
zwłaszcza:
A. marihuanę,
B. alkohol,
C. rozpuszczalniki,
D. leki uspokajające.
Literatura: Pilecki M.: Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania
spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych. [w] Heitzman J.:
Psychiatria. PZWL, Warszawa 2007, s 74.
Zadanie 19.
W relacji z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi do zachowań
terapeutycznych początkujących kontakt i komunikację NIE należy
zachowanie:
A. dostrzeganie pacjenta,
B. parafrazowanie,
C. spostrzeganie zmian,
D. bycie dostępnym dla pacjenta.
Literatura: Górna K., Jaracz K., Robakowski J. (red): Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Podręcznik dla studiów medycznych. Wyd. Lekarskie PZWL.
Warszawa; 2012, s: 142-143.
Zadanie 20.
Konsekwentnie odgrywana przez pacjenta przez kilka dni
symulacja może przejść w tzw.:
A. agrawację,
B. metasymulację,
C. dysymulację,
D. symulację nawarstwioną.
Literatura: Kobus A.: Wywiad psychiatryczny. W. Górna K., Jaracz K.,
Rybakowski J. (red): Pielęgniarstwo psychiatryczne. PZWL. Warszawa, 2012, s
133.
Zadanie 21.
Do jakościowych zaburzeń świadomości NIE zalicza się:
A. majaczenia,
B. zamroczenia,
C. półśpiączki,
D. splątania.
Literatura: Leszczyńska-Rodziewicz A.: Podstawy kliniczne. W. Górna K.,
Jaracz K., Rybakowski J. (red): Pielęgniarstwo psychiatryczne. PZWL.
Warszawa, 2012, s 410.
Zadanie 22.
Wśród zalecanych technik komunikowania się z pacjentem z
zaburzeniami lękowymi wymienia się:
A. oferowanie siebie, wyjaśnienie, werbalizowanie,
B. aktywne słuchanie, parafrazowanie, odzwierciedlanie,
C. zachęcanie do opisu przeżyć, zachęcanie do porównań,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej. Lublin; 2007, s: 71.
Zadanie 23.
Która z wymienionych chorób infekcyjnych może mieć szkodliwy
wpływ na płód i być przyczyną upośledzenia umysłowego:
A. różyczka,
B. toksoplazmoza,
C. ospa wietrzna,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Bilikiewicz A., Pużyński S., Robakowski J., Wciórka J. (red):
Psychiatria. Wyd. Urban&Partner. Wrocław; 2002, Tom 2 (Psychiatria
kliniczna), s: 630.
Zadanie 24.
Najczęstszą przyczyną otępienia jest:
A. choroba Alzheimera,
B. otępienie z ciałami Lewy’ego,
C. otępienie o podłożu naczyniowym,
D. otępienie czołowo-skroniowe.
Literatura: Jarema M. (red): Psychiatria w praktyce. Podręcznik dla lekarzy
specjalizujących się w psychiatrii i lekarzy innych specjalności. Wyd.
Oficyna Wydawnicza Medical Education. Warszawa; 2011, s:290.
Zadanie 25.
Nadmierną wrażliwością na niepowodzenia, niezdolnością do
wybaczania zniewag, podejrzliwością i tendencją do
zniekształcania doświadczeń przez opaczną interpretację
obojętnych, a nawet przyjaznych zachowań innych ludzi jako
wrogich czy pogardliwych, cechuje się osobowość:
A. borderline,
B. schizoidalna,
C. paranoiczna,
D. histrioniczna.
Literatura: Grzywa A.: Omamy i urojenia. Urban&Partner, Wrocław, 2000, s.
95.
Zadanie 26.
Do atypowych leków przeciwpsychotycznych NIE zalicza się:
A. Klozapina (Klozapol),
B. Olanzapina (Zyprexa),
C. Perfenazyna (Trilafon),
D. Kwetiapina (Seroquel).
Literatura: Górna K., Jaracz K., Robakowski J. (red): Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Podręcznik dla studiów medycznych. Wyd. Lekarskie PZWL.
Warszawa; 2012, s: 201.
Zadanie 27.
Leczenie substytucyjne metadonem prowadzone jest u osób
uzależnionych od:
A. kokainy,
B. opiatów,
C. alkoholu,
D. tytoniu.
Literatura: Ziółkowski M, Czarnecki D., Opozda K.: Zaburzenia spowodowane
zażywaniem substancji psychoaktywnych. W. Górna K., Jaracz K., Rybakowski
J. (red): Pielęgniarstwo psychiatryczne. PZWL. Warszawa, 2012, s 269.
Zadanie 28.
Szczególnie zalecaną techniką komunikacji z pacjentem
przejawiającym objawy psychotyczne (omamy, urojenia), przy
jednoczesnym zachowaniu przez pacjenta co najmniej częściowego
wglądu w objawy chorobowe, jest technika komunikacji zwana:
A. eksploracją,
B. urealnianiem,
C. modelowaniem,
D. zachęcaniem do oceny.
Literatura: Górna K., Jaracz K., Robakowski J. (red): Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Podręcznik dla studiów medycznych. Wyd. Lekarskie PZWL.
Warszawa; 2012, s: 153.
Zadanie 29.
Model pielęgnowania wg Nancy Roper w pielęgniarstwie
psychiatrycznym, koncentruje się szczególnie na:
A. wzajemnej relacji pielęgniarka-pacjent,
B . aktywnościach życiowych podejmowanych przez pacjenta i
wspólnym rozpoznawaniu aktualnych i potencjalnych
problemów,
C. zaspakajaniu potrzeb pacjenta,
D. wspieraniu procesu adaptacji pacjenta.
Literatura: Wilczek-Różyczka (red.) Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego poz. 68
Zadanie 30.
Postępując z osobami zatrutymi substancjami psychotropowymi
przed przewiezieniem ich na oddział toksykologiczny NIE należy:
A. wywoływać wymiotów, jeśli lek został podany dożylnie,
B . zapobiegać zachłyśnięciu, jeśli pacjent jest w
śpiączce,
C . zbierać informacji o historii choroby, jeśli jest to
możliwe,
D . starać się unieruchomić pacjenta, jeśli staje się coraz
bardziej pobudzony.
Literatura: Krzyżowski J., Miller L., Wand T. (red): Stany nagłe w
psychiatrii. Medyk, Warszawa 2008: s. 403.
Zadanie 31.
Autentyczność w pracy z pacjentem chorym psychicznie:
A . przeszkadza – personel nie powinien zdradzać swoich
stanów,
B . przeszkadza – nie pozwala budować dystansu z
pacjentami,
C. dotyczy tylko pielęgniarek,
D . jest konieczna, ponieważ pacjenci są bardzo wrażliwi na
wszelkie nieautentyczne zachowania.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 37
Zadanie 32.
Oferowanie siebie w komunikowaniu się z chorym psychicznie to:
A . skupienie się na funkcji instrumentalnej poprzez
wykonywanie wszelkich czynności pielęgnacyjnych zgodnie
z aktualną wiedzą,
B . nawiązanie relacji z pacjentem poprzez zwrócenie uwagi
na jego wygląd i zmianę zachowania,
C . wczuwanie się w emocjonalną sytuację pacjenta,
spojrzenie na nią z jego perspektywy oraz w taki sposób
komunikowanie, aby odczuł że jest zrozumiany,
D . skupienie uwagi na pacjencie, na jego potrzebach,
zapewnienie o stałej obecności i chęci rozmowy.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 35.
Zadanie 33.
Zdań typu: „Głowa do góry”, „Wszystko będzie OK”, w relacji
terapeutycznej pielęgniarka psychiatryczna – chory psychicznie,
należy:
A . często używać, bowiem szybko uspokajają i wyciszają
pacjenta,
B . używać jak najczęściej w stosunku do adolescentów z
depresją,
C . unikać, bowiem stanowią często źródło irytacji
pacjenta,
D . raczej unikać, bowiem pacjenci nie traktują poważnie
"wyluzowanego" personelu.
Literatura: Rybakowski J., Pużyński S., Wciórka J. (red.): Psychiatria, t.
1, 2, 3. Wyd. Urban & Partner, Wrocław 2012 t.1, s.412.
Zadanie 34.
Wzrost umiejętności radzenia sobie ze stresem, wzrost
umiejętności społecznych i wzmocnienie poczucia skuteczności,
to cele komunikowania terapeutycznego z pacjentem:
A. w ostrym stanie psychotycznym,
B. uzależnionym,
C. w stanie katatonicznym,
D. z zaburzeniem postrzegania.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej , Lublin 2007 s.91-92
Zadanie 35.
Parafrazowanie to:
A. okazywanie zrozumienia,
B . powtarzanie za pacjentem niektórych istotnych elementów
jego wypowiedzi,
C. obserwowanie sygnałów niewerbalnych,
D . specyficzne wejście w wewnętrzny świat przeżyć rozmówcy
i nazywanie tego, co czuje w chwili o której opowiada.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 32
Zadanie 36.
Tolerancja w pracy z pacjentem chorym psychicznie:
A. nie ma znaczenia,
B . przeszkadza, pacjent musi wrócić do „rzeczywstości”,
nie można tolerować jego dziwnych zachowań,
C. dotyczy tylko pielęgniarek,
D . jest nieodzowna w budowaniu poczucia akceptacji
pacjenta.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej , Lublin 2007 s.36
Zadanie 37.
Zespół terapeutyczny to:
A. tylko lekarze i pielęgniarki zatrudnieni w szpitalu,
B. cały personel szpitala niezależnie od kwalifikacji,
C . grupa ludzi o odpowiednich kwalifikacjach,
doświadczeniu i wiedzy współpracujących ze sobą w celu
realizacji celów terapeutycznych,
D . psychologowie i psychiatrzy realizujący założone cele
terapeutyczne.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej , Lublin 2007 s.35
Zadanie 38.
Lęk jest jednym z najbardziej przykrych objawów i dość
powszechnym, dlatego komunikowanie się z pacjentem:
A . nie wymaga szczególnego zaangażowania i przygotowania
ze strony pielęgniarki,
B . należy rozpocząć od zebrania informacji na temat
psychologicznych okoliczności wystąpienia lęku,
C . wymaga cierpliwości i troski z jednoczesną bezradnością
ze strony pielęgniarki wobec lęku,
D. nie może zawierać cech aktywnego słuchania.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 69-71.
Zadanie 39.
W opiece nad dzieckiem z autyzmem należy przyjąć przede
wszystkim następujące cele:
A . usprawnienie samoobsługi, ponieważ w innych obszarach
zwykle dziecko dobrze funkcjonuje,
B . poprawa kompetencji społecznych, gdyż mowa i
samoobsługa są w normie,
C. poprawa mowy, samoobsługi oraz kompetencji społecznych,
D. poprawa skupienia uwagi przez farmakoterapię.
Literatura: Polikowska M. Zaburzenia psychiczne wieku rozwojowego. [w:]
Bartosz Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 56.
Zadanie 40.
Które działanie jest NIEPRAWIDŁOWE w opiece nad pacjentem z
manią, który ma wzmożony napęd psychoruchowy, nie śpi tak długo
jak wynika to z normy fizjologicznej:
A . zmniejszenie wypijanych kaw i herbat w godzinach
wieczornych,
B . brak pomocy w organizowaniu czasu do rana, gdy pacjent
nie może zasnąć,
C . przypominanie o godzinach przeznaczonych na sen, ciszy
nocnej,
D. stosowanie farmakoterapii i obserwacja snu pacjenta.
Literatura: Wojtas K. Opieka nad pacjentem z zespołem maniakalnym. [w:]
Wilczek-Rużyczka (red.). Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 125.
Zadanie 41.
Leczenie elektrowstrząsami osób chorych psychicznie:
A. jest w Polsce prawnie zabronione,
B. nie jest refundowane przez NFZ,
C. zawsze wymaga tzw. podwójnej zgody,
D. wymaga zgody osoby, nawet przyjętej bez zgody.
Literatura: Rozporządzenie MZ z dnia 24 kwietnia 2012 r. w sprawie wykazu
świadczeń zdrowotnych stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta,
których udzielenie wymaga zgody (Dz.U.2012, poz. 494).
Zadanie 42.
Które z podanych zjawisk u dzieci może wiązać się z
wystąpieniem schizofrenii w późniejszym okresie życia:
A. objawy zwiastunowe schizofrenii w okresie dorastania,
B. dziwaczność,
C. odpowiedzi A i B są błędne,
D. odpowiedzi A i B są prawidłowe.
Literatura: Casher I., Bess J. Pacjent na oddziale psychiatrycznym.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2013, s. 4.
Zadanie 43.
W opiece nad pacjentem z zaburzeniami typu granicznego należy
wziąć pod uwagę następujące cechy pacjentów:
A . rzadko są hospitalizowani w trybie nagłym np. po próbie
samobójczej,
B . wymagają pracy z personelem nad sposobami radzenia
sobie w trudnych sytuacjach,
C. raczej nie podejmują prób samobójczych,
D . nie podejmują destrukcyjnych zachowań seksualnych,
których wcześniej nie praktykowali w obliczu trudnych
sytuacji.
Literatura: Casher I., Bess J. Pacjent na oddziale psychiatrycznym.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2013, s. 72.
Zadanie 44.
Który z modeli koncepcyjnych pielęgnowania odnosi się do
pacjenta jako otwartego systemu, złożonego z części, które są
ze sobą we współzależności, a cały system jest w stałej
interakcji z otoczeniem, które oddziałuje na jednostkę poprzez
stresory?
A. Dorothei Orem,
B. Hildegardy Peplau,
C. Virginii Henderson,
D. Betty Neuman.
Literatura: Poznańska S., Płaszewska-Żywko L. Wybrane modele
pielęgniarstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2001, s.
62 – 71; Wilczek-Rużyczka E. Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 170 – 171.
Zadanie 45.
Do aspektów psychologicznych terapii zajęciowej można zaliczyć:
A. poprawę samooceny,
B. wzrost wartościowania siebie,
C. zrozumienie własnych potrzeb,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Skorupska A. Rehabilitacja psychiatryczna. [w:]
Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 215.
Zadanie 46.
Podczas przyjęcia pacjenta do szpitala psychiatrycznego,
rozpoznawanie problemów somatycznych i psychicznych, stawianie
diagnoz pielęgniarskich obowiązuje personel:
A. izby przyjęć i oddziału szpitalnego,
B. tylko oddziału szpitalnego,
C. tylko izby przyjęć,
D. wszystkie odpowiedzi są błędne.
Literatura: Markiewicz R. Izba przyjęć. [w:] Bartosz Ł., Markiewicz R.,
Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo psychiatryczne. Wydawnictwo Ars
Nova, Lublin, 2014, s. 170 - 171.
Zadanie 47.
Zmniejszanie ryzyka samobójstwa u pacjenta z depresją następuje
m.in. przez zapewnienie pacjentowi poczucia bezpieczeństwa,
które uzyskuje się w wyniku:
A. informacji niewerbalnej poprzez okazanie spokoju,
B. zdecydowania i aktywności,
C. braku akceptacji dla okresowej niesprawności pacjenta,
D. odpowiedzi A i B są prawidłowe.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 66.
Zadanie 48.
Opiekujesz się osobą w podeszłym wieku, która odczuwa lęk. Na
jakie objawy/problemy związane z lękiem u osób starszych
powinno się zwrócić uwagę:
A . niedojrzałość osobowości w aspekcie mechanizmów
obronnych,
B. uzależnienie od alkoholu,
C. uzależnienie od leków uspokajających i brak wsparcia,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Lewandowska J.Opieka nad chorym psychicznie w wieku podeszłym.
[w:] Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 159.
Zadanie 49.
Stosowanie przymusu bezpośredniego w formie unieruchomienia lub
izolacji w jednostce organizacyjnej pomocy społecznej nie może
przekroczyć:
A. 6 godzin,
B. 8 godzin,
C. 12 godzin,
D. 16 godzin.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 50.
Pacjent z manią nie chce współpracować z zespołem
terapeutycznym. Jakie są przyczyny takiej postawy pacjenta:
A. nadmierne poczucie choroby,
B. pozytywny efekt farmakoterapii,
C. doznania psychotyczne,
D. brak doznań psychotycznych.
Literatura: Wojtas K. Opieka nad pacjentem z zespołem maniakalnym. [w:]
Wilczek-Rużyczka (red. ). Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 120.
Zadanie 51.
Pielęgniarka chcąc poznać relacje w rodzinie oraz różnice w
postrzeganiu ich przez poszczególnych jej członków, używa
pytań:
A. otwartych,
B. cyrkularnych,
C. reflektujących,
D. zamkniętych.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s.184.
Zadanie 52.
Pacjent z zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi, leczony
farmakologicznie i psychoterapeutycznie od wielu lat bez
wyraźnej poprawy. Objawy choroby znacząco zaburzają
funkcjonowanie pacjenta, powodując u niego znaczne cierpienie.
Uznano, że pacjent cierpi na lekooporną postać zespołu
natręctw. Pacjent w tej sytuacji może być zakwalifikowany:
A . tylko do psychoterapii ponieważ wyczerpano możliwości
leczenia,
B . do leczenia neurochirurgicznego (głębokiej stymulacji
mózgu),
C . do leczenia alkoholem jako nowej metody
farmakologicznej,
D. do desensytyzacji jako głównej metody leczenia.
Literatura: Patejuk-Mazurek I. Zaburzenia lękowe (nerwicowe). [w:] Bartosz
Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 32.
Zadanie 53.
Pacjent z zaburzeniami psychicznymi często ma problem z
ciśnieniem tętniczym krwi np. ortostatyczne spadki ciśnienia,
nadciśnienie czy niedociśnienie spowodowane farmakoterapią.
Proszę podać optymalne wartości ciśnienia tętniczego:
A . ciśnienie skurczowe poniżej 120 mmHg, rozkurczowe
poniżej 80 mmHg,
B . wartości ciśnienia skurczowego i rozkurczowego nie są
istotne, należy tylko zwracać uwagę na amplitudę tj.
30-50 mmHg,
C . ciśnienie skurczowe poniżej 140 mmHg, rozkurczowe
poniżej 90 mmHg,
D . ciśnienie skurczowe poniżej i równe 140 mmHg,
rozkurczowe poniżej lub równe 80 mmHg.
Literatura: Dyk D. Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo
Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, s. 139.
Zadanie 54.
Przebieg zaburzeń hiperkinetycznych u dzieci i młodzieży można
scharakteryzować następująco:
A. pacjenci zwykle kontrolują impulsy,
B . w trakcie trwania choroby mogą wystąpić zachowania
opozycyjno-buntownicze,
C . pacjenci przeważanie nie mają wglądu we własną sytuację
więc nie czują się stygmatyzowani,
D. pacjenci nie mają problemów z koncentracją uwagi.
Literatura: Polikowska M. Zaburzenia psychiczne wieku rozwojowego. [w:]
Bartosz Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 93.
Zadanie 55.
Pacjent choruje na zaburzenia odżywiania. Przy przyjęciu do
oddziału należy ocenić stan odżywienia pacjenta poprzez:
A. pomiar masy ciała,
B. pomiar obwodu ramienia,
C. ocenę grubości fałdów skórno-tłuszczowych,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Dyk D. Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo
Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, s. 40, 41.
Zadanie 56.
Które z wypowiedzi pacjenta z depresją nie wskazuje na wyższe
ryzyko popełnienia przez niego samobójstwa:
A. tylko śmierć przyniesie mi ulgę,
B. rodzina będzie cierpiała gdybym umarł,
C. wszystkim będzie lżej gdy umrę,
D. nie ma osoby, która by mną się zainteresowała.
Literatura: Casher I., Bess J. Pacjent na oddziale psychiatrycznym.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2013, s. 34.
Zadanie 57.
Działania pielęgniarskie, jak również działania całego zespołu
terapeutycznego w oddziale odwykowym ukierunkowane są u osób
uzależnionych na:
A. utrzymanie abstynencji przez pacjenta,
B . przyswajanie wiedzy i nabywanie umiejętności zaradczych
przez pacjenta,
C . poprawę zdrowia psychicznego i fizycznego przez
pacjenta,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Sadowska J. Oddziały dla osób uzależnionych od alkoholu. [w:]
Bartosz Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 193-195.
Zadanie 58.
W opiece nad pacjentami, u których może dojść do eskalacji
agresji, istotne jest przeciwdziałanie agresji poprzez:
A . zapewnienie odpowiedniej liczby personelu podczas
dyżuru,
B . zatrudnianie personelu z odpowiednimi kompetencjami i
predyspozycjami,
C. postępowanie zgodne z procedurami i standardami,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Markiewicz R. Przeciwdziałanie agresji. [w:] Bartosz Ł.,
Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo psychiatryczne.
Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 108 - 110.
Zadanie 59.
Teorię deficytów samoopieki opracowała:
A. Nancy Roper,
B. Betty Newman,
C. Madeleine Leninger,
D. Dorothei Orem.
Literatura: Płaszewska-Żywko L. Teoria Dorothei Orem. [w:] Kózka M.,
Płaszewska-Żywko L. Modele opieki pielęgniarskiej nad chorym dorosłym.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, s. 17.
Zadanie 60.
Badanie palpacyjne brzucha prawidłowo przeprowadza się stosując
następujące zasady:
A . podczas normalnego i spłyconego oddychania, końcami
palców,
B. całą ręką podczas normalnego i spłyconego oddychania,
C. całą ręką, podczas normalnego i głębokiego oddychania,
D . podczas bezdechu i pogłębionego oddychania, końcówkami
palców.
Literatura: Dyk D. Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo
Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, s. 146
Zadanie 61.
Podczas wywiadu w izbie przyjęć psychiatrycznej, słyszysz od
pacjenta następujące wypowiedzi „jestem śledzony przez mojego
szefa”, „wczoraj zostałem zamknięty w kapsule czasu, w innej
przestrzeni wykonano mi zabieg chirurgiczny, mam implant,
dzięki któremu odbieram fale radiowe z innej galaktyki”.
Powyższe przekonania należą do zaburzeń:
A. spostrzegania,
B. urojeń,
C. obsesyjno-kompulsyjnych,
D. myślenia magicznego.
Literatura: Casher I., Bess J. Pacjent na oddziale psychiatrycznym.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2013, s. 2.
Zadanie 62.
Społeczność terapeutyczna zakłada współpracę personelu
(wszystkich członków zespołu terapeutycznego) z pacjentami.
Jakimi głównymi zasadami kieruje się społeczność terapeutyczna?
A. permisywności, realizmu, konsensusu,
B. demokracji, komunikacji jednokierunkowej,
C . wspólnoty, ale bez zasady konsensusu, ponieważ wszelkie
działania określa regulamin oddziałów,
D. wszystkie odpowiedzi są błędne.
Literatura: Markiewicz R. Społeczność terapeutyczna. Współpraca zespołu.
[w:] Bartosz Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 162.
Zadanie 63.
Wobec pacjenta małoletniego w szpitalu psychiatrycznym
zastosowanie przymusu bezpośredniego:
A. nie może być zainicjonowane przez pielęgniarkę,
B . nie może być zastosowane za wyjątkiem przymusowego
podania leków,
C . jest możliwe zgodnie z ustawą o ochronie zdrowia
psychicznego,
D . realizowane jest poprzez izolację od grupy
rówieśniczej.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 64.
Celem opieki nad pacjentem starszym z depresją, z poczuciem osamotnienia i poczuciem beznadziejności, które może prowadzić do samobójstwa, będzie przede wszystkim: 
A. podtrzymanie i budowanie komunikowania się,
B. ochrona przed samotnością i powrót nadziei,
C. zaangażowanie w farmakoterapię,
D. zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego.
Literatura: Lewandowska J. Opieka nad chorym psychicznie w wieku podeszłym.
[w:] Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 148.
Zadanie 65.
Pacjent ze schizofrenią wycofuje się z kontaktów społecznych. W
interwencji terapeutycznej pielęgniarka zastosuje:
A . okazywanie szacunku, wzmacnianie akceptowanych
społecznych zachowań, brak empatii,
B . okazywanie akceptacji, empatii i szacunku oraz bycie
autentycznym w kontakcie z pacjentem,
C . okazywanie antypatii, szacunku oraz bycie autentycznym
w kontakcie z pacjentem,
D . zachęcanie do wyrażenia emocji i myśli, okazywanie
empatii, przybranie maskowatego wyrazu twarzy.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 137.
Zadanie 66.
Do najważniejszych zagrożeń zdrowia psychicznego w rodzinie
należą:
A . problemy ze znalezieniem pracy, niskie dochody,
przedłużony czas pracy rodziców,
B . zbyt wysoki poziom wykształcenia w środowisku o dużym
wskaźniku bezrobocia,
C . niski poziom wykształcenia, wielodzietność,
abstynencja,
D . wysoki poziom wykształcenia rodziców i związane z tym
wygórowane oczekiwania w stosunku do dzieci, wysokie
dochody.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 24.
Zadanie 67.
Wobec pacjenta małoletniego poważnie zakłócającego
funkcjonowanie szpitala psychiatrycznego można:
A . zastosować przymus bezpośredni w postaci przytrzymania
lub przymusowego podania leków,
B . zastosować przymus bezpośredni w postaci
unieruchomienia lub izolacji,
C . zastosować przymus bezpośredni w postaci przytrzymania,
unieruchomienia lub izolacji,
D . w takiej sytuacji nie jest prawnie dopuszczalne
stosowanie przymusu bezpośredniego.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego (t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 68.
Osoba korzystająca ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez
szpital psychiatryczny ma prawo do spotkania z Rzecznikiem Praw
Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego:
A . nie później niż w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia
takiej potrzeby, w warunkach zapewniających swobodę
wypowiedzi,
B . nie później niż w terminie 10 dni od dnia zgłoszenia
takiej potrzeby, w warunkach zapewniających swobodę
wypowiedzi,
C . nie później niż w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia
takiej potrzeby, w obecności pielęgniarki,
D . nie później niż w terminie 10 dni od dnia zgłoszenia
takiej potrzeby, w obecności lekarza.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 69.
Przy badaniu palpacyjnym brzucha, po nagłym zwolnieniu ucisku
pacjent czuje silny ból. Może to świadczyć o zapaleniu
otrzewnej i nazywane jest objawem:
A. Blumberga,
B. Rowsinga,
C. Goldflama,
D. Chełmońskiego.
Literatura: Dyk D. Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo
Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, s. 153.
Zadanie 70.
Wsparcie społeczne jest jednym z elementów opieki nad pacjentem
z zaburzeniami psychicznymi. Realizacja wsparcia społecznego
ukierunkowana jest na:
A . opiekę, która pozwala na zaspokojenie potrzeb
międzyludzkich i ułatwia adaptację w trudnych
sytuacjach,
B . informację o uczuciach i docenianiu w relacjach z
najbliższymi oraz o tym, że jest się ważną częścią
otoczenia,
C . interakcje grupy społecznej w trudnych okolicznościach
np. w dążeniu do wspólnego rozwiązania problemu,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E., Wojtas K. Wsparcie społeczne w chorobach
przewlekłych i psychicznych. [w:] Czupryna A., Wilczek-Rużyczka E. Wybrane
zagadnienia pielęgniarstwa specjalistycznego. ABC a Wolters Kluwer
business, Warszawa, 2010, s. 73.
Zadanie 71.
Pielęgniarka, która opiekuje się pacjentem nieprzyjmującym
zleconych leków psychotropowych, powinna uwzględnić tego
przyczyny, do których NIE należy:
A. właściwy wgląd pacjenta we własną sytuację zdrowotną,
B. chęć popełnienia samobójstwa,
C. brak poczucia choroby,
D. brak nadziei na wyzdrowienie.
Literatura: Czyżowicz K., Lewandowska J. Problemy wynikające z leczenia
metodami biologicznymi. [w:] Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy
pielęgniarstwa psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 159.
Zadanie 72.
Wsparcie społeczne można ująć w formie funkcjonalnej. Jeśli
pielęgniarka/ pielęgniarz w opiece nad pacjentem z zaburzeniami
psychicznymi przekazuje konkretne instrukcje, informuje jak
radzić sobie w trudnej sytuacji, pomaga w rozwiązaniu
określonego problemu jest to rodzaj wsparcia?
A. emocjonalnego,
B. duchowego,
C. informacyjnego,
D. instrumentalnego.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E., Wojtas K. Wsparcie społeczne w chorobach
przewlekłych i psychicznych. [w:] Czupryna A., Wilczek-Rużyczka E. Wybrane
zagadnienia pielęgniarstwa specjalistycznego. ABC a Wolters Kluwer
business, Warszawa, 2010, s. 74.
Zadanie 73.
Zauważyłeś/aś, że podczas wywiadu z mężczyzną w wieku 65 lat,
pacjent jest spokojny, lecz nie może skupić się na jednym
temacie rozmowy, nie wie jaka jest aktualna data, rodzina
potwierdza, że od jakiegoś czasu pacjent jest zdezorientowany
co do miejsca. Nigdy nie nadużywał substancji psychoaktywnych.
Jaką skalę psychologiczną możesz zastosować, aby ocenić stan
psychologiczny pacjenta?
A. skala Lęku Hamiltona,
B. Mini Mental State Examination,
C. CAGE,
D. Positive and Negative Syndrom Scale (PANSS).
Literatura: Gierus J. Skale kliniczne. [w:] Bartosz Ł., Markiewicz R.,
Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo psychiatryczne. Wydawnictwo Ars
Nova, Lublin, 2014, s. 93.
Zadanie 74.
Przymus chodzenia jako jeden z objawów ubocznych przyjmowanych
neuroleptyków to:
A. akatyzja i tazykinezja,
B. dystonia,
C. dyskineza,
D. akinezja.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. Podstawy pielęgniarstwa s. 161.
Zadanie 75.
Opiekujesz się pacjentem w osłupieniu depresyjnym/katatonii. Z
pacjentem nie ma kontaktu słownego, nie przyjmuje on posiłków.
Jaką metodę zastosujesz zgodnie z rolą pielęgniarki jaką jest
asystowanie pacjentowi?
A. kierowanie, udzielanie wskazówek,
B. uczenie,
C. działanie za pacjenta,
D. doradzanie.
Literatura: Płaszewska-Żywko L. Teoria Dorothei Orem. [w:] Kózka M.,
Płaszewska-Żywko L. Modele opieki pielęgniarskiej nad chorym dorosłym.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, s. 20 - 21.
Zadanie 76.
Psychoterapia grupowa oraz wzajemne interakcje w społeczności
terapeutycznej mogą być związane ze zjawiskiem zwanym
„naciskiem grupy”. Zjawisko to:
A . postrzegane jest jako negatywny efekt oddziaływania
grupy,
B . związane jest z wymianą informacji w grupie,
porównywanie siebie z innymi, prowadzić może do zmiany
samooceny (zmiany wartościowania siebie),
C . dotyczy interakcji pacjent-pacjent a nigdy
pacjent-personel,
D. powoduje spadek samooceny u członków grupy.
Literatura: Markiewicz R. Społeczność terapeutyczna. Współpraca zespołu.
[w:] Bartosz Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 162.
Zadanie 77.
We wsparciu pacjenta z zaburzeniami psychicznymi należy zadbać
o budowanie relacji terapeutycznej. Relację terapeutyczną
buduję się poprzez:
A . wzbudzenie zaufania pacjenta, autentyczność w sposobie
komunikowania się,
B . szacunek dla pacjenta, lecz bez akceptacji negatywnych
doświadczeń pacjenta,
C . komunikowanie się z chorym z uwzględnieniem deficytów
funkcji poznawczych, pomijając aktualny stan
emocjonalny ponieważ nie ma się na to wpływu,
D . przyjmowanie postawy oceniania pacjenta, gdyż pozwala
to modyfikować jego zachowanie.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E., Wojtas K. Wsparcie społeczne w chorobach
przewlekłych i psychicznych. [w:] Czupryna A., Wilczek-Rużyczka E. Wybrane
zagadnienia pielęgniarstwa specjalistycznego. ABC a Wolters Kluwer
business, Warszawa, 2010, s. 75.
Zadanie 78.
Promocja zdrowia skierowana do dzieci i młodzieży obejmuje:
A . proces umożliwiający każdemu człowiekowi zwiększenie
oddziaływania na własne zdrowie w sensie jego poprawy i
utrzymania,
B . działania ukierunkowane na wczesne wykrywanie chorób i
ich przyczyn,
C . działania wobec choroby, która się rozwinęła,
kwalifikacja do grup dyspanseryjnych,
D . tworzenie możliwości pozyskiwania praktycznych
umiejętności przydatnych do przezwyciężania wszelakich
kryzysów życiowych.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 23.
Zadanie 79.
Leczenie fototerapią wskazane jest dla pacjentów:
A. z chorobą afektywną dwubiegunową,
B. ze schizofrenią,
C. z typem osobowości border line,
D. z depresją sezonową.
Literatura: Łoza B., Bałkowiec-Iskra E. Leczenie biologiczne w psychiatrii.
[w:] Bartosz Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 93.
Zadanie 80.
Zaburzenia snu w przebiegu depresji, przejawiają się zazwyczaj
jako:
A. brak snu lub krótki sen,
B. narkolepsja lub bezdech senny,
C. bruksizm lub lunatyctwo,
D. somnambulizm lub hipersomnia.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 115.
Zadanie 81.
Poczucie zmarnowanego, przegranego życia u osób starszych
nazywane jest:
A. negatywnym bilansem rodzinnym,
B. ujemnym bilansem życia,
C. zespołem Otella,
D. zespołem hipochondrycznym.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 146.
Zadanie 82.
W terapii rodzin, zalecanie jej członkom wykonywanie zachowań,
które zgłaszają jako stwarzające problem składa się na:
A. psychoterapię indywidualną,
B. technikę lustra,
C. techniki paradoksalne,
D. techniki relaksacyjne.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 184.
Zadanie 83.
Rzecznikiem Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego może
zostać:
A . pielęgniarka z nieposzlakowaną opinią i
dziesięcioletnim stażem pracy w zawodzie oraz nie
będąca świadczeniodawcą,
B . pielęgniarka z wykształceniem wyższym, z długoletnim
stażem pracy oraz będąca współwłaścicielem podmiotu
wykonującego działalność leczniczą,
C . pielęgniarka ze specjalizacją w dziedzinie
pielęgniarstwa psychiatrycznego, z nieposzlakowaną
opinią, wskazana przez samorząd zawodowy,
D . pielęgniarka z wykształceniem wyższym, z
nieposzlakowaną opinią oraz nie będąca aktualnie
świadczeniodawcą.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 84.
Pacjenci z myślami samobójczymi, mogą gromadzić leki. W takim
przypadku w opiece nad pacjentem należy:
A. kontrolować czy pacjent nie przechowuje leków w szafce,
B . kontrolować zażywanie leków, ale nie zawsze ponieważ
jest to uciążliwe dla personelu,
C. bezwzględnie podawać lek domięśniowo,
D . kontrolować, czy pacjent nie ma leków przy sobie, tylko
na początku leczenia.
Literatura: Czyżowicz K., Lewandowska J. Problemy wynikające z leczenia
metodami biologicznymi. [w:] Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy
pielęgniarstwa psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 160
Zadanie 85.
Terapię zajęciową szczególnie zaproponujesz pacjentowi:
A . z epizodem psychotycznym, który szybko ustąpił nie
zaburzając funkcjonowania społecznego pacjenta,
B . który został przyjęty do szpitala z powodu utraty
bliskiej osoby, ale obecnie żałoba ustępuje,
C . u którego mimo długotrwałego leczenia nie ma efektów
terapeutycznych i dostrzega się deficyty w wielu
obszarach życia,
D . który nie wyraża zgody na udział w jakichkolwiek
aktywnościach w oddziale.
Literatura: Skorupska A. Rehabilitacja psychiatryczna. [w:]
Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 215.
Zadanie 86.
Pacjent opisuje swój stan: czuję się od co najmniej dwóch
tygodni osłabiony, apatyczny, nic mnie nie cieszy, nawet te
rzeczy, które były dla mnie przyjemne, mam trudności z
zaśnięciem, budzę się za wcześnie, czuję się niewyspany, nie
mam apetytu. Wykluczając pierwotne zaburzenia somatyczne,
opisywane przez pacjenta objawy mogą wskazywać na:
A. schizofrenię,
B. manię,
C. lęk napadowy,
D. zaburzenie afektywne.
Literatura: Casher I., Bess J. Pacjent na oddziale psychiatrycznym.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2013, s. 28.
Zadanie 87.
Brak motywacji uzależnionego adolescenta do współpracy z
zespołem terapeutycznym wynika głównie z:
A. nieśmiałości oraz bariery wiekowej,
B . psychologicznych mechanizmów obronnych, zwłaszcza
systemu zaprzeczania,
C . powszechnej niezrozumiałości problemów młodzieży przez
osoby dorosłe,
D . psychologicznych mechanizmów obronnych, zwłaszcza
systemu regresji i fiksacji.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s.69.
Zadanie 88.
Opiekując się pacjentem w wieku 15 lat z upośledzeniem
umysłowym w stopniu lekkim należy pamiętać planując np.
edukację pacjenta, że jego możliwości intelektualne są na
poziomie wieku umysłowego w przedziale:
A. 9-12 lat,
B. 5-9 lat,
C. 3-6 lata,
D. mniej niż 3 lata.
Literatura: Polikowska M. Upośledzenie umysłowe. [w:] Bartosz Ł.,
Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo psychiatryczne.
Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 56.
Zadanie 89.
W opiece nad osobą w podeszłym wieku z depresyjnym myśleniem i
depresyjną oceną własnej osoby, za główny cel pielęgnacyjny
uważa się:
A . wzbudzenie motywacji do korzystania z pomocy
psychiatrycznej,
B . wzbudzenie i wzmocnienie poczucia wartości własnego
życia pacjenta,
C. wzmocnienie funkcjonowania w rodzinie i środowisku,
D . wzbudzenie chęci do rozliczania własnego życia
pacjenta.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 147.
Zadanie 90.
W opiece nad pacjentem leczonym elektrowstrząsami,
pielęgniarka/pielęgniarz może przewidywać określone
problemy/sytuacje. Które z twierdzeń opisujących sytuacje
związane z EW są prawdziwe?
A . odczuwanie lęku i możliwość wystąpienia powikłań
związanych ze znieczuleniem ogólnym,
B. bóle mięśni, natomiast bóle głowy zwykle nie występują,
C . obawy przed zaburzeniami pamięci, jednak te zdarzają
się niezwykle rzadko,
D . prawie każdy zabieg kończy się zaburzeniem orientacji i
pobudzeniem psychoruchowym.
Literatura: Czyżowicz K., Lewandowska J. Problemy wynikające z leczenia
metodami biologicznymi. [w:] Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy
pielęgniarstwa psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 166 –
168.
Zadanie 91.
W jednostkach pomocy społecznej, w przypadku braku możliwości
uzyskania zlecenia lekarza, personel pielęgniarski może
przedłużyć stosowanie przymusu bezpośredniego w formie
unieruchomienia lub izolacji na okres nie dłuższy niż:
A. 2 godziny,
B. 4 godziny,
C. 6 godzin,
D. 24 godziny.
Literatura: Dz.U.12.740 z dnia 29 czerwca 2012 r. Rozporządzenie Ministra
Zdrowia z dnia 28 czerwca 2012 r. w sprawie sposobu stosowania i
dokumentowania zastosowania przymusu bezpośredniego oraz dokonywania oceny
zasadności jego zastosowania.
Zadanie 92.
Intensywne przeżywanie dolegliwości somatycznych przez pacjenta
w wieku podeszłym, wywołane nastawieniem hipochondrycznym,
pielęgniarka może zmniejszyć poprzez podejmowanie działań
podnoszących próg bólowy, a mianowicie:
A . zachęcanie do udziału w zajęciach grupowych,
podtrzymywanie kontaktu terapeutycznego zmniejszającego
niepokój chorego, podawanie leków przeciwbólowych na
życzenie pacjenta,
B . zachęcanie do dłuższego wypoczynku w ciągu dnia,
stosowanie farmakoterapii według ustalonego planu
leczniczego oraz leków przeciwbólowych zgodnie z
życzeniem pacjenta,
C . zapewnienie odpoczynku nocnego, umożliwienie
korzystania z bioenergoterapeuty, zachęcanie do udziału
w muzykoterapii oraz obowiązkowej psychoterapii
grupowej,
D . zapewnienie odpoczynku w przypadku nasilenia
dolegliwości, zachęcanie do udziału w zajęciach
interesujących chorego oraz podtrzymywanie kontaktu
terapeutycznego zmniejszającego niepokój.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s 147-148.
Zadanie 93.
Podczas przyjęcia do oddziału psychiatrycznego obserwujesz
pacjenta, który wykonuje niekontrolowane ruchy języka i żuchwy,
mlaska, cmoka, wykonuje ruchy atetotyczne. Powyższe objawy mogą
świadczyć o:
A. akatyzji,
B. parkinsonizmie polekowym,
C. późnych dyskinezach,
D. suchości w ustach.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 161.
Zadanie 94.
Przyjęto do oddziału pacjenta po próbie samobójczej, nadal
istnieje ryzyko tendencji samobójczych. Jakiego działania NIE
podejmiesz:
A . ciągłe przebywanie z pacjentem i rozmowa o uczuciach
związanych z samobójstwem,
B . okresowe przebywanie z pacjentem i unikanie rozmowy o
uczuciach związanych z samobójstwem,
C . wzbudzanie nadziei przez delikatne przemycanie
optymizmu,
D. zastosowanie techniki rozproszenia (odwracania uwagi).
Literatura: Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 112 - 113.
Zadanie 95.
Jedno z uprawnień pielęgniarki dotyczące zastosowania przymusu
bezpośredniego polega na:
A . przedłużeniu stosowania przymusu bezpośredniego w
formie unieruchomienia lub izolacji na okres nie
dłuższy niż 4 godziny w jednostce organizacyjnej pomocy
społecznej w przypadku braku możliwości uzyskania
zlecenia lekarskiego,
B . przedłużeniu stosowania przymusu bezpośredniego w
formie unieruchomienia lub izolacji na okres nie
dłuższy niż 8 godzin w jednostce organizacyjnej pomocy
społecznej w przypadku braku możliwości uzyskania
zlecenia lekarskiego,
C . przedłużeniu stosowania przymusu bezpośredniego w
formie unieruchomienia lub izolacji na okres nie
dłuższy niż 4 godziny w każdym podmiocie leczniczym i
jednostce organizacyjnej pomocy społecznej,
D . przedłużeniu stosowania przymusu bezpośredniego w
formie unieruchomienia lub izolacji na okres nie
dłuższy niż 8 godzin w każdym podmiocie leczniczym i
jednostce organizacyjnej pomocy społecznej w przypadku
braku możliwości uzyskania zlecenia lekarskiego.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 96.
Rozpoczynając po raz pierwszy zajęcia z psychorysunku z
pacjentami oddziału psychiatrycznego, z dużym
prawdopodobieństwem prowadzący zaobserwuje:
A . u większości pacjentów otwartość na realizację siebie
poprzez sztukę,
B . opór u pacjentów, wynikający z obawy przed
oczekiwaniami prowadzącego co do zdolności
plastycznych,
C. otwartość z posiadanych zdolności plastycznych.
D. wszystkie odpowiedzi są błędne.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. . [w:] Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy
pielęgniarstwa psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 202.
Zadanie 97.
Która z cech wsparcia społecznego w ujęciu strukturalnym jest
najważniejsza:
A. prospołeczność,
B. dostępność,
C. homogeniczność,
D. heterogenność.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E., Wojtas K. Wsparcie społeczne w chorobach
przewlekłych i psychicznych. [w:] Czupryna A., Wilczek-Rużyczka E. Wybrane
zagadnienia pielęgniarstwa specjalistycznego. ABC a Wolters Kluwer
business, Warszawa, 2010, s. 73.
Zadanie 98.
Intencją aktu samookaleczenia adolescenta nie musi być chęć
uczynienia sobie poważnej krzywdy lecz:
A . świadome pragnienie zwrócenia uwagi rówieśników i
nauczycieli poprzez wykonanie tatuażu i piercingu,
B . nieświadome ranienie swojego ciała jako chęć uwolnienia
się od cierpienia emocjonalnego w celu zwrócenia uwagi
osób bliskich,
C . chęć uwolnienia się od cierpienia emocjonalnego poprzez
umyślne ranienie swojego ciała, również w celu
zwrócenia uwagi dorosłych,
D . świadome i celowe ranienie swojego ciała, traktując to
jako chęć uwolnienia się od problemów szkolnych.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E., Kilańska D., Hajduk A. (red.):
Pielęgniarstwo psychiatryczne. Problemy i kierunki rozwoju. Polskie
Towarzystwo Pielęgniarskie, Warszawa 2010, s. 26.
Zadanie 99.
Pracujesz w oddziale ogólnopsychiatrycznym, wiesz, że istnieje
ryzyko agresji u Twoich pacjentów, na których oddziałują różne
czynniki predysponujące do agresji, do których zalicza się
cechy osobowości. Typ osobowości szczególnie związany z
predyspozycjami do zachowań agresywnych to osobowość:
A. antyspołeczna,
B. zależna,
C. lękowa,
D. zespół stresu pourazowego.
Literatura: Markiewicz R. Przeciwdziałanie agresji. [w:] Bartosz Ł.,
Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo psychiatryczne.
Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 108.
Zadanie 100.
Poczucie zagubienia i zagrożenia u osób starszych z otępieniem
alzheimerowskim wynika głównie z powodu:
A. pogłębiających się zaburzeń procesów poznawczych,
B. zmniejszającej się sprawności fizycznej,
C. chwiejności emocjonalnej i dysforii,
D. pogłębiających się zaburzeń emocjonalnych.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 150.
Zadanie 101.
Wywiad motywujący jako skuteczna technika psychoterapeutyczna
stosowana również w pielęgniarstwie psychiatrycznym, może być
realizowana w opiece nad pacjentem:
A. uzależnionym,
B. ze schizofrenią,
C. z zaburzeniami somatycznymi,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E., Kilańska D., Hajduk A. Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Problemy i kierunki rozwoju. Polskie Towarzystwo
Pielęgniarskie, Warszawa, 2010, s. 25.
Zadanie 102.
Wzbudzanie i wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka
odbywa się m.in. poprzez:
A . stosowanie tzw. pozytywnych wzmocnień, wzbudzanie
poczucia winy,
B . konsekwentne postępowanie wobec dziecka, sprawiedliwe
stosowanie nagród i kar w placówkach oświatowych,
C . aprobatę spontaniczności dziecka, wychowywanie bez
zakazów i nakazów,
D . stanowcze i konsekwentne postępowanie wobec dziecka,
sprawiedliwe stosowanie tzw. pozytywnych wzmocnień.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s.24.
Zadanie 103.
Rozpoznawanie objawów ubocznych i radzenie sobie z nimi to
jeden z zakresów umiejętności nabywanych przez pacjenta w
trakcie treningu umiejętności:
A. rozpoznawania u siebie wczesnych objawów choroby,
B. aktywnego udziału we własnej farmakoterapii,
C. powrotu do społeczeństwa,
D. umiejętności praktycznych.
Literatura: Meder J. Rehabilitacja. [w] Bilikiewicz A. i wsp.: Psychiatria.
Tom III. Urban&Partner, Wrocław, 2003: 311-312.
Zadanie 104.
Do somatycznych objawów abstynencyjnych uzależnienia od
nikotyny NIE należy:
A. nadmierna senność,
B. zwiększenie apetytu,
C. bóle głowy,
D. kaszel.
Literatura: Heitzman J. (red): Psychiatria. Podręcznik dla studiów
medycznych. Wyd. Lekarskie PZWL. Warszawa; 2007, s:64. Jarema M. (red):
Psychiatria w praktyce. Podręcznik dla lekarzy specjalizujących się w
psychiatrii i lekarzy innych specjalności. Wyd. Oficyna Wydawnicza Medical
Education. Warszawa; 2011, s:280.
Zadanie 105.
Stygmatyzacja związana z chorobami psychicznymi jest
zjawiskiem, które prowadzić może w konsekwencji do:
A . okresowego wzrostu pozycji społecznej z jednoczesną
dyskryminacją ekonomiczną,
B . izolacji społecznej jako wyraz wolnego wyboru osoby
chorej psychicznie,
C . utraty pozycji społecznej oraz wykluczenia społecznego
i dyskryminacji,
D . utraty pozycji społecznej oraz subiektywnej wysokiej
jakości życia.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 206.
Zadanie 106.
Tzw. „zespół amotywacyjny” często jest obserwowany u osób
przewlekle używających:
A. barbituranów,
B. opioidów,
C. kanabinoidów,
D. środków halucynogennych.
Literatura: Bilikiewicz A., Pużyński S., Robakowski J., Wciórka J. (red):
Psychiatria. Wyd. Urban&Partner. Wrocław; 2002, Tom 2 (Psychiatria
kliniczna), s: 181. Jarema M. (red): Psychiatria w praktyce. Podręcznik dla
lekarzy specjalizujących się w psychiatrii i lekarzy innych specjalności.
Wyd. Oficyna Wydawnicza Medical Education. Warszawa; 2011, s: 259.
Zadanie 107.
Wyposażenie chorego w umiejętności fizyczne, intelektualne i
emocjonalne - potrzebne do życia, uczenia się i pracy, przy jak
najmniejszym wsparciu ze strony osób, które na co dzień zajmują
się pomaganiem jest celem:
A. leczenia intensywnego,
B. leczenia podtrzymującego,
C. psychoterapii poznawczej,
D. rehabilitacji.
Literatura: Skorupska A.: Rehabilitacja w psychiatrii. [w] Wilczek-Różyczka
E. (red): Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin, 2007:
s. 206.
Zadanie 108.
Trening przygotowania do pracy należy do treningów:
A. samoobsługi,
B. psychoedukacyjnych,
C. umiejętności społecznych,
D. relaksacyjnych.
Literatura: Skorupska A.: Rehabilitacja w psychiatrii. [w] Wilczek-Różyczka
E. (red): Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin, 2007:
s. 210.
Zadanie 109.
Turnus rehabilitacyjny dla pacjentów z chorobami psychicznymi:
A . jest jedyną możliwą formą rehabilitacji dla pacjentów
ze schizofrenią,
B . jest niestosowaną formą rehabilitacji wobec osób z
chorobami afektywnymi,
C . to forma czynnej rehabilitacji połączonej z elementami
pracy zarobkowej,
D . to forma zorganizowanej aktywnej rehabilitacji
połączonej z elementami wypoczynku.
Literatura: Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. 2018,
poz.511).
Zadanie 110.
Wypracowanie umiejętności aktywnego udziału pacjenta we własnej
farmakoterapii zaliczane jest do:
A. treningu umiejętności społecznych,
B. psychoterapii,
C. treningu psychoedukacyjnego,
D. treningu samoobsługi.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 210.
Zadanie 111.
Zgodnie z ustawą o rehabilitacji społecznej i zawodowej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych „wyodrębnioną
organizacyjnie i finansowo placówkę stwarzającą osobom
niepełnosprawnym, niezdolnym do podjęcia pracy możliwość
rehabilitacji zawodowej i społecznej w zakresie pozyskiwania
lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia
zatrudnienia” stanowią:
A. środowiskowe domy samopomocy,
B. zakłady aktywizacji zawodowej,
C. warsztaty terapii zajęciowej,
D. turnusy rehabilitacyjne.
Literatura: Skorupska A.: Rehabilitacja w psychiatrii. [w] Wilczek-Różyczka
E. (red): Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin, 2007:
s. 216.
Zadanie 112.
Użycie dawki substancji psychoaktywnej, która przekracza poziom
tolerancji, nazywane jest:
A. użyciem eksperymentalnym,
B. intoksykacją,
C. użyciem natrętnym, kompulsywnym,
D. użyciem objawowym.
Literatura: Jarema M. (red): Psychiatria w praktyce. Podręcznik dla lekarzy
specjalizujących się w psychiatrii i lekarzy innych specjalności. Wyd.
Oficyna Wydawnicza Medical Education. Warszawa; 2011, s: 219-220.
Zadanie 113.
Podstawowymi formami aktywności wspomagającej proces
rehabilitacji zawodowej i społecznej osób chorych psychicznie
jest udział tych osób w:
A . warsztatach terapii zajęciowej i oddziałach
rehabilitacyjnych,
B . warsztatach terapii zajęciowej i turnusach
rehabilitacyjnych,
C . turnusach rehabilitacyjnych i środowiskowych domach
samopomocy,
D. oddziałach dziennych i miejscach pracy chronionej.
Literatura: Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. 2018,
poz.511).
Zadanie 114.
Jednoczasowe oddziaływania na różne sfery życia pacjenta jest
charakterystyczne dla zasady rehabilitacji psychiatrycznej:
A. wielokierunkowości oddziaływań,
B. powtarzalności oddziaływań,
C. wielostronności metod,
D. stopniowania trudności.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 207.
Zadanie 115.
Środowiskowy dom samopomocy zgodnie z ustawą o ochronie zdrowia
psychicznego może być utworzony m.in. przez:
A . związki wyznaniowe, samorząd zawodowy pielęgniarek i
położnych, grupy samopomocy pacjentów i ich rodzin,
B . fundacje, kościoły, grupy samopomocy pacjentów i ich
rodzin, samorząd zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów,
C . osoby fizyczne i prawne, kościoły i związki wyznaniowe
oraz jednostki samorządu terytorialnego,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.)
Zadanie 116.
Zastosowanie umiejętności w kontekście społecznym, czyli
przeniesienie nabytych umiejętności z warunków, w których
zostały nauczone, na sytuacje naturalne określa się terminem:A. generalizacja,
B. kreatywność,
C. odzwierciedlenie,
D. aktywizacja.
Literatura: Skorupska A.: Rehabilitacja w psychiatrii. [w] Wilczek-Różyczka
E. (red): Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin, 2007:
s. 209.
Zadanie 117.
Muzykoterapia czynna polega na tym, że pacjenci:
A. sami tworzą muzykę,
B. wyobrażają sobie coś pod wpływem utworów muzycznych,
C. słuchają muzyki klasycznej,
D . uczestniczą w tańcu zbiorowym, nie wymagającym
umiejętności tanecznych.
Literatura: Krupka-Matuszczyk I., Matuszczyk M. (red.): Psychiatria.
Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa. Wydawnictwo Śląskiego Uniwersytetu
Medycznego, Katowice 2007: s. 111.
Zadanie 118.
Zbyt wysokie wymagania wobec pacjenta chorego psychicznie,
które stanowią podstawę do jego rezygnacji z udziału w dalszej
rehabilitacji, są następstwem nie zastosowania zasady:
A. partnerstwa,
B. optymalnej stymulacji,
C. wielostronności metod,
D. stopniowania trudności.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 207.
Zadanie 119.
Z uczestnictwem pacjenta w ergoterapii wiążą się następujące
aspekty psychologiczne:
A. poprawa samooceny, obniżenie poczucia własnej wartości,
B . obniżenie poczucia własnej wartości z powodu niskiego
wynagrodzenia,
C . wzrost poczucia własnej wartości, brak wpływu na
samoocenę,
D. poprawa samooceny, wzrost poczucia własnej wartości.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 215.
Zadanie 120.
Do najczęstszych psychopatologicznych następstw szkodliwego
picia alkoholu zalicza się:
A. stany obniżonego nastroju,
B. drażliwość,
C . zmiany osobowości i upośledzenie funkcjonowania w
rolach społecznych,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Bilikiewicz A., Pużyński S., Robakowski J., Wciórka J. (red):
Psychiatria. Wyd. Urban&Partner. Wrocław; 2002, Tom 2 (Psychiatria
kliniczna), s:180.

BLOK PODSTAWOWY
Zadanie 121.
Od 1 stycznia 2016 roku, samodzielnie ordynować lek i
zawierające określone substancje czynne, mogą pielęgniarki i
położne, które ukończyły:
A . studia  I stopnia pod warunkiem ukończenia kursu
specjalistycznego w tym zakresie,
B . studia I stopnia lub posiadające tytuł specjalisty w
dziedzinie pielęgniarstwa,
C . studia II stopnia lub posiadające tytuł specjalisty w
dziedzinie pielęgniarstwa, pod warunkiem ukończenia
kursu specjalistycznego w tym zakresie,
D . studia II stopnia pod warunkiem ukończenia kursu
dokształcającego w tym zakresie.
Literatura: Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej z dnia 15 lipca 2011
r.:
Zadanie 122.
Pielęgniarka ma prawo odmówić wykonania zlecenia lekarskiego,
tylko wtedy, gdy jest to nie zgodne z jej:
A . sumieniem,
B . zakresem posiadanych kwalifikacji,
C . sumieniem lub z zakresem posiadanych kwalifikacji,
D . sumieniem lub aktualną wiedzą naukową w dziedziedzinie
pielęgniarstwa.
Literatura: Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej z dnia 15 lipca 2011
r .
Zadanie 123.
Kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej Rzeczypospolitej
Polskiej zawiera szereg sformułowań odnoszących się do cech
charekteru jakie powinna posiadać pielęgniarka / położna i są to
m.in.:
A . życzliwość, wyrozumiałość, cierpliwość,
B . życzliwość, dobroduszność, naiwność,
C . wyrozumiałość, konformizm, życzliwość,
D . cierpliwość, małostkowość, życzliwość.
Literatura: Kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej Rzeczypospolitej
Polskiej (Uchwała nr 9 IV Krajowy Zjazd Pielęgniarek i Położnych 9.12.2003
r.)
Zadanie 124.
Prawo dostępu do dokumentacji medycznej posiada/ją:
A . pacjent i jego rodzina,
B . pacjent, jego przedstawiciel ustawowy, bądź osoba przez
niego upoważniona,
C . pacjent i jego najbliższa rodzina (małżonek, rodzice i
dzieci),
D . tylko osoba upoważnio na przez pacjenta.
Literatura: Ustawa o prawach pacjenta art.26.
Zadanie 125.
Pielęgniarka, położna nie udzieliła pomocy osobie, która nagle
zasłabła na ulicy, lecz szybko oddaliła się z miejsca
zdarzenia. Zachowanie takie narażają na poniesienie
odpowiedzialności:
A . pracowniczej i karnej,
B . karnej i zawodowej,
C . pracowniczej,
D . pracowniczej, karnej i zawodowej.
Literatura: Ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgniarek i
położnych.
Zadanie 126.
Normy etyki zawodowej zawarte w Kodeksie etyki zawodowej
pielęgniarki i położnej Rzeczypospolitej Polskiej mają za
zadanie:
A . służyć jedynie jako podstawa karania,
B . być bezrefleksyjnie stosowane,
C . chronić interesy zawodowe tylko pielęgniarek,
D . stać na straży bezpieczeństwa pacjenta.
Literatura: Wrońska I., Mariański J.: Etyka w pracy pielęgniarskiej. Wyd.
Czelej, Lublin 2002, s. 205.
Zadanie 127.
Komunikacja werbalna, to komunikacja za pomocą:
A . słów,
B . gestów i min,
C . wysokości tonów,
D . ubioru i innych atrybutów.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 9
Zadanie 128.
Który model komunikacji w grupie sprzyja efektywnemu
komunikowaniu się poprzez scentralizowany przepływ informacji:
A . koła,
B . gwiazdy,
C . łańcucha,
D . raka.
Literatura: Kwiatkowska A., Krajewska-Kułak E., Panek W.
(red.).Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie. Wyd. Czelej,
Lublin, 2003, str. 121.
Zadanie 129.
Komunikowanie pośrednie to komunikowanie:
A . za pomocą środków masowego przekazu od nadawcy do
odbiorcy ,
B . za pomocą telefonu bądź smartfonu,
C . za pomocą e - maila bądź listu,
D . nadawcy prze z inną osobę.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 9
Zadanie 130.
WHO opracowało plakat „5 momentów higieny rąk”, który zawiera
informacje na temat kiedy i dlaczego należyje wykonać .
Informacje, kiedy należy wykonać 5 momentów higieny rąk,
dotyczą sytuacji:
A . przed kontaktem z pacjentem, przed kontaktem z
otoczeniem pacjenta, po kontakcie z pacjentem, po
kontakcie z otoczeniem pacjenta, przed czystą,
aseptyczną procedurą,
B . przed kontaktem z pacjentem, po kontakcie z pacjentem,
przed czystą, aseptyczną procedurą, po wykonaniu
czystej aseptycznej procedury, po kontakcie / narażeniu
na płyny ustrojowe,
C . przed kontaktem z pacjentem, po kontakcie z pacjentem,
po kontakcie z otoczeniem pacjenta, przed czystą,
aseptyczną procedurą, po kontakcie / narażeniu na płyny
ustrojowe,
D . przed kontaktem z pacjentem, po kontakcie z pacjentem,
po kontakcie z otoczeniem pacjenta, po wykonaniu
aseptycznej procedury, po kontakcie / narażeniu na płyny
ustrojowe.
Literatura: Wytyczne WHO dotyczące higieny rąk w opiece zdrowotnej -
podsumowanie” Pierwsza Światowa Inicjatywa na rzecz Bezpieczeństwa Pacjenta
„Higiena rąk to bezpieczna Opieka” WHO 2009, s. 28
Zadanie 131.
Model transformacji demograficznej zakłada, że wartości
kluczowych parametrów opisujących populację, które kształtują
jej strukturę demograficzną zmieniają się:
A . w zależności od etapu rozwoju społeczno-gospodarczego,
B . tylko w zależności od poprawy warunków  bytowania oraz
postępu w medycynie,
C . tylko w zależności od stabilizacji w ruchach
naturalnych ludności przy niskim poziomie umieralności
i rozrodczości,
D . tylko w zależności od współczynnika dzietności i
długości trwania życia.
Literatura: J. Bzdęga, A. Gębska-Kuczerowska (red.) Epidemiologia w zdrowiu
publicznym, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2010, s. 116
Zadanie 132.
Zakażenie szpitalne, to zakażenie, które wystąpiło w związku z
udzielaniem świadczeń zdrowotnych, w przypadku gdy choroba:
A . pozostawała w momencie udzielania świadczeń zdrowotnych
w okresie wylęgania, albo wystąpiła po udzieleniu
świadczeń zdrowotnych , w okresie nie dłuższym niż
najdłuższy okres jej wylęgania,
B . niepozostawała w momencie udzielania świadczeń
zdrowotnych w okresie wylęgania, albo wystąpiła po
udzieleniu świadczeń zdrowotnych, w okresie dłuższym
niż najdłuższy okres jej wylęgania,
C . niepozostawała w momencie udzielania świadczeń
zdrowotnych w okresie wylęgania, albo wystąpiła po
udzieleniu świadczeń zdrowotnych, w okresienie
dłuższym niż najdłuższy okres jej wylęgania,
D . pozostawała w momencie udzielania świadczeń zdrowotnych
w okresie wylęgania, albo wystąpiła po udzieleniu
świadczeń zdrowotnych, w okresie dłuższym niż
najdłuższy okres jej wylęgania.
Literatura: Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 roku o zapobieganiu oraz
zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2013 roku poz. 947)
Zadanie 133.
Podstawowe wskaźniki  modelu PATH obejmują m.in. wskaźniki
efektywności(skuteczności i wydajności), do których zalicza
się:
A . średni   czas pobytu (ostry zawał, udar, pozaszpitalne
zapalenie płuc, złamanie kości udowej),
B . ciągłość opieki medycznej,
C . zakłucia personelu medycznego,
D . odsetek przyjęć po zabiegach w trybie jednodniowym m.in.
zaćmyczy artroskopii.
Literatura: Kautsch M., Zarządzanie w opiece zdrowotnej. Nowe wezwania.
wyd. Wolters Kluwer Warszawa 2010, s. 38.
Zadanie 134.
Przy formułowaniu obowiązków pracowniczych, świadomość
hierarch i i zadań przypisanych danemu stanowisku, NIE odnosi się
do zasady:
A . przystosowalności,
B . należytej szczegółowości,
C . nepotyzmu,
D . doskonalenia kadr.
Literatura: Ksykiewicz-Dorota A. (red.): Zarządzanie w pielęgniarstwie.
Wyd. Czelej, Lublin 2014 s. 292-294.
Zadanie 135.
Proces, w którym dobre lub złe wrażenie dotyczące jednego
przymiotu rzutuje na całość oceny, to:
A . efekt aureoli,
B . stereotyp,
C . nastawienie,
D . wpływ emocji.
Literatura: Ksykiewicz-Dorota A. (red.): Zarządzanie w pielęgniarstwie.
Wyd. Czelej, Lublin 2014 s. 262.
Zadanie 136.
Kierowanie przez delegowanie uprawnień przynosi konkretne
korzyści, do których zaliczamy:
A . oszczędzanie czasu kierownika,
B . oszczędzanie czasu pracownika oraz jego lepszą
motywację,
C . rozwój przedsiębiorczości na etapie podstawowym,
D . efektywniejszą satysfakcję pracownika i przełożonego.
Literatura: pod red. Ksykiewicz-Dorota A. Zarządzanie w pielęgniarstwie
PZWL str. 87
Zadanie 137.
Czynniki wewnętrzne warunkujące szybkość adaptacji zawodowej
pielęgniarki, to:
A . osobowość, kwalifikacje zawodowe, stan fizyczny,
B . kwalifikacje zawodowe, warunki fizyczne otoczenia,
C . przejrzysta struktura organizacyjna, osobowość
przełożonego,
D . stan fizyczny, stan wyposażenia organizacji w aparaturę
medyczną.
Literatura: Ksykiewicz-Dorota A. (red.): Zarządzanie w pielęgniarstwie.
Wyd. Czelej, Lublin 2014 s. 225-226.
Zadanie 138.
Praktyka pielęgniarska oparta na dowodach naukowych NIE
obejmuje:
A . rozwiązywania problemów klinicznych poprzez decyzje oparte na wynikach badań,
B . uczestniczenia w konferencjach naukowych,
C . analizowania wyników publikacji naukowych,
D . samodzielnego wykonywania zleceń lekarskich.
Literatura: Gotlib J, Belowska J, Panczyk M, Dykowska G, Wójcik G.
Evidence-based Medicine i Evidence-based Nursing Practice - przegląd
polskiego piśmiennictwa naukowego. Problemy Pielęgniarstwa 2014; 22 (2):
223–227.
Zadanie 139.
Evidence - Based Medicine (EBM), uznaje się na podstawie
literatury przedmiotu, że jest to:
A . świadome, jasne i przemyślane zastosowanie najlepszego
aktualnie dowodu na podstawie analiz medycznych
czasopism anglojęzycznych,
B . nieświadome, jasne i przemyślane zastosowanie
najlepszego aktualnego dowodu w podejmowaniu decyzji
dotyczących pacjentów danego oddziału,
C . przemyślane zastosowanie eksperymentu badawczego, w
celu podjęcia jak najlepszej decyzji dotyczącej
konkretnego pacjenta,
D . świadome, jasne i przemyślane zastosowanie najlepszego
aktualnego dowodu w podejmowaniu decyzji dotyczących
konkretnego pacjenta.
Literatura: Kędra E.: Praktyka pielęgniarska oparta na faktach – wymóg czy
konieczność? „Problemy Pielęgniarstwa”, 2011, t. 19 (3); 391–395, s.392. W
polskiej literaturze przedmiotu zaproponowano już wiele definicji:
„praktyka medyczna oparta na wiarygodnych i aktualnych publikacjach”,
„medycyna oparta na dowodach”. Żadna z nich nie oddaje jednak w pełni
istoty tego, czym jest EBM (...) Literatura: Gotlib J., Belowska J.,
Panczyk M., Dykowska G., Wójcik G.: Evidence based Medicine i evidence
based nursing practise – przegląd polskiego piśmiennictwa naukowego.
„Problemy Pielęgniarstwa”, 2014;22(2) s. 224.
Zadanie 140.
Analiza zewnętrzna dokumentu NIE polega na:
A . ustaleniu czasu, warunków i okoliczności, w jakich
powstał,
B . uzupełnieniu analizy wewnętrznej,
C . okrśleniu wpływu, jaki wywarł dokument na przebieg
określonych wydarzeń,
D . dokładnym poznaniu treści dokumentu.
Literatura: Lenartowicz H., Kózka M. Metodologia badań w pielęgniarstwie.
Podręcznik dla studiów medycznych. PZWL, Warszawa 2010, s.101.