Test ze specjalizacji psychiatrycznej dla pielęgniarek - jesień 2012

  Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej - BIBLIOTEKA

PIELĘGNIARSTWO PSYCHIATRYCZNE
TEST NR 251412
Zadanie 1.
Do błędów jatrogennych w komunikacji należy:
A. urealnianie i słowne wyrażanie wątpliwości,
B. oferowanie siebie,
C. używanie słów czy określeń typowo medycznych,
D. wyjaśnianie i uzgadnianie znaczeń.
Zadanie 2.
Do grupy zachowań pogłębiających komunikowanie należy:
A. porządkowanie zachowań w czasie lub według skutków,
B. eksploracja,
C. podsumowanie,
D. klaryfikowanie.
Zadanie 3.
Do najczęstszych negatywnych postaw rodziny wywołujących nawrót choroby należy:
A. nadmierne uwikłanie i krytycyzm,
B. reakcja obawy,
C. tendencja do izolacji,
D. przekazywanie pacjentowi informacji o leczeniu.
Zadanie 4.
Efektywne komunikowanie się pielęgniarki z pacjentem w depresji polega między innymi na:
A. analizie przyczyn smutku i lęku,
B. przedstawianiu pozytywnej, barwnej przyszłości,
C. bagatelizowaniu przyczyn smutku,
D. rozładowaniu negatywnych uczuć.
Zadanie 5.
Do podstawowych technik komunikowania terapeutycznego w relacji z pacjentem NIE zalicza się:
A. urealnianie,
B. klaryfikowanie,
C. uspokajanie,
D. modelowanie.
Zadanie 6.
Jakie zachowanie pielęgniarki jest pożądane w kontakcie z chorym z objawami lęku?
A. wykazanie empatii i tolerancji, kontakt indywidualny, nie wyperswadowanie lęku,
B. nie bagatelizowanie odczuć chorego, kontakt indywidualny, wyperswadowanie lęku,
C. pozostawienie pacjenta w samotności i ciszy po próbie wyperswadowanie lęku,
D. okazanie tolerancji i życzliwości oraz zaproponowanie spaceru z grupą pacjentów.
Zadanie 7.
Eksploracja to technika komunikowania terapeutycznego polegająca na:
A. modelowaniu zachowań poprzez komentarz słowny,
B. głębszym rozważaniu nad problemami pacjenta,
C. prowadzeniu rozmowy spontanicznie,
D. wspieraniu i zrozumieniu.
Zadanie 8.
Który z mechanizmów obronnych występujących u pacjenta może być szczególnie utrwalony poprzez postawę nadopiekuńczości pielęgniarki?
A. projekcja,
B. racjonalizacja,
C. regresja,
D. konwersja.
Zadanie 9.
Wyznacznikiem poprawnie nawiązanej relacji terapeutycznej jest:
A. świadomość zespołu terapeutycznego celów i zadań jakie mają być osiągnięte,
B. podporządkowanie pacjenta,
C. umiejętność nacisku na pacjenta w celu kontynuowania wątku,
D. szukanie przez pacjenta pozamedycznych źródeł wiedzy.
Zadanie 10.
Największym problemem w kontaktach z pacjentami w stanie agresji są:
A. werbalne zachowania agresywne,
B. występowanie w pierwszej fazie rękoczynów,
C. przeradzanie się zachowań agresywnych w zaawansowanie i groźne konflikty,
D. występowanie autoagresji.
Zadanie 11.
Faza porządkująca komunikowanie to faza, w której:
A. osoba pomagająca dostrzega pacjenta i zmiany w jego wyglądzie,
B. osoba pomagająca stara się przekazać pacjentowi, że jest akceptowany,
C. zachęca się pacjenta do koncentracji i eksploracji swoich uczuć,
D. osoba pomagająca próbuje wyjaśnić niezrozumiałe znaczenie słów, zwrotów,
myśli i wypowiedzi pacjenta.
Zadanie 12.
W komunikowaniu terapeutycznym z rodziną osoby z zaburzeniami psychicznymi nie 
powinno się:
A. formułować rzeczowych twierdzeń o dotychczasowym stanie wiedzy na temat choroby,
B. oddzielać i odróżniać sytuacji pacjenta i jego rodziny od własnej,
C. przyjmować postawę autorytarną i wygłaszać oficjalne poglądy na temat choroby psychicznej,
D. wszystkie wyżej wymienione.
Zadanie 13.
Priorytetowym zadaniem zespołu terapeutycznego w opiece nad osobą z anoreksją jest:
A. szybkie wdrożenie leczenia psychoterapeutycznego,
B. edukacja w zakresie prawidłowego odżywania,
C. utrzymanie chorej w dobrej kondycji fizycznej,
D. kierowanie myślenia chorej na pozytywne emocje.
Zadanie 14.
Które z wymienionych poniżej zachowań pielęgniarki należą do zachowań porządkujących kontakt i komunikację?
A. klaryfikowanie, poszukiwanie zgodnej oceny, porządkowanie zdarzeń w czasie,
B. klaryfikowanie, poszukiwanie zgodnej oceny, modelowanie,
C. poszukiwanie zgodnej oceny, porządkowanie zdarzeń w czasie, eksploracja,
D. klaryfikowanie, porządkowanie zdarzeń w czasie, modelowanie.
Zadanie 15.
W komunikowaniu się z pacjentem z zaburzeniami psychotycznymi BŁĘDEM jest:
A. podejmowanie rozmowy rozpoczętej przez pacjenta bez jej zaplanowania,
B. krytykowanie wypowiedzi chorego i dyskutowanie z pacjentem przejawiającym myślenie psychotyczne,
C. pozwolenie choremu na ustalenie tematu rozmowy,
D. aktywne słuchanie.
Zadanie 16.
W czasie kontaktu terapeutycznego, pielęgniarka przyjmuje wobec pacjenta rolę przewodnika w fazie:
A. orientacji,
B. identyfikacji,
C. zgłębiania problemów pacjenta,
D. zakończenia interakcji.
Zadanie 17.
Jedna z poniższych zasad utrudnia wyrażenie przez chorego z zaburzeniami psychicznymi problemów emocjonalnych:
A. dawanie pacjentowi czasu na znalezienie właściwych słów do wyrażenia uczuć,
B. bycie empatycznym,
C. stawianie pytań zamkniętych,
D. pytanie o kwestie psychospołeczne i problemy fizyczne.
Zadanie 18.
Na zastosowanie dotyku w komunikacji z pacjentem możemy sobie pozwolić gdy:
A. stosujemy go u pacjenta z agresją,
B. stopień zaufania między podmiotami relacji jest wysoki,
C. chcemy naruszyć strefę intymności,
D. wszystkie wyżej wymienione.
Zadanie 19.
Technika, która eliminuje wrażenie pośpiechu, zwraca uwagę na kontakt pozawerbalny, wpływając przez to pozytywnie na emocje pacjenta to:
A. odzwierciedlenie,
B. milczenie terapeutyczne,
C. poświadczenie,
D. klaryfikacja.
Zadanie 20.
Podstawą podjęcia terapii przez osobę uzależnioną jest:
A. uzyskanie wglądu przez pacjenta w istotę problemu,
B. przekazanie wiedzy na temat uzależnień,
C. ukazanie negatywnych skutków picia alkoholu,
D. budowa poczucia własnej wartości.
Zadanie 21.
Przyjęcie w trybie nagłym osoby psychicznie chorej do szpitala psychiatrycznego bez zgody wymaga zatwierdzenia przez ordynatora w ciągu:
A. 12 godzin od chwili przyjęcia,
B. 24 godzin od chwili przyjęcia,
C. 36 godzin od chwili przyjęcia,
D. 48 godzin od chwili przyjęcia.
Zadanie 22.
Wśród czynników zagrażających zdrowiu psychicznemu w miejscu zamieszkania wymienia się między innymi:
A. zagrożenia narastające przestępczością,
B. brak umiejętności działań twórczych,
C. nieumiejętność bronienia własnych spraw,
D. nieumiejętność radzenia sobie z zadaniami życiowymi .
Zadanie 23.
Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób jest opracowywana przez:
A. Organizację Narodów Zjednoczonych,
B. Światową Organizację Zdrowia,
C. Światową Federację Zdrowia Psychicznego,
D. Międzynarodową Komisję Statystyki Zdrowotnej.
Zadanie 24.
Do prawidłowo ukształtowanych potrzeb człowieka warunkujących utrzymanie zdrowia psychicznego NIE należą:
A. potrzeby narcystyczne,
B. potrzeba osiągnięć,
C. potrzeba wpływania na swoje życie,
D. potrzeba akceptacji siebie i innych.
Zadanie 25.
Kiedy pacjent przyzna się lekarzowi lub pielęgniarce do czynu karalnego, należy:
A. nie umieszczać tego w dokumentacji,
B. opisać to w dokumentacji chorego,
C. sporządzić krótki protokół,
D. zawiadomić ordynatora oddziału.
Zadanie 26.
Zajęcia rehabilitacyjne prowadzone w szpitalach psychiatrycznych NIE mogą być:
A. podporządkowane celom gospodarczym,
B. opłacane w postaci wynagrodzenia dla chorego,
C. zalecane przez personel jako pożądane,
D. organizowane w grupie.
Zadanie 27.
Zasadniczym czynnikiem uruchamiającym uogólnione zasoby odporności człowieka, który przeciwdziała stresom i czynnikom patogennym oraz zapewnia utrzymanie dobrego stanu zdrowia jest:
A. silne poczucie koherencji,
B. konstruktywizm społeczny,
C. diagnostyka etiologiczna,
D. ekmnezja.
Zadanie 28.
Dobro pacjenta wymaga ubezwłasnowolnienia. Kto kieruję tę sprawę do prokuratora?
A. kierownik zakładu psychiatrycznej opieki zdrowotnej,
B. pielęgniarka opiekująca się bezpośrednio chorym,
C. lekarz leczący chorego,
D. pielęgniarka oddziałowa.
Zadanie 29.
Ustawowy podział osób z zaburzeniami psychicznymi ma służyć:
A. możliwie najlepszej ochronie praw tych osób,
B. różnicowaniu form opieki psychiatrycznej szczególności leczenia,
C. różnicowaniu form opieki poszpitalnej, w szczególności pomocy społecznej,
D. różnicowaniu odpowiedzialności karnej za ewentualne naruszenia obowiązującego prawa.
Zadanie 30.
Wg Światowej Federacji Ochrony Zdrowia Psychicznego rozwijanie takich zdolności człowieka, które umożliwi ą mu optymalne funkcjonowanie w życiu osobistym, zawodowym, w relacjach z ludźmi to:
A. zdrowie psychiczne,
B. promocja zdrowia psychicznego,
C. wczesna pomoc psychologiczna,
D. prewencja II stopnia.
Zadanie 31.
Ustawowo dopuszczalne środki przymusu to:
A. chłodny prysznic, pozbawienie prawa do odwiedzin lub spacerów, podanie leków mimo sprzeciwu chorego,
B. przytrzymanie, przymusowe zastosowanie leków, unieruchomienie, izolacja,
C. przeniesienie na inny oddział z powiadomieniem społeczności szpitalnej,
D. założenie „kaftana bezpieczeństwa”, pozbawienie prawa do oglądania telewizji, zastosowanie izolatki.
Zadanie 32.
Polska ustawa o ochronie zdrowia psychicznego:
A. nie określa terminu zdrowie psychiczne,
B. nie określa znaczenia terminu zdrowie psychiczne, ale uznaje je za fundamentalne prawo człowieka,
C. odwołuje się do znaczenia tego terminu podanego przez Światową Organizację Zdrowia,
D. odwołuje się do definicji zdrowia psychicznego w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób.
Zadanie 33.
Pacjentka została przyjęta do szpitala psychiatrycznego wbrew woli . Lekarz psychiatra przed przystąpieniem do badania pacjentki powinien:
A. zabezpieczyć w swoim gabinecie wszystko to, co może wykorzystać pacjentka w celu targnięcia się na życie,
B. poprosić pielęgniarkę, która aktualnie ma dyżur, aby była obecna podczas badania pacjentki,
C. uprzedzić pacjentkę o przyczynach przeprowadzenia badania,
D. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.
Zadanie 34.
Wśród zjawisk zagrażających zdrowiu psychicznemu rodziny NIE wymienia się:
A. rodziny niepełnej,
B. przemocy w rodzinie,
C. ubóstwa rodziny,
D. rodziny wielodzietnej.
Zadanie 35.
Lekarz rodzinny leczący pacjentkę otrzymał nieprawdziwą informację od jej kuzynki, że pacjentka jest chora psychicznie. Czy dobra osobiste pacjentki zostały naruszone?
A. tak i są chronione przez prawo,
B. nie, ponieważ nie są prawdziwe,
C. nie, ponieważ wie o tym tylko lekarz,
D. tak, ale sądy tym się nie zajmują.
Zadanie 36.
Grupowe badania przesiewowe są przykładem strategii stosowanych w szkole w  prewencyjnym podejściu określanym jako:
A. zapobieganie wystąpieniu zaburzeń,
B. rozwijanie kompetencji dzieci po to, by mogły lepiej uporać się z trudnościami życiowymi mogącymi być źródłem stresu,
C. pomaganie dzieciom w radzeniu sobie ze zmianami związanymi z przechodzeniem do kolejnych faz cyklu rozwojowego,
D. nabywanie wiedzy i umiejętności.
Zadanie 37.
Zdanie „zdrowie psychiczne jest fundamentalnym dobrem osobistym” sugeruje, że lecząc chorego psychicznie należy:
A. dążyć do poprawy zdrowia za wszelką cenę,
B. uznać, że wszystkie środki i metody lecznicze są uprawnione,
C. mieć wzgląd na inne dobra osobiste, a nie tylko na cele zdrowotne,
D. pominąć niechęć, opór i wyobrażenia pacjenta o leczeniu.
Zadanie 38.
Pacjentka, osoba samotna, z rozpoznaniem schizofrenii , na skutek chronizacji choroby i podeszłego wieku nie jest zdolna do zaspokojenia swoich podstawowych potrzeb życiowych. Pacjentka nie wymaga leczenia szpitalnego. Pielęgniarka, która się nią opiekuje, uznała, że w tej sytuacji najlepszym wyj ściem będzie umieszczenie podopiecznej w domu pomocy społecznej. Pacjentka nie wyraża zgody na umieszczenie jej w domu pomocy społecznej. W tej sytuacji należy:
A. nie zwracać uwagi na protest chorej, która nie w pełni jest świadoma swojej sytuacji,
B. zwrócić się do lekarza leczącego, aby ten wyraził zgodę na przymusowe umieszczenie chorej w domu opieki,
C. zwrócić się do przedstawiciela ustawowego lub sądu opiekuńczego, aby wyraził zgodę na skierowanie pacjentki do domu opieki bez jej zgody,
D. zwrócić się do sądu okręgowego, aby ten podczas rozprawy niejawnej wyraził zgodę na umieszczenie chorej w domu opieki.
Zadanie 39.
Za rozwój działań promujących zdrowie, według Karty Ottawskiej, odpowiada przede wszystkim:
A. Ochrona Zdrowia,
B. całe społeczeństwo,
C. samorządy terytorialne,
D. administracja państwowa.
Zadanie 40.
Dla określenia przypadków uzależnienia od alkoholu lub innej substancji psychoaktywnej, współistniejącego z innym zaburzeniem psychicznym, używa się terminu:
A. „podwójnej diagnozy”,
B. „podwójnego uzależnienia”,
C. dekompensacji psychotycznej,
D. współuzależnienia.
Zadanie 41.
Zaburzenia afektywne z szybką zmiana faz (rapidcycling) , to szczególna odmiana ChAD typu I lub II , w której liczba nawrotów chorobowych wynosi co najmniej:
A. 2 w ciągu roku,
B. 4 w ciągu roku,
C. 6 w ciągu roku,
D. 8-10 w ciągu roku.
Zadanie 42.
Która z poniżej wymienionych odpowiedzi NIE jest cechą charakteryzującą lęk występujący w depresji endogennej?
A. lęk w depresji endogennej nazywany jest lękiem wolno płynącym,
B. lęk występuje bardzo rzadko i jest objawem wtórnym (dodatkowym) depresji,
C. często jest przez chorych umiejscawiany w okolicy przedsercowej lub nadbrzuszu (lęk prekordialny),
D. utrzymuje się stale, wykazuje falujące nasilenie, może osiągnąć znaczne rozmiary i ujawnić się w sferze ruchowej (podniecenie).
Zadanie 43.
Do objawów fizycznych zaburzeń lękowych uogólnionych NIE należą/y:
A. zaburzenia gastryczne,
B. niepokój ruchowy,
C. pocenie się,
D. obniżone napięcie mięśniowe.
Zadanie 44.
Abulia występująca m. in. w schizofrenii prostej oznacza:
A. spłycenie afektu,
B. spadek sprawności i kompetencji społecznej,
C. utratę zainteresowań,
D. społeczne wycofanie się.
Zadanie 45.
Upośledzenie umysłowe jest kombinacją:
A. jedynie czynników okołoporodowych i uwarunkowań genetycznych,
B. tylko czynników działających na płód w trakcie ciąży,
C. uwarunkowań genetycznych, czynników działających na płód w trakcie ciąży, czynników okołoporodowych oraz socjoekonomicznych,
D. tylko czynników społecznych i genetycznych.
Zadanie 46.
Objawy abstynencyjne w przypadku stosowania opioidów:
A. mogą wystąpić już po kilku dniach nieprzerwanego stosowania opioidów,
B. pojawiają się po 4 do 36 godz. abstynencji,
C. zespół abstynencyjny może utrzymywać się do kilkunastu dni,
D. wszystkie wyżej wymienione.
Zadanie 47.
Katatymia, jest to:
A. katatonia złośliwa,
B. autyzm,
C. niemożność wykonania ruchów dowolnych,
D. myślenie uzależnione od życzeń.
Zadanie 48.
Objawy zaburzeń adaptacyjnych (przystosowawczych) powinny pojawić się w odpowiedzi na zidentyfikowane stresory:
A. do dwóch dni od zadziałania stresora lub stresorów,
B. w ciągu 1-3 miesięcy od zadziałania stresora lub stresorów,
C. do 6 miesięcy od zadziałania stresora lub stresorów,
D. nie ma określonych ograniczeń czasowych.
Zadanie 49.
Zespół stresu pourazowego rozpoznajemy, gdy:
A. objawy trwaj ą przynajmniej miesiąc,
B. w objawach wyróżniamy depresję i lęk,
C. dochodzi do spadku inicjatywy,
D. wszystkie wyżej wymienione.
Zadanie 50.
Do nazwania łagodnych, ale chorobowych wahań nastroju, obejmujących stany subdepresji i hipomaniakalne, stosowany jest termin:
A. dystymia,
B. cyklotymia,
C. cyklofrenia,
D. depresja poronna.
Zadanie 51.
Unikaniem sytuacji narażenia na społeczną ocenę wyglądu, kompetencji, talentu, przygotowania zawodowego itp. manifestują się:
A. fobie społeczne,
B. fobie specyficzne (proste),
C. zaburzenia lękowe uogólnione,
D. zaburzenia lękowe z napadami paniki.
Zadanie 52.
LSD stanowi środek o:
A. działaniu łagodzącym negatywne objawy lęku,
B. najsilniejszym działaniu halucynogennym,
C. działaniu obniżającym nastrój ,
D. działaniu silnie nasennym.
Zadanie 53.
Poczucie obcości własnej osoby i otaczającego świata to:
A. katatonia,
B. upośledzenie umysłowe,
C. zespół depersonalizacji – derealizacji,
D. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.
Zadanie 54.
Cechami charakterystycznymi dla zespołu Turnera są:
A. niski wzrost, nadwaga, wada wzroku,
B. niski wzrost, płetwiastość szyi, niska linia owłosienia,
C. zaburzenia orientacji wzrokowo-przestrzennej, wada wzroku,
D. nadwaga, płetwiastość szyi, wada serca.
Zadanie 55.
Który z poniżej wymienionych objawów NIE należy do tzw. negatywnych (deficytowych) objawów schizofrenii?
A. alogia,
B. abulia,
C. halucynacje, urojenia,
D. anhedonia.
Zadanie 56.
Stałe wzmożenie samopoczucia przejawiające się zadowoleniem, uczuciem radości, szczęścia, beztroski, skłonnością do żartów charakteryzuje:
A. nastrój lękowy,
B. nastrój maniakalny,
C. osobowość dyssocjalną,
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 57.
Do podstawowych biologicznych źródeł autyzmu dziecięcego zaliczamy:
A. predyspozycję genetyczną,
B. koncepcję autoimmunizacji,
C. negatywne cechy wczesnej relacji emocjonalnej rodziców z dzieckiem,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Zadanie 58.
Do czynników, które sprzyjają występowaniu zaburzeń depresyjnych w wieku podeszłym, niezależnie od ich pierwotnej przyczyny, powszechnie zalicza się m.in. :
A. pojawienie się zaburzeń otępiennych,
B. osamotnienie, brak wsparcia (nie tylko materialnego) osób bliskich,
C. przewlekłe choroby somatyczne,
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 59.
W psychiatrii do stanów wyjątkowych zalicza się:
A. afekt patologiczny,
B. zamroczenie przysenne,
C. upicie patologiczne,
D. A, B i C.
Zadanie 60.
Działanie śmiertelne benzodiazepin wynika z:
A. ich działania na ośrodek oddechowy,
B. bezpośredniego ich działania na układ bodźcoprzewodzący serca,
C. działania ich na wydzielanie neuroprzekaźników,
D. uszkodzenia nerwów obwodowych.
Zadanie 61.
Skupianie się na rozważaniu, w jakim stopniu nieszczęście jest zawinione przez dotkniętą nim osobę oraz jakie błędy ona popełnia, radząc sobie z sytuacją to:
A. błąd pochyłej płaszczyzny,
B. błąd maski,
C. błąd postawy sędziego,
D. żadne z wymienionych.
Zadanie 62.
Do najczęściej występujących stanów nagłych w psychiatrii NIE należą:
A. tendencje i próby samobójcze,
B. zachowania agresywne i i autoagresywne,
C. anoreksja i bulimia,
D. nagłe stany lękowe.
Zadanie 63.
Wśród zaburzeń psychicznych związanych ze znacznym ryzykiem popełnienia samobójstwa NIE rozpoznajemy:
A. depresji ,
B. psychozy schizofrenicznej,
C. uzależnień,
D. zaburzeń odżywiania.
Zadanie 64.
Głównym celem spotkań grupy Balinta jest:
A. refleksja nad celowością kierunku dotychczasowych oddziaływań psychoterapeutycznych w odniesieniu do wybranych pacjentów,
B. analiza trudności w pracy mniej doświadczonych członków zespołu terapeutycznego,
C. analiza uczuć osoby pomagającej i sposobu doświadczania chorego (podopiecznego) przez osobę pomagającą,
D. psychologiczne postępowanie opiekunów do przekazywania choremu (podopiecznemu) lub jego rodzinie niepomyślnych informacji.
Zadanie 65.
Pierwszym elementem postępowania w stanach wymagających natychmiastowej interwencji psychiatrycznej jest:
A. próba nawiązania kontaktu i zebrania wywiadu,
B. stosowanie środków przymusu bezpośredniego,
C. diagnozowanie w kierunku somatycznego podłoża zaburzeń,
D. badanie stanu psychicznego pacjenta w kierunku psychiatrycznego podłoża zaburzeń i ustalenie wstępnego rozpoznania.
Zadanie 66.
Podczas kontaktu i opieki nad pacjentem z aktywnością samobójczą konieczna jest:
A. możliwość zastosowania przymusu bezpośredniego,
B. intensywna farmakoterapia,
C. ocena „ryzyka samobójstwa”,
D. psychoterapia rodzinna.
Zadanie 67.
Pacjentowi z utrzymującymi się myślami samobójczymi:
A. można pomóc w jego środowisku, bez konieczności hospitalizacji, jeżeli zapewni się odpowiednie wsparcie społeczne,
B. nie można pomóc bez hospitalizacji,
C. można pomóc bez hospitalizacji, ale konieczna może być opieka zespołu środowiskowej opieki psychiatrycznej,
D. odpowiedzi A i C poprawne.
Zadanie 68.
Celem opieki pielęgniarskiej nad pacjentem przejawiającym zachowania agresywne i gwałtowne jest:
A. zapewnienie bezpieczeństwa pacjentowi i otoczeniu,
B. zapobieganie zachowaniom niebezpiecznym u agresywnego pacjenta,
C. kształtowanie zachowań samokontroli u pacjenta,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 69.
Jedna z interwencji terapeutycznych jest błędna:
A. zwiększać poczucie bezpieczeństwa pacjenta,
B. udzielać informacji,
C. narzucać metodę rozwiązania trudności, a nie tylko służyć radą,
D. dodawać otuchy, pokazując mocne strony chorego.
Zadanie 70.
Wskaż zdanie nieprawdziwe:
A. interwencja kryzysowa zakłada udzielanie pomocy w prawidłowej ocenie problemu,
B. interwencja kryzysowa jest ograniczona w czasie,
C. interwencja kryzysowa traktuje pacjenta jak kogoś, kto cierpi z powodu choroby,
D. interwencja kryzysowa obejmuje nie tylko pacjenta, ale również jego rodzinę.
Zadanie 71.
Przymus bezpośredni może trwać:
A. 4 godziny,
B. 6 godzin,
C. 12 godzin,
D. do czasu ustąpienia przyczyny zastosowania.
Zadanie 72.
Kluczowym elementem w powstawaniu kryzysu jest:
A. frustracja,
B. stres i napięcie,
C. panika,
D. depresja.
Zadanie 73.
Agresja realizowana przez różnego rodzaju zaniechania, to;
A. agresja czynna,
B. agresja z przeniesieniem,
C. agresja bierna,
D. nie jest agresją.
Zadanie 74.
O przymusie bezpośrednim może zadecydować:
A. lekarz,
B. lekarz lub pielęgniarka,
C. każdy członek zespołu terapeutycznego, który ma do czynienia z pacjentem agresywnym,
D. wyłącznie lekarz będący kierownikiem oddziału.
Zadanie 75.
Możliwość ponownych aktów przemocy jest większa, jeżeli:
A. zachowania agresywne nie występowały w przeszłości,
B. pacjent nie jest impulsywny,
C. osobowość chorego cechuje niski poziom tolerowania frustracji ,
D. żadna z odpowiedzi nie jest poprawna.
Zadanie 76.
Akatyzję polekową u pacjenta przyjmującego leki psychotropowe będziesz podejrzewać w przypadku wystąpienia:
A. suchości jamy ustnej,
B. zaparć,
C. niepokoju ruchowego,
D. trudności w oddawaniu moczu.
Zadanie 77.
Unikanie bliższych kontaktów emocjonalnych i społecznych, tendencja do samotnictwa i izolacji, brak empatii, ograniczone zdolności do wyrażania uczuć i odczuwania przyjemności, skłonność do fantazjowania, introspekcji i ucieczki we własny świat przeżyć wewnętrznych, reakcje lękowe lub ksobne w relacjach międzyosobowych, to podstawowe cechy osobowości:
A. dyssocjalnej,
B. schizoidalnej,
C. pogranicznej (borderline personal i ty),
D. histrionicznej.
Zadanie 78.
Postępowanie pielęgniarskie u chorego leczonego z powodu anoreksji nie obejmuje:
A. nadzorowania spożywania posiłków i zachowania pacjenta po posiłkach, w sposób życzliwy ale konsekwentny,
B. organizowania i wypełniania czasu wolnego, analizowania z pacjentem negatywnych zachowań,
C. dokonywania systematycznego pomiaru masy ciała, odnotowania i omówienia wyniku z pacjentem i zespołem terapeutycznym,
D. kontrolowania rzeczy osobistych pacjenta i wyznaczania czasu odwiedzin.
Zadanie 79.
Freud był twórcą:
A. psychologii indywidualnej,
B. teorii psychoanalitycznej,
C. teorii behawioryzmu,
D. psychologii analitycznej.
Zadanie 80.
Kto jest autorem teorii pielęgnowania, uwzględniającej mechanizm adaptacji , a więc radzenia sobie w sytuacji zmienionej przez chorobę?
A. Hildegard Peplau,
B. Calista Roy,
C. Betty Newman,
D. Dorothy Orem.
Zadanie 81.
Na podstawie standardu opieki pielęgniarskiej budowane są:
A. rekomendacje,
B. certyfikaty jakości,
C. procedury,
D. akredytacje.
Zadanie 82.
Celem psychoedukacji rodziny dziecka z zaburzeniem hiperkinetycznym jest przede wszystkim:
A. zmniejszenie poczucia winy, które mają rodzice dzieci nadpobudliwych,
B. nauka karania i nagradzania dziecka,
C. umiejętność stosowania farmakoterapii,
D. umiejętne korzystanie z pomocy psychologa.
Zadanie 83.
Skala Mattisa służy do oceny:
A. otępienia,
B. nasilenia depresji,
C. zaburzeń świadomości,
D. nasilenia reakcji nerwicowych.
Zadanie 84.
Która grupa objawów jest charakterystyczna dla pacjenta z depresją?
A. przygnębienie, negatywna ocena siebie i przyszłości, uczucie zmęczenia,
B. brak łaknienia, poczucie winy, przekonanie o zniekształceniu twarzy,
C. przeżywanie lęku, izolowanie się od innych, nadmierna aktywność w nocy,
D. nastawienie hipochondryczne, poczucie gonitwy myśli, bezkrytycyzm.
Zadanie 85.
Postępowanie pielęgniarskie wobec pacjenta z objawami zespołu lękowego zmierza do:
A. obniżenia poziomu lęku,
B. zmniejszenia częstości napadów lęku,
C. nauczenie pacjenta jak ma sobie radzić z niektórymi objawami choroby,
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 86.
Określenie i opisanie wszystkich działań, procedur, technik, które podejmują pielęgniarki w celu osiągnięcia wyniku podczas określania standardów opieki pielęgniarskiej to:
A. kryteria struktury,
B. kryteria procesu,
C. kryteria wyniku,
D. żadne z wyżej wymienionych.
Zadanie 87.
Głównym źródłem trudności rodziny dziecka upośledzonego umysłowo jest:
A. poznanie przyczyny upośledzenia,
B. brak zgodności między oczekiwaniami rodziców a możliwościami dziecka,
C. wykonanie badań genetycznych,
D. zaburzenia emocjonalne dziecka.
Zadanie 88.
U pacjenta ze schizofrenią pielęgniarka łagodzi objawy psychotyczne (urojenia, omamy) poprzez:
A. negowanie urojeń i omamów,
B. koncentrowanie się na uczuciach pacjenta, a nie na autentyczności doznawanych przeżyć,
C. podejmowanie rozmów na ich temat,
D. izolowanie pacjenta w trakcie nasilania objawów psychotycznych.
Zadanie 89.
Która grupa problemów pielęgnacyjnych jest charakterystyczna dla pacjenta w manii?
A. drażliwość w kontaktach z innymi, brak krytycyzmu, skrócenie snu nocnego,
B. zaniżona samoocena, szybkie męczenie się, skrócenie snu nocnego,
C. przeżywanie lęku, brak łaknienia, nadmierna senność,
D. izolowanie się od otoczenia, poczucie niepewności, wydłużenie snu nocnego.
Zadanie 90.
Objęcie specjalistyczną opieką grup podwyższonego ryzyka, przełamywanie objawów wczesnego okresu picia, tj . milczenia i zaprzeczania, wykorzystanie rutynowych badań lekarskich do wczesnego wykrywania uzależnienia, pomoc w uzyskaniu zawodu, pracy, przełamywanie niechęci do zatrudniania byłych alkoholików - to działania wchodzące w zakres:
A. pierwszej fazy profilaktyki uzależnienia od alkoholu,
B. drugiej fazy profilaktyki uzależnienia od alkoholu,
C. trzeciej fazy profilaktyki uzależnienia od alkoholu,
D. wszystkie powyższe fałszywe.
Zadanie 91.
Typ impulsywny osobowości chwiejnej emocjonalnie przejawia się:
A. zachowaniami gwałtownymi lub zagrażającymi otoczeniu przy jednoczesnym braku przewidywania ich konsekwencji ,
B. brakiem tolerancji na frustrację i krytykę objawiającym się zachowaniem neurotycznym,
C. zamiłowaniem do porządku, ładu i czystości,
D. biernym podporządkowaniem otoczeniu.
Zadanie 92.
Chorzy z zaburzeniami osobowości:
A. często usiłują wykorzystać innych pacjentów do świadczenia sobie różnych drobnych przysług,
B. mogą próbować podporządkować sobie personel,
C. są nastawieni egocentrycznie, mogą być skłonni do fantazjowania,
D. wszystkie powyższe prawidłowe.
Zadanie 93.
Która z wymienionych niżej struktur psychicznych, według Z. Freuda jest odpowiedzialna za rozwój moralny, łącznie z sumieniem?
A. id,
B. ego,
C. superego,
D. id i ego.
Zadanie 94.
Zachowanie przejawiające się nadmiernym poczuciem odpowiedzialności, sztywnością zasad moralnych i perfekcjonizmem w postępowaniu jest charakterystyczne dla pacjenta z zaburzeniami osobowości o typie:
A. anankastycznym,
B. zależnym,
C. schizotypowym,
D. schizoidalnym.
Zadanie 95.
Które z poniższych zachowań pielęgniarki są wskazane w opiece nad pacjentem z zespołem maniakalnym w sytuacji, gdy nie wyraża on zgody na proponowane przez nią czynności wobec jego osoby?
A. dyskusja z pacjentem, aż do osiągnięcia celu,
B. jednoznaczne polecenie tego, co chory ma robić,
C. cierpliwe nakłanianie pacjenta na wyrażenie zgody na proponowane czynności pielęgniarki,
D. spokojne, ale zdecydowane i konsekwentne oznajmienie choremu, że zamierza się wykonać zleconą czynność.
Zadanie 96.
W której z poniższych sytuacji NIE można zastosować przymusu bezpośredniego u pacjenta?
A. gdy zachowuje się głośno i zakłóca ciszę nocną,
B. jeśli stanowi zagrożenie dla życia lub zdrowia własnego,
C. jeśli stanowi zagrożenie dla życia lub zdrowia innych osób,
D. gdy leczony bez swojej zgody chce samowolnie opuścić szpital.
Zadanie 97.
Fundamentem teorii pielęgnowania wg H. Peplau jest:
A. koncepcja stresu,
B. koncepcja procesów międzyludzkich,
C. koncepcja deficytu samoopieki,
D. teoria systemów.
Zadanie 98.
Desensytyzacja – to jedna z technik stosowanych w terapii zespołu nerwicowego:
A. hipochondrycznego,
B. histerycznego,
C. depresyjnego,
D. fobijnego.
Zadanie 99.
Dotyku pielęgniarki mogą unikać chorzy:
A. w napadzie panicznego lęku,
B. na schizofrenię,
C. z urojeniami,
D. wszyscy wymienieni.
Zadanie 100.
Teoria pielęgnowania wymagająca przygotowania pacjenta do „radzenia sobie” z problemami i adaptacji do sytuacji zmienionej w wyniku choroby to teoria pielęgnowania wg:
A. V. Henderson,
B. D. Orem,
C. S.C. Roy,
D. F. Nightingale.
Zadanie 101.
Podstawą pracy podczas treningu behawioralnego jest:
A. powtórzenie tego samego ćwiczenia,
B. zadawanie pytań i uzyskiwanie odpowiedzi,
C. stosowanie wzmocnień pozytywnych,
D. prezentacja uczonej czynności na wideo.
Zadanie 102.
Kluczowym elementem programów terapeutycznych dzieci z zaburzeniami zachowania jest:
A. trening rodzicielski,
B. nauka relacji społecznych,
C. monitorowanie własnych emocji,
D. psychorysunek.
Zadanie 103.
Trening orientacj i w rzeczywistości najczęściej realizowany jest, w odniesieniu do osób z rozpoznaniem:
A. schizofrenii paranoidalnej,
B. depresji endogennej,
C. zaburzeń schizoafektywnych dwubiegunowych,
D. choroby Alzheimera.
Zadanie 104.
Najskuteczniejszą metodą zwiększenia skrupulatności chorych w stosowaniu się do zaleceń lekarskich jest:
A. przymusowe podawanie leków,
B. przekonywanie przez personel i rodzinę, aby chory przyjął leki ,
C. rozmowa z lekarzem wyjaśniająca konieczność stosowania leków,
D. uczenie pacjentów współudziału we własnej farmakoterapii .
Zadanie 105.
Ważnym elementem kończącym trening umiejętności uczestnictwa we własnej farmakoterapii jest:
A. dokładna znajomość działania neuroleptyków,
B. włączenie rodziny do kontroli przyjmowania leków,
C. umiejętność rozkładania leków,
D. sposobność samodzielnego zastosowania w praktyce nabytych umiejętności.
Zadanie 106.
Trening budżetowy należy do grupy treningów:
A. samoobsługi,
B. umiejętności społecznych,
C. edukacyjnych,
D. nie należy do żadnej z wymienionych grup treningów.
Zadanie 107.
Formy aktywności zawodowej w środowisku, które zapewniaj ą osobom chorym pewną ochronę przed zbyt dużymi obciążeniami i stanowią ogniwo w aktywizacji zawodowej pacjentów to:
A. zakłady pracy chronionej,
B. zespoły leczenia domowego,
C. warsztaty terapii zajęciowej,
D. środowiskowe domy samopomocy.
Zadanie 108.
Chory z deficytem umiejętności społecznych, włączony w proces rehabilitacji psychiatrycznej powinien jednocześnie uczestniczyć:
A. tylko w jednym treningu,
B. w 2 lub 3 treningach,
C. w 4 lub 5 treningach,
D. ilość treningów zależna jest od rodzaju deficytu.
Zadanie 109.
Osoby, które przygotowują się do samodzielności po pobycie w oddziale psychiatrycznym, ale wymagają jeszcze czasowej separacji od środowiska rodzinnego, mogą skorzystać z oferty:
A. hostelu lub środowiskowego domu samopomocy,
B. środowiskowego domu samopomocy lub mieszkania chronionego,
C. warsztatów terapii zajęciowej lub mieszkania chronionego,
D. mieszkania chronionego lub hostelu.
Zadanie 110.
Najważniejszym czynnikiem skutecznej psychoterapii jest:
A. rodzaj i siła związku między terapeutą a pacjentem,
B. rodzaj psychoterapii,
C. rodzaj schorzenia pacjenta,
D. różnica wieku pomiędzy pacjentem a psychoterapeutą.
Zadanie 111.
Podczas doboru pacjentów do grupy treningu umiejętności aktywnego udziału we własnym leczeniu farmakologicznym należy dbać o to, aby:
A. nie było wśród nich osób z objawami psychotycznymi lub innymi zaburzeniami funkcji poznawczych,
B. była to grupa z tą samą jednostką chorobową,
C. nie było w grupie zbyt dużej różnicy wieku,
D. osoby w grupie były z małym stopniem samodzielności.
Zadanie 112.
Treningi umiejętności społecznych prowadzone są metodą:
A. psychoanalityczną,
B. psychodynamiczną,
C. behawioralną,
D. systemową.
Zadanie 113.
Arteterapia to w wąskim znaczeniu:
A. wykorzystanie technik plastycznych i ich wytworów w terapii i diagnozowaniu,
B. wykorzystanie tańca w terapii pacjentów,
C. stosowanie treningów umiejętności społecznych,
D. oglądanie telewizji.
Zadanie 114.
Ważnym elementem w terapii i opiece nad osobami z otępieniem jest:
A. udzielanie wsparcia rodzinie,
B. częsty kontakt z lekarzem psychiatrą,
C. systematyczna kontrola stanu somatycznego,
D. całodzienne organizowanie czasu.
Zadanie 115.
Profilaktyka farmakologiczna zaburzeń afektywnych obejmuje podawanie:
A. soli  litu (np. węglanu litu), karbamazepiny (np. Tegretol, Amizepin), kwasu walproinowego (np. Depakine Chrono),
B. amizepiny, tranxeny, piracetamu (np. Nootropil), karbamazepiny (np. Tegretol, Amizepin),
C. soli litu (np. węglan litu), nicergolina (np. Nicergolin), winpocetyna (Vinpoton),
D. kwasu walproinowego (np. Depakine Chrono), klorazepatu (np. Tranxena), piracetanu (np. Nootropil).
Zadanie 116.
Bezpieczny okres stosowania pochodnych benzodiazepiny w terapii zaburzeń snu wynosi:
A. nie dłużej niż 4 tygodnie,
B. nie dłużej niż 6 tygodni,
C. do 3 miesięcy,
D. do 6 miesięcy.
Zadanie 117.
Nagłe odstawienie leków przeciwdepresyjnych może spowodować wystąpienie:
A. zaburzeń nastroju–zwłaszcza dysforię, agresywność, zaburzenia snu pod postacią hipersomii, zaburzenia łaknienia-żarłoczność,
B. złego samopoczucia, bezsenności, lęku, niepokoju ruchowego, bólów głowy, jadłowstrętu, nudności, niekiedy hipomanii lub mani,
C. trudności z zaśnięciem, bierność, apatię, spowolnienie psychoruchowe, zaparcia,
D. koszmarów nocnych, niepokój wewnętrzny, mioklonie, wzmożone pragnienie.
Zadanie 118.
Bezwzględnym przeciwwskazaniem do stosowania elektrowstrząsów są/jest:
A. odklejenie siatkówki,
B. choroby przebiegające ze wzmożonym ciśnieniem śródczaszkowym,
C. zakrzepowe zapalenie żył,
D. choroby krtani i jamy ustnej zmniejszające drożność dróg oddechowych.
Zadanie 119.
Późna dyskineza w przebiegu leczenia neuroleptykami objawia się jako:
A. znaczny niepokój ruchowy i wewnętrzna potrzeba ruchu,
B. powtarzające się mimowolne rytmiczne ruchy mięśni twarzy, warg, języka,
C. sztywność mięśni zwłaszcza kończyn i znaczne spowolnienie psycho – ruchowe,
D. drżenia kończyn górnych, żuchwy, języka zamiarowe i spoczynkowe.
Zadanie 120.
Która z wymienionych technik jest stosowana w psychoterapii psychoanalitycznej?
A. odzwierciedlenie,
B. desensytyzacja,
C. swobodne skojarzenia,
D. trening asertywności.
Zadanie 121.
Które z poniższych twierdzeń jest FAŁSZYWE?
A. po odstawieniu leków z grupy benzodiazepin może wystąpić zespół abstynencyjny,
B. beta-blokery nie znajdują zastosowania w leczeniu chorych z rozpoznaniem schizofrenii,
C. fluoksetyna stosowana jest m. in. w leczeniu zespołów obsesyjnokompulsyjnych,
D. fluoksetyna ma zastosowanie również w leczeniu zaburzeń odżywiania.
Zadanie 122.
Ryzyko powstania wad płodu jest największe, gdy neuroleptyki są stosowane w:
A. okresie trzech miesięcy poprzedzających zajście w ciążę,
B. I trymestrze ciąży,
C. I I trymestrze ciąży,
D. III trymestrze ciąży.
Zadanie 123.
Ostre zatrucie litem charakteryzuje się:
A. drżeniem, ataksją, wzmożonym napięciem mięśni,
B. bólami i zawrotami głowy, sennością,
C. przyrostem masy ciała, obrzękami,
D. spadkiem siły mięśniowej i zaparciami.
Zadanie 124.
Podstawowe i powszechnie aprobowane wskazania do zastosowania leków
przeciwpsychotycznych w schizofrenii obejmują:
A. stany remisji,
B. ostre stany psychotyczne,
C. stany rezydualne i przewlekłe,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 125.
Test (próba ) Forrestów dotyczy:
A. neuroleptyków,
B. leków przeciwdepresyjnych,
C. leków anksjolitycznych,
D. leków normotymicznych i prokognitywnych.
Zadanie 126.
Czynnikiem zwiększającym ryzyko uzależnienia od benzodiazepin NIE jest:
A. długi okres przyjmowania,
B. obecność przewlekłych schorzeń somatycznych,
C. skłonność do nadużywania alkoholu,
D. wiek pacjenta.
Zadanie 127.
Do udziału w muzykoterapii grupowej NIE należy zachęcać pacjenta:
A. z zaburzeniami pamięci,
B. głęboko depresyjnego,
C. z zaburzeniami obsesyjno - kompulsyjnymi,
D. autystycznego.
Zadanie 128.
Wskaż stwierdzenie prawdziwe na temat złośliwego zespołu neuroleptycznego:
A. wystąpienie złośliwego zespołu neuroleptycznego nie wymaga natychmiastowego odstawienia neuroleptyku,
B. nie leczony złośliwy zespół neuroleptyczny w 5 - 20% przypadków kończy się śmiercią,
C. złośliwy zespół neuroleptyczny najczęściej pojawia się po kilkunastu latach leczenia,
D. złośliwy zespół neuroleptyczny występuje u prawie wszystkich chorych leczonych neuroleptykami .
Zadanie 129.
Zasadą społeczności terapeutycznej NIE jest:
A. zasada demokracji ,
B. zasada permisywności,
C. zasada partnerstwa,
D. zasada konsensu.
Zadanie 130.
W profilaktyce i leczeniu zaburzeń lękowych stosuje się:
A. trójpierścieniowe leki przeciwdepresyjne,
B. selektywne inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny,
C. Buspiron,
D. każdy z w/w środków może być stosowany.
Zadanie 131.
Która z poniżej wymienionych metod leczenia chorych psychicznie, obecnie zaliczana jest do tzw. historycznych metod leczenia:1. lobotomia czołowa,2. przezczaszkowa stymulacja magnetyczna,3. insulinoterapia,4. deprywacja snu.
A. 1, 4,
B. 1, 2,
C. 1, 3,
D. 2, 3.
Zadanie 132.
Neuroleptykiem atypowym NIE jest:
A. Kwetiapina,
B. Risperidon,
C. Olanzapina,
D. Promazyna.
Zadanie 133.
Disulfiram jest lekiem stosowanym:
A. wspomagająco u chorych uzależnionych od alkoholu, którzy chcą pozostać w abstynencji,
B. w przypadku przedawkowania narkotyków opioidowych,
C. w zwalczaniu skutków uzależnienia od opiatów,
D. żadne z powyższych.
Zadanie 134.
Podczas zapewniania optymalnych warunków do utrzymania aktywności pacjenta z chorobą Alzheimera NIE należy:
A. opracować stale powtarzający się program dnia dotyczący posiłków, odpoczynku, rozrywki i przestrzegać tego harmonogramu,
B. często wyręczać pacjenta w wykonywaniu prostych czynności , delikatnie ponaglać,
C. obserwować gdzie chory chowa różne rzeczy,
D. wybierać pacjentowi programy telewizyjne i ciekawe dla niego zajęcia.
Zadanie 135.
Obecnie głównym wskazaniem do neurochirurgicznego leczenia zaburzeń psychicznych (psychochirurgii) są:
A. zaburzenia osobowości,
B. zespół serotoninowy, złośliwy zespół neuroleptyczny,
C. ciężkie zaburzenia obsesyjno-kompulsywne prowadzące do ciężkiego inwalidztwa lub silnych tendencji samobójczych,
D. ostra śmiertelna katatonia.


BLOK OGÓLNOZAWODOWY - jesień 2012
Zadanie 136.
Język (stosowane słownictwo i styl wypowiedzi) używany przez personel medyczny w rozmowie z pacjentem powinien być:
A. możliwie najbardziej naukowy – stosowanie określeń naukowych zapewnia precyzję wypowiedzi,
B. potoczny – stosowanie naukowego słownictwa nie jest sensowne, ponieważ pacjent go nie zrozumie,
C. dostosowany do indywidualnych możliwości pacjenta – tak, aby pacjent dokładnie zrozumiał wypowiedź,
D. naukowy, gdyż posługując się takim językiem zdobędziemy autorytet u pacjenta.
Zadanie 137.
Mediator NIE powinien:
A. być bezstronny,
B. podejmować decyzji,
C. zbierać i porządkować informacji,
D. być akceptowany przez obie strony.
Zadanie 138.
Taksonomia celów kształcenia zawiera dziedzinę:
A. poznawczą, psychomotoryczną,
B. afektywną, poznawczą, psychomotoryczną,
C. afektywną, poznawczą,
D. psychomotoryczną, afektywną.
Zadanie 139.
Umiejętności prowadzenia i uczestniczenia w dyskusji są niezbędne jeżeli na zajęciach wykorzystujemy:
A. wykład informacyjny, dyskusję panelową, burzę mózgów,
B. metodę sytuacyjną, burzę mózgów, dyskusję wielokrotną,
C. dyskusję panelową, pogadankę, opowiadanie,
D. instruktaż, dyskusję okrągłego stołu, wykład problemowy. 
Zadanie 140.
Wsparcie społeczne w sytuacji choroby lub niepełnosprawności jest to:
A. forma pomocy pozainstytucjonalnej,
B. pomoc instytucji opieki zdrowotnej świadczona na rzecz osoby chorej,
C. indywidualna pomoc osobie chorej w czynnościach życia codziennego,
D. szczególny sposób i rodzaj pomagania osobom chorym i ich rodzinom w celu mobilizowania własnych sił i zasobów, które zachowali mimo choroby, po to by mogli i chcieli radzić sobie z własnymi problemami.
Zadanie 141.
Ocena sytuacji zdrowotnej rodziny potrzebna jest pielęgniarce/położnej do podejmowania działań w zakresie:
A. profilaktyki chorób,
B. planowania opieki,
C. edukacji zdrowotnej,
D. objęcia pacjenta całościową kompetentną opieką.
Zadanie 142.
Zasady etyki zawodowej pielęgniarek, położnych określa:
A. Polskie Towarzystwo Pielęgniarskie,
B. okręgowe izby pielęgniarek i położnych,
C. Krajowy Zjazd Pielęgniarek i Położnych,
D. Sejm RP.
Zadanie 143.
Pielęgniarka jest zobowiązania do wykonywania zleceń lekarskich:
A. wszystkich,
B. tylko tych, które zapisane są w dokumentacji medycznej (z wyjątkiem sytuacji stanowiących zagrożenie życia) i nie budzą żadnych wątpliwości pielęgniarki/położnej,
C. tylko tych, o których jest przekonana, że są uzasadnione,
D. w zależności od zwyczajów panujących w placówce służby zdrowia, w której pracuje.
Zadanie 144.
Głównymi instrumentami umożliwiającymi ocenę jakości świadczeń są kryteria i standardy. Kryteria to:
A. liczba skarg pacjentów,
B. procent zakażeń szpitalnych,
C. rodzaj i ilość badań laboratoryjnych,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 145.
Które z wymienionych działań NIE należy do zadań kadry kierowniczej?
A. znalezienie odpowiedzi dlaczego nie osiągnięto w tym roku zaplanowanego poziomu realizacji świadczeń zdrowotnych,
B. ustalenie ilości możliwych do wykonania świadczeń zdrowotnych,
C. wyjaśnienie pracownikom w jaki sposób należy wykonać nowe zadanie,
D. pomoc pracownikom w wykonywaniu zadań.
Zadanie 146.
Planowanie strategiczne jest domeną kierowników szczebla:
A. operacyjnego,
B. wyższego,
C. średniego,
D. niższego.
Zadanie 147.
Pierwszym etapem w trakcie szkolenia na stanowisku pracy jest:
A. szkolenie doskonalące,
B. wyjaśnienie sposobu wykonywania pracy,
C. doradzanie szkolonemu w kluczowych zadaniach,
D. przygotowanie pracownika do rozpoczęcia nauki.
Zadanie 148.
Przyjęta przez państwo koncepcja ochrony zdrowia obywateli, której wyrazem jest system zorganizowanych działań, urządzeń, instytucji i norm prawnych służących zdrowiu społeczeństwa to:
A. promocja zdrowia,
B. polityka ochrony zdrowia,
C. służba zdrowia,
D. polityka społeczna.
Zadanie 149.
Promocja zdrowia według dokumentu "Karta Ottawska" oznacza:
A. proces umożliwiający każdemu człowiekowi zwiększenie oddziaływania na własne zdrowie w sensie jego poprawy i utrzymania,
B. proces mający na celu poprawę stanu zdrowia społeczeństwa,
C. system kształcenia jednostek i społeczeństwa w zakresie utrzymania pełnej sprawności psychicznej, fizycznej i społecznej,
D. działania podejmowane przez ochronę zdrowia i mające na celu poprawę lub utrzymanie pełnej sprawności psychicznej, fizycznej i społecznej.
Zadanie 150.
Popularyzowana powszechnie koncepcja zdrowia publicznego zakłada podejmowanie zintegrowanych wysiłków:
A. państwa, społeczności lokalnej i jednostki,
B. wyłącznie państwa,
C. zawodowej kadry medycznej,
D. organizacji samorządowych.
Zadanie 151.
Podczas oglądania gruczołów piersiowych należy poprosić pacjentkę o:
A. uniesienie rąk nad głowę i położenie się,
B. uniesienie rąk nad głowę, a następnie o oparcie rąk na biodrach,
C. oparcie rąk na biodrach i położenie się,
D. uniesienie ramion do wysokości barków i położenie się.
Zadanie 152.
Objaw Blumberga (objaw otrzewnowy) charakteryzuje się:
A. występowaniem bólu podczas szybkiego cofania ręki uciskającej brzuch,
B. bolesnością podczas ostukiwania okolicy lędźwiowej,
C. bolesnością podczas wstrząsania okolicy podżebrza prawego,
D. zatrzymywaniem wdechu podczas obmacywania prawego górnego kwadrantu brzucha.
Zadanie 153.
Jednym z elementów badania nerwu czaszkowego VIII jest wykonanie próby Webera. W czasie badania pacjent lepiej słyszał dźwięk w uchu zajętym przez proces chorobowy. Świadczy to o:
A. głuchocie odbiorczej,
B. głuchocie przewodzeniowej,
C. uszkodzeniu ślimaka,
D. błędnym wykonaniu badania.
Zadanie 154.
Odruch wyzwalany przez stymulację zakończeń nerwowych na brodawce piersiowej przez ssące dziecko to:
A. odruch prolaktynowy,
B. odruch oksytocynowy,
C. odruch szukania,
D. odruch ssania.
Zadanie 155.
Pacjentka lat 20 - w wywiadzie podaje: chudnięcie przy dużym apetycie, pocenie się, nerwowość, zaburzenia miesiączkowania, trudności w zasypianiu i koncentracji . Zwraca uwagę obustronny wytrzeszcz gałek ocznych. Wstępnie rozpoznajemy chorobę Gravesa- Basedowa. Podczas zbierania wywiadu od pacjentki ważne będzie uzyskanie informacji o:
A. urazie psychicznym lub fizycznym,
B. paleniu tytoniu,
C. warunkach bytowych,
D. chorobach zakaźnych przebytych w dzieciństwie.
Zadanie 156.
Zapalenie ucha środkowego możemy rozpoznać, gdy reakcję bólową wywoła:
A. ucisk na przeciwskrawek małżowiny,
B. ucisk za małżowiną,
C. poruszanie małżowiną,
D. próba Webera.
Zadanie 157.
Czerwona plama, czasem różowa, spowodowana miejscowym rozszerzeniem naczyń, zlokalizowana na brzegach górnych powiek, na czole powyżej nasady nosa, na górnej wardze, na granicy głowy i karku, tuż powyżej linii owłosienia, nie wymagająca leczenia to:
A. bociani dziób,
B. plamy mongolskie,
C. potówki czerwone,
D. dyschromia "arlekina".
Zadanie 158.
Zaburzenia chodu mogą mieć różny charakter i najczęściej są następstwem zaburzeń neurologicznych. Chód, podczas którego chory niedostatecznie zgina kończyny w stawach kolanowych, z trudnością odrywa stopy od podłoża, pociąga stopami po podłożu, chodzi na palcach, nazywa się:
A. spastyczny,
B. ataktyczny,
C. brodzący,
D. kaczkowaty.
Zadanie 159.
Do przychodni zgłosił się pacjent, który odczuwa pewną wypukłość w okolicy prawej pachwiny. Podczas badania stwierdzono, że jest to przepuklina. Przeprowadzając badanie należy polecić pacjentowi, aby przyjął pozycję:
A. stojącą,
B. siedzącą,
C. płaską,
D. półwysoką.
Zadanie 160.
Objawem klinicznym dysplazji stawu biodrowego u noworodków i niemowląt NIE jest:
A. objaw przeskakiwania Ortolaniego,
B. objaw wyważania Barlowa,
C. objaw szarfy,
D. skrócenie kończyny dolnej.
Zadanie 161.
Sprawując opiekę nad chorym gorączkującym, pielęgniarka prowadząca bilans płynów musi uwzględnić poniesione straty przez parowanie, które przy wzroście temperatury o 1°C wynosi:
A. 200 ml/dobę,
B. 500 ml/dobę,
C. 1000 ml/dobę,
D. 1200 ml/dobę.
Zadanie 162.
Pacjent podejrzewany o kamicę pęcherzyka żółciowego, zgłasza w wywiadzie ból kolkowy, który umiejscowiony jest w:
A. prawym podżebrzu lub śródbrzuszu,
B. lewym podżebrzu,
C. lewym podżebrzu, promieniujący do lewej łopatki,
D. prawym podbrzuszu.
Zadanie 163.
Prowadząc wywiad z pacjentem podejrzewanym o raka przełyku, należy zwrócić szczególną uwagę na zgłaszany przez niego objaw:
A. niechęci do pokarmów mięsnych,
B. utrudnionego połykania pokarmów stałych (dysfagia),
C. szybkiego bicia serca, pocenia się rąk i nóg,
D. naprzemiennych biegunek i zaparć.
Zadanie 164.
Przy wzroście temperatury o 1°C czynność serca przyśpiesza o:
A. 1 uderzenie na minutę,
B. 10 uderzeń na minutę,
C. 15 uderzeń na minutę,
D. 20 uderzeń na minutę.
Zadanie 165.
U kobiety ciężarnej w ciąży zaawansowanej wysokość dna macicy pod koniec 24 tygodnia ciąży jest badana na wysokości:
A. 2 palców nad spojeniem łonowym,
B. pośrodku pomiędzy pępkiem a spojeniem łonowym,
C. dokładnie na wysokości pępka,
D. bezpośrednio pod łukiem żebrowym.
Zadanie 166.
U pacjenta z ostrym zakrzepowym zapaleniem żył powierzchownych, NIE występuje:
A. ból i nadmierne ocieplenie żyły,
B. tkliwy na ucisk powrózek żylny,
C. zblednięcie całej kończyny,
D. zaczerwienienie nad żyłą.
Zadanie 167.
Przyczyną niewydolności oddechowej może być odma opłucnowa. W przypadku jej wystąpienia, badanie fizykalne płuc po stronie odmy wykazuje:
A. wypuk bębenkowy, osłabienie szmerów oddechowych,
B. wypuk stłumiony, osłabienie szmerów oddechowych,
C. wypuk bębenkowy, zaostrzenie szmerów oddechowych,
D. wypuk stłumiony, zaostrzenie szmerów oddechowych.
Zadanie 168.
Standardowy doustny test obciążenia glukozą, wymaga podania pacjentowi:
A. 30 g glukozy,
B. 40 g glukozy,
C. 75 g glukozy,
D. 100 g glukozy.
Zadanie 169.
Glukozuria pojawia się zwykle przy glikemii powyżej:
A. 80 mg%,
B. 100 mg%,
C. 180 mg%,
D. 280 mg%.
Zadanie 170.
Zaleca się, aby badanie ciśnienia tętniczego krwi u dziecka wykonywać:
A. na początku badania fizykalnego,
B. w trakcie badania fizykalnego,
C. na końcu badania fizykalnego,
D. nie ma istotnego znaczenia kiedy, ważne jest aby było wykonane.
Zadanie 171.
Objaw Chełmońskiego wykorzystywany w trakcie badania jamy brzusznej polega na:
A. zahaczaniu kciukiem dolnego płata wątroby,
B. szybkim oderwaniu palców badającego od jamy brzusznej,
C. wstrząsaniu okolic wątroby,
D. przemieszczaniu gazów w jelicie grubym.
Zadanie 172.
Deficyt opieki to:
A. relacje zachodzące między możliwościami samoopieki a zapotrzebowaniem na samoopiekę terapeutyczną,
B. relacje zachodzące między pacjentem a rodziną,
C. relacje zachodzące między potrzebującymi opieki, a oczekiwaniami na opiekę,
D. zapewnienie opieki potrzebującym.
Zadanie 173.
Kto jest autorem teorii „deficytu samoopieki”?
A. Leininger,
B. Orem,
C. Nightingale,
D. Benner.
Zadanie 174.
Do metod badawczych w pielęgniarstwie zaliczamy:
A. obserwację, sondaż diagnostyczny, eksperyment, analizę przypadków, testy socjometryczne,
B. analizę piśmiennictwa, obserwację,
C. ankietę, wywiad,
D. wywiad, analizę piśmiennictwa.
Zadanie 175.
Praca monograficzna poświęcona jest:
A. jednemu działowi nauki,
B. analizie jednostkowych losów ludzkich,
C. analizie życia ludzkiego,
D. porównaniu jednego sytemu z drugim.
Zadanie 176.
Elementami systemu doskonalenia zawodowego są:
A. cele i treści kształcenia,
B. formy organizacyjne, metody i proces doskonalenia,
C. pomoce dydaktyczne,
D. cele i treści kształcenia, formy organizacyjne, metody i proces doskonalenia.
Zadanie 177.
Stosowanie przez pielęgniarkę zasad leczenia bólu w opiece paliatywnej wymaga ukończenia kursu:
A. doskonalącego,
B. specjalistycznego,
C. kwalifikacyjnego,
D. specjalizacji .
Zadanie 178.
Programami służącymi do przetwarzania danych statystycznych, w szczególności obliczania średnich, odchyleń od średnich, korelacji oraz sporządzania tabeli wykresów są:
A. systemy operacyjne,
B. edytory tekstu,
C. bazy danych,
D. arkusze kalkulacyjne.
Zadanie 179.
Termin wielozadaniowość w odniesieniu do systemu Windows oznacza, że system:
A. może być wykorzystywany do wykonywania wielu zadań,
B. może być wykorzystywany przez wielu użytkowników,
C. pozwala na jednoczesne uruchomienie kilku programów,
D. pozwala na jednoczesną pracę kilku użytkowników.
Zadanie 180.
Plik w polskiej terminologii informatycznej to:
A. zbiór kart informacyjnych,
B. zestaw cyfrowych nośników informacji,
C. jednostka zapisu i przechowywania danych w komputerze,
D. żadne z powyższych.