Test ze specjalizacji psychiatrycznej dla pielęgniarek - wiosna 2009

  Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej - BIBLIOTEKA

PIELĘGNIARSTWO PSYCHIATRYCZNE
TEST NR 081409
Zadanie 1.
Wśród zalecanych technik komunikowania się z pacjentem z zaburzeniami depresyjnymi jest:
A. aktywne słuchanie,
B. terapeutyczne milczenie,
C. redukcja nierealistycznych obaw,
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 2.
Jedna z poniższych zasad utrudnia wyrażenie przez chorego z zaburzeniami psychicznymi problemów emocjonalnych:
A. dawanie pacjentowi czasu na znalezienie właściwych słów do wyrażenia uczuć,
B. bycie empatycznym,
C. stawianie pytań zamkniętych,
D. pytanie o kwestie psychospołeczne i problemy fizyczne.
Zadanie 3.
Do czynników utrudniających proces komunikowania o charakterze emocjonalnym, u pacjentów w starszym wieku należy:
A. nastawienie euforyczne,
B. nadmierne zaufanie,
C. zaburzenia pamięci,
D. zaburzenia narządów zmysłu.
Zadanie 4.
Który sposób komunikowania z pacjentem jest nieterapeutyczny?
A. przekazywanie obserwacji,
B. ocenianie postawy,
C. kierowanie zwrotne pytań,
D. udzielanie informacji.
Zadanie 5.
Zapewnieniu kontaktu terapeutycznego z pacjentem z zaburzeniami lękowymi sprzyjają następujące postawy pielęgniarki, z WYJĄTKIEM:
A. chęć zrozumienia chorego,
B. wysłuchanie i uwzględnienie tego, czego pacjent chce,
C. bagatelizowanie odczuć chorego,
D. cierpliwość i opanowanie.
Zadanie 6.
Terapeutyczny sposób komunikowania się z osobą z chorobą Alzheimera, to między innymi:
A. nie przyspieszanie wypowiedzi pacjenta, wielokrotne powtarzanie pytań, przekazywanie krótkich komunikatów,
B. rozmawianie z chorym krótko, sugerowanie trudnych słów, powtarzanie pytań,
C. poprawianie błędnych wypowiedzi, przekazywanie krótkich komunikatów, gdy chory milczy - zakończenie kontaktu,
D. bazowanie na komunikatach werbalnych, wielokrotne powtarzanie pytań, zachęcanie do długich wypowiedzi.
Zadanie 7.
Jakie zachowanie pielęgniarki przyczynia się do zmniejszenia agresji słownej chorego psychicznie?
A. podniesiony ton głosu, brak akceptacji takiego zachowania bez okazywania niechęci, niekomentowanie zachowania pacjenta,
B. spokojny ton głosu, brak akceptacji takiego zachowania, okazywana niechęć, niekomentowanie zachowania pacjenta,
C. spokojny ton głosu, brak akceptacji takiego zachowania bez okazywania niechęci, niekomentowanie zachowania pacjenta,
D. niski ton głosu, brak akceptacji takiego zachowania bez okazywania niechęci, komentowanie zachowania pacjenta.
Zadanie 8.
Efektywne komunikowanie się pielęgniarki z pacjentem w depresji polega między innymi na:
A. analizie przyczyn smutku i lęku,
B. przedstawianiu pozytywnej, barwnej przyszłości,
C. bagatelizowaniu przyczyn smutku,
D. rozładowaniu negatywnych uczuć.
Zadanie 9.
W ocenie czynników psychologicznych i socjologicznych w ramach kontaktu z pacjentem należy:
A. trzymać się teoretycznego schematu wywiadu,
B. nie zadawać pytań dotyczących wydarzeń poprzedzających kryzys,
C. koncentrować się na informacjach uzyskanych od rodziny pacjenta,
D. nie unikać „trudnych pytań”.
Zadanie 10.
Zachowaniem nieterapeutycznym w kontakcie z chorym z depresją jest:
A. dążenie do zrozumienia bezradności ogarniającej pacjenta,
B. rozweselanie, pocieszanie chorego i rozsnuwanie przed nim wizji szybkiej poprawy,
C. wykazanie zainteresowania, towarzyszenie w milczeniu,
D. okazanie chęci do udzielenia pomocy.
Zadanie 11.
Wyjaśnianie to technika komunikowania polegająca na:
A. eliminowaniu nieścisłości czy niejasności pojawiających się podczas rozmowy,
B. powtarzaniu za pacjentem istotnych elementów jego wypowiedzi,
C. poznawaniu mocnych stron chorego,
D. dodawaniu otuchy pacjentowi.
Zadanie 12.
Podczas komunikowania się pielęgniarki z pacjentem agresywnym NIE należy:
A. przyjmować postawy osądzającej,
B. okazywać pacjentowi przewagi wynikającej z dysponowania środkami przymusu w początkowym etapie kontaktu,
C. traktować dosłownie obraźliwe zachowania pacjenta,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Zadanie 13.
Zachowania terapeutyczne pielęgniarki wobec psychicznie chorego polegają na:
A. uspakajaniu chorego, dawaniu do zrozumienia, że nie ma powodu do niepokoju,
B. doradzaniu pacjentowi, co może być dobre dla niego,
C. dostrzeganiu chorego oraz zmian, które zachodzą w nim samym i jego otoczeniu,
D. wyrażaniu aprobaty lub dezaprobaty myśl i lub zachowań pacjenta wyrażonej w formie oceny.
Zadanie 14.
Według Kępińskiego „błąd sędziego” to jeden z błędów utrudniających nawiązanie kontaktu terapeutycznego z chorym. Polega on na:
A. lekceważeniu świata subiektywnych doznań pacjenta i poleganiu wyłącznie na wynikach obiektywnych badań lekarskich oraz badań dodatkowych,
B. przyjmowaniu nadmiernie współczującej postawy wobec pacjenta,
C. przyjmowaniu nadmiernie oceniającej i krytycznej postawy wobec chorego,
D. skrywaniu własnych uczuć i reakcji za maską zawodowej rutyny i obojętności.
Zadanie 15.
Do grupy zachowań pogłębiających komunikowanie należy:
A. porządkowanie zachowań w czasie lub według skutków,
B. eksploracja,
C. podsumowanie,
D. klaryfikowanie.
Zadanie 16.
Pielęgniarka okazując zdolność przyjęcia chorego takim, jakim jest przejawia postawę:
A. partnerstwa,
B. empatii,
C. akceptacji,
D. sympatii.
Zadanie 17.
W przypadku, kiedy pacjent ma urojenia lub omamy pielęgniarka powinna:
A. podjąć próbę ich wyperswadowania,
B. kategorycznie im zaprzeczać,
C. zachęcić pacjenta do opisu przeżyć,
D. zmienić temat rozmowy.
Zadanie 18.
Do błędów jatrogennych w komunikacji należy:
A. urealnianie i słowne wyrażanie wątpliwości,
B. oferowanie siebie,
C. używanie słów czy określeń typowo medycznych,
D. wyjaśnianie i uzgadnianie znaczeń.
Zadanie 19.
Jakie zachowanie pielęgniarki jest pożądane w kontakcie z chorym z objawami lęku?
A. wykazanie empatii i tolerancji, kontakt indywidualny, nie wyperswadowanie lęku,
B. nie bagatelizowanie odczuć chorego, kontakt indywidualny, wyperswadowanie lęku,
C. pozostawienie pacjenta w samotności i ciszy po próbie wyperswadowanie lęku,
D. okazanie tolerancji i życzliwości oraz zaproponowanie spaceru z grupą pacjentów.
Zadanie 20.
Technika komunikowania terapeutycznego, która pozwala na podtrzymanie rozmowy i sprawdzenie przez pacjenta, jak wypowiadane przez niego treści zostały przez personel zrozumiane to:
A. oferowanie siebie,
B. poświadczenie,
C. budowanie nadziei i pocieszanie,
D. modelowanie.
Zadanie 21.
Realizowany w Polsce program „Otwórzcie drzwi” jest przykładem promowania zdrowia psychicznego:
A. w miejscu pracy, nauki,
B. w społeczności wiejskiej,
C. w mediach,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Zadanie 22.
Zastosowanie przymusu bezpośredniego NIE jest uzasadnione w przypadku, gdy:
A. pacjent dopuszcza się zamachu na własne zdrowie lub życie,
B. pacjent błądzi po salach szpitalnych i przeszkadza spać innym chorym,
C. pacjent dopuszcza się zamachu na zdrowie lub życie innych osób,
D. pacjent przejawia takie zachowania, jak demolowanie urządzeń szpitalnych.
Zadanie 23.
Dobro pacjenta wymaga ubezwłasnowolnienia. Kto kieruję tę sprawę do prokuratora?
A. kierownik zakładu psychiatrycznej opieki zdrowotnej,
B. pielęgniarka opiekująca się bezpośrednio chorą,
C. lekarz leczący chorą,
D. pielęgniarka oddziałowa.
Zadanie 24.
Międzynarodowa klasyfikacja chorób jest opracowywana przez:
A. Organizację Narodów Zjednoczonych,
B. Światową Organizację Zdrowia,
C. Światową Federację Zdrowia Psychicznego,
D. Międzynarodową Komisję Statystyki zdrowotnej.
Zadanie 25.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 1994r. Nr 111 poz. 535 z późn. zm.) za świadczenia zdrowotne udzielane osobom chorym psychicznie lub upośledzonym umysłowo przez publiczne zakłady opieki zdrowotnej:
A. nie pobiera się od tych osób opłat,
B. pobiera się od tych osób opłatę w wysokości 10% opłaty należnej,
C. pobiera się od tych osób opłatę w wysokości 25% opłaty należnej,
D. pobiera się od tych osób opłatę w wysokości 50% opłaty należnej.
Zadanie 26.
Specjalistyczna pomoc osobom potrzebującym w radzeniu sobie z reakcjami psychicznymi pojawiającymi się w sytuacjach traumatycznych to:
A. rozmowa terapeutyczna,
B. tzw. interwencje kryzysowe,
C. psychoedukacja,
D. profilaktyka zaburzeń psychicznych.
Zadanie 27.
Przyjęcie w trybie nagłym osoby psychicznie chorej do szpitala psychiatrycznego bez zgody wymaga zatwierdzenia przez ordynatora w ciągu:
A. 12 godzin od chwili przyjęcia,
B. 24 godzin od chwili przyjęcia,
C. 36 godzin od chwili przyjęcia,
D. 48 godzin od chwili przyjęcia.
Zadanie 28.
Kiedy pacjent przyzna się lekarzowi lub pielęgniarce do czynu karalnego, należy:
A. nie umieszczać tego w dokumentacji ,
B. opisać to w dokumentacji chorego,
C. sporządzić krótki protokół ,
D. zawiadomić ordynatora oddziału.
Zadanie 29.
Wysokiej rangi dokument zaczyna się zdaniem: „Uznając, że zdrowie psychiczne jest fundamentalnym dobrem osobistym człowieka, a ochrona praw osób z zaburzeniami psychicznymi należy do obowiązków państwa ... ”. Powyższe zdanie zawarte jest w:
A. Ustawie o zakładach opieki zdrowotnej,
B. Ustawie o ochronie zdrowia psychicznego,
C. Projekcie „Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego”,
D. Karcie Ottawskiej .
Zadanie 30.
Lekarz rodzinny leczący pacjentkę otrzymał nieprawdziwą informację od jej kuzynki, że pacjentka jest chora psychicznie. Czy dobra osobiste pacjentki zostały naruszone?
A. tak i są chronione przez prawo,
B. nie, ponieważ nie są prawdziwe,
C. nie, ponieważ wie o tym tylko lekarz,
D. tak, ale sądy tym się nie zajmują.
Zadanie 31.
Ustawowo dopuszczalne środki przymusu to:
A. chłodny prysznic, pozbawienie prawa do odwiedzin lub spacerów, podanie leków mimo sprzeciwu chorego,
B. przytrzymanie, przymusowe zastosowanie leków, unieruchomienie, izolacja,
C. przeniesienie na inny oddział z powiadomieniem społeczności szpitalnej,
D. założenie „kaftana bezpieczeństwa”, pozbawienie prawa do oglądania telewizji, zastosowanie izolatki .
Zadanie 32.
Do prawidłowo ukształtowanych potrzeb człowieka warunkujących utrzymanie zdrowia psychicznego NIE należą:
A. potrzeby narcystyczne,
B. potrzeba osiągnięć,
C. potrzeba wpływania na swoje życie,
D. potrzeba akceptacji siebie i innych.
Zadanie 33.
Wg Światowej Federacji Ochrony Zdrowia Psychicznego rozwijanie takich zdolności człowieka, które umożliwi ą mu optymalne funkcjonowanie w życiu osobistym, zawodowym, w relacjach z ludźmi to:
A. zdrowie psychiczne,
B. promocja zdrowia psychicznego,
C. wczesna pomoc psychologiczna,
D. prewencja II stopnia.
Zadanie 34.
Zdanie „zdrowie psychiczne jest fundamentalnym dobrem osobistym” sugeruje, że lecząc chorego psychicznie należy:
A. dążyć do poprawy zdrowia za wszelką cenę,
B. uznać, że wszystkie środki i metody lecznicze są uprawnione,
C. mieć wzgląd na inne dobra osobiste, a nie tylko na cele zdrowotne,
D. pominąć niechęć, opór i wyobrażenia pacjenta o leczeniu.
Zadanie 35.
W Polsce ruch higieny psychicznej:
A. rozwijał się podobnie jak w innych krajach,
B. nie przyjął się z przyczyn ideologiczno-politycznych,
C. rozwinął się dopiero po zmianach ustrojowo-społecznych w latach 90-tych,
D. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.
Zadanie 36.
Zdrowie psychiczne jest terminem:
A. określonym w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób,
B. ustanawianym w ustawach o ochronie zdrowia psychicznego,
C. definiowanym w sposób obowiązujący przez Światową Organizację Zdrowia,
D. teoretycznym i nie znajdującym powszechnej akceptacji .
Zadanie 37.
Pacjentka, osoba samotna, z rozpoznaniem schizofrenii , na skutek chronizacji choroby i podeszłego wieku nie jest zdolna do zaspokojenia swoich podstawowych potrzeb życiowych. Pacjentka nie wymaga leczenia szpitalnego. Pielęgniarka, która się nią opiekuje, uznała, że w tej sytuacji najlepszym wyjściem będzie umieszczenie podopiecznej w domu pomocy społecznej. Pacjentka nie wyraża zgody na umieszczenie jej w domu pomocy społecznej. W tej sytuacji należy:
A. nie zwracać uwagi na protest chorej, która nie w pełni jest świadoma swojej sytuacji,
B. zwrócić się do lekarza leczącego, aby ten wyraził zgodę na przymusowe umieszczenie chorej w domu opieki,
C. zwrócić się do przedstawiciela ustawowego lub sądu opiekuńczego, aby wyraził zgodę na skierowanie pacjentki do domu opieki bez jej zgody,
D. zwrócić się do sądu okręgowego, aby ten podczas rozprawy niejawnej wyraził zgodę na umieszczenie chorej w domu opieki.
Zadanie 38.
Grupowe badania przesiewowe są przykładem strategii stosowanych w szkole w prewencyjnym podejściu określanym jako:
A. zapobieganie wystąpieniu zaburzeń,
B. rozwijanie kompetencji dzieci po to, by mogły lepiej uporać się z trudnościami życiowymi mogącymi być źródłem stresu,
C. pomaganie dzieciom w radzeniu sobie ze zmianami związanymi z przechodzeniem do kolejnych faz cyklu rozwojowego,
D. nabywanie wiedzy i umiejętności.
Zadanie 39.
Kompleks zjawisk fizjologicznych, behawioralnych i poznawczych, wśród których przyjmowanie substancji psychoaktywnych dominuje nad innymi zachowaniami, które miały poprzednio dla pacjenta większą wartość to:
A. ostre zatrucie substancjami psychoaktywnymi,
B. zespół uzależnienia,
C. zespół abstynencyjny,
D. zespół Korsakowa.
Zadanie 40.
Do częstych „masek” depresji endogennej należą:
A. zaburzenia snu (bezsenność)
B. zespoły lękowe i bólowe,
C. zaburzenia wegetatywne i psychosomatyczne,
D. wszystkie prawidłowe.
Zadanie 41.
Wytwarzanie fałszywych informacji wypełniających luki pamięciowe to:
A. hipermnezja,
B. konfabulacje,
C. omamy pamięciowe,
D. kryptomnezja.
Zadanie 42.
Pojawienie się utraty kontroli nad piciem pomimo poważnych negatywnych skutków zdrowotnych i życiowych określa następującą fazę rozwoju alkoholizmu:
A. fazę przewlekłą,
B. fazę krytyczną,
C. fazę ostrzegawczą,
D. picie towarzyskie.
Zadanie 43.
Do wczesnych objawów autyzmu dziecięcego zaliczamy:
A. zaburzenia słuchu i mowy,
B. tiki i moczenie wtórne,
C. upośledzenie umysłowe,
D. zaburzenia w stosunkach społecznych dziecka i zaburzenia rozwoju mowy.
Zadanie 44.
Zniekształcenie oceny rzeczywistości w schizofrenii dorosłych wynika z:
A. urojeń i omamów,
B. obniżonego nastroju,
C. stresu,
D. dużego ubóstwa mowy.
Zadanie 45.
Działanie śmiertelne benzodiazepin wynika z:
A. działania ich na ośrodek oddechowy,
B. bezpośredniego ich działania na układ bodźcoprzewodzący serca,
C. działania ich na wydzielanie neuroprzekaźników,
D. uszkodzenia nerwów obwodowych.
Zadanie 46.
Do objawów fizycznych zaburzeń lękowych uogólnionych NIE należą/y:
A. zaburzenia gastryczne,
B. niepokój ruchowy,
C. pocenie się,
D. obniżone napięcie mięśniowe.
Zadanie 47.
Objawy zaburzeń adaptacyjnych (przystosowawczych) powinny pojawić się w odpowiedzi na zidentyfikowane stresory:
A. do dwóch dni od zadziałania stresora lub stresorów,
B. w ciągu 1-3 miesięcy od zadziałania stresora lub stresorów,
C. do 6 miesięcy od zadziałania stresora lub stresorów,
D. nie ma określonych ograniczeń czasowych.
Zadanie 48.
Objaw „poduszki powietrznej” (uniesienia głowy nad poziom podłoża leżącego pacjenta) można obserwować w schizofrenii:
A. paranoidalnej,
B. hebefrenicznej,
C. katatonicznej,
D. rezydualnej.
Zadanie 49.
Napady objadania się z towarzyszącym lękiem przed przytyciem, wymiotami to:
A. abulia,
B. bulimia,
C. anoreksja,
D. objawy stresu.
Zadanie 50.
Charakterystyczną cechą dla lęku społecznego w dzieciństwie jest/są:
A. zakłócenie relacji w rodzinie,
B. dobre relacje z członkami swej rodziny,
C. zadowalające relacje z ludźmi spoza rodziny,
D. łatwość nawiązywania kontaktów z rówieśnikami .
Zadanie 51.
Które z poniższych zaleceń w pracy i kontakcie z dzieckiem autystycznym jest FAŁSZYWE?
A. nazywać stany emocjonalne dziecka, np. strach, gniew,
B. nie stosować nakazów i zakazów,
C. nagradzać dziecko za każdą wykonaną czynność,
D. próbować brać dziecko na kolana twarzą w twarz.
Zadanie 52.
Obniżonemu nastrojowi w depresji często towarzyszą stany lękowe o charakterze:
A. akrofobii,
B. mykofobii,
C. dromofobii,
D. lęku wolno płynącego o falującym nasileniu.
Zadanie 53.
Lęk przed brudem określa się terminem:
A. agorafobia,
B. klaustrofobia,
C. mizofobia,
D. tanatofobia.
Zadanie 54.
Do objawów osiowych depresji typu endogennego NIE należą:
A. obniżenie podstawowego nastroju,
B. osłabienie tempa procesów psychicznych i ruchowych,
C. lęki i urojenia dotyczące własnej osoby,
D. objawy somatyczne i zaburzenia rytmów biologicznych.
Zadanie 55.
Anhedonia oznacza:
A. występowanie wzajemnych sprzecznych dążeń,
B. lukę pamięciową,
C. niemożność odczuwania przyjemności,
D. spowolnienie myślowe.
Zadanie 56.
W leczeniu zespołu nadpobudliwości NIE jest wskazane:
A. ograniczenie się do samej farmakoterapii,
B. stałe kontaktowanie się ze szkołą dziecka,
C. sprawdzanie przez rodziców i nauczyciela postępów dziecka,
D. umieszczenie dziecka w klasie z małą liczbą uczniów.
Zadanie 57.
Grupę zaburzeń afektywnych, w przebiegu których pojawiają się oddzielone różnie długimi okresami remisji epizody sub-/depresyjne i hipo-/maniakalne określa się nazwą:
A. zaburzenia schizoafektywne,
B. choroba afektywna dwubiegunowa,
C. choroba afektywna jednobiegunowa,
D. choroba afektywna sezonowa.
Zadanie 58.
W ramach klasyfikacji ICD-10 schizofrenia diagnozowana jest:
A. tylko u osób dorosłych,
B. tylko u dzieci i młodzieży,
C. tylko u młodzieży,
D. u osób dorosłych, dzieci i młodzieży.
Zadanie 59.
Zespół Otella to:
A. przewlekła halucynoza alkoholowa,
B. ostra halucynoza alkoholowa,
C. zespół amnestyczny,
D. paranoja alkoholowa.
Zadanie 60.
Choroba pierwotna, która uszkadza tkankę mózgową powodując nieodwracalną utratę funkcji poznawczych oraz zaburzenia afektu i zachowania to:
A. choroba Parkinsona,
B. choroba afektywna dwubiegunowa,
C. psychozy wieku podeszłego,
D. choroba Alzheimera.
Zadanie 61.
Bez zgody można przyjąć pacjenta, który:
A. zdradza zaburzenia psychiczne,
B. zagraża swojemu życiu i zdrowiu lub życiu i zdrowiu otoczenia,
C. otoczenie zgłasza skargi na pacjenta,
D. prawidłowe są wszystkie powyższe.
Zadanie 62.
Pielęgniarka może zadecydować o zastosowaniu przymusu bezpośredniego wobec osoby z zaburzeniami psychicznymi jeżeli:
A. nie jest możliwe uzyskanie natychmiastowej decyzji lekarza lecz jest zobowiązana niezwłocznie lekarza powiadomić,
B. nie jest możliwe uzyskanie natychmiastowej decyzji lekarza lecz jest zobowiązana powiadomić lekarza w przeciągu 24 godzin,
C. nie jest możliwe uzyskanie natychmiastowej decyzji lekarza i nie ma obowiązku go powiadamiać,
D. pielęgniarka w żadnym wypadku nie może decydować o zastosowaniu przymusu bezpośredniego.
Zadanie 63.
W celu unieruchomienia chorego psychicznie, jeżeli jest to możliwe należy podejść do pacjenta:
A. z przodu,
B. z boku,
C. z tyłu,
D. z boku lub z tyłu.
Zadanie 64.
Która z podanych zasad kontaktu z pacjentem agresywnym NIE jest prawidłowa?
A. przedstaw się choremu i przywitaj z nim w sposób formalny,
B. w obecności pacjenta nie rób notatek,
C. zwracając się do chorego, stój w odległości nie mniejszej niż 2 metry,
D. do pacjenta podchodź wolno trzymając ręce za plecami .
Zadanie 65.
Głównym celem spotkań grupy Balinta jest:
A. refleksja nad celowością kierunku dotychczasowych oddziaływań psychoterapeutycznych w odniesieniu do wybranych pacjentów,
B. analiza trudności w pracy mniej doświadczonych członków zespołu terapeutycznego,
C. analiza uczuć osoby pomagającej i sposobu doświadczania chorego (podopiecznego) przez osobę pomagającą,
D. psychologiczne postępowanie opiekunów do przekazywania choremu (podopiecznemu) lub jego rodzinie niepomyślnych informacji.
Zadanie 66.
Interwencja kryzysowa jest:
A. udzieleniem wsparcia fizycznego i emocjonalnego,
B. rodzajem terapii elementarnej,
C. techniką psychoterapii psychodynamicznej,
D. terapią behawioralną.
Zadanie 67.
Które z poniższych twierdzeń jest FAŁSZYWE?
A. czas trwania unieruchomienia chorego powinien być jak najkrótszy,
B. częstotliwość incydentów agresji w oddziałach psychiatrycznych nie ma istotnego związku z zagęszczeniem oddziału,
C. do udzielenia lekarzowi pomocy w stosowaniu przymusu bezpośredniego na jego żądanie są zobowiązane – pogotowie ratunkowe, policja i straż pożarna,
D. osobowość lękowa predysponuje do zachowań agresywnych.
Zadanie 68.
Pielęgniarka w kontakcie z osobą będącą w stanie kryzysu psychicznego powinna przede wszystkim:
A. udzielić porad,
B. zaproponować posiłek,
C. zapewnić poczucie bezpieczeństwa,
D. zapewnić kontakt z rodziną.
Zadanie 69.
Optymalna ilość osób do unieruchomienia osoby za pomocą pasów to:
A. 2 osoby,
B. 2-3 osoby,
C. 3-4 osoby,
D. 5 osób.
Zadanie 70.
Jedno ze stwierdzeń na temat zachowań agresywnych jest NIEPRAWDZIWE:
A. każde zachowanie agresywne jest przejawem zaburzeń psychicznych,
B. niekiedy zachowanie agresywne może stanowić sposób obrony,
C. zachowanie agresywne w pewnych przypadkach jest elementem społecznie uzasadnionego postępowania (np. działania wojenne) ,
D. zachowanie agresywne może być aspołecznym środkiem do osiągnięcia celów osób świadomie decydujących się na działania przestępcze.
Zadanie 71.
Na zwiększanie stanu świadomości człowieka w odniesieniu do chwil i obecnej tj . tego, co się dzieje „tu i teraz” ukierunkowana jest:
A. terapia poznawcza Becka,
B. psychoterapia Gestalt,
C. logoterapia Franka,
D. neopsychoanaliza.
Zadanie 72.
Do rozwoju zespołu wypalenia zawodowego u pielęgniarek szczególnie przyczynia się następująca cecha pracy:
A. wymagana długotrwała czujność,
B. konieczność udzielania pomocy,
C. presja czasu,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 73.
Jedna z opinii na temat motywów dokonywania samouszkodzeń jest BŁĘDNA:
A. samouszkodzenie rozładowuje emocje,
B. samouszkodzenie zwraca uwagę otoczenia,
C. samouszkodzenie nie jest formą samoukarania,
D. samouszkodzenie jest sposobem przekształcenia nie akceptowanych uczuć w określone fizyczne doznania.
Zadanie 74.
Doraźne, krótkotrwałe unieruchomienie osoby z użyciem siły fizycznej to:
A. przytrzymanie,
B. zastosowanie kaftana bezpieczeństwa,
C. izolacja chorego,
D. unieruchomienie przy użyciu pasów insulinowych.
Zadanie 75.
Przymus bezpośredni polega na:
A. ograniczeniu ruchów osoby,
B. unieruchomieniu przy użyciu siły fizycznej,
C. unieruchomieniu przy użyciu środków mechanicznych,
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 76.
Głównym źródłem trudności rodziny dziecka upośledzonego umysłowo jest:
A. poznanie przyczyny upośledzenia,
B. brak zgodności między oczekiwaniami rodziców a możliwościami dziecka,
C. wykonanie badań genetycznych,
D. zaburzenia emocjonalne dziecka.
Zadanie 77.
Teoria oparta na potrzebach Maslowa, reprezentująca 14 podstawowych potrzeb, które mogą podlegać deficytom w związku z chorobą to teoria pielęgnowania wg:
A. V. Henderson,
B. D. Orem,
C. S.C. Roy,
D. F. Nightingale.
Zadanie 78.
Częstość samobójstw u chorego z depresją jest wyraźnie większa:
A. na początku depresji,
B. w czasie jej ustępowania,
C. w okresie pomiędzy nawrotami choroby,
D. na początku choroby, w czasie jej ustępowania oraz w okresie pomiędzy nawrotami choroby.
Zadanie 79.
Pacjent przyjęty do szpitala w celu detoksykacji od alkoholu, w piątej dobie pobytu, nie mający objawów abstynencyjnych i psychotycznych pragnie się wypisać z oddziału twierdząc, że już pozbył się problemu i dalej sam sobie poradzi. Najwłaściwsze postępowanie pielęgniarki wobec tego pacjenta to:
A. poinformowanie o procedurze wypisu ze szpitala,
B. odesłanie do lekarza prowadzącego,
C. zachęcenie do kontynuacji leczenia w placówkach odwykowych,
D. zachęcenie do stosowania disulfiramu (Esperal).
Zadanie 80.
Do osiowych objawów schizofrenii zalicza się:
A. katatonię,
B. obniżenie nastroju,
C. autyzm,
D. lęk.
Zadanie 81.
Stan fizyczny osoby unieruchomionej przez cały czas trwania unieruchomienia, również podczas snu pacjenta jest kontrolowany przez pielęgniarkę nie rzadziej, niż co:
A. 10 minut,
B. 30 minut,
C. 15 minut,
D. 20 minut.
Zadanie 82.
Według Jellinka, palimpsesty alkoholowe to charakterystyczny objaw fazy alkoholizmu:
A. wstępnej,
B. ostrzegawczej (zwiastunowej),
C. krytycznej,
D. przewlekłej.
Zadanie 83.
W opiece pielęgniarskiej nad pacjentem z zachowaniami samobójczymi pielęgniarka współpracuje z rodziną poprzez:
A. izolowanie chorego,
B. zapobieganie gromadzeniu i przedawkowaniu leków,
C. niedopuszczanie do wypowiadania myśli samobójczych i ich potępianie,
D. wydzielanie leków przyjmowanych przez chorego.
Zadanie 84.
Diagnoza pielęgniarska powinna być:
A. całościowa,
B. oparta wyłącznie na naukowym dorobku pielęgniarstwa,
C. zawsze oparta na diagnozie lekarskiej,
D. oparta głównie o doświadczenie zawodowe pielęgniarki.
Zadanie 85.
Cel opieki pielęgniarskiej u pacjentów z zaburzeniami odżywiania polegający na wzmocnieniu przez osobę chorą własnego obrazu siebie i uzyskanie przez nią samoakceptacji wynika z następującego problemu:
A. braku poczucia bezpieczeństwa w pierwszych dniach leczenia,
B. lęku przed hospitalizacją,
C. braku poczucia własnej wartości,
D. braku poczucia choroby i odrzucenie pomocy.
Zadanie 86.
Cele pielęgnowania pacjenta chorego na schizofrenię wynikają z:
A. objawów psychopatologicznych schizofrenii,
B. historii choroby pacjenta,
C. rozpoznania pielęgniarskiego,
D. raportów pielęgniarskich.
Zadanie 87.
Kategorią wprowadzoną przez Dorothy Orem było pojęcie:
A. samoopieki oraz jej deficytu,
B. podstawowych potrzeb pacjenta,
C. kryzysu oraz systemów społecznego wsparcia,
D. teorii stresu.
Zadanie 88.
Chorzy z zaburzeniami osobowości:
A. często usiłują wykorzystać innych pacjentów do świadczenia sobie różnych drobnych przysług,
B. mogą próbować podporządkować sobie personel,
C. są nastawieni egocentrycznie, mogą być skłonni do fantazjowania,
D. wszystkie powyższe prawidłowe.
Zadanie 89.
Która wskazówka powinna się znaleźć w planie psychoedukacji rodziców dziecka z tikami?
A. gdy przez dłuższy czas nie wystąpią tiki, nagrodzić dziecko,
B. eliminować napięcia w rodzinie, zapewnić uregulowany tryb życia,
C. spokojnie rozmawiać z dzieckiem, szukając przyczyn objawów,
D. A i B prawidłowa.
Zadanie 90.
Nadmierna przerzutność uwagi występuje w:
A. stanie maniakalnym,
B. depresji,
C. alkoholiźmie,
D. nerwicy natręctw.
Zadanie 91.
Fundamentem teorii pielęgnowania wg H. Peplau jest:
A. koncepcja stresu,
B. koncepcja procesów międzyludzkich,
C. koncepcja deficytu samoopieki,
D. teoria systemów.
Zadanie 92.
Typ impulsywny osobowości chwiejnej emocjonalnie przejawia się:
A. zachowaniami gwałtownymi lub zagrażającymi otoczeniu przy jednoczesnym braku przewidywania ich konsekwencji,
B. brakiem tolerancji na frustrację i krytykę objawiającym się zachowaniem neurotycznym,
C. zamiłowaniem do porządku, ładu i czystości,
D. biernym podporządkowaniem otoczeniu.
Zadanie 93.
Do wskaźników oceny jakości opieki pielęgniarskiej NIE należą:
A. satysfakcja pacjenta,
B. satysfakcja zawodowa,
C. zasoby materialne,
D. dowody w dokumentacji.
Zadanie 94.
Która grupa objawów jest charakterystyczna dla pacjenta z depresją?
A. przygnębienie, negatywna ocena siebie i przyszłości, uczucie zmęczenia,
B. brak łaknienia, poczucie winy, przekonanie o zniekształceniu twarzy,
C. przeżywanie lęku, izolowanie się od innych, nadmierna aktywność w nocy,
D. nastawienie hipochondryczne, poczucie gonitwy myśli, bezkrytycyzm.
Zadanie 95.
Akatyzję polekową u pacjenta przyjmującego leki psychotropowe będziesz podejrzewać w przypadku wystąpienia:
A. suchości jamy ustnej,
B. zaparć,
C. niepokoju ruchowego,
D. trudności w oddawaniu moczu.
Zadanie 96.
Które z poniższych zachowań pielęgniarki jest niewskazane w opiece nad chorym z zespołem maniakalnym?
A. prowadzenie długich dyskusji z chorym,
B. cierpliwe i długie dyskusje z chorym, nakłanianie pacjenta do zgody na proponowany zabieg/czynność,
C. odosabnianie pacjentów w znacznym stopniu pobudzonych w czasie spożywania posiłków,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 97.
Do kontaktu psychoterapeutycznego pielęgniarka – pacjent NIE należy faza:
A. orientacji,
B. inicjacji,
C. zgłębiania problemów pacjenta,
D. zakończenia interakcji.
Zadanie 98.
Pierwszoplanowym problemem pacjenta z zaburzeniami odżywiania jest:
A. brak poczucia choroby i odrzucanie pomocy,
B. lęk przed przytyciem,
C. lęk przed hospitalizacją,
D. odmowa przyjmowania posiłków.
Zadanie 99.
Psychoedukacja rodziny pacjenta chorego na schizofrenię polega m.in. na:
A. rozpoznaniu potrzeb społecznych rodziny,
B. udzielaniu rodzinie częstych informacji o stanie zdrowia pacjenta,
C. uczeniu dostrzegania wczesnych sygnałów ostrzegawczych przed nawrotem choroby,
D. uczeniu sposobów wyręczania pacjenta w obowiązkach, z którymi sobie nie radzi.
Zadanie 100.
Teoria pielęgnowania wymagająca przygotowania pacjenta do „radzenia sobie” z problemami i adaptacji do sytuacji zmienionej w wyniku choroby to teoria pielęgnowania wg:
A. V. Henderson,
B. D. Orem,
C. S.C. Roy,
D. F. Nightingale.
Zadanie 101.
Trening budżetowy należy do grupy treningów:
A. samoobsługi,
B. umiejętności społecznych,
C. edukacyjnych,
D. nie należy do żadnej z wymienionych grup treningów.
Zadanie 102.
Ważnym elementem w terapii i opiece nad osobami z otępieniem jest:
A. udzielanie wsparcia rodzinie,
B. częsty kontakt z lekarzem psychiatrą,
C. systematyczna kontrola stanu somatycznego,
D. całodzienne organizowanie czasu.
Zadanie 103.
Trening umiejętności społecznych jest:
A. metodą niedyrektywną,
B. metodą dyrektywną,
C. metodą psychodynamiczną,
D. elementem terapii Gestalt.
Zadanie 104.
Umiejętności ćwiczone podczas treningu „program powrotu do społeczeństwa” powinien nabyć każdy pacjent wypisywany ze szpitala do środowiska, a szczególnie:
A. pacjent po pierwszym epizodzie depresyjnym,
B. przewlekle chory po długim odizolowaniu szpitalnym,
C. chory po leczeniu na oddziale detoksykacyjnym,
D. pacjent przyjęty bez zgody z powodu zachowań agresywnych.
Zadanie 105.
Generalizacja umiejętności nabywanych w czasie treningu polega na:
A. zastosowaniu ćwiczonych umiejętności w praktycznym działaniu,
B. sukcesywnym powtarzaniu tych umiejętności w warunkach pozorowanych,
C. prezentacji ćwiczonej umiejętności na kasecie video,
D. szczegółowym omawianiu kolejnych etapów ćwiczonej umiejętności.
Zadanie 106.
Treningi umiejętności należy rozpoczynać:
A. po ustąpieniu ostrych objawów psychotycznych,
B. na każdym etapie choroby,
C. przy nadmiernym rozproszeniu uwagi
D. tylko na etapie remisji.
Zadanie 107.
Chory z deficytem umiejętności społecznych, włączony w proces rehabilitacji psychiatrycznej powinien jednocześnie uczestniczyć:
A. tylko w jednym treningu,
B. w 2 lub 3 treningach,
C. w 4 lub 5 treningach,
D. ilość treningów zależna jest od rodzaju deficytu.
Zadanie 108.
Trening umiejętności społecznych stosowany wobec osób chorujących na schizofrenię jest nieskuteczną metodą terapii w następujących przypadkach:
A. trudności w porozumiewaniu się z innymi ludźmi,
B. trudności w samoobsłudze np. w ubieraniu się, przyrządzaniu posiłków,
C. nieumiejętności w radzeniu sobie w ważnych i trudnych życiowo sytuacjach np. w załatwieniu pracy, pobraniu z banku pieniędzy,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Zadanie 109.
Głównym celem terapii rodzinnej jest:
A. określenie roli społecznej osób uczestniczących w terapii,
B. pobudzenie refleksji pacjenta i poszerzenie zakresu świadomości,
C. określenie przeżywanych emocji i ich wpływu na procesy poznawcze i postępowanie,
D. zmiana wzajemnych relacji członków rodziny.
Zadanie 110.
Spotkania w ramach treningów umiejętności społecznych powinny się odbywać:
A. codziennie przez 30 minut,
B. raz w tygodniu przez 2-2,5 godziny,
C. 1-2 razy w tygodniu przez 1-1,5 godziny,
D. trzy razy w tygodniu przez 2 godziny.
Zadanie 111.
Trudności w przestrzeganiu zaleceń leczniczych przez chorych psychicznie sprzyjają następujące czynniki choroby psychicznej:
A. przewlekły charakter schorzenia,
B. płeć,
C. aktywność zawodowa,
D. pozostawanie lub nie w związku małżeńskim.
Zadanie 112.
Zorganizowaną formą aktywnej rehabilitacji połączonej z wypoczynkiem, której celem jest poprawa sprawności psychofizycznej oraz rozwijanie i utrwalanie umiejętności społecznych jest:
A. klub pacjenta,
B. hostel,
C. zakład aktywizacji zawodowej,
D. turnus rehabilitacyjny.
Zadanie 113.
Nauczenie pacjenta umiejętności nawiązywania i podtrzymywania kontaktów społecznych jest głównym celem treningu:
A. umiejętności praktycznych,
B. umiejętności prowadzenia rozmowy,
C. rozpoznawania wczesnych objawów,
D. rozwiązywania problemów.
Zadanie 114.
Trening umiejętności aktywnego udziału we własnym leczeniu farmakologicznym mogą prowadzić:
A. psycholog lub psychiatra,
B. pielęgniarka, pracownik socjalny,
C. terapeuta zajęciowy,
D. wszystkie osoby wyżej wymienione.
Zadanie 115.
W treningu umiejętności społecznych polegającym na przygotowaniu do podjęcia pracy, pierwszym etapem jest:
A. wskazanie pacjentom jakie umiejętności i nawyki należy posiadać, aby podjąć pracę zawodową,
B. umiejętne szukanie ogłoszeń o pracy,
C. kompletowanie dokumentów,
D. pisanie CV.
Zadanie 116.
Środowisko społeczne świadomie zorganizowane, kierowane i zaplanowane w celu wywierania intensywnego wpływu leczniczego w oddziale psychiatrycznym określa się pojęciem:
A. interwencja systemowa,
B. trening umiejętności społecznych,
C. społeczność terapeutyczna,
D. leczenie kompleksowe.
Zadanie 117.
Obecnie głównym wskazaniem do neurochirurgicznego leczenia zaburzeń psychicznych (psychochirurgii) są:
A. zaburzenia osobowości,
B. zespół serotoninowy, złośliwy zespół neuroleptyczny,
C. ciężkie zaburzenia obsesyjno-kompulsywne prowadzące do ciężkiego inwalidztwa lub silnych tendencji samobójczych,
D. ostra śmiertelna katatonia.
Zadanie 118.
Do najczęstszych objawów niepożądanych związanych z leczeniem zabiegami elektrycznymi (EW) należą:
A. zaburzenia rytmu serca,
B. uporczywe wymioty,
C. zawroty głowy,
D. zaburzenia pamięci.
Zadanie 119.
W kontakcie psychoterapeutycznym z pacjentem mającym problemy alkoholowe należy przestrzegać poniższych zasad z WYJĄTKIEM:
A. prezentowania nie oceniającej postawy wobec chorego i jego problemu,
B. przyjmowanie informacji chorego za w pełni wiarygodne,
C. traktowania zachowania pacjenta jako przejawów zaburzeń psychicznych,
D. wystrzegania się zachowań mogących wywołać u chorego poczucie zagrożenia.
Zadanie 120.
Do selektywnych inhibitorów wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI) NIE należy:
A. promazyna,
B. citalopram,
C. sertralina,
D. fluoksetyna.
Zadanie 121.
Wysoka skuteczność stosowania fluoksetyny została potwierdzona w leczeniu:
A. bulimii,
B. schizofrenii,
C. zespołu paranoidalnego,
D. nerwicy lękowej.
Zadanie 122.
Profilaktyka farmakologiczna zaburzeń afektywnych obejmuje podawanie:
A. soli litu (np. węglanu litu), karbamazepiny (np. Tegretol, Amizepin), kwasu walproinowego (np. Depakine Chrono),
B. amizepiny, tranxeny, piracetamu (np. Nootropil), karbamazepiny (np. Tegretol, Amizepin),
C. soli litu (np. węglan litu), nicergolina (np. Nicergolin), winpocetyna (Vinpoton),
D. kwasu walproinowego (np. Depakine Chrono), klorazepatu (np. Tranxena), piracetanu (np. Nootropil).
Zadanie 123.
Która z metod terapii chorych na schizofrenię uznaje za zasadnicze kierunki działania wzmacnianie kompetencji i rozszerzanie oparcia społecznego?
A. psychoterapia,
B. socjoterapia,
C. sejsmoterapia,
D. farmakoterapia.
Zadanie 124.
Do udziału w muzykoterapii grupowej NIE należy zachęcać pacjenta:
A. z zaburzeniami pamięci,
B. głęboko depresyjnego,
C. z zaburzeniami obsesyjno - kompulsyjnymi,
D. autystycznego.
Zadanie 125.
Złośliwy zespół poneuroleptyczny (ZZPN) charakteryzuje się zaburzeniami:
A. świadomości, tachykardią, hipertermią, drgawkami , sztywnością mięśni,
B. pamięci, bradykardią, hipotermią, wiotkością mięśni,
C. świadomości, zaburzeniami połykania, hipotermią, sztywnością mięśni,
D. pamięci, porażeniem mięśni, świądem i zaczerwienieniem skóry.
Zadanie 126.
W której z poniżej wymienionych form terapii uczestnictwo chorego z psychozą ułatwi pacjentowi poznanie przyczyn choroby, mechanizmów objawów i wynikające z nich problemy?
A. trening rozwiązywania trudnych sytuacji międzyludzkich,
B. psychoterapia elementarna,
C. trening asertywności,
D. psychoterapia wglądowa.
Zadanie 127.
Ostre zatrucie litem charakteryzuje się:
A. drżeniem, ataksją, wzmożonym napięciem mięśni,
B. bólami i zawrotami głowy, sennością,
C. przyrostem masy ciała, obrzękami,
D. spadkiem siły mięśniowej i zaparciami.
Zadanie 128.
Do leków przeciwdepresyjnych należy:
A. fenytoina,
B. amantadyna,
C. haloperidol,
D. mianseryna.
Zadanie 129.
Ryzyko powstania wad płodu jest największe, gdy neuroleptyki są stosowane w:
A. okresie trzech miesięcy poprzedzających zajście w ciążę,
B. I trymestrze ciąży,
C. II trymestrze ciąży,
D. III trymestrze ciąży.
Zadanie 130.
Poczucie wewnętrznego niepokoju (uniemożliwiającego usiedzenie w miejscu, spokojne stanie, leżenie) połączone z przeżywaniem lęku i drażliwością to:
A. dystonia,
B. akatyzja,
C. dyskineza,
D. parkinsonizm polekowy.
Zadanie 131.
Wskazaniami do psychoterapii są zaburzenia:
A. nerwicowe,
B. rozwojowe,
C. osobowości,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 132.
Leczenie elektrowstrząsami (EW) jest stosowane:
A. w zespole katatonicznym,
B. w depresji endogennej z dużym ryzykiem samobójstwa,
C. w ciężkiej depresji w II trymestrze ciąży,
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 133.
Neuroleptyki stosowane w schizofrenii i zaburzeniach pokrewnych schizofrenii mogą wywoływać działanie niepożądane ze strony układu pozapiramidowego manifestujące się między 
innymi jako:
A. uczucie wewnętrznego niepokoju, mimowolne skurcze mięśni, drżenie i
spowolnienie ruchowe, sztywność mięśniowa,
B. pobudzenie ruchowe, chwiejność emocjonalna, konfabulacje,
C. zaburzenia orientacji auto- i allopsychicznej, obniżenie nastroju,
D. drgawki, mutyzm, obfite pocenie się.
Zadanie 134.
Deprywacja snu nocnego, to metoda stosowana w celu podwyższenia efektu terapeutycznego leków:
A. przeciwpsychotycznych,
B. przeciwdepresyjnych,
C. przeciwlękowych,
D. psychostymulujących.
Zadanie 135.
Neuroleptyki znajdują zastosowanie w leczeniu zaburzeń:
A. dysocjacyjnych,
B. lękowych w postaci fobii,
C. urojeniowych,
D. adaptacyjnych.


BLOK OGÓLNOZAWODOWY - wiosna  2009

Zadanie 136.
Które z podanych stwierdzeń jest FAŁSZYWE?
A. asertywność to umiejętność pełnego wyrażania siebie w kontakcie z inną osobą,
B. asertywność powiązana jest z poczuciem własnej godności i szacunkiem dla samego siebie,
C. asertywność jest wrodzona,
D. asertywność jest zmienna i zależy od sytuacji.
Zadanie 137.
Które z zachowań świadczy o wysokim poziomie stresu?
A. niemożność skoncentrowania się i normalnego myślenia,
B. szybki refleks,
C. wyostrzona uwaga,
D. przekonanie, że wszystko jest bez sensu.
Zadanie 138.
Taksonomia celów to:
A. wykaz najważniejszych celów dotyczących umiejętności psychomotorycznych,
B. hierarchiczny układ szczegółowych celów kształcenia,
C. cele dotyczące wiedzy przekazywanej w oparciu o program kursu,
D. zależność pomiędzy celami kształcenia już osiągniętymi i planowanymi.
Zadanie 139.
Edukacja zdrowotna to:
A. przekazywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do zachowań korzystnych dla ich zdrowia,
B. proces, w którym ludzie uczą się, jak dbać o własne zdrowie i zdrowie społeczności, w której żyją,
C. aktywizowanie ludzi do wzmacniania własnego potencjału zdrowia i podejmowania działań prozdrowotnych,
D. umożliwienie ludziom decydowania o sprawach zdrowia.
Zadanie 140.
Która z niżej wymienionych grup społecznych NIE jest grupą formalną?
A. rodzina,
B. związek emerytów i rencistów,
C. partia polityczna,
D. grupa koleżeńska.
Zadanie 141.
Podstawowym zadaniem socjologii medycyny jest:
A. poszukiwanie społeczno-kulturowych uwarunkowań zdrowia i choroby,
B. problematyka kształtowania się postaw społecznych wobec zdrowia i choroby oraz działalności ochrony zdrowia,
C. wykrywanie i wyjaśnianie społecznych prawidłowości warunkujących stan zdrowia jednostek oraz całych zbiorowości i wpływu procesów społecznych na funkcjonowanie współczesnej medycyny,
D. badanie procesu leczenia jako układu stosunków zachodzących pomiędzy chorymi a osobami leczącymi .
Zadanie 142.
Ile lat musi przepracować pielęgniarka/położna, aby otrzymać zezwolenie na indywidualną praktykę zawodową?
A. 2 lata,
B. 3 lata,
C. 4 lata,
D. 5 lat.
Zadanie 143.
Pacjent ma prawo do osobistego kontaktu z osobami z zewnątrz, jednak może być ono ograniczone:
A. z powodu innych przepisów obowiązujących w danym szpitalu,
B. tylko ze względów epidemicznych,
C. przez personel medyczny, bez podania przyczyny,
D. tylko ze względu na stan zdrowia pacjenta.
Zadanie 144.
Budżet globalny zakładu opieki zdrowotnej to:
A. budżet na sfinansowanie wszystkich usług zdrowotnych dostarczanych przez dany zakład opieki zdrowotnej,
B. proces polegający na projektowaniu i wdrażaniu działań, które kształtują system finansowy w zakładzie opieki zdrowotnej,
C. plan finansowy zakładu opieki zdrowotnej określający wszystkie wydatki w ciągu roku,
D. całkowity zysk do podziału z wykonywanych usług zdrowotnych w zakładzie opieki zdrowotnej.
Zadanie 145.
Plan strategiczny firmy powinien:
A. zawierać decyzje dotyczące alokacji zasobów w firmie,
B. szczegółowo opisywać sposób realizacji celów,
C. przekładać cele na szczegółowe zadania,
D. wskazywać personalnie odpowiedzialność za realizację zadań.
Zadanie 146.
Jakość systemu opieki zdrowotnej może być oceniana w zakresie:
A. struktury,
B. procesu,
C. wyniku,
D. wszystkich wymienionych.
Zadanie 147.
Określenie misji powinno zawierać opis podstawowego produktu lub usługi organizacji, funkcji, które będą wykonywane oraz:
A. hierarchię celów organizacji,
B. plan strategiczny,
C. rozłożenia odpowiedzialności,
D. rynków lub klientów do obsłużenia.
Zadanie 148.
Obszarem działalności promocji zdrowia w kontekście założeń Narodowego Programu
Zdrowia są:
A. wielokierunkowe działania obejmujące: politykę zdrowotną i publiczną, indywidualną jednostkę, środowisko pracy i życia, służbę zdrowia, całe społeczeństwo,
B. działania skierowane na instytucje służby zdrowia i społeczeństwo,
C. wielokierunkowe działania obejmujące: świadczenia zdrowotne w placówkach służby zdrowia, zakładach pracy i nauki ,
D. działania skierowane na jednostkę ludzką w celu zwiększenia kontroli nad swoim zdrowiem.
Zadanie 149.
Które z niżej wymienionych zagadnień NIE należy do kompetencji samorządu terytorialnego?
A. zapobieganie chorobom zakaźnym, ich kontrola i zwalczanie,
B. ochrona zdrowia grup szczególnie zagrożonych, kobiet ciężarnych, matek i dzieci, osób w wieku podeszłym,
C. finansowanie świadczeń z zakresu ochrony zdrowia osobom ubezpieczonym,
D. zapewnienie właściwego dostępu do świadczeń zdrowotnych, zwłaszcza świadczeń zapobiegawczych osobom ze środowisk społecznie i ekonomicznie upośledzonych.
Zadanie 150.
Popularyzowana powszechnie koncepcja zdrowia publicznego zakłada podejmowanie zintegrowanych wysiłków:
A. państwa, społeczności lokalnej i jednostki,
B. wyłącznie państwa,
C. zawodowej kadry medycznej,
D. organizacji samorządowych.
Zadanie 151.
Pielęgniarka obserwująca u chorego: nagły spadek ciśnienia tętniczego poniżej 90mmHg, szybkie nitkowate tętno, zaczerwienienie lub pokrzywkę skórną, bóle brzucha, biegunkę, cechy obturacji dróg oddechowych, lęk i zaburzenia świadomości, podejrzewa w pierwszej kolejności:
A. zatrucie pokarmowe z odwodnieniem,
B. zatrucie alkoholem etylowym,
C. wstrząs anafilaktyczny,
D. wstrząs septyczny.
Zadanie 152.
Do przychodni zgłosiła się matka z dzieckiem. W wywiadzie informuje, że niemowlę regularnie wymiotuje po jedzeniu, chudnie, nie rozwija się prawidłowo. Przez powłoki widoczny jest uwypuklony żołądek. Prawdopodobną przyczyną dolegliwości jest:
A. zapalenie śluzówki żołądka,
B. zarzucanie żółci z dwunastnicy do żołądka,
C. niewydolność wpustu,
D. zwężenie odźwiernika.
Zadanie 153.
Badanie objawu Lasseque'a jest badaniem oceniającym obecność nieprawidłowości:
A. w obrębie kręgosłupa i korzeni nerwowych,
B. w obrębie nerwów okoruchowych,
C. w zakresie stężenia jonów wapnia we krwi,
D. rotacji w stawie biodrowym.
Zadanie 154.
Działanie przeciwmiażdżycowe wykazuje cholesterol:
A. frakcji HDL,
B. frakcji LDL,
C. frakcji VLDL,
D. całkowity.
Zadanie 155.
Podejrzewając tamponadę worka osierdziowego w badaniu EKG obserwujemy:
A. uniesienie odcinka ST w odprowadzeniach kończynowych,
B. niski woltaż zespołów QRS i załamka T we wszystkich odprowadzeniach,
C. prawogram i zwolnienie akcji serca,
D. blok prawej odnogi pęczka Hisa, wysokie załamki T.
Zadanie 156.
Palce pałeczkowate cechują się zniekształceniem dystalnych paliczków dłoni i stóp i występują najczęściej w przypadku:
A. przewlekłych chorób nerek,
B. niewydolności wątroby,
C. rozstrzeni oskrzeli i wadach serca,
D. astmy oskrzelowej.
Zadanie 157.
W skali GCS - wyprostna odpowiedź ruchowa oceniana jest na:
A. 4 punkty,
B. 3 punkty,
C. 2 punkty,
D. 1 punkt.
Zadanie 158.
Do typowych powikłań podczas leczenia zawału serca NIE zalicza się:
A. gorączki,
B. obrzęku płuc,
C. migotania przedsionków,
D. podciśnienia tętniczego.
Zadanie 159.
W prawidłowym zapisie EKG w odprowadzeniu aVR załamek P jest:
A. zawsze ujemny,
B. zawsze dodatni,
C. dwufazowy,
D. „ukryty” w odcinku ST.
Zadanie 160.
Uniesiony odcinek ST może przemawiać za niżej wymienionymi stanami z WYJĄTKIEM:
A. dusznicy bolesnej Prinzmetala,
B. świeżego zawału pełnościennego,
C. zatrucia naparstnicą,
D. zapalenia osierdzia.
Zadanie 161.
Do zmian skórnych wtórnych zaliczamy:
A. grudkę,
B. strup,
C. guzek,
D. bąbel.
Zadanie 162.
Zaznacz twierdzenie fałszywe. Prowadząc wywiad z pacjentem podejrzewanym o zapalenie zatok należy dokładnie zapytać o umiejscowienie bólu, które będzie charakterystyczne dla poszczególnych zatok:
A. zatoka szczękowa – ból w okolicy policzka, zmniejsza się w pozycji stojącej,
B. zatoka czołowa – ból w okolicy środka czoła, nasila się przy pochyleniu głowy do przodu,
C. zatoka sitowa – ból u nasady nosa i oczodołów, nasila się przy pochyleniu do przodu,
D. zatoka klinowa – ból w głębi głowy, bez względu na ułożenie.
Zadanie 163.
Udzielając pomocy kobiecie w zaawansowanej ciąży, która omdlała, należy:
A. ułożyć ją w pozycji bocznej ustalonej,
B. unieść jej nogi pod kątem 60°,
C. ułożyć ją na lewym boku,
D. ułożyć ją w pozycji na wznak, podkładając duży wałek pod głowę.
Zadanie 164.
Stridor sugeruje obecność:
A. guza w szczytach płuc,
B. dużej ilości wydziel iny w drogach oddechowych,
C. obecność skurczu oskrzeli,
D. ciała obcego w górnych drogach oddechowych.
Zadanie 165.
U pacjenta z rozedmą płuc w badaniu fizykalnym NIE stwierdza się:
A. wdechowo ustawionej klatki piersiowej,
B. odgłosu bębenkowego nad polami płucnymi,
C. w spirometrii zwiększenia pojemności życiowej i FEV1,
D. w spirometrii zmniejszenia pojemności życiowej i FEV1.
Zadanie 166.
Objawami typowymi w przewlekłej niewydolności żylnej są znaczne obrzęki oraz: Z powyższych prawdziwa jest odpowiedź:
A. brunatne przebarwienia kostek,
B. owrzodzenie palców,
C. pogrubienie i pękanie paznokci,
D. zmniejszone ucieplenie kończyn.
Zadanie 167.
Objaw Blumberga (objaw otrzewnowy) charakteryzuje się:
A. występowaniem bólu podczas szybkiego cofania ręki uciskającej brzuch,
B. bolesnością podczas ostukiwania okolicy lędźwiowej,
C. bolesnością podczas wstrząsania okolicy podżebrza prawego,
D. zatrzymywaniem wdechu podczas obmacywania prawego górnego kwadrantu brzucha.
Zadanie 168.
Blok przedsionkowo - komorowy I stopnia polega na:
A. wydłużeniu czasu przewodzenia przedsionkowo-komorowego,
B. zupełnym przerwaniu przewodzenia w węźle przedsionkowo-komorowym,
C. przewodzeniu drogą dodatkową,
D. okresowym przerwaniu przewodzenia przedsionkowo-komorowego.
Zadanie 169.
Pacjentka lat 35 w wywiadzie podaje przyrost masy ciała, wypadanie włosów, zaparcia, ciągłe zmęczenie. Mimo wysokiej temperatury panującej na zewnątrz, przyszła ubrana w długi płaszcz. Opisane objawy są charakterystyczne dla:
A. choroby Gravesa,
B. menopauzy,
C. niedoczynności tarczycy,
D. upośledzonej czynności trzustki.
Zadanie 170.
Test odwracalności obturacji oskrzeli jest wykonywany za pomocą pomiaru spirometrycznego przed i po podaniu leku rozszerzającego oskrzela. Jest dodatni w przypadku:
A. odmy,
B. sarkoidozy,
C. astmy oskrzelowej,
D. gruźlicy.
Zadanie 171.
Oddech Cheynego-Stokesa charakteryzuje się:
A. zwiększeniem ruchów i objętości wdechowych i wydechowych bez przyśpieszenia lub nawet ze zwolnieniem częstości oddechów. Może występować u chorych z kwasicą metaboliczną,
B. stopniowym zwiększaniem ruchów i objętości oddechowej do pewnej wartości maksymalnej, a następnie stopniowym zmniejszaniem ruchów i objętości oddechowej do minimum. Następnie chwilowym brakiem czynności oddechowej do momentu podjęcia na nowo całego cyklu,
C. nieregularnymi oddechami o zmiennej częstości i amplitudzie, przerywanymi okresami bezdechu,
D. w miarę stałą czynnością i głębokością oddechów przerywaną pojedynczymi, głębszymi oddechami.
Zadanie 172.
Twórczynią teorii „kulturowej opieki” była:
A. H. E. Peplau,
B. M. Leininger,
C. J. Riehl – Sisca,
D. E. Wiedenbach.
Zadanie 173.
Możliwość działania pielęgniarskiego urzeczywistnia się w procesie interakcji między pielęgniarką a:
A. pacjentem,
B. rodziną,
C. lekarzem,
D. pielęgniarką.
Zadanie 174.
Ankieta i kwestionariusz są to techniki, w których odpowiedź uzyskuje się w formie:
A. ustnej,
B. pisemnej,
C. ustnej bądź pisemnej,
D. ustalonej przez badacza.
Zadanie 175.
Do metod badawczych w pielęgniarstwie zaliczamy:
A. obserwację, sondaż diagnostyczny, eksperyment, analizę przypadków, testy socjometryczne,
B. analizę piśmiennictwa, obserwację,
C. ankietę, wywiad,
D. wywiad, analizę piśmiennictwa.
Zadanie 176.
Pierwszy Wydział Pielęgniarstwa powołano w:
A. Gdańsku,
B. Warszawie,
C. Poznaniu,
D. Lublinie.
Zadanie 177.
Do celów Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego należy:
A. popularyzowanie zdobyczy naukowych w zakresie pielęgniarstwa i nauk pokrewnych oraz kształtowanie postaw etycznych członków Towarzystwa,
B. wspieranie zawodowego i naukowego rozwoju pielęgniarek i położnych,
C. prowadzenie badań naukowych i wdrażanie ich wyników do praktyki oraz współpraca z instytucjami i organizacjami naukowymi w kraju i za granicą,
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 178.
Opracowując dane statystyczne posłużono się sprzętem komputerowym z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows 98. System ten jest systemem wielozadaniowym. Termin wielozadaniowość w odniesieniu do systemu Windows oznacza, że system:
A. może być wykorzystywany do wykonywania wielu zadań,
B. może być wykorzystywany przez wielu użytkowników,
C. pozwala na jednoczesne uruchomienie kilku programów,
D. pozwala na jednoczesną pracę kilku użytkowników.
Zadanie 179.
Na płycie CD – RW można zapisywać i kasować dane:
A. jednokrotnie,
B. 100 razy,
C. wielokrotnie,
D. ani razu (jest tylko do odczytu).
Zadanie 180.
W oddziale położniczym pewnego szpitala w okresie roku urodziło się odpowiednio w kolejnych miesiącach: 80, 70, 60, 60, 60, 30, 40,40, 40, 20, 40, 60 noworodków. Ile noworodków urodziło się średnio w tym oddziale w czasie jednego miesiąca:
A. 30,
B. 40,
C. 50,
D. 60.