NOWY Test ze specjalizacji psychiatrycznej dla pielęgniarek - wiosna 2020

PIELĘGNIARSTWO PSYCHIATRYCZNE

TEST NR 14N1420
Zadanie 1.
Czy Rzecznik Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego ma prawo
wglądu w dokumentację medyczną pacjenta?
A. tak, bez ograniczeń,
B . nie, nie może mieć wglądu, gdyż nie jest członkiem
zespołu terapeutycznego,
C. tylko za zgodą lekarza prowadzącego,
D . tak, tylko za zgodą osoby, której ta dokumentacja
dotyczy, jej przedstawiciela ustawowego lub
faktycznego.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego. Dz. U. z 2017 r. poz. 882. Aktualizacja 26.05.2017 r.
Zadanie 2.
Chorzy na depresję, którzy znajdują się w stresującej sytuacji
psychospołecznej i u których stwierdza się myśli, plany i
intencje samobójcze:
A. mogą być leczeni w warunkach ambulatoryjnych,
B. mogą być leczeni w oddziałach dziennych,
C . mogą być leczeni w trybie hospitalizacji domowej, jeśli
nie mają dostępu do środków, które mogłyby posłużyć do
popełnienia samobójstwa,
D. powinni być leczeni w warunkach szpitalnych.
Literatura: Krzyżowski J., Miller L., Wand T. (red): Stany nagłe w
psychiatrii. Medyk, Warszawa 2008: s. 294.
Zadanie 3.
Ochrona praw osób przebywających w Szpitalu Psychiatrycznym
należy do zadań?
A. Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego,
B. Ordynatora/Kierownika danej jednostki - Szpitala,
C. Dyrektora/Prezesa Szpitala Psychiatrycznego,
D. Zespołu terapeutycznego danego oddziału.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego. Dz. U. z 2017 r. poz. 882. Aktualizacja 26.05.2017 r.
Zadanie 4.
W jakim zakresie osoba przebywająca w Szpitalu Psychiatrycznym
lub Domu Pomocy Społecznej może porozumiewać się z rodziną i
innymi osobami?
A. rozmawiać może, ale korespondencja jest kontrolowana,
B . bez ograniczeń – korespondencja takiej osoby nie
podlega kontroli,
C. tylko za zgodą ordynatora / lekarza prowadzącego,
D . może komunikować się z rodziną wówczas, gdy osoba z
personelu będzie towarzyszyć pacjentowi podczas
rozmowy.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego. Dz. U. z 2017 r. poz. 882. Aktualizacja 26.05.2017 r.
Zadanie 5.
Kogo zawiadamia, kierownik podmiotu leczniczego udzielającego
świadczenia zdrowotne w zakresie psychiatrycznej opieki
zdrowotnej, jeżeli dobro osoby chorej psychicznie lub
upośledzonej umysłowo wymaga jej ubezwłasnowolnienia?
A. sąd rodzinny,
B. rodzinę danej osoby i sąd rodzinny,
C. prokuratora,
D . dyrektora jednostki, rodzinę danej osoby i sąd
rodzinny.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego. Dz. U. z 2017 r. poz. 882. Aktualizacja 26.05.2017 r.
Zadanie 6.
Czy osoba wobec, której wydano postanowienie o przyjęciu do
Domu Pomocy Społecznej odmawia stawienia się w DPS, może być
doprowadzona tam przez policję?
A. nie, ponieważ nie popełniła przestępstwa,
B . tak, sąd z urzędu może zarządzić zatrzymanie i
przymusowe doprowadzenie do DPS przez policję,
C. nie, pracownicy DPS są do tego zobligowani,
D . tylko, jeżeli jest ubezwłasnowolniona i opiekun prawny
wyrazi na to zgodę.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego. Dz. U. z 2017 r. poz. 882. Aktualizacja 26.05.2017 r.
Zadanie 7.
Istnienie patologicznych triad w rodzinie np. matka i dziecko
tworzy koalicję przeciwko ojcu, to forma patologii systemu
rodzinnego dotycząca:
A. zaburzeń struktury rodziny,
B . zaburzeń związanych z zasadami regulującymi
funkcjonowanie rodziny jako systemu,
C. zaburzeń komunikacji w rodzinie,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Czabała J.C.: Podstawy psychologiczne współczesnej psychiatrii.
[w] Bilikiewicz A. i wsp.: Psychiatria. Tom I. Urban&Partner, Wrocław,
2002: s. 270.
Zadanie 8.
Przyczyną powstawania zespołu serotonergicznego jest:
A. gwałtowny wzrost poziomu serotoniny,
B. gwałtowny spadek poziomu serotoniny,
C. znaczny niedostatek prekursora serotoniny,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Krzyżowski J., Miller L., Wand T. (red): Stany nagłe w
psychiatrii. Medyk, Warszawa 2008: s. 431.
Zadanie 9.
Które z poniższych stwierdzeń jest Fałszywe:
A . napady paniki rozpoczynają się zwykle między 20 a 30 r.ż.,
B . u osób z napadami paniki nie występuje lęk
antycypacyjny,
C. napady paniki występują częściej u kobiet,
D . w czasie epizodu lęku osoby z napadami paniki zwykle
przeżywają obawę przed śmiercią.
Literatura: Krzyżowski J., Miller L., Wand T. (red): Stany nagłe w
psychiatrii. Medyk, Warszawa 2008: s. 250.
Zadanie 10.
Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego zwraca uwagę, że osoby
wykonujące czynności wynikające z ustawy mają obowiązek
zachowania tajemnicy zgodnie z artykułem:
A. 35,
B. 40,
C. 45,
D. 50.
Literatura: Ustawa z dnia 19.08.1994r. o Ochronie Zdrowia Psychicznego
(Art. 2 Ust.7 DzU.231, poz.1375, Art. 50).
Zadanie 11.
Spośród czynników środowiskowych, które wywierają wpływ na
rozwój psychiczny dziecka największe znaczenie ma system:
A. szkolny,
B. rówieśniczy,
C. rodzinny,
D. społeczno-kulturowy.
Literatura: Namysłowska I.: Rozwój psychiczny człowieka. [w] Bilikiewicz A.
i wsp.: Psychiatria. Tom I. Urban&Partner, Wrocław, 2002: s. 237.
Zadanie 12.
Autorem definicji: Zdrowie psychiczne to zdolność do rozwoju w
kierunku wszechstronnego rozumienia, przeżywania, odkrywania i
tworzenia coraz wyższej hierarchii rzeczywistości i wartości,
aż do konkretnego ideału indywidualnego i społecznego, jest:
A. Aaron Antonovsky,
B. Maxwell Jones,
C. Kazimierz Dąbrowski,
D. Tadeusz Bilikiewicz.
Literatura: Kurpas D., Miturska H., Kaczmarek M. (red): Podstawy
psychiatrii dla studentów pielęgniarstwa. Wydawnictwo Continuo, Wrocław
2009: s. 10.
Zadanie 13.
W klasyfikacji ICD-10 w kategorii F60-69 klasyfikuje się:
A . zaburzenia nerwicowe, związane ze stresem i pod
postacią somatyczną,
B. zaburzenia osobowości i zachowania dorosłych,
C. upośledzenie umysłowe,
D. zaburzenia rozwoju psychologicznego.
Literatura: Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów
Zdrowotnych ICD-10. Rewizja dziesiąta WHO 2009, s. 238.
Zadanie 14.
Sąd po otrzymaniu zawiadomienia o przyjęciu pacjenta do
szpitala psychiatrycznego bez jego zgody, prowadzi
postępowanie:
A. tylko wtedy, jeśli zostało popełnione przestępstwo,
B . tylko wtedy, jeśli pacjent po przyjęciu nadal nie
wyraża zgody na leczenie,
C . tylko wtedy, jeśli pacjent został przyjęty na
obserwację 10-dniową z powodu agresji, a zachodzą
wątpliwości, czy jest chory psychicznie,
D. w każdym przypadku przyjęcia wbrew woli pacjenta.
Literatura: Kosmowski W.: Etyczne i prawne aspekty opieki psychiatrycznej.
W. Górna K., Jaracz K., Rybakowski J. (red): Pielęgniarstwo psychiatryczne.
PZWL. Warszawa, 2012, s 21.
Zadanie 15.
Czy pobyt pacjenta w oddziale dziennym wyklucza hospitalizację
całodobową?
A . nie, ale często zapobiega hospitalizacji całodobowej, a
także często pozwala ją skrócić i zmniejszyć okres
izolacji od środowiska,
B. te dwa rodzaje hospitalizacji nie mają ze sobą związku,
C. tak, zdecydowanie wyklucza,
D. nie wyklucza hospitalizacji całodobowej.
Literatura: Pod redakcją Adama Bilikiewicza, Psychiatria, podręcznik dla
studentów medycy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Wydanie III zmienione i
uzupełnione – rok wydania 2011. Strona 609.
Zadanie 16.
Głównymi celami Narodowego Programu Ochrony Zdrowia
Psychicznego są?
A . zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi
wielostronnej opieki adekwatnej do ich potrzeb,
B . prowadzenie działań na rzecz zapobiegania stygmatyzacji
i dyskryminacji osób z zaburzeniami psychicznymi,
C . monitorowanie i ocena skuteczności działań
realizowanych w ramach Programu,
D. odpowiedź a, b i c są poprawne.
Literatura: dziennikustaw.gov.pl/du/2017/458/D2017000045801.pdf
Zadanie 17.
W jakich formach sprawowana jest specjalistyczna opieka nad
osobami z zaburzeniami psychiatrycznymi?
A. szpitale psychiatryczne i DPS,
B. poradnie, fundacje, szpitale, DPS,
C. poradnie, poradnie odwykowe, szpitale, DPS,
D . formy ambulatoryjne, szpitalne (całodobowej), formy
pośrednie.
Literatura: Pod redakcją Adama Bilikiewicza, Psychiatria, podręcznik dla
studentów medycy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Wydanie III zmienione i
uzupełnione – rok wydania 2011. Strona 610
Zadanie 18.
Do jakościowych zaburzeń świadomości NIE zalicza się:
A. majaczenia,
B. zamroczenia,
C. półśpiączki,
D. splątania.
Literatura: Leszczyńska-Rodziewicz A.: Podstawy kliniczne. W. Górna K.,
Jaracz K., Rybakowski J. (red): Pielęgniarstwo psychiatryczne. PZWL.
Warszawa, 2012, s 410.
Zadanie 19.
Zgodnie z obowiązującymi kryteriami diagnostycznymi wg
klasyfikacji ICD-10, tiki przemijające trwają do:
A. 3 miesięcy lub krócej,
B. 6 miesięcy lub krócej,
C. 9 miesięcy lub krócej,
D. 12 miesięcy lub krócej.
Literatura: Namysłowska I. (red): Psychiatria dzieci i młodzieży. Wyd.
Lekarskie PZWL. Warszawa; 2005, s:216-217.
Zadanie 20.
Do czynników osobowościowych zwiększających ryzyko popadnięcia
w uzależnienie NIE należy występowanie cech osobowości:
A. bierno-zależnej,
B. anankastycznej,
C. typu „borderline”,
D. aspołecznej.
Literatura: Ziółkowski M, Czarnecki D., Opozda K.: Zaburzenia spowodowane
zażywaniem substancji psychoaktywnych. W. Górna K., Jaracz K., Rybakowski
J. (red): Pielęgniarstwo psychiatryczne. PZWL. Warszawa, 2012, s 268.
Zadanie 21.
Uznaną metodą leczenia bulimii jest psychoterapia. Najwięcej
danych potwierdzających dobry efekt leczenia bulimii w
początkowym okresie terapii dotyczy:
A. terapii psychodynamicznej,
B. terapii interpersonalnej,
C. terapii psychoanalitycznej,
D. terapii poznawczo-behawioralnej.
Literatura: Namysłowska I. (red): Psychiatria dzieci i młodzieży. Wyd.
Lekarskie PZWL. Warszawa; 2005, s:262.
Zadanie 22.
W rozpoznawaniu uzależnienia wg ICD-10 nie bierze się pod uwagę
jednego z wymienionych objawów:
A . Przyjmowanie substancji psychoaktywnych mimo wyraźnych
dowodów, że powoduje to szkodliwe następstwa,
B . Trudności z kontrolą ilości przyjmowania substancji
psychoaktywnych,
C . Przyjmowanie substancji psychoaktywnych w pracy i
problemy zdrowotne,
D. Objawy zespołu odstawienia.
Literatura: Ziółkowski M, Czarnecki D., Opozda K.: Zaburzenia spowodowane
zażywaniem substancji psychoaktywnych. W. Górna K., Jaracz K., Rybakowski
J. (red): Pielęgniarstwo psychiatryczne. PZWL. Warszawa, 2012, s 264.
Zadanie 23.
Do benzodiazepin działających krótko (do 5godzin) należy:
A. Klonazepam,
B. Nitrazepam,
C. Chlordiazepoksyd,
D. Midazolam.
Literatura: Krupka-Matuszczyk I.: Farmakoterapia i wybrane metody leczenia
biologicznego w psychiatrii. [w]. Krupka-Matuszczyk I., Matuszczyk M.
(red.): Psychiatria. Śląski Uniwersytet Medyczny. Katowice, 2007: s. 89-90.
Zadanie 24.
Wśród zalecanych technik komunikowania się z pacjentem z
zaburzeniami lękowymi wymienia się:
A. oferowanie siebie, wyjaśnienie, werbalizowanie,
B. aktywne słuchanie, parafrazowanie, odzwierciedlanie,
C. zachęcanie do opisu przeżyć, zachęcanie do porównań,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej. Lublin; 2007, s: 71.
Zadanie 25.
Podstawowym celem w pierwszej fazie leczenia jadłowstrętu
psychicznego jest:
A . zapobieganie możliwemu zagrożeniu życia wynikającemu ze
zmian metabolicznych powstałych na skutek głodzenia się,
B . koncentracja na terapii uwzględniającej przyczyny
objawów,
C. utrwalenie motywacji do leczenia,
D. zapobieganie nawrotom.
Literatura: Namysłowska I. (red): Psychiatria dzieci i młodzieży. Wyd.
Lekarskie PZWL. Warszawa; 2005, s: 260.
Zadanie 26.
Objawy zespołu odstawienia po zaprzestaniu terapii lekiem
przeciwdepresyjnym najczęściej obserwowane są po odstawieniu
leku przeciwdepresyjnego z grupy:
A. IMAO,
B. SSRI,
C. TLPD,
D. wszystkich powyższych.
Literatura: Jarema M. (red): Psychiatria w praktyce. Podręcznik dla lekarzy
specjalizujących się w psychiatrii i lekarzy innych specjalności. Wyd.
Oficyna Wydawnicza Medical Education. Warszawa; 2011, s:56.
Zadanie 27.
Która z sześciu ról pełnionych przez pielęgniarkę, H. Peplau
uznaje za najważniejszą funkcję w pielęgniarstwie
psychiatrycznym?:
A. rola nauczyciela,
B. rola przywódcy,
C. rola „zastępcy”,
D. rola konsultanta.
Zadanie 28.
Zaburzenie preferencji seksualnych (parafilia) zwane
skatologią, to:
A . pobudzenie seksualne podczas aktu płciowego ze
zwłokami,
B . pobudzenie seksualne wywołane obscenicznymi rozmowami
telefonicznymi,
C . pobudzenie seksualne podczas aktu płciowego ze
zwierzętami,
D . pobudzenie seksualne w wyniku kontaktu fizycznego lub
wzrokowego ze ściśle określoną jedną częścią ciała.
Literatura: Bilikiewicz A., Pużyński S., Robakowski J., Wciórka J. (red):
Psychiatria. Wyd. Urban&Partner. Wrocław; 2002, Tom 2 (Psychiatria
kliniczna), s: 573. Górna K., Jaracz K., Robakowski J. (red):
Pielęgniarstwo psychiatryczne. Podręcznik dla studiów medycznych. Wyd.
Lekarskie PZWL. Warszawa; 2012, s: 489.
Zadanie 29.
Do objawów majaczenia u pacjentów w wieku podeszłym należą
między innymi omamy - zazwyczaj:
A. Słuchowe,
B. Węchowe,
C. Wzrokowe,
D. Smakowe.
Literatura: Krzyżowski J., Miller L., Wand T. (red): Stany nagłe w
psychiatrii. Medyk, Warszawa 2008: s. 586.
Zadanie 30.
Lęk jest jednym z najbardziej przykrych objawów i dość
powszechnym, dlatego komunikowanie się z pacjentem:
A . nie wymaga szczególnego zaangażowania i przygotowania
ze strony pielęgniarki,
B . należy rozpocząć od zebrania informacji na temat
psychologicznych okoliczności wystąpienia lęku,
C . wymaga cierpliwości i troski z jednoczesną bezradnością
ze strony pielęgniarki wobec lęku,
D. nie może zawierać cech aktywnego słuchania.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 69-71.
Zadanie 31.
Model komunikacji zaproponowany przez H. Sęk między nadawcą a
odbiorcą składa się z następujących części:
A. nadawca, komunikat, kanał, odbiorca, efekt,
B. nadawca, odbiorca, kanał, efekt, pole,
C. nadawca, komunikat, odbiorca, tło,
D. tło, nadawca, komunikat, odbiorca.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej , Lublin 2007 s.7
Zadanie 32.
Pielęgniarka może podejmować próbę przybliżania rzeczywistości
pacjentowi z urojeniami, omamami, jako alternatywnej możliwości
postrzegania świata w fazie komunikowania:
A. zapoczątkowującej,
B. podtrzymującej,
C. pogłębiającej,
D. żadna odpowiedź nie jest prawidłowa.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 55.
Zadanie 33.
Zminimalizowanie ryzyka samobójstwa u pacjenta depresyjnego to
ogromne wyzwanie w pracy pielęgniarki psychiatrycznej, dlatego
w postępowaniu z takimi osobami powinna dążyć do:
A . stworzenia bezpiecznego środowiska, krytycznego
odnoszenia się do myśli i zachowania pacjenta,
B . stworzenia poczucia bezpieczeństwa, nienawiązywania
kontaktu werbalnego, zapewnienia odosobnienia jeśli
tylko pacjent sygnalizuje taką potrzebę,
C . spokojnego traktowania pacjenta, bez osądzania,
stworzenia bezpiecznego środowiska i zwiększania
zdolności samokontroli,
D . spokojnego traktowania pacjenta, zachowania jedynie
kontaktu pozawerbalnego jako najbardziej bezpiecznego.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 66.
Zadanie 34.
Jeśli pielęgniarka własną wypowiedzią przekazuje pacjentowi jak
odebrała jego wypowiedź i co w niej było najważniejsze, wówczas
stosuje:
A. poświadczenie,
B. klaryfikację,
C. odzwierciedlenie,
D. parafrazowanie.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 37.
Zadanie 35.
Komunikowanie terapeutyczne to:
A . komunikowanie wpływające bezpośrednio na zachowanie
osób zaburzonych bądź chorych psychicznie,
B . komunikowanie pomiędzy zespołem terapeutycznym w
szpitalach i innych placówkach zdrowia,
C . specyficzna forma komunikacji z osobami, które nie
potrafią dokonać porządku we własnych emocjach, myślach
i nie potrafią samodzielnie postrzegać rzeczywistości,
D. tylko odzwierciedlanie uczuć i myśli pacjenta.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej , Lublin 2007 s.19
Zadanie 36.
W kontakcie z pacjentem agresywnym główną umiejętnością
pielęgniarki powinno być:
A. zachowanie spokoju i długi kontakt wzrokowy,
B . kontakt wzrokowy z jednoczesnym zbliżaniem się do
pacjenta,
C . stanowcze zakomunikowanie o użyciu środków przymusu
bezpośredniego,
D. zachowanie spokoju i okazywanie kontroli nad sytuacją.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 77-79.
Zadanie 37.
W psychiatrycznej praktyce zawodowej pielęgniarka często
spotyka się z problemem nieprzyjmowania zleconych leków przez
pacjentów, wówczas powinna:
A . dążyć do poznania źródeł negatywnej postawy pacjenta do
farmakoterapii i cierpliwie zachęcać do zażywania
leków,
B . poprosić o zmianę zlecenia lekarskiego z drogi podania
doustnej na parenteralną,
C . cierpliwie rozdrabniać każdą dawkę, podać płyn do
popicia i obserwować pacjenta przez co najmniej 15 min.,
D . poznać oczekiwania pacjenta i dążyć aby zażywał leki
najlepiej w obecności pielęgniarki lub rodziny.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 159-160.
Zadanie 38.
Pielęgniarka chcąc poznać relacje w rodzinie oraz różnice w
postrzeganiu ich przez poszczególnych jej członków, używa
pytań:
A. otwartych,
B. cyrkularnych,
C. reflektujących,
D. zamkniętych.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s.184.
Zadanie 39.
Determinacja osób starszych w dążeniu do śmierci jest przejawem
nie tylko depresji, lecz również:
A. problemów finansowych,
B. problemów z dostępem do opieki zdrowotnej,
C. realnej samotności,
D. zaburzeń procesów poznawczych.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 148.
Zadanie 40.
Wyróżnia się wiele podejść psychoterapeutycznych. W jednym z
nich terapeuta jest niedyrektywny, a pacjent decyduje o
temacie, który się porusza na spotkaniu. Psychoterapia
ukierunkowana jest na pacjenta, w której buduje się zaufanie do
siebie, umiejętność rozpoznawania potrzeb, budowanie motywacji
do zmian w życiu. Którego podejścia psychoterapeutycznego to
dotyczy?
A. poznawczo-behawioralnego,
B. systemowego,
C. psychoanalitycznego,
D. humanistyczno-egzystencjalnego.
Literatura: Grzesiewska J. Psychoterapia. [w:] Bartosz Ł., Markiewicz R.,
Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo psychiatryczne. Wydawnictwo Ars
Nova, Lublin, 2014, s. 96.
Zadanie 41.
W opiece nad osobą w podeszłym wieku z depresyjnym myśleniem i
depresyjną oceną własnej osoby, za główny cel pielęgnacyjny
uważa się:
A . wzbudzenie motywacji do korzystania z pomocy
psychiatrycznej,
B . wzbudzenie i wzmocnienie poczucia wartości własnego
życia pacjenta,
C. wzmocnienie funkcjonowania w rodzinie i środowisku,
D . wzbudzenie chęci do rozliczania własnego życia
pacjenta.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 147.
Zadanie 42.
Opiekując się pacjentką w młodym wieku, chorującą na anoreksję,
która nie ma poczucia choroby i odrzuca wsparcie, NIE powinno
się:
A. informować o zakresie normy BMI,
B . nie zrażać się brakiem motywacji do leczenia czy
manipulowania,
C. zaniechać poinformowania o obserwacji zachowania,
D. uważnie słuchać pacjenta.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 97.
Zadanie 43.
Skierowanie do szpitala psychiatrycznego jest ważne:
A . 14 dni, a po wyrażeniu zgody przez kierownika podmiotu
leczniczego ważne 30 dni,
B . tylko 30 dni, po upływie tego terminu wymagane jest
nowe skierowanie,
C . 14 dni, a w przypadku wpisania na listę oczekujących
ważne jest 30 dni,
D . 14 dni, a w przypadku wpisania na listę oczekujących
ważne jest do czasu przyjęcia.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 44.
Pacjent ze schizofrenią wycofuje się z kontaktów społecznych. W
interwencji terapeutycznej pielęgniarka zastosuje:
A . okazywanie szacunku, wzmacnianie akceptowanych
społecznych zachowań, brak empatii,
B . okazywanie akceptacji, empatii i szacunku oraz bycie
autentycznym w kontakcie z pacjentem,
C . okazywanie antypatii, szacunku oraz bycie autentycznym
w kontakcie z pacjentem,
D . zachęcanie do wyrażenia emocji i myśli, okazywanie
empatii, przybranie maskowatego wyrazu twarzy.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 137.
Zadanie 45.
Poczucie zmarnowanego, przegranego życia u osób starszych
nazywane jest:
A. negatywnym bilansem rodzinnym,
B. ujemnym bilansem życia,
C. zespołem Otella,
D. zespołem hipochondrycznym.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 146.
Zadanie 46.
U pacjenta z fobią stwierdzono brak umiejętności zaradczych z
lękiem fobicznym. Które z działań wobec pacjenta powinno być
wyeliminowane z opieki pielęgniarskiej?
A. uczenie alternatywnych zachowań,
B. odwracanie uwagi od przyczyn lęku,
C. wzmacnianie skarg pacjenta o objawach somatycznych,
D. budowanie pozytywnego obrazu siebie.
Literatura: Płotka A. Opieka nad pacjentem z zaburzeniami nerwicowymi. [w:]
Wilczek-Rużyczka (red. ). Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 93.
Zadanie 47.
Peplau w procesie relacji terapeutycznej wyróżniła fazy. Jedna
z nich podejmowana jest wobec pacjenta, który czuje, ze jego
sytuacja jest niezrozumiała, szuka pomocy, czasami brakuje mu
bezpieczeństwa. Obejmuje działania jak wspólne z pacjentem
wyjaśnianie problemu, stosowanie technik takich jak uważne
słuchanie, zachęcanie do zadawania pytań czy okazywania emocji
i obserwowanie pacjenta. Jaka to faza budowania relacji
terapeutycznej?
A. identyfikacji,
B. orientacji,
C. rozwiązania,
D. eksploracji.
Literatura: Poznańska S., Płaszewska-Żywko L. Wybrane modele
pielęgniarstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2001, s.
63.
Zadanie 48.
W jednostkach pomocy społecznej, w przypadku braku możliwości
uzyskania zlecenia lekarza, personel pielęgniarski może
przedłużyć stosowanie przymusu bezpośredniego w formie
unieruchomienia lub izolacji na okres nie dłuższy niż:
A. 2 godziny,
B. 4 godziny,
C. 6 godzin,
D. 24 godziny.
Literatura: Dz.U.12.740 z dnia 29 czerwca 2012 r. Rozporządzenie Ministra
Zdrowia z dnia 28 czerwca 2012 r. w sprawie sposobu stosowania i
dokumentowania zastosowania przymusu bezpośredniego oraz dokonywania oceny
zasadności jego zastosowania.
Zadanie 49.
Pacjent w oddziale psychiatrycznym jest napięty wewnętrznie,
spowolniony, ma trudności z mobilizacją do codziennych
czynności, przeważnie leży w łóżku. Sugeruje się podejmowanie
działań muzykoterapeutycznych według kolejnych faz:
A . odreagowania, uwrażliwienia, relaksacji, aktywizacji,
rytmizacji,
B . uwrażliwienia, relaksacji, aktywizacji, odreagowania,
rytmizacji,
C . odreagowania, rytmizacji, uwrażliwienia, relaksacji,
aktywizacji,
D . rytmizacji, odreagowania, relaksacji, aktywizacji,
uwrażliwienia.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. Terapia kreatywna. [w:] Wilczek-Rużyczka E
(red.). Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej,
Lublin, 2007, s. 189 - 190.
Zadanie 50.
Dla dokładnego poznania pacjenta stosuje się systemy:
A. Calgary-Cambrige,
B. AMPLE,
C. OLDCART,
D. wszystkie wymienione.
Literatura: Dyk D. Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo
Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, s. 22-23.
Zadanie 51.
Leczenie fototerapią wskazane jest w szczególności dla
pacjentów:
A. z chorobą afektywną dwubiegunową,
B. ze schizofrenią,
C. z typem osobowości border line,
D. z depresją sezonową.
Literatura: Łoza B., Bałkowiec-Iskra E. Leczenie biologiczne w psychiatrii.
[w:] Bartosz Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 93.
Zadanie 52.
Pacjenci z myślami samobójczymi, mogą gromadzić leki. W takim
przypadku w opiece nad pacjentem należy:
A. kontrolować czy pacjent nie przechowuje leków w szafce,
B . kontrolować zażywanie leków, ale nie zawsze ponieważ
jest to uciążliwe dla personelu,
C. bezwzględnie podawać lek domięśniowo,
D . kontrolować, czy pacjent nie ma leków przy sobie, tylko
na początku leczenia.
Literatura: Czyżowicz K., Lewandowska J. Problemy wynikające z leczenia
metodami biologicznymi. [w:] Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy
pielęgniarstwa psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 160
Zadanie 53.
Zmniejszanie ryzyka samobójstwa u pacjenta z depresją następuje
m.in. przez zapewnienie pacjentowi poczucia bezpieczeństwa,
które uzyskuje się w wyniku:
A. informacji niewerbalnej poprzez okazanie spokoju,
B. zdecydowania i aktywności,
C. braku akceptacji dla okresowej niesprawności pacjenta,
D. odpowiedzi A i B są prawidłowe.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 66.
Zadanie 54.
Leczenie elektrowstrząsami osób chorych psychicznie:
A. jest w Polsce prawnie zabronione,
B. nie jest refundowane przez NFZ,
C. zawsze wymaga tzw. podwójnej zgody,
D. wymaga zgody osoby, nawet przyjętej bez zgody.
Literatura: Rozporządzenie MZ z dnia 24 kwietnia 2012 r. w sprawie wykazu
świadczeń zdrowotnych stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta,
których udzielenie wymaga zgody (Dz.U.2012, poz. 494).
Zadanie 55.
W opiece nad dzieckiem z autyzmem należy przyjąć przede
wszystkim następujące cele:
A . usprawnienie samoobsługi, ponieważ w innych obszarach
zwykle dziecko dobrze funkcjonuje,
B . poprawa kompetencji społecznych, gdyż mowa i
samoobsługa są w normie,
C. poprawa mowy, samoobsługi oraz kompetencji społecznych,
D. poprawa skupienia uwagi przez farmakoterapię.
Literatura: Polikowska M. Zaburzenia psychiczne wieku rozwojowego. [w:]
Bartosz Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 56.
Zadanie 56.
Jakie podejmiesz interwencje lub powinna je podjąć rodzina
wobec pacjenta starszego z zaburzeniami poznawczymi, z
zaburzeniami orientacji autopsychicznej, allopsychicznej:
A . nie wspominanie minionych zdarzeń, gdyż wyzwalać to
może negatywne emocje,
B. zmieniać opiekunów, dla lepszego poznania różnych osób,
C. przypominanie daty choremu,
D. zmiana przyzwyczajeń chorego.
Literatura: Skorupska A. Zaburzenia procesów poznawczych. [w:] Kózka M.,
Płaszewska-Żywko L. Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Wydawnictwo
Lekarskie PZWL, Warszawa, 2008, s. 233 - 234.
Zadanie 57.
Odpowiednio dobrane formy muzykoterapii szczególnie wskazane są
dla:
A. młodzieży z problemami odżywiania, zwłaszcza bulimii,
B . dzieci nadpobudliwych, z zaburzeniami koordynacji
ruchowej,
C . młodzieży, głównie z myślami i tendencjami
samobójczymi,
D. dzieci z umiarkowanym i głębokim stopniem upośledzenia.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 193.
Zadanie 58.
Do oddziału zaburzeń lękowych zostaje przyjęty pacjent 45 lat,
który pochodzi z Indii, słabo mówi po polsku. Psychopatologia
wskazuje na zaburzenie rzadkie i raczej charakterystyczne dla
innej społeczności kulturowej. Który z modeli pielęgnowania
można zastosować w opiece nad pacjentem?
A. Betty Neuman,
B. Madeleine Leininger,
C. Giger i Davidhizar,
D. wszystkie wymienione.
Literatura: Płaszewska- Żywko L. Model pielęgniarstwa transkulturowego
Joyce Newman Giger i Ruth Elaine Davidhizar. Pismo Małopolskiej Okręgowej
Izby Pielęgniarek i Położnych w Krakowie PIELĘGNIARKI I POŁOŻNE ISSN
2300-2093 Kraków, nr 9, maj-czerwiec 2014; Poznańska S., Płaszewska-Żywko
L. Wybrane modele pielęgniarstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego,
Kraków, 2001, s. 151, 169.
Zadanie 59.
Osoba korzystająca ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez
szpital psychiatryczny ma prawo do spotkania z Rzecznikiem Praw
Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego:
A . nie później niż w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia
takiej potrzeby, w warunkach zapewniających swobodę
wypowiedzi,
B . nie później niż w terminie 10 dni od dnia zgłoszenia
takiej potrzeby, w warunkach zapewniających swobodę
wypowiedzi,
C . nie później niż w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia
takiej potrzeby, w obecności pielęgniarki,
D . nie później niż w terminie 10 dni od dnia zgłoszenia
takiej potrzeby, w obecności lekarza.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 60.
Przymus chodzenia jako jeden z objawów ubocznych przyjmowanych
neuroleptyków to:
A. akatyzja i tazykinezja,
B. dystonia,
C. dyskineza,
D. akinezja.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. Podstawy pielęgniarstwa s. 161.
Zadanie 61.
W jednym z modelu pielęgnowania, opieka skupia się na
aktywnościach pacjenta, w tym ocena aktywności może być
dokonywana na skali zależność/niezależność. Jest to model
pielęgnowania według:
A. Dorothei Orem,
B. Hidegard Peplau,
C. Nancy Roper,
D. Zofii Szlenkierówny.
Literatura: Poznańska S., Płaszewska-Żywko L. Wybrane modele
pielęgniarstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2001, s.
62 – 71; Wilczek-Rużyczka E. Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 57.
Zadanie 62.
Podczas prowadzenia wywiadu z pacjentem przyjmowanym do
szpitala można stosować różne techniki m.in. parafrazowanie.
Technika ta ma na celu:
A . upewnienie się, czy zrozumieliśmy co pacjent zamierzał
powiedzieć,
B . przekazanie informacji pacjentowi o jego sytuacji
zdrowotnej,
C. konfrontację z rzeczywistością,
D. wspieranie pacjenta.
Literatura: Dyk D. Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo
Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, s. 20.
Zadanie 63.
D o najważniejszych zagrożeń zdrowia psychicznego w rodzinie
należą:
A . problemy ze znalezieniem pracy, niskie dochody,
przedłużony czas pracy rodziców,
B . zbyt wysoki poziom wykształcenia w środowisku o dużym
wskaźniku bezrobocia,
C . niski poziom wykształcenia, wielodzietność,
abstynencja,
D . wysoki poziom wykształcenia rodziców i związane z tym
wygórowane oczekiwania w stosunku do dzieci, wysokie
dochody.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 24.
Zadanie 64.
U pacjenta ze schizofrenią, terapia kreatywna:
A . pozwala wyrazić wizję świata, ponieważ spontanicznie
zwykle pacjenci tego nie czynią,
B . integruje pacjenta z otoczeniem ale nie służy
diagnostyce,
C . jest dobrą techniką rozpoznania stanu pacjenta ale
ostatecznie wyniku nie umieszcza się w dokumentacji
pacjenta,
D . pozwala poznać pacjenta, ale sam pacjent nie uzyskuje
wglądu w świat własnych przeżyć.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. Terapia kreatywna. [w:] Wilczek-Rużyczka E
(red.). Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej,
Lublin, 2007, s. 188.
Zadanie 65.
Pacjent podczas badania został poproszony o wykonanie
czynności, które wykonywał na co dzień, ale obecnie nie jest w
stanie ich wykonać. Poproszono go o zademonstrowanie picia soku
z kubka, nie wykonał polecenia. Powyższe problemy opisuje
termin:
A. apraksja,
B. agrafia,
C. akatyzja,
D. afonia.
Literatura: Dyk D. Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo
Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, s. 225.
Zadanie 66.
Pacjent choruje na zaburzenia odżywiania. Przy przyjęciu do
oddziału należy ocenić stan odżywienia pacjenta poprzez:
A. pomiar masy ciała,
B. pomiar obwodu ramienia,
C. ocenę grubości fałdów skórno-tłuszczowych,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Dyk D. Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo
Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, s. 40, 41.
Zadanie 67.
Społeczność terapeutyczna zakłada współpracę personelu
(wszystkich członków zespołu terapeutycznego) z pacjentami.
Jakimi głównymi zasadami kieruje się społeczność terapeutyczna?
A. permisywności, realizmu, konsensusu,
B. demokracji, komunikacji jednokierunkowej,
C . wspólnoty, ale bez zasady konsensusu, ponieważ wszelkie
działania określa regulamin oddziałów,
D. wszystkie odpowiedzi są błędne.
Literatura: Markiewicz R. Społeczność terapeutyczna. Współpraca zespołu.
[w:] Bartosz Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 162.
Zadanie 68.
W opiece nad pacjentem z zaburzeniami typu borderline należy
wziąć pod uwagę następujące cechy pacjentów:
A . rzadko są hospitalizowani w trybie nagłym np. po próbie
samobójczej,
B . wymagają pracy z personelem nad sposobami radzenia
sobie w trudnych sytuacjach,
C. raczej nie podejmują prób samobójczych,
D. nie podejmują destrukcyjnych zachowań seksualnych.
Literatura: Casher I., Bess J. Pacjent na oddziale psychiatrycznym.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2013, s. 72.
Zadanie 69.
Cel opieki pielęgniarskiej, zwłaszcza u młodocianych pacjentów
z zaburzeniami odżywiania, polegający na wzmocnieniu przez
osobę chorą własnego obrazu siebie i uzyskanie przez nią
samoakceptacji wynika z:
A . niskiej samooceny, bezzasadności włączenia rodziny w
terapię,
B. lęku przed hospitalizacją i izolacją od rodziny,
C . poczucia bezwartościowości i poczucia "iż są niegodni"
miłości,
D. braku poczucia choroby przy wysokiej samoocenie.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 99.
Zadanie 70.
W terapii rodzin, zalecanie jej członkom wykonywanie zachowań,
które zgłaszają jako stwarzające problem składa się na:
A. psychoterapię indywidualną,
B. technikę lustra,
C. techniki paradoksalne,
D. techniki relaksacyjne.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 184.
Zadanie 71.
Zaburzenia snu w przebiegu depresji, przejawiają się zazwyczaj
jako:
A. brak snu lub krótki sen,
B. narkolepsja lub bezdech senny,
C. bruksizm lub lunatyctwo,
D. somnambulizm lub hipersomnia.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 115.
Zadanie 72.
Wsparcie społeczne jest jednym z elementów opieki nad pacjentem
z zaburzeniami psychicznymi. Realizacja wsparcia społecznego
ukierunkowana jest na:
A . opiekę, która pozwala na zaspokojenie potrzeb
międzyludzkich i ułatwia adaptację w trudnych
sytuacjach,
B . informację o uczuciach i docenianiu w relacjach z
najbliższymi oraz o tym, że jest się ważną częścią
otoczenia,
C . interakcje grupy społecznej w trudnych okolicznościach
np. w dążeniu do wspólnego rozwiązania problemu,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E., Wojtas K. Wsparcie społeczne w chorobach
przewlekłych i psychicznych. [w:] Czupryna A., Wilczek-Rużyczka E. Wybrane
zagadnienia pielęgniarstwa specjalistycznego. ABC a Wolters Kluwer
business, Warszawa, 2010, s. 73.
Zadanie 73.
W opiece nad pacjentem leczonym elektrowstrząsami,
pielęgniarka/pielęgniarz może przewidywać określone
problemy/sytuacje. Które z twierdzeń opisujących sytuacje
związane z EW są prawdziwe?
A . odczuwanie lęku i możliwość wystąpienia powikłań
związanych ze znieczuleniem ogólnym,
B. bóle mięśni, natomiast bóle głowy zwykle nie występują,
C . obawy przed zaburzeniami pamięci, jednak te zdarzają
się niezwykle rzadko,
D . prawie każdy zabieg kończy się zaburzeniem orientacji i
pobudzeniem psychoruchowym.
Literatura: Czyżowicz K., Lewandowska J. Problemy wynikające z leczenia
metodami biologicznymi. [w:] Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy
pielęgniarstwa psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 166 –
168.
Zadanie 74.
Rzecznikiem Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego może
zostać:
A . pielęgniarka z nieposzlakowaną opinią i
dziesięcioletnim stażem pracy w zawodzie oraz nie
będąca świadczeniodawcą,
B . pielęgniarka z wykształceniem wyższym, z długoletnim
stażem pracy oraz będąca współwłaścicielem podmiotu
wykonującego działalność leczniczą,
C . pielęgniarka ze specjalizacją w dziedzinie
pielęgniarstwa psychiatrycznego, z nieposzlakowaną
opinią, wskazana przez samorząd zawodowy,
D . pielęgniarka z wykształceniem wyższym, z
nieposzlakowaną opinią oraz nie będąca aktualnie
świadczeniodawcą.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 75.
Typ osobowości szczególnie związany z predyspozycjami do
zachowań agresywnych to osobowość:
A. antyspołeczna,
B. zależna,
C. lękowa,
D. narcystyczna.
Literatura: Markiewicz R. Przeciwdziałanie agresji. [w:] Bartosz Ł.,
Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo psychiatryczne.
Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 108.
Zadanie 76.
Kryzys rozwojowy: rozwijanie inicjatywy – poczucie winy, wg E.
H. Eriksona, występuje w stadium rozwoju:
A. dorastanie,
B. okres zabaw,
C. okres szkolny,
D. wczesne dzieciństwo.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 20.
Zadanie 77.
Przyjęcie do szpitala psychiatrycznego osoby małoletniej:
A . jest możliwe jedynie na podstawie skierowania od
lekarza specjalisty psychiatry i opinii pedagoga,
B . wymaga pisemnej zgody opiekuna faktycznego w przypadku
małoletniego powyżej 16 r.ż. lub przedstawiciela
ustawowego,
C . wymaga pisemnej zgody przedstawiciela ustawowego, a w
przypadku małoletniego powyżej 16 r. ż również zgody
tej osoby,
D . możliwe jest wyłącznie po uzyskaniu zgody sądu
opiekuńczego właściwego ze względu na siedzibę podmiotu
leczniczego.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.)
Zadanie 78.
Które z podanych zjawisk u dzieci może wiązać się z
wystąpieniem schizofrenii w późniejszym okresie życia:
A. objawy zwiastunowe schizofrenii w okresie dorastania,
B. dziwaczność,
C. odpowiedzi A i B są błędne,
D. odpowiedzi A i B są prawidłowe.
Literatura: Casher I., Bess J. Pacjent na oddziale psychiatrycznym.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2013, s. 4.
Zadanie 79.
Psychoterapia grupowa oraz wzajemne interakcje w społeczności
terapeutycznej mogą być związane ze zjawiskiem zwanym
„naciskiem grupy”. Zjawisko to:
A . postrzegane jest jako negatywny efekt oddziaływania
grupy,
B . związane jest z wymianą informacji w grupie,
porównywanie siebie z innymi, prowadzić może do zmiany
samooceny,
C . dotyczy interakcji pacjent-pacjent a nigdy
pacjent-personel,
D. powoduje spadek samooceny u członków grupy.
Literatura: Markiewicz R. Społeczność terapeutyczna. Współpraca zespołu.
[w:] Bartosz Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 162.
Zadanie 80.
W e wsparciu pacjenta z zaburzeniami psychicznymi należy zadbać
o budowanie relacji terapeutycznej. Relację terapeutyczną
buduję się poprzez:
A . wzbudzenie zaufania pacjenta, autentyczność w sposobie
komunikowania się,
B . szacunek dla pacjenta, lecz bez akceptacji negatywnych
doświadczeń pacjenta,
C . komunikowanie się z chorym z uwzględnieniem deficytów
funkcji poznawczych, pomijając aktualny stan
emocjonalny ponieważ nie ma się na to wpływu,
D . przyjmowanie postawy oceniania pacjenta, gdyż pozwala
to modyfikować jego zachowanie.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E., Wojtas K. Wsparcie społeczne w chorobach
przewlekłych i psychicznych. [w:] Czupryna A., Wilczek-Rużyczka E. Wybrane
zagadnienia pielęgniarstwa specjalistycznego. ABC a Wolters Kluwer
business, Warszawa, 2010, s. 75.
Zadanie 81.
Zauważyłeś/aś, że podczas wywiadu z mężczyzną w wieku 65 lat,
pacjent jest spokojny, lecz nie może skupić się na jednym
temacie rozmowy, nie wie jaka jest aktualna data. Rodzina
potwierdza, że od jakiegoś czasu pacjent jest zdezorientowany
co do miejsca. Nigdy nie nadużywał substancji psychoaktywnych.
Jaką skalę psychologiczną możesz zastosować, aby ocenić stan
psychologiczny pacjenta?
A. skala Lęku Hamiltona,
B. Mini Mental State Examination,
C. CAGE,
D. Positive and Negative Syndrom Scale (PANSS).
Literatura: Gierus J. Skale kliniczne. [w:] Bartosz Ł., Markiewicz R.,
Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo psychiatryczne. Wydawnictwo Ars
Nova, Lublin, 2014, s. 93.
Zadanie 82.
Podczas wywiadu w izbie przyjęć psychiatrycznej, słyszysz od
pacjenta następujące wypowiedzi „jestem śledzony przez mojego
szefa”, „wczoraj zostałem zamknięty w kapsule czasu, w innej
przestrzeni wykonano mi zabieg chirurgiczny, mam implant,
dzięki któremu odbieram fale radiowe z innej galaktyki”.
Powyższe przekonania należą do zaburzeń:
A. spostrzegania,
B. treści myślenia (jakościowych),
C. obsesyjno-kompulsyjnych,
D. myślenia magicznego.
Literatura: Casher I., Bess J. Pacjent na oddziale psychiatrycznym.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2013, s. 2.
Zadanie 83.
Opiekując się pacjentem ze schizofrenią paranoidalną, można
przybliżać go do rzeczywistości poprzez:
A. opisanie swojego spostrzegania świata,
B. urealnianie istnienia urojeń,
C. słowne wyrażanie wątpliwości,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 31, 55.
Zadanie 84.
Rozpoczynając po raz pierwszy zajęcia z psychorysunku z
pacjentami oddziału psychiatrycznego, z dużym
prawdopodobieństwem prowadzący zaobserwuje:
A . u większości pacjentów otwartość na realizację siebie
poprzez sztukę,
B . opór u pacjentów, wynikający z obawy przed
oczekiwaniami prowadzącego co do zdolności
plastycznych,
C. otwartość z posiadanych zdolności plastycznych.
D. wszystkie odpowiedzi są błędne.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. . [w:] Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy
pielęgniarstwa psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 202.
Zadanie 85.
Które działanie jest NIEPRAWIDŁOWE w opiece nad pacjentem z
manią, który ma wzmożony napęd psychoruchowy, nie śpi tak długo
jak wynika to z normy fizjologicznej:
A . zmniejszenie wypijanych kaw i herbat w godzinach
wieczornych,
B . brak pomocy w organizowaniu czasu do rana, gdy pacjent
nie może zasnąć,
C . przypominanie o godzinach przeznaczonych na sen, ciszy
nocnej,
D. stosowanie farmakoterapii i obserwacja snu pacjenta.
Literatura: Wojtas K. Opieka nad pacjentem z zespołem maniakalnym. [w:]
Wilczek-Rużyczka (red.). Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 125.
Zadanie 86.
W opiece nad pacjentami, u których może dojść do eskalacji
agresji, istotne jest przeciwdziałanie agresji poprzez:
A . zapewnienie odpowiedniej liczby personelu podczas
dyżuru,
B . zatrudnianie personelu z odpowiednimi kompetencjami i
predyspozycjami,
C. postępowanie zgodne z procedurami i standardami,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Markiewicz R. Przeciwdziałanie agresji. [w:] Bartosz Ł.,
Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo psychiatryczne.
Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 108 - 110.
Zadanie 87.
Dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo organizowana jest
nauka i zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze:
A . w przypadku znacznego stopnia upośledzenia tylko w
ośrodkach rehabilitacyjno-wychowawczych,
B. w domu rodzinnym wyłącznie dla dzieci do lat 12,
C . w placówkach opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci
powyżej 14 r.ż,
D . bez względu na stopień upośledzenia, m.in. w szkole,
domu rodzinnym.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 88.
Wzbudzanie i wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka
odbywa się m.in. poprzez:
A . stosowanie tzw. pozytywnych wzmocnień, wzbudzanie
poczucia winy,
B . konsekwentne postępowanie wobec dziecka, sprawiedliwe
stosowanie nagród i kar w placówkach oświatowych,
C . aprobatę spontaniczności dziecka, wychowywanie bez
zakazów i nakazów,
D . stanowcze i konsekwentne postępowanie wobec dziecka,
sprawiedliwe stosowanie tzw. pozytywnych wzmocnień.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s.24.
Zadanie 89.
Podczas przyjęcia do oddziału psychiatrycznego obserwujesz
pacjenta, który wykonuje niekontrolowane ruchy języka i żuchwy,
mlaska, cmoka, wykonuje ruchy atetotyczne. Powyższe objawy mogą
świadczyć o:
A. akatyzji,
B. parkinsonizmie polekowym,
C. późnych dyskinezach,
D. suchości w ustach.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 161.
Zadanie 90.
Poczucie zagubienia i zagrożenia u osób starszych z otępieniem
alzheimerowskim wynika głównie z powodu:
A. pogłębiających się zaburzeń procesów poznawczych,
B. zmniejszającej się sprawności fizycznej,
C. chwiejności emocjonalnej i dysforii,
D. pogłębiających się zaburzeń emocjonalnych.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 150.
Zadanie 91.
Jedno z uprawnień pielęgniarki dotyczące zastosowania przymusu
bezpośredniego polega na:
A . przedłużeniu stosowania przymusu bezpośredniego w
formie unieruchomienia lub izolacji na okres nie
dłuższy niż 4 godziny w jednostce organizacyjnej pomocy
społecznej w przypadku braku możliwości uzyskania
zlecenia lekarskiego,
B . przedłużeniu stosowania przymusu bezpośredniego w
formie unieruchomienia lub izolacji na okres nie
dłuższy niż 8 godzin w jednostce organizacyjnej pomocy
społecznej w przypadku braku możliwości uzyskania
zlecenia lekarskiego,
C . przedłużeniu stosowania przymusu bezpośredniego w
formie unieruchomienia lub izolacji na okres nie
dłuższy niż 4 godziny w każdym podmiocie leczniczym i
jednostce organizacyjnej pomocy społecznej,
D . przedłużeniu stosowania przymusu bezpośredniego w
formie unieruchomienia lub izolacji na okres nie
dłuższy niż 8 godzin w każdym podmiocie leczniczym i
jednostce organizacyjnej pomocy społecznej w przypadku
braku możliwości uzyskania zlecenia lekarskiego.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 92.
W pielęgniarskiej ocenie ryzyka popełnienia samobójstwa, skali
NGASR (The Nurses’ Global Assessment of Suicide Risk),
najwyższą wartość punktową (po 3 punkty) przypisane mają
następujące zdarzenia:
A . poczucie braku nadziei, udokumentowany plan popełnienia
samobójstwa i wcześniejsze próby samobójcze, przeżywana
niedawno żałoba,
B . poczucie braku nadziei, sprawy sądowe, udokumentowany
plan popełnienia samobójstwa, przeżywana niedawno
żałoba, wdowieństwo,
C . problemy finansowe, udokumentowana depresja, przeżywana
niedawno żałoba, wdowieństwo, wcześniejsze próby
samobójcze,
D . problemy finansowe i prawne, udokumentowany plan
popełnienia samobójstwa, przeżywana niedawno żałoba i
wdowieństwo.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E., Kilańska D., Hajduk A. (red.):
Pielęgniarstwo psychiatryczne. Problemy i kierunki rozwoju. Polskie
Towarzystwo Pielęgniarskie, Warszawa 2010, s. 21.
Zadanie 93.
Działania pielęgniarskie, jak również działania całego zespołu
terapeutycznego w oddziale odwykowym ukierunkowane są u osób
uzależnionych na:
A. utrzymanie abstynencji przez pacjenta,
B . przyswajanie wiedzy i nabywanie umiejętności zaradczych
przez pacjenta,
C . poprawę zdrowia psychicznego i fizycznego przez
pacjenta,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Sadowska J. Oddziały dla osób uzależnionych od alkoholu. [w:]
Bartosz Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 193-195.
Zadanie 94.
Intensywne przeżywanie dolegliwości somatycznych przez pacjenta
w wieku podeszłym, wywołane jest często nastawieniem
hipochondrycznym. Pielęgniarka może zmniejszyć próg bólowy
poprzez podejmowanie działań:
A . zachęcanie do udziału w zajęciach grupowych,
podtrzymywanie kontaktu terapeutycznego zmniejszającego
niepokój chorego, podawanie leków przeciwbólowych na
życzenie pacjenta,
B . zachęcanie do dłuższego wypoczynku w ciągu dnia,
stosowanie farmakoterapii według ustalonego planu
leczniczego oraz leków przeciwbólowych zgodnie z
życzeniem pacjenta,
C . zapewnienie odpoczynku nocnego, umożliwienie
korzystania z bioenergoterapeuty, zachęcanie do udziału
w muzykoterapii oraz obowiązkowej psychoterapii
grupowej,
D . zapewnienie odpoczynku w przypadku nasilenia
dolegliwości, zachęcanie do udziału w zajęciach
interesujących chorego oraz podtrzymywanie kontaktu
terapeutycznego zmniejszającego niepokój.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s 147-148.
Zadanie 95.
Wywiad motywujący jako skuteczna technika psychoterapeutyczna
stosowana również w pielęgniarstwie psychiatrycznym, może być
realizowana w opiece nad pacjentem:
A. uzależnionym,
B. ze schizofrenią,
C. z zaburzeniami somatycznymi,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E., Kilańska D., Hajduk A. Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Problemy i kierunki rozwoju. Polskie Towarzystwo
Pielęgniarskie, Warszawa, 2010, s. 25.
Zadanie 96.
Do aspektów psychologicznych terapii zajęciowej można zaliczyć:
A. poprawę samooceny,
B. wzrost wartościowania siebie,
C. zrozumienie własnych potrzeb,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Skorupska A. Rehabilitacja psychiatryczna. [w:]
Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 215.
Zadanie 97.
Wobec pacjenta małoletniego poważnie zakłócającego
funkcjonowanie szpitala psychiatrycznego można:
A . zastosować przymus bezpośredni w postaci przytrzymania
lub przymusowego podania leków,
B . zastosować przymus bezpośredni w postaci
unieruchomienia lub izolacji,
C . zastosować przymus bezpośredni w postaci przytrzymania,
unieruchomienia lub izolacji,
D . w takiej sytuacji nie jest prawnie dopuszczalne
stosowanie przymusu bezpośredniego.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego (t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 98.
Która z cech wsparcia społecznego w ujęciu strukturalnym jest
najważniejsza:
A. prospołeczność,
B. dostępność,
C. homogeniczność,
D. heterogenność.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E., Wojtas K. Wsparcie społeczne w chorobach
przewlekłych i psychicznych. [w:] Czupryna A., Wilczek-Rużyczka E. Wybrane
zagadnienia pielęgniarstwa specjalistycznego. ABC a Wolters Kluwer
business, Warszawa, 2010, s. 73.
Zadanie 99.
Wobec pacjenta małoletniego w szpitalu psychiatrycznym
zastosowanie przymusu bezpośredniego:
A. nie może być zainicjonowane przez pielęgniarkę,
B . nie może być zastosowane za wyjątkiem przymusowego
podania leków,
C . jest możliwe zgodnie z ustawą o ochronie zdrowia
psychicznego,
D . realizowane jest poprzez izolację od grupy
rówieśniczej.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 100.
Brak motywacji uzależnionego adolescenta do współpracy z
zespołem terapeutycznym wynika głównie z:
A. nieśmiałości oraz bariery wiekowej,
B . psychologicznych mechanizmów obronnych, zwłaszcza
systemu zaprzeczania,
C . powszechnej niezrozumiałości problemów młodzieży przez
osoby dorosłe,
D . psychologicznych mechanizmów obronnych, zwłaszcza
systemu regresji i fiksacji.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s.69.
Zadanie 101.
Opiekujesz się pacjentem w osłupieniu depresyjnym/katatonii. Z
pacjentem nie ma kontaktu słownego, nie przyjmuje on posiłków.
Jaką metodę zastosujesz zgodnie z rolą pielęgniarki jaką jest
asystowanie pacjentowi?
A. kierowanie, udzielanie wskazówek,
B. uczenie,
C. działanie za pacjenta,
D. doradzanie.
Literatura: Płaszewska-Żywko L. Teoria Dorothei Orem. [w:] Kózka M.,
Płaszewska-Żywko L. Modele opieki pielęgniarskiej nad chorym dorosłym.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, s. 20 - 21.
Zadanie 102.
Objaw piloerekcji jest charakterystyczny dla:
A. opioidowych zespołów abstynencyjnych,
B. nikotynowego zespołu abstynencyjnego,
C. benzodiazepinowych objawów abstynencyjnych,
D. barbituranowych zespołów abstynencyjnych.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej. Lublin; 2007, s: 88-89. Jarema M. (red): Psychiatria w
praktyce. Podręcznik dla lekarzy specjalizujących się w psychiatrii i
lekarzy innych specjalności. Wyd. Oficyna Wydawnicza Medical Education.
Warszawa; 2011, s: 247-248.
Zadanie 103.
Skuteczność oddziaływań rehabilitacyjnych w psychiatrii zależy
od czynników związanych z:
A . osobowością i umiejętnościami chorego, bezpośrednio z
przebiegiem choroby, oraz sytuacją psychospołeczną
pacjenta,
B . organizacją i możliwościami finansowymi
psychiatrycznego podmiotu leczniczego oraz
zaangażowaniem rodziny,
C . bezpośrednio z przebiegiem choroby i sytuacją
ekonomiczną pacjenta oraz miejscem jego zamieszkania,
D . organizacją organów pomocy społecznej na terenie danej
gminy oraz długością hospitalizacji pacjenta.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 208.
Zadanie 104.
Jednoczasowe oddziaływania na różne sfery życia pacjenta jest
charakterystyczne dla zasady rehabilitacji psychiatrycznej:
A. wielokierunkowości oddziaływań,
B. powtarzalności oddziaływań,
C. wielostronności metod,
D. stopniowania trudności.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 207.
Zadanie 105.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 8 kwietnia
2014 r.w sprawie zajęć rehabilitacyjnych organizowanych w
szpitalach psychiatrycznych:
A . zajęcia rehabilitacyjne są prowadzone 5 razy w tygodniu
w wymiarze od 2 do 5 godzin dziennie, w tym co najmniej
2 razy w tygodniu w godzinach popołudniowych,
B . zajęcia rehabilitacyjne są prowadzone 3 razy w tygodniu
w wymiarze od 1 do 3 godzin dziennie,
C . zajęcia rehabilitacyjne są prowadzone 4 razy w tygodniu
w wymiarze 2 godziny dziennie,
D . zajęcia rehabilitacyjne są prowadzone 3 razy w tygodniu
w wymiarze od 2 do 5 godzin dziennie, w tym co najmniej
1 raz w tygodniu w godzinach popołudniowych.
Literatura: Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 kwietnia 2014 r. w
sprawie zajęć rehabilitacyjnych organizowanych w szpitalach
psychiatrycznych (Dz.U. Warszawa, 24 kwietnia 2014 r. Poz. 522. § 6. 1.)
Zadanie 106.
Przekazanie wiedzy na temat metod leczenia choroby i sposobów
radzenia sobie z nią jest istotą:
A. komunikacji terapeutycznej,
B. psychoedukacji,
C. psychoterapii systemowej,
D. przeformułowania problemu.
Literatura: Skorupska A.: Rehabilitacja w psychiatrii. [w] Wilczek-Różyczka
E. (red): Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin, 2007:
s. 212.
Zadanie 107.
Stygmatyzacja związana z chorobami psychicznymi jest
zjawiskiem, które prowadzić może w konsekwencji do:
A . okresowego wzrostu pozycji społecznej z jednoczesną
dyskryminacją ekonomiczną,
B . izolacji społecznej jako wyraz wolnego wyboru osoby
chorej psychicznie,
C . utraty pozycji społecznej oraz wykluczenia społecznego
i dyskryminacji,
D . utraty pozycji społecznej oraz subiektywnej wysokiej
jakości życia.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 206.
Zadanie 108.
Możliwość korzystania przez osobę chorą psychicznie z
poradnictwa i szkolenia, celem uzyskania lub utrzymania
zatrudnienia nazywa się:
A. przystosowaniem zawodowym,
B. rehabilitacją zawodową,
C. rehabilitacją społeczną,
D. rehabilitacją ogólnoustrojową.
Literatura: Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. 2018,
poz.511)
Zadanie 109.
Zastosowanie umiejętności w kontekście społecznym, czyli
przeniesienie nabytych umiejętności z warunków, w których
zostały nauczone, na sytuacje naturalne określa się terminem:
A. generalizacja,
B. kreatywność,
C. odzwierciedlenie,
D. aktywizacja.
Literatura: Skorupska A.: Rehabilitacja w psychiatrii. [w] Wilczek-Różyczka
E. (red): Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin, 2007:
s. 209.
Zadanie 110.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 8 kwietnia
2014 r.w sprawie zajęć rehabilitacyjnych organizowanych w
szpitalach psychiatrycznych, zajęcia rehabilitacyjne są
prowadzone zgodnie z indywidualnym planem rehabilitacji
opracowanym przez:
A . psychologa i terapeutę zajęciowego, we współdziałaniu z
pacjentem,
B. terapeutę zajęciowego, we współdziałaniu z pacjentem,
C . lekarza specjalistę w dziedzinie psychiatrii i
psychologa lub terapeutę zajęciowego, we współdziałaniu
z pacjentem,
D . lekarza specjalistę w dziedzinie psychiatrii i
terapeutę zajęciowego lub pielęgniarkę specjalistkę w
dziedzinie pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Literatura: Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 kwietnia 2014 r. w
sprawie zajęć rehabilitacyjnych organizowanych w szpitalach
psychiatrycznych (Dz.U. Poz. 522. § 5. 1.) Warszawa, 24 kwietnia 2014 r.
Zadanie 111.
Z uczestnictwem pacjenta w ergoterapii wiążą się następujące
aspekty psychologiczne:
A. poprawa samooceny, obniżenie poczucia własnej wartości,
B . obniżenie poczucia własnej wartości z powodu niskiego
wynagrodzenia,
C . wzrost poczucia własnej wartości, brak wpływu na
samoocenę,
D. poprawa samooceny, wzrost poczucia własnej wartości.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 215.
Zadanie 112.
Środowiskowy dom samopomocy zgodnie z ustawą o ochronie zdrowia
psychicznego może być utworzony m.in. przez:
A . związki wyznaniowe, samorząd zawodowy pielęgniarek i
położnych, grupy samopomocy pacjentów i ich rodzin,
B . fundacje, kościoły, grupy samopomocy pacjentów i ich
rodzin, samorząd zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów,
C . osoby fizyczne i prawne, kościoły i związki wyznaniowe
oraz jednostki samorządu terytorialnego,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.)
Zadanie 113.
Najczęściej realizowaną interwencją rehabilitacyjną w
oddziałach dziennych i stacjonarnych psychiatrycznych jest:
A. muzykoterapia,
B. terapia zajęciowa,
C. treningi umiejętności społecznych,
D. dramoterapia.
Literatura: Skorupska A.: Rehabilitacja w psychiatrii. [w] Wilczek-Różyczka
E. (red): Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin, 2007:
s. 215.
Zadanie 114.
Podstawowymi formami aktywności wspomagającej proces
rehabilitacji zawodowej i społecznej osób chorych psychicznie
jest udział tych osób w:
A . warsztatach terapii zajęciowej i oddziałach
rehabilitacyjnych,
B . warsztatach terapii zajęciowej i turnusach
rehabilitacyjnych,
C . turnusach rehabilitacyjnych i środowiskowych domach
samopomocy,
D. oddziałach dziennych i miejscach pracy chronionej.
Literatura: Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. 2018,
poz.511).
Zadanie 115.
N a podstawie indywidualnego programu rehabilitacji osoba chora
psychicznie może brać udział w nieodpłatnych praktykach
zawodowych u pracodawcy, w wymiarze do 15 godzin tygodniowo,
przez okres do 3 mies., z możliwością przedłużenia do 6 mies.,
a dotyczy to uczestnika:
A. turnusu rehabilitacyjnego,
B. środowiskowego domu samopomocy,
C. warsztatów terapii zajęciowej,
D. stacjonarnej psychoterapii.
Literatura: Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. 2018,
poz.511).
Zadanie 116.
Wśród zalecanych technik komunikowania się z pacjentem
uzależnionym wymienia się:
A. identyfikowanie głównych konfliktów,
B. motywowanie,
C. odzwierciedlanie,
D. zalecane wszystkie wymienione.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej. Lublin; 2007, s: 92.
Zadanie 117.
Wyposażenie chorego w umiejętności fizyczne, intelektualne i
emocjonalne - potrzebne do życia, uczenia się i pracy, przy jak
najmniejszym wsparciu ze strony osób, które na co dzień zajmują
się pomaganiem jest celem:
A. leczenia intensywnego,
B. leczenia podtrzymującego,
C. psychoterapii poznawczej,
D. rehabilitacji.
Literatura: Skorupska A.: Rehabilitacja w psychiatrii. [w] Wilczek-Różyczka
E. (red): Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin, 2007:
s. 206.
Zadanie 118.
Turnus rehabilitacyjny dla pacjentów z chorobami psychicznymi:
A . jest jedyną możliwą formą rehabilitacji dla pacjentów
ze schizofrenią,
B . jest niestosowaną formą rehabilitacji wobec osób z
chorobami afektywnymi,
C . to forma czynnej rehabilitacji połączonej z elementami
pracy zarobkowej,
D . to forma zorganizowanej aktywnej rehabilitacji
połączonej z elementami wypoczynku.
Literatura: Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. 2018,
poz.511).
Zadanie 119.
Trening przygotowania do pracy należy do treningów:
A. samoobsługi,
B. psychoedukacyjnych,
C. umiejętności społecznych,
D. relaksacyjnych.
Literatura: Skorupska A.: Rehabilitacja w psychiatrii. [w] Wilczek-Różyczka
E. (red): Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin, 2007:
s. 210.
Zadanie 120.
Wypracowanie umiejętności aktywnego udziału pacjenta we własnej
farmakoterapii zaliczane jest do:
A. treningu umiejętności społecznych,
B. psychoterapii,
C. treningu psychoedukacyjnego,
D. treningu samoobsługi.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 210.

 BLOK PODSTAWOWY

Zadanie 121.
W jakim zakresie pacjent, który nieukończył 16 lat ma prawo do
informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych
oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających
się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania,
wynikach leczenia oraz rokowaniu?

A. w pełnym zakresie, ponieważ konieczne jest to do
uzyskania świadomej zgody,
B. w zakresie ograniczonym dobrem małoletniego pacjenta i
jego stopniem rozwoju,
C. w zakresie i formie potrzebnej do prawidłowego
przebiegu procesu diagnostycznego lub terapeutycznego,
D. w zakresie, w jakim informacji tej udzielą mu jego
przedstawiciele ustawowi (rodzice), którym przysługuje
pełna informacja.
Literatura: Ustawa o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta.
Zadanie 122.
Pielęgniarka i położna wykonują zlecenia lekarskie:

A. tylko pisemne,
B. w szstkie, które zgodne są z jej sumieniem,
C. tylko zapisane w dokumentacji medycznej,
D. zapisane w dokumentacji medycznej, chyba że pacjent
znajduje się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego -
wówczas dopuszczalne jest wykonanie zlecenia ustnego.
Literatura: Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej z dnia 15 lipca 2011r .
Zadanie 123.
Zamieszczone w internecie o głoszenie o treści: "Jestem młody i
zdrowy, sprzedam nerkę, mogę uratować komuś życie, cena do
negocjacji". Czyn taki jest:

A . prawnie dozwolony,
B. dozwolony, lecz gdy by doszło do "transakcji" stanowił by
przestępstwo,
C. wykroczeniem,
D. przestępstwem.
Literatura: Ustawa o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu tkanek,
komórek i narządów.
Zadanie 124.
Od 1 stycznia 2016 roku, samodzielnie ordynować leki
zawierające określone substancje czynne, mogą pielęgniarki i
położne, które ukończyły:

A. studia I stopnia pod warunkiemu kończenia kursu
specjalistycznego w tym zakresie,
B. studia I stopnia lub posiadające tytuł specjalisty w
dziedzinie pielęgniarstwa,
C. studia II stopnia lub posiadające tytuł specjalistyw 
dziedzinie pielęgniarstwa, pod warunkiem ukończenia
kursu specjalistycznego w tym zakresie,
D. studia II stopnia pod warunkiem ukończenia kursu
dokształcającego w tym zakresie.
Literatura: Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej
 z dnia 15 lipca 2011r.:
Zadanie 125.
Ustawa o samorządzie zawodowym pielęgniarek i położnych z dnia
1 lipca 2011r. reguluje:

A . zasady wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej,
B. zakres świadczeń, jakie pielęgniarka i położna może
wykonywać samodzielnie bez zlecenia lekarza,
C. zasady ponoszenia odpowiedzialności zawodowej przez
pielęgniarkę i położną,
D. obowiązki pielęgniarki / położnej w obec pacjenta przy
uzyskiwaniu świadomej zgody na świadczenia lekarskie.
Literatura: Ustawa o samorządzie zawodowym pielęgniarek i położnych z dnia
1 lipca 2011 r.
Zadanie 126.
Zasady pobierania, przechowywania i przeszczepiania komórek,
tkanek i narządów określa ustawa:

A. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek,
tkanek i narządów z 23 marca 2017 roku,
B . o działalności leczniczej z 15 kwietnia 2011 roku,
C . o prawach pacjenta z 19 listopada 2008 roku,
D. transplantacyjna z 10 kwietnia 2011 roku.
Literatura: Ustawa z dnia 23 marca 2017 r. o zmianie ustawy o pobieraniu,
przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów
Zadanie 127.
Informowanie pacjenta przez pielęgniarkę, położną o zamiarze
wykonania iniekcji domięśniowej odbywa się na poziomie:

A. relacyjnym,
B. relaksacyjnym,
C. treściowym,
D. rekreacyjnym.
Literatura: Kwiatkowska E., Krajewska-Kułak E., Panek W. (red.),
Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie. Czelej, Lublin 2003, s.
55.
Zadanie 128.
Jednym z etapów choroby szpitalnej dziecka chorego jest faza
rozpaczy, która trwa:

A. od kilku godzin do kilku dni,
B. od kilku dni do kilku tygodni,
C. od kilku tygodni do kilku miesięcy,
D. od kilku miesięcy do kilku lat.
Literatura: Kwiatkowska A., Krajewska-Kułak E., Panek W.
(red.).Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie. Wyd. Czelej,
Lublin, 2003, str. 182
Zadanie 129.
Celowe użycie milczenia jest ważnym narzędziem terapeutycznym,
stymulującym napięcie konieczne do ujawnienia ważnych 
informacji i pogłębienia już poznanych. Jest ono
charakterystyczne dla fazy:

A. porządkującej komunikowanie,
B. podtrzymującej komunikowanie,
C. pogłębiającej komunikowanie,
D. zapoczątkowującej komunikowanie,
Literatura: Wilczek-Różyczka E. Komunikowanie się z pacjentem chorym
psychicznie (w): Kwiatkowska E., Krajewska-Kułak E., Panek W. (red.)
Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie. Czelej, Lublin 2003 s. 199
Zadanie 130.
Standardy etyczne prowadzenia badań naukowych w medycynie,
stawiające dobro uczestnika badania na pierwszym miejscu,
określa:
A. Deklaracj
a z Ałma - Aty,
B. Deklaracja Helsińska,
C. Deklaracja z Dżakarty,
D. Karta Ottawska.
Literatura: J. Bzdęga, A. Gębska-Kuczerowska (red.) Epidemiologia w zdrowiu
publicznym, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2010, s. 184
Zadanie 131.
Przyrost naturalny ludności, to:

A. różnica między liczbą urodzeń żywych i saldem migracji
w danym okresie,
B. różnica między liczbą urodzeń żywych i zgonów dzieci w
okresie noworodkowym w ciągu roku,
C. różnica między liczbą urodzeń żywych i zgonów w danym
okresie,
D. różnica między liczbą urodzeń żywych a liczbą zgonów i
saldem migracji w danym okresie.
Literatura: J. Bzdęga, A. Gębska-Kuczerowska (red.) Epidemiologia w zdrowiu
publicznym, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2010, s. 123
Zadanie 132.
Do najważniejszych modyfikowalnych czynników ryzyka chorób
przewlekłych w Polsce należą:

A. palenie tytoniu, nadciśnienie tętnicze, wysoki poziom
cholesterolu i podwyższony poziom glukozy we krwi,
nadwaga i otyłość, niska aktywność fizyczna, niskie
spożycie warzyw i owoców, nadmierne spożycie alkoholu,
B. umieralność niemowląt, umieralność dzieci i młodzieży w
wieku 1 - 19 lat, nadwaga i otyłość, niska aktywność
fizyczna, niskie spożycie warzyw i owoców, poprawa
opieki medycznej, przyjazne środowiska dorastania,
C umieralność ludności Polski w wieku 65 lat i więcej,
miejsce zamieszkania, ubóstwo, standaryzowane
współczynniki zgonów, rozkład regionalny ryzyka zgonu,
palenie tytoniu, nadciśnienie tętnicze,
D. wykształcenie, miejsce zamieszkania, palenie tytoniu,
wysoki poziom cholesterolu, podwyższony poziom glukozy
we krwi, nadmierne spożycie alkoholu.
Literatura: Raport WHO 2012 rok „Społeczne nierówności w zdrowiu w Polsce”
www.mz.gov.pl
Zadanie 133 .
W oficjalnych kryteriach oceny ofert dla świadczeń medycznych
składanych płatnikowi (obecnie NFZ), nie znajdują się kryteria:

A . negatywny wizerunek i zasoby ludzkie,
B . szkody kliniczne i wyposażenie w aparaturę medyczną,
C . szkody kliniczne i certyfikaty jakościowe,
D . negatywny wizerunek i szkody kliniczne.
Literatura: D. Opolski K., Waśniewski K.: Zarządzanie jakością i ryzykiem w
usługach zdrowotnych. Wyd. CeDeWu, Warszawa 2012, s. 81-82.
Zadanie 134.
Zidentyfikuj pracowników z teorii Y McGregora:

A . pracują ciężko, by osiągnąć cele, podejmują
odpowiedzialność,
B . chcą sukcesu swojej organizacji, nie są bierni i nie
potrzebują ścisłej kontroli,
C . wolą by nimi kierowano, unikają odpowiedzialności,
D . mało kreatywni, posiadają niewielkie ambicje,
potrzebują stałej kontroli.
Literatura: Ksykiewicz-Dorota A. (red.): Zarządzanie w pielęgniarstwie.
Wyd. Czelej, Lublin 2014 s. 43-44.
Zadanie 135.
Dostosowanie rytmów biologicznych człowieka do rozkładujego
czasu pracy, tak aby jak najmniej zaburzać fizjologię, to:

A. psychologia pracy,
B . chronopsychologia,
C. chronoergonomia,
D. żadna z powyższych odpowiedzi.
Literatura: Ksykiewicz-Dorota A. (red.): Zarządzanie w pielęgniarstwie.
Wyd. Czelej, Lublin 2014 s. 447.
Zadanie 136.
Do technik obserwacji bezpośrednich zmierzających do ustalenia
pracochłonności danego zadania, zalicza się:

A . fotografię dnia, chronometraż, obserwację przełożonych,
B. chronometraż, obserwację migawkową, technikę
szacunkową, 
C . fotografię dnia, chronometraż, obserwację migawkową,
D . fotografię zespołu, chronometraż, obserwację migawkową.
Literatura: A. Ksykiewicz-Dorota A. (red.): Zarządzanie w pielęgniarstwie.
Wyd. Czelej, Lublin 2014 s. 402-403.
Zadanie 137.
Zmienna, która pojawia się w przebiegu badania jako skutek oraz
nie podlega manipulacji lecz obserwacji i pomiarom jest to:

A. zmienna zależna,
B. zmienna nie zależna,
C. niezmienna zależna,
D. zmienna zewnętrzna.
Literatura: Ciliska D.: Evidence Based Nursing. 2006; 9; 38–40, tłum.
Sołtysiak A.
Zadanie 138.
Określenia Evidence - Based Medicine (EBM) czyli praktyka
medyczna oparta o wiarygodne i aktualne dowody naukowe jako
pierwszy użył:

A. w 1991r. Kanadyjczyk Gordon Guyatt, profesor medycyny
i epidemiologii klinicznej,
B. w 1974r. kanadyjski Minister Zdrowia i Opieki
Społecznej Marc Lalonde,
C. w 1979 r. brytyjski epidemiolog Archie Cochrane,
D. w 2006r. chińska lekarka Margaret Chan, Dyrektor
Generalny Światowej Organizacji Zdrowia.
Literatura: Gotlib J., Belowska J., Panczyk M., Dykowska G., Wójcik G.:
Evidence based Medicine i evidence based nursing practise – przegląd
polskiego piśmiennictwa naukowego. „Problemy Pielęgniarstwa”, 2014;22(2) s.
224.
Zadanie 139.
Przegląd systematyczny polega na:

A. jakościowym przeglądzie wszystkich badań dotyczących
tego samego pytania klinicznego z użyciem odpowiednich
metod zmniejszających błąd statystyczny,
B. ilościowym przeglądzie wszystkich badań dotyczących
tego samego pytania klinicznego z użyciem odpowiednich
metod zmniejszających błąd statystyczny,
C . systematycznej prenumeracie czasopism z danej dziedziny
medycyny i  stematycznym przeglądzie interesujących
badacza artykułów,
D. jakościowym przeglądzie wszystkich badań dotyczących
tego samego pytania klinicznego bez użycia metod
zmniejszających błąd statystyczny.
Literatura: Lenartowicz H., Kózka M. Metodologia badań w pielęgniarstwie.
Podręcznik dla studiów medycznych. PZWL, Warszawa 2010, s.99.
Zadanie 140.
Opieka pielęgniarska o parta na faktach - EBNP(Evidence-Based
Nursing Practice), to konsekwentne wdrażanie do codziennej
praktyki zawodowej wiarygodnych wyników badań naukowych, w
której pacjent jest:

A. biernym uczestnikiem procesu, którego informuje się o
podejmowanych działaniach oraz informuje się osoby
bliskie,
B. biernym uczestnikiem procesu, który otrzymuje opiekę
adekwatną do danej sytuacji i oczekiwań rodziny,
C. aktywnym uczestnikiem procesu z włączeniem go w proces
decydowania, z poznaniem jego preferencji,
D. aktywnym uczestnikiem procesu, pod warunkiem wyrażeniem
zgody przez osoby bliskie .
Literatura: Kędra E.: Praktyka pielęgniarska oparta na faktach – wymóg czy
konieczność? „Problemy Pielęgniarstwa”, 2011,19 (3), s. 393. (...) bardzo
ważnym elementem EBP jest aktywne włączenie chorego w proces decydowania
(...). Literatura: Gotlib J., Belowska J., Panczyk M., Dykowska G., Wójcik
G.: Evidence based Medicine i evidence based nursing practise – przegląd
polskiego piśmiennictwa naukowego. „Problemy Pielęgniarstwa”, 2014, 22(2),
s. 225