Test ze specjalizacji psychiatrycznej dla pielęgniarek - jesień 2011

  Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej - BIBLIOTEKA

PIELĘGNIARSTWO PSYCHIATRYCZNE
TEST NR 311411
Zadanie 1.
Które z wymienionych poniżej zachowań pielęgniarki należą do zachowań porządkujących kontakt i komunikację?
A. klaryfikowanie, poszukiwanie zgodnej oceny, porządkowanie zdarzeń w czasie,
B. klaryfikowanie, poszukiwanie zgodnej oceny, modelowanie,
C. poszukiwanie zgodnej oceny, porządkowanie zdarzeń w czasie, eksploracja,
D. klaryfikowanie, porządkowanie zdarzeń w czasie, modelowanie.
Zadanie 2.
Zachowaniem NIETERAPEPEUTYCZNYM w kontakcie z chorym z depresją jest:
A. dążenie do zrozumienia bezradności ogarniającej pacjenta,
B. rozweselanie, pocieszanie chorego i rozsnuwanie przed nim wizji szybkiej poprawy,
C. wykazanie zainteresowania, towarzyszenie w milczeniu,
D. okazanie chęci do udzielenia pomocy.
Zadanie 3.
W celu uzyskania dobrej komunikacji międzyludzkiej należy:
A. nauczyć się słuchać ludzi lub pacjenta,
B. nie zwracać uwagi na gesty pozawerbalne,
C. nie negocjować,
D. wszystkie wyżej wymienione.
Zadanie 4.
W komunikowaniu terapeutycznym z rodziną osoby z zaburzeniami psychicznymi nie 
powinno się:
A. formułować rzeczowych twierdzeń o dotychczasowym stanie wiedzy na temat choroby,
B. oddzielać i odróżniać sytuacji pacjenta i jego rodziny od własnej ,
C. przyjmować postawę autorytarną i wygłaszać oficjalne poglądy na temat choroby psychicznej,
D. wszystkie wyżej wymienione.
Zadanie 5.
Błędem w komunikacji z pacjentem z zaburzeniami spostrzegania i myślenia jest:
A. przedstawienie swojego punktu widzenia na dany temat,
B. dyskutowanie z pacjentem na temat jego urojeń,
C. słowne wyrażanie wątpliwości,
D. aktywne słuchanie.
Zadanie 6.
Do mechanizmów obronnych stosowanych w zniekształcaniu według Sieka należą:
A. wypieranie, sublimacja, racjonalizacja,
B. zaprzeczanie, idealizacja, intelektualizacja,
C. introjekcja, tłumienie, konwersja,
D. projekcja, kompensacja, regresja.
Zadanie 7.
Do najczęstszych negatywnych postaw rodziny wywołujących nawrót choroby należy:
A. nadmierne uwikłanie i krytycyzm,
B. reakcja obawy,
C. tendencja do izolacji,
D. przekazywanie pacjentowi informacji o leczeniu.
Zadanie 8.
Który z mechanizmów obronnych występujących u pacjenta może być szczególnie utrwalony poprzez postawę nadopiekuńczości pielęgniarki?
A. projekcja,
B. racjonalizacja,
C. regresja,
D. konwersja.
Zadanie 9.
Do czynników utrudniających proces komunikowania o charakterze emocjonalnym, u pacjentów w starszym wieku należy:
A. nastawienie euforyczne,
B. nadmierne zaufanie,
C. zaburzenia pamięci,
D. zaburzenia narządów zmysłu.
Zadanie 10.
Eksploracja to technika komunikowania terapeutycznego polegająca na:
A. modelowaniu zachowań poprzez komentarz słowny,
B. głębszym rozważaniu nad problemami pacjenta,
C. prowadzeniu rozmowy spontanicznie,
D. wspieraniu i zrozumieniu.
Zadanie 11.
Jakie zachowanie pielęgniarki przyczynia się do zmniejszenia agresji słownej chorego psychicznie?
A. podniesiony ton głosu, brak akceptacji takiego zachowania bez okazywania niechęci, niekomentowanie zachowania pacjenta,
B. spokojny ton głosu, brak akceptacji takiego zachowania, okazywana niechęć, niekomentowanie zachowania pacjenta,
C. spokojny ton głosu, brak akceptacji takiego zachowania bez okazywania niechęci, niekomentowanie zachowania pacjenta,
D. niski ton głosu, brak akceptacji takiego zachowania bez okazywania niechęci, komentowanie zachowania pacjenta.
Zadanie 12.
Do błędów jatrogennych w komunikacji należy:
A. urealnianie i słowne wyrażanie wątpliwości,
B. oferowanie siebie,
C. używanie słów czy określeń typowo medycznych,
D. wyjaśnianie i uzgadnianie znaczeń.
Zadanie 13.
Do metod podtrzymujących kontakt i komunikację NIE zalicza się:
A. poświadczenia,
B. odzwierciedlenia,
C. informowania,
D. klaryfikowania.
Zadanie 14.
Błędy w komunikowaniu z chorym psychicznie NIE wynikają z:
A. zadawania zbyt wielu pytań zamkniętych,
B. zadawania wielu pytań naraz,
C. dopytywania się o to, o czym pacjent nie chce mówić,
D. zadawania pytań otwartych.
Zadanie 15.
Jakie zachowanie pielęgniarki jest pożądane w kontakcie z chorym z objawami lęku?
A. wykazanie empatii i tolerancji , kontakt indywidualny, nie wyperswadowanie lęku,
B. nie bagatelizowanie odczuć chorego, kontakt indywidualny, wyperswadowanie lęku,
C. pozostawienie pacjenta w samotności i ciszy po próbie wyperswadowanie lęku,
D. okazanie tolerancji i życzliwości oraz zaproponowanie spaceru z grupą pacjentów.
Zadanie 16.
Technika, która eliminuje wrażenie pośpiechu, zwraca uwagę na kontakt pozawerbalny, wpływając przez to pozytywnie na emocje pacjenta to:
A. odzwierciedlenie,
B. milczenie terapeutyczne,
C. poświadczenie,
D. klaryfikacja.
Zadanie 17.
Zasada neutralności w komunikowaniu się z rodziną pacjenta oznacza postawę terapeuty, która:
A. zapobiega wciągnięciu w grę rodzinną,
B. ustala relacje w płaszczyźnie równoległej,
C. gwarantuje akceptację, uzyskanie określonej pozycji w rodzinie,
D. nie zagraża tożsamości rodziny.
Zadanie 18.
Komunikowanie się z pacjentem w lęku należy zacząć od:
A. odizolowania od czynników wywołujących lęk,
B. zebrania informacji na temat psychologicznych okoliczności wystąpienia lęku i jego diagnozowania,
C. odwracania uwagi od objawów lęku,
D. aktywnego udziału w różnych formach aktywności.
Zadanie 19.
Efektywne komunikowanie się pielęgniarki z pacjentem w depresji polega między innymi na:
A. analizie przyczyn smutku i lęku,
B. przedstawianiu pozytywnej, barwnej przyszłości,
C. bagatelizowaniu przyczyn smutku,
D. rozładowaniu negatywnych uczuć.
Zadanie 20.
Celem komunikowania się terapeutycznego u pacjentów z uzależnieniem NIE jest:
A. wzrost umiejętności radzenia sobie ze stresem,
B. poznanie metod unikania używek,
C. wzrost umiejętności społecznych,
D. wzmocnienie poczucia skuteczności.
Zadanie 21.
Świadczenia zdrowotne udzielane osobom psychicznie chorym i upośledzonym umysłowo są:
A. bezpłatne dla ubezpieczonych,
B. bezpłatne dla wszystkich wymienionych chorych,
C. częściowo refundowane,
D. bezpłatne dla otrzymujących rentę.
Zadanie 22.
Udzielanie wczesnej pomocy specjalistycznej ludziom zagrożonym utratą zdrowia psychicznego szczególnie dotyczy wymienionych grup z WYJĄTKIEM:
A. dzieci ze środowisk patologicznych,
B. osób przewlekle i nieuleczalnie chorych,
C. rodzin, w których nadużywa się alkoholu,
D. młodzieży uprawiającej sport wyczynowy.
Zadanie 23.
Zastosowanie przymusu bezpośredniego NIE jest uzasadnione w przypadku, gdy:
A. pacjent dopuszcza się zamachu na własne zdrowie lub życie,
B. pacjent błądzi po salach szpitalnych i przeszkadza spać innym chorym,
C. pacjent dopuszcza się zamachu na zdrowie lub życie innych osób,
D. pacjent przejawia takie zachowania, jak demolowanie urządzeń szpitalnych.
Zadanie 24.
Zasadniczym czynnikiem uruchamiającym uogólnione zasoby odporności człowieka, który przeciwdziała stresom i czynnikom patogennym oraz zapewnia utrzymanie dobrego stanu zdrowia jest:
A. silne poczucie koherencji,
B. konstruktywizm społeczny,
C. diagnostyka etiologiczna,
D. ekmnezja.
Zadanie 25.
Pacjentka, przewlekle chora na schizofrenię, straciła mieszkanie oraz umiejętności niezbędne do samodzielnego życia. Przebywa więc w szpitalu głównie ze względów społecznych i ograniczonych możliwości opieki środowiskowej. Udzielanie osobie chorej psychicznie pomocy finansowej, rzeczowej oraz innych świadczeń wchodzi w zakres pojęcia:
A. opieka społeczna,
B. pomoc społeczna,
C. oparcie społeczne,
D. usługi opiekuńcze.
Zadanie 26.
Grupowe badania przesiewowe są przykładem strategii stosowanych w szkole w prewencyjnym podejściu określanym jako:
A. zapobieganie wystąpieniu zaburzeń,
B. rozwijanie kompetencji dzieci po to, by mogły lepiej uporać się z trudnościami życiowymi mogącymi być źródłem stresu,
C. pomaganie dzieciom w radzeniu sobie ze zmianami związanymi z przechodzeniem do kolejnych faz cyklu rozwojowego,
D. nabywanie wiedzy i umiejętności.
Zadanie 27.
Pacjentka, osoba samotna, z rozpoznaniem schizofrenii , na skutek chronizacji choroby i podeszłego wieku nie jest zdolna do zaspokojenia swoich podstawowych potrzeb życiowych. Pacjentka nie wymaga leczenia szpitalnego. Pielęgniarka, która się nią opiekuje, uznała, że w tej sytuacji najlepszym wyj ściem będzie umieszczenie podopiecznej w domu pomocy społecznej. Pacjentka nie wyraża zgody na umieszczenie jej w domu pomocy społecznej. W tej sytuacji należy:
A. nie zwracać uwagi na protest chorej, która nie w pełni jest świadoma swojej sytuacji,
B. zwrócić się do lekarza leczącego, aby ten wyraził zgodę na przymusowe umieszczenie chorej w domu opieki,
C. zwrócić się do przedstawiciela ustawowego lub sądu opiekuńczego, aby wyraził zgodę na skierowanie pacjentki do domu opieki bez jej zgody,
D. zwrócić się do sądu okręgowego, aby ten podczas rozprawy niejawnej wyraził zgodę na umieszczenie chorej w domu opieki.
Zadanie 28.
Przy podejściu holistyczno-dynamicznym zdrowie psychiczne stanowi właściwość:
A. bezwzględnie stałą i niezależną od innych czynników,
B. bezwzględnie stałą i zależną od innych czynników,
C. względnie stałą i zależną od innych czynników,
D. zmienną i niezależną od czynników.
Zadanie 29.
Specjalistyczna pomoc osobom potrzebującym w radzeniu sobie z reakcjami psychicznymi pojawiającymi się w sytuacjach traumatycznych to:
A. rozmowa terapeutyczna,
B. tzw. interwencje kryzysowe,
C. psychoedukacja,
D. profilaktyka zaburzeń psychicznych.
Zadanie 30.
W listopadzie 1986 roku odbyła się w Ottawie (Kanada) I Międzynarodowa Konferencja Promocji Zdrowia. W wyniku obrad powstała Karta Ottawska, która może być traktowana, jako drogowskaz do założeń zdrowotnych, zarówno na poziomie międzynarodowym, jak i krajowym. Promowanie zdrowia, w myśl założeń Karty Ottawskiej, jest:
A. procesem zwiększającym zasoby jednostki,
B. celem, do którego się dąży,
C. strategią stosowaną w międzynarodowej skali,
D. programem obowiązującym cywilizowane społeczności.
Zadanie 31.
Przyjęcie w trybie nagłym osoby psychicznie chorej do szpitala psychiatrycznego bez zgody wymaga zatwierdzenia przez ordynatora w ciągu:
A. 12 godzin od chwili przyjęcia,
B. 24 godzin od chwili przyjęcia,
C. 36 godzin od chwili przyjęcia,
D. 48 godzin od chwili przyjęcia.
Zadanie 32.
Zdanie „zdrowie psychiczne jest fundamentalnym dobrem osobistym” sugeruje, że lecząc chorego psychicznie należy:
A. dążyć do poprawy zdrowia za wszelką cenę,
B. uznać, że wszystkie środki i metody lecznicze są uprawnione,
C. mieć wzgląd na inne dobra osobiste, a nie tylko na cele zdrowotne,
D. pominąć niechęć, opór i wyobrażenia pacjenta o leczeniu.
Zadanie 33.
Wysokiej rangi dokument zaczyna się zdaniem: „Uznając, że zdrowie psychiczne jest fundamentalnym dobrem osobistym człowieka, a ochrona praw osób z zaburzeniami psychicznymi należy do obowiązków państwa ...”. Powyższe zdanie zawarte jest w:
A. Ustawie o działalności leczniczej,
B. Ustawie o ochronie zdrowia psychicznego,
C. Projekcie „Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego”,
D. Karcie Ottawskiej .
Zadanie 34.
Polska ustawa o ochronie zdrowia psychicznego:
A. nie określa terminu zdrowie psychiczne,
B. nie określa znaczenia terminu zdrowie psychiczne, ale uznaje je za fundamentalne prawo człowieka,
C. odwołuje się do znaczenia tego terminu podanego przez Światową Organizację Zdrowia,
D. odwołuje się do definicji zdrowia psychicznego w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób.
Zadanie 35.
Teoria dezintegracji pozytywnej zakłada:
A. korzystny wpływ niektórych kryzysów psychologicznych na zdrowie psychiczne,
B. pozytywny wpływ umieszczania dzieci zagrożonych demoralizacją w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
C. wyodrębnienie osobnej grupy zaburzeń psychicznych prowadzących do dezintegracji osobowości,
D. stosowanie specjalnych programów psychoprofilaktycznych wobec małych dzieci.
Zadanie 36.
Do prawidłowo ukształtowanych potrzeb człowieka warunkujących utrzymanie zdrowia psychicznego NIE należą:
A. potrzeby narcystyczne,
B. potrzeba osiągnięć,
C. potrzeba wpływania na swoje życie,
D. potrzeba akceptacji siebie i innych.
Zadanie 37.
Według badań naukowych, spośród wymienionych grup najbardziej tolerancyjną i otwartą postawę wobec chorych psychicznie wykazują osoby:
A. młodsze z niższym wykształceniem,
B. młodsze z wyższym wykształceniem,
C. starsze z niższym wykształceniem,
D. starsze z wyższym wykształceniem.
Zadanie 38.
Mężczyzna z rozpoznaniem psychozy alkoholowej często bywa uciążliwy dla otoczenia, używa słów wulgarnych i obraźliwych wobec personelu. Czy można wobec niego zastosować przymus bezpośredni?
A. nie, ponieważ byłoby to bezprawne,
B. tak, gdyż zapobiega to eskalacji zachowań,
C. nie, ponieważ daje to jeszcze gorsze efekty,
D. tak, ale tylko wówczas, gdy jest wulgarny.
Zadanie 39.
Dobro pacjenta wymaga ubezwłasnowolnienia. Kto kieruje tę sprawę do prokuratora?
A. kierownik zakładu psychiatrycznej opieki zdrowotnej,
B. pielęgniarka opiekująca się bezpośrednio chorym,
C. lekarz leczący chorego,
D. pielęgniarka oddziałowa.
Zadanie 40.
Realizowany w Polsce program „Otwórzcie drzwi” jest przykładem promowania zdrowia psychicznego:
A. w miejscu pracy, nauki,
B. w społeczności wiejskiej,
C. w mediach,
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 41.
Zaburzenia afektywne dwubiegunowe typu III (ChAD III) to:
A. zaburzenia, w których występują epizody manii i depresji osiągające pełne (typowe) ich nasilenie psychopatologiczne,
B. zaburzenia, w których obserwuje się stany depresyjne i hipomaniakalne, które najczęściej nie wymagają hospitalizacji,
C. szczególna odmiana ChAD typu I lub II, w której liczba nawrotów chorobowych wynosi co najmniej 4 w ciągu roku,
D. atypowa postać zaburzeń afektywnych dwubiegunowych, w których mania wyzwolona jest lekami przeciwdepresyjnymi w przebiegu choroby afektywnej jednobiegunowej (ChAJ).
Zadanie 42.
W psychiatrii do stanów wyjątkowych zalicza się:
A. afekt patologiczny,
B. zamroczenie przysenne,
C. upicie patologiczne,
D. A, B i C.
Zadanie 43.
Objawy przerywające uzyskaną remisję, zwiastujące ryzyko nawrotu schizofrenii należą do grupy objawów:
A. ostrzegawczych,
B. progresywnych,
C. rezydualnych,
D. dezadaptacji.
Zadanie 44.
Która z poniższych cech NIE jest typowa dla osobowości paranoicznej?
A. podejrzliwość i skłonność do zniekształconego postrzegania rzeczywistości przez błędną interpretację obojętnych lub przyjaznych zachowań innych osób,
B. brak tolerancji na niepowodzenia i brak akceptacji ze strony otoczenia,
C. intensywne zachowania autodestrukcyjne,
D. nadmierne poczucie własnej wartości manifestujące się przecenianiem własnych możliwości , uzdolnień, przekonanie o swojej wyjątkowości i nieomylności.
Zadanie 45.
Która z poniżej wymienionych odpowiedzi NIE jest cechą charakteryzującą lęk występujący w depresji endogennej?
A. lęk w depresji endogennej nazywany jest lękiem wolno płynącym,
B. lęk występuje bardzo rzadko i jest objawem wtórnym (dodatkowym) depresji,
C. często jest przez chorych umiejscawiany w okolicy przedsercowej lub nadbrzuszu (lęk prekordialny),
D. utrzymuje się stale, wykazuje falujące nasilenie, może osiągnąć znaczne rozmiary i ujawnić się w sferze ruchowej (podniecenie) .
Zadanie 46.
Uszkodzenie tzw. pamięci świeżej, konfabulacje, dezorientacja w czasie i miejscu, zafałszowane poznawanie osób, polineuropatia – to główne objawy:
A. Psychozy Korsakowa,
B. Zespołu Otella,
C. majaczenia alkoholowego,
D. zespołu abstynencyjnego.
Zadanie 47.
Który z poniżej wymienionych objawów NIE należy do tzw. negatywnych (deficytowych) objawów schizofrenii?
A. alogia,
B. abulia,
C. halucynacje, urojenia,
D. anhedonia.
Zadanie 48.
Kilkuletni czas trwania jadłowstrętu psychicznego prowadzi do:
A. nieregularnych miesiączek,
B. leukopenii, niedokrwistości z niedoboru żelaza, objawów odwapnienia kości,
C. wypadania włosów,
D. spadku ciśnienia tętniczego krwi i senności.
Zadanie 49.
Do najczęstszych chorób i urazów neurologicznych, w przebiegu których ujawniają się zaburzenia psychiczne, należą:
A. choroba Huntingtona, choroba Wilsona,
B. zamknięte urazy mózgowo-czaszkowe (np. wstrząśnienie mózgu, stłuczenie mózgu), neuroinfekcje,
C. guzy wewnątrzczaszkowe (zlokalizowane w okolicy czołowej, ciemieniowej, skroniowej, pnia, przysadki i móżdżku), otwarte urazy czaszkowo-mózgowe (z porażeniami, niedowładami, zaburzeniami ogniskowymi, padaczką pourazową),
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 50.
W obrazie klinicznym depresji dzieci i młodzieży można wyróżnić:
A. specyficzne obniżenie nastroju,
B. spadek zainteresowań,
C. zmianę apetytu,
D. wszystkie wyżej wymienione.
Zadanie 51.
Dla określenia przypadków uzależnienia od alkoholu lub innej substancji psychoaktywnej, współistniejącego z innym zaburzeniem psychicznym, używa się terminu:
A. „podwójnej diagnozy”,
B. „podwójnego uzależnienia”,
C. dekompensacji psychotycznej,
D. współuzależnienia.
Zadanie 52.
Objawem krytycznej (ostrej) fazy alkoholizmu wg Jellinka NIE jest:
A. utrata (upośledzenie) kontroli nad piciem,
B. pojawienie si ę palimpsestów,
C. tworzenie racjonalnych uzasadnień dla picia (samooszukiwanie),
D. epizody zazdrości (urojenia niewiary małżeńskiej).
Zadanie 53.
Kryterium diagnostycznym zaburzenia zachowania (F91) wg ICD-10 NIE jest:
A. powtarzające się zachowanie dyssocjalne, agresywne lub buntownicze,
B. trwałość, utrzymywanie się tego samego wzoru zachowań w czasie,
C. zaburzenia trwają krócej niż 6 m-cy,
D. nie stwierdza się objawów: schizofrenii, manii, całościowych zaburzeń rozwoju, zaburzeń hiperkinetycznych, ani depresji.
Zadanie 54.
Do najczęściej występujących zaburzeń psychicznych wieku podeszłego należą:
A. lęki nocne,
B. depresja,
C. zaburzenia obsesyjno - kompulsyjne,
D. zaburzenia nerwicowe.
Zadanie 55.
Otępienia wieku podeszłego określane jako przewlekły i postępujący zespół jest najczęściej spowodowany:
A. zaburzeniami organicznymi spowodowanymi dysfunkcją mózgu,
B. zaburzeniami psychicznymi w tym depresją,
C. zaburzeniami nerwicowymi,
D. psychozami wywołanymi substancjami psychoaktywnymi.
Zadanie 56.
Obawy przed oceną innych ludzi prowadzące do unikania sytuacji społecznych np. unikanie spożywania posiłków w towarzystwie innych osób charakteryzuje:
A. klaustrofobię,
B. fobię społeczną,
C. agorafobię,
D. konwersję.
Zadanie 57.
Wskazaniami do podjęcia leczenia farmakologicznego w bulimii NIE jest:
A. bardzo częste napady objadania się,
B. współistniejąca depresja,
C. brak efektu psychoterapii z wyraźną niechęcią do jej kontynuowania,
D. nagły początek choroby.
Zadanie 58.
Katatymia, jest to:
A. katatonia złośliwa,
B. autyzm,
C. niemożność wykonania ruchów dowolnych,
D. myślenie uzależnione od życzeń.
Zadanie 59.
Autyzm wczesnodziecięcy rozwija się w wieku przed upływem:
A. 3 roku życia,
B. 4 roku życia,
C. 5 roku życia,
D. 6 roku życia.
Zadanie 60.
Leczenie w oddziałach stacjonarnych epizodów maniakalnych jest wymagane w przypadku:
A. lekkomyślnych zachowań, stanowiących zagrożenie dla pacjenta lub innych osób w jego otoczeniu,
B. nasilonych objawów psychotycznych,
C. znacznego podniecenia pschychoruchowego, grożącego uszkodzeniem ciała, odwodnieniem lub wyczerpaniem,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 61.
„Lęk wolno płynący” jest najczęstszą postacią lęku występującego w:
A. fobii społecznej,
B. po napadzie paniki,
C. endogennym zespole depresyjnym,
D. agorafobii .
Zadanie 62.
Drugim etapem reakcji na utratę osoby bliskiej jest:
A. oszołomienie,
B. reakcja natychmiastowa,
C. pełna reakcja (lęk, napięcie, złość, poczucie winy, wycofanie, depresja),
D. akceptacja.
Zadanie 63.
Nagłe zagrożenie ze strony chorego dla zdrowia innych osób może wystąpić w opisanych sytuacjach, z WYJĄTKIEM:
A. w depresji lub psychozie poporodowej,
B. na skutek urojeń paranoidalnych i prześladowczych, urojeń oddziaływania ze strony innej osoby,
C. z powodu chaotycznego zachowania rodziców w schizofrenii lub manii,
D. kiedy pacjent przygotowuje plan popełnienia samobójstwa i ukrywa to przed innymi.
Zadanie 64.
Pacjent unieruchomiony powinien być pod szczególnym nadzorem pielęgniarskim i jego stan psychofizyczny powinien być kontrolowany:
A. nie rzadziej niż co 15 minut,
B. nie rzadziej niż co 1 godzinę,
C. nie rzadziej niż co 2 godziny,
D. w razie potrzeby.
Zadanie 65.
U pacjenta z zaburzeniem lękowym w utrzymywaniu się objawów paniki istotną rolę odgrywa:
A. hiperwentylacja,
B. depresja,
C. obecność innych pacjentów,
D. stosowanie przymusu bezpośredniego.
Zadanie 66.
W celu unieruchomienia chorego psychicznie, jeżeli jest to możliwe należy podejść do pacjenta:
A. z przodu,
B. z boku,
C. z tyłu,
D. z boku lub z tyłu.
Zadanie 67.
Błąd „maski” – sztuczności, jest to:
A. rodzaj interwencji kryzysowej,
B. błąd w nawiązaniu kontaktu z osobą w stanie kryzysu psychicznego,
C. sztuczne uśmiechanie się i pocieszanie,
D. B i C są prawidłowe.
Zadanie 68.
Głównym celem spotkań grupy Balinta jest:
A. refleksja nad celowością kierunku dotychczasowych oddziaływań psychoterapeutycznych w odniesieniu do wybranych pacjentów,
B. analiza trudności w pracy mniej doświadczonych członków zespołu terapeutycznego,
C. analiza uczuć osoby pomagającej i sposobu doświadczania chorego (podopiecznego) przez osobę pomagającą,
D. psychologiczne postępowanie opiekunów do przekazywania choremu (podopiecznemu) lub jego rodzinie niepomyślnych informacji.
Zadanie 69.
Przymus bezpośredni polega na:
A. ograniczeniu ruchów osoby,
B. unieruchomieniu przy użyciu siły fizycznej,
C. unieruchomieniu przy użyciu środków mechanicznych,
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 70.
Wśród zaburzeń psychicznych związanych ze znacznym ryzykiem popełnienia samobójstwa NIE rozpoznajemy:
A. depresji,
B. psychozy schizofrenicznej,
C. uzależnień,
D. zaburzeń odżywiania.
Zadanie 71.
Wskaż zdanie nieprawdziwe:
A. interwencja kryzysowa zakłada udzielanie pomocy w prawidłowej ocenie problemu,
B. interwencja kryzysowa jest ograniczona w czasie,
C. interwencja kryzysowa traktuje pacjenta jak kogoś, kto cierpi z powodu choroby,
D. interwencja kryzysowa obejmuje nie tylko pacjenta, ale również jego rodzinę.
Zadanie 72.
Bez zgody można przyjąć pacjenta, który:
A. zdradza zaburzenia psychiczne,
B. zagraża swojemu życiu i zdrowiu lub życiu i zdrowiu otoczenia,
C. otoczenie zgłasza skargi na pacjenta,
D. prawidłowe są wszystkie powyższe.
Zadanie 73.
Optymalna liczba osób do unieruchomienia osoby za pomocą pasów to:
A. 2 osoby,
B. 2-3 osoby,
C. 3-4 osoby,
D. 5 osób.
Zadanie 74.
Lekarz zaleca zastosowanie przymusu bezpośredniego w formie unieruchomienia lub izolacji na czas NIE dłuższy niż:
A. 2 godziny,
B. 4 godziny,
C. 6 godzin,
D. 8 godzin.
Zadanie 75.
W ostrych psychozach NIE występują zaburzenia:
A. myślenia,
B. spostrzegania,
C. świadomości,
D. nastroju.
Zadanie 76.
Ile kategorii zachowania ocenia Pielęgniarska skala obserwacji zachowania pacjenta według G. Hoenigfelda i C. Kletta?
A. 20,
B. 30,
C. 15,
D. 25.
Zadanie 77.
Przygotowując pacjenta do zabiegu elektrowstrząsów, w dniu zabiegu należy sprawdzić czy:
A. pacjent jest na czczo lub przynajmniej 3 godziny po posiłku,
B. chory ma usunięte protezy zębowe, spinki z włosów, biżuterię, okulary, aparat słuchowy,
C. chory oddał przed zabiegiem mocz.
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 78.
Kto jest autorem teorii pielęgnowania, uwzględniającej mechanizm adaptacji , a więc radzenia sobie w sytuacji zmienionej przez chorobę?
A. Hildegard Peplau,
B. Calista Roy,
C. Betty Newman,
D. Dorothy Orem.
Zadanie 79.
Które z poniższych elementów NIE stanowią założeń modelu N. Roper?
A. aktywności życiowe człowieka,
B. zaburzenia psychiczne u człowieka,
C. indywidualność życiowa,
D. długość życia człowieka.
Zadanie 80.
Częstość samobójstw u chorego z depresją jest wyraźnie większa:
A. na początku depresji,
B. w czasie jej ustępowania,
C. w okresie pomiędzy nawrotami choroby,
D. na początku choroby, w czasie jej ustępowania oraz w okresie pomiędzy nawrotami choroby.
Zadanie 81.
Pierwszym elementem interwencji terapeutycznej przy trudnościach w podejmowaniu aktywności ruchowej u pacjentów z zaburzeniami depresyjnymi jest:
A. zachęcanie pacjenta do podejmowania aktywności,
B. szukanie zainteresowań pacjenta,
C. zorganizowanie czasu wolnego,
D. obserwowanie i poznawanie możliwości chorego.
Zadanie 82.
W opiece pielęgniarskiej nad pacjentem z zachowaniami samobójczymi pielęgniarka
współpracuje z rodziną poprzez: A. izolowanie chorego,
B. zapobieganie gromadzeniu i przedawkowaniu leków,
C. niedopuszczanie do wypowiadania myśli samobójczych i ich potępianie,
D. wydzielanie leków przyjmowanych przez chorego.
Zadanie 83.
Habituacja, to inaczej:
A. uzależnienie psychiczne,
B. uzależnienie fizyczne,
C. detoksykacja,
D. objawy abstynencyjne.
Zadanie 84.
Skala Hamiltona służy do oceny stanu pacjenta:
A. z otępieniem,
B. ze schizofrenią,
C. z depresją,
D. uzależnionego od alkoholu.
Zadanie 85.
Pielęgniarka opiekująca się chorym z depresją powinna wiedzieć, że w aktywizacji tych pacjentów wskazane są zajęcia:
A. proste, które chory może wykonać do końca,
B. wymagające logicznego myślenia,
C. wymagające skupienia,
D. proste, które chory może wykonać do końca, atrakcyjne, trwające krótko.
Zadanie 86.
Postępowanie pielęgniarskie u chorego leczonego z powodu anoreksji nie obejmuje:
A. nadzorowania spożywania posiłków i zachowania pacjenta po posiłkach, w sposób życzliwy ale konsekwentny,
B. organizowania i wypełniania czasu wolnego, analizowania z pacjentem negatywnych zachowań,
C. dokonywania systematycznego pomiaru masy ciała, odnotowania i omówienia wyniku z pacjentem i zespołem terapeutycznym,
D. kontrolowania rzeczy osobistych pacjenta i wyznaczania czasu odwiedzin.
Zadanie 87.
Które z poniższych zdań charakteryzujących teorie rozwojowe jest prawdziwe?
A. Z. Freud w swojej teorii koncentruje się na umiejętnościach poznawczych,
B. J. Piaget w swojej teorii koncentruje się na rozwoju emocjonalnym i interpersonalnym,
C. E. Erikson w swojej teorii koncentruje się na rozwoju emocjonalnym,
D. H. S. Sullivan w swojej teorii koncentruje się na rozwoju emocjonalnym i interpersonalnym.
Zadanie 88.
Opieka pielęgniarska nad pacjentem z zaburzeniami psychicznymi powinna być 
zorientowana na:
A. chorobę i jej przebieg,
B. pacjenta i jego rodzinę,
C. najważniejsze objawy chorobowe,
D. sumienne wykonywanie zleceń.
Zadanie 89.
Dotyku pielęgniarki mogą unikać chorzy:
A. w napadzie panicznego lęku,
B. na schizofrenię,
C. z urojeniami,
D. wszyscy wymienieni.
Zadanie 90.
Zachowanie przejawiające się nadmiernym poczuciem odpowiedzialności, sztywnością zasad moralnych i perfekcjonizmem w postępowaniu jest charakterystyczne dla pacjenta z zaburzeniami osobowości o typie:
A. anankastycznym,
B. zależnym,
C. schizotypowym,
D. schizoidalnym.
Zadanie 91.
Określenie i opisanie wszystkich działań, procedur, technik, które podejmują pielęgniarki w celu osiągnięcia wyniku podczas określania standardów opieki pielęgniarskiej to:
A. kryteria struktury,
B. kryteria procesu,
C. kryteria wyniku,
D. żadne z wyżej wymienionych.
Zadanie 92.
Klasyfikacja diagnoz w odniesieniu do pielęgnowania jest ważna, bowiem:
A. określa istotę poznania stanowiącego przedmiot pielęgniarstwa,
B. orientuje na fenomen pielęgniarstwa (w tym pielęgnowania),
C. ułatwia wymianę informacji pomiędzy pielęgniarkami, odbiorcami usług pielęgniarskich i innymi osobami wchodzącymi w skład zespołu opiekuńczego,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Zadanie 93.
Neuroleptyki o przedłużonym działaniu (typu depot) drogą iniekcji domięśniowej należy podawać:
A. głęboko domięśniowo,
B. płytko domięśniowo,
C. bez wcześniejszej dezynfekcji skóry – neuroleptyki wchodzą w reakcję z alkoholem w następstwie czego dochodzi do inaktywizacji leku,
D. zawsze wraz z lekiem znieczulającym, gdyż iniekcje te są bardzo bolesne.
Zadanie 94.
Zachowania podtrzymujące kontakt i komunikację z chorym to:
A. urealnianie,
B. akceptacja,
C. klaryfikowanie,
D. zachęcanie do opisu przeżyć.
Zadanie 95.
Używanie, których z wymienionych grup substancji psychoaktywnych może powodować problemy społeczne?
A. substancje halucynogenne,
B. alkohol,
C. leki uspokajające i nasenne,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 96.
Pomoc pacjentowi w radzeniu sobie z lękiem wynikającym z objawów psychotycznych to przede wszystkim:
A. uważne słuchanie opisu jego przeżyć i tego co je powoduje,
B. próby wyperswadowania pacjentowi jego przekonań i uczuć,
C. podanie leków nasennych i uspokajających,
D. zachęcanie chorego do częstego udziału w rozmowach towarzyskich ze współpacjentami.
Zadanie 97.
Głównym przedmiotem oceny jakości opieki pielęgniarskiej jest:
A. dostępność,
B. profesjonalność,
C. etyka,
D. struktura (nakłady).
Zadanie 98.
Do głównych objawów choroby Alzheimera należą:
A. natręctwa,
B. mutyzm i negatywizm,
C. obniżony nastrój i nastawienie lękowe,
D. zaburzenia pamięci i orientacji.
Zadanie 99.
Ważnym elementem kończącym trening umiejętności uczestnictwa we własnej 
farmakoterapii jest:
A. dokładna znajomość działania neuroleptyków,
B. włączenie rodziny do kontroli przyjmowania leków,
C. umiejętność rozkładania leków,
D. sposobność samodzielnego zastosowania w praktyce nabytych umiejętności.
Zadanie 100.
Zastosowanie w rehabilitacji chorych z rozpoznaniem schizofrenii, metod behawioralnych, opartych na teoriach uczenia się, odnosi się w szczególny sposób do modelu:
A. medycznego ukierunkowującego rehabilitację,
B. potrzeb,
C. umiejętności,
D. inwalidztwa.
Zadanie 101.
Deficyty pierwotne według modelu inwalidztwa wg Winga to:
A. objawy pozytywne i negatywne,
B. bezrobocie,
C. warunki mieszkaniowe chorego,
D. brak pewności siebie i niska samoocena.
Zadanie 102.
Do ogólnych zasad treningów umiejętności społecznych NIE należy jedna z wymienionych:
A. treningi zaczyna się dopiero po nawiązaniu kontaktu terapeutycznego z pacjentem,
B. treningi należy rozpoczynać w czasie trwania objawów ostrych,
C. pacjent musi otrzymywać jasne instrukcje i dokładne wyjaśnienia każdego etapu treningu,
D. konieczna jest regularna ocena postępów treningu.
Zadanie 103.
Kluczowym elementem programów terapeutycznych dzieci z zaburzeniami zachowania jest:
A. trening rodzicielski,
B. nauka relacji społecznych,
C. monitorowanie własnych emocji,
D. psychorysunek.
Zadanie 104.
Spotkania w ramach treningów umiejętności społecznych powinny się odbywać:
A. codziennie przez 30 minut,
B. raz w tygodniu przez 2-2,5 godziny,
C. 1-2 razy w tygodniu przez 1-1,5 godziny,
D. trzy razy w tygodniu przez 2 godziny.
Zadanie 105.
Nauczenie pacjenta umiejętności nawiązywania i podtrzymywania kontaktów społecznych jest głównym celem treningu:
A. umiejętności praktycznych,
B. umiejętności prowadzenia rozmowy,
C. rozpoznawania wczesnych objawów,
D. rozwiązywania problemów.
Zadanie 106.
W zakresie życia społecznego, chorym psychicznie często towarzyszy:
A. wyizolowanie się od najbliższej rodziny,
B. zachowanie agresywne wobec rodziny,
C. upośledzenie umiejętności oceny i rozwiązywania trudności w życiu społecznym,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 107.
W spotkaniach grup Balinta uczestniczą głównie:
A. rodziny pacjentów ze schizofrenią,
B. terapeuci i zawody medyczne różnej specjalności,
C. dzieci i ich rodzice,
D. pacjenci z depresją.
Zadanie 108.
Trening budżetowy należy do grupy treningów:
A. samoobsługi,
B. umiejętności społecznych,
C. edukacyjnych,
D. nie należy do żadnej z wymienionych grup treningów.
Zadanie 109.
W terapii , metody behawioralne są szczególnie przydatne w następujących warunkach:
A. natura problemu ma źródło w umyśle i nie jest jasno identyfikowana jako zaburzone zachowanie,
B. pacjent wykazuje zdolność do niezależnego, twórczego myślenia, które może prowadzić do działania,
C. osoba jest mniej ograniczana przez warunki otoczenia i polega bardziej na swoich własnych wyborach dotyczących środowiska,
D. gdy możliwe jest kontrolowanie otoczenia pacjenta.
Zadanie 110.
Kolorystyka prac analizowana podczas zajęć z psychorysunku wskazuje nam na:
A. obecny nastrój pacjenta,
B. diagnozę społeczną pacjenta,
C. jego miejsce w społeczności terapeutycznej,
D. jednostkę chorobową rozpoznaną u pacjenta.
Zadanie 111.
Psychodrama jest:
A. metodą terapii indywidualnej,
B. metodą terapii przy zastosowaniu hipnozy,
C. formą treningu autogennego,
D. metodą terapii grupowej.
Zadanie 112.
Trening umiejętności społecznych jest:
A. metodą niedyrektywną,
B. metodą dyrektywną,
C. metodą psychodynamiczną,
D. elementem terapii Gestalt.
Zadanie 113.
W terapii rodzin istotnymi etapami w cyklu życia rodziny są:
A. opuszczanie domu,
B. przeprowadzki,
C. włączanie do rodziny nowych członków po zawarciu małżeństwa,
D. zezwalanie nastolatkom na wzrastającą autonomię.
Zadanie 114.
Zasadniczym elementem w treningu wszystkich umiejętności społecznych jest:
A. dbanie o dokładność wykonywanych czynności,
B. wielokrotne powtarzanie czynności,
C. poznanie kolejności wykonywanej czynności,
D. wykorzystanie materiałów wizualnych w treningu.
Zadanie 115.
Podczas zapewniania optymalnych warunków do utrzymania aktywności pacjenta z chorobą Alzheimera NIE należy:
A. opracować stale powtarzający się program dnia dotyczący posiłków, odpoczynku, rozrywki i przestrzegać tego harmonogramu,
B. często wyręczać pacjenta w wykonywaniu prostych czynności, delikatnie ponaglać,
C. obserwować gdzie chory chowa różne rzeczy,
D. wybierać pacjentowi programy telewizyjne i ciekawe dla niego zajęcia.
Zadanie 116.
W której z poniżej wymienionych form terapii uczestnictwo chorego z psychozą ułatwi pacjentowi poznanie przyczyn choroby, mechanizmów objawów i wynikające z nich problemy?
A. trening rozwiązywania trudnych sytuacji międzyludzkich,
B. psychoterapia elementarna,
C. trening asertywności,
D. psychoterapia wglądowa.
Zadanie 117.
W profilaktyce i leczeniu zaburzeń lękowych stosuje się:
A. trójpierścieniowe leki przeciwdepresyjne,
B. selektywne inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny,
C. Buspiron,
D. każdy z w/w środków może być stosowany.
Zadanie 118.
Neuroleptykiem atypowym NIE jest:
A. Kwetiapina,
B. Risperidon,
C. Olanzapina,
D. Promazyna.
Zadanie 119.
Zespół serotoninowy NIE jest powikłaniem terapii lekami:
A. z grup inhibitorów MAO,
B. z grup inhibitorów TLPD,
C. z grup inhibitorów SSRI,
D. inhibitorów zwrotnego wychwytu dopaminy.
Zadanie 120.
Ryzyko powstania wad płodu jest największe, gdy neuroleptyki są stosowane w:
A. okresie trzech miesięcy poprzedzających zajście w ciążę,
B. I trymestrze ciąży,
C. II trymestrze ciąży,
D. III trymestrze ciąży.
Zadanie 121.
Po jakim okresie systematycznego podawania, działają leki przeciwdepresyjne?
A. po tygodniu,
B. po 2-3 tygodniach,
C. po około 6 tygodniach,
D. po około 2-3 godzinach od przyjęcia leku.
Zadanie 122.
Disulfiram jest lekiem stosowanym:
A. wspomagająco u chorych uzależnionych od alkoholu, którzy chcą pozostać w abstynencji,
B. w przypadku przedawkowania narkotyków opioidowych,
C. w zwalczaniu skutków uzależnienia od opiatów,
D. żadne z powyższych.
Zadanie 123.
Wskazaniami do psychoterapii są zaburzenia:
A. nerwicowe,
B. rozwojowe,
C. osobowości,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 124.
Podstawowym wskazaniem do stosowania soli litu jest:
A. profilaktyka farmakologiczna choroby afektywnej dwubiegunowej,
B. zlikwidowanie objawów wytwórczych,
C. opanowanie objawów pobudzenia psychoruchowego,
D. potencjalizacja działania leków nootropowych.
Zadanie 125.
Wykorzystanie procesu twórczego i sztuki do celów terapeutycznych określa się nazwą:
A. arteterapia,
B. psychoterapia,
C. socjoterapia,
D. psychoedukacja.
Zadanie 126.
Ostre zatrucie litem charakteryzuje się:
A. drżeniem, ataksją, wzmożonym napięciem mięśni,
B. bólami i zawrotami głowy, sennością,
C. przyrostem masy ciała, obrzękami,
D. spadkiem siły mięśniowej i zaparciami.
Zadanie 127.
W terapii poznawczej praca terapeutyczna ukierunkowana jest na zmianę:
A. systemu wartości, struktur poznawczych, reakcji lękowych,
B. przekonań, schematów poznawczych, umiejętności i wiedzy o sobie,
C. zdolności do kontrolowania siebie, formułowania celów i sposobów ich osiągania,
D. wadliwych sposobów komunikowania się, zmniejszania poczucia izolacji, wrogości względem innych.
Zadanie 128.
Wszystkie poniższe twierdzenia dotyczące działania atypowych leków przeciwpsychotycznych (ALA) są prawdziwe z WYJĄTKIEM:
A. ALA skutecznie przeciwdziałają pozytywnym objawom schizofrenii,
B. ALA skutecznie przeciwdziałają negatywnym objawom schizofrenii,
C. ALA rzadziej niż neuroleptyki standardowe wywołują objawy niepożądane ze strony układu pozapiramidowego,
D. ALA pogarszają sprawność funkcji poznawczych (uwagi, myślenia, percepcji).
Zadanie 129.
Do leków przeciwdepresyjnych należy:
A. fenytoina,
B. amantadyna,
C. haloperidol,
D. mianseryna.
Zadanie 130.
Systematyczna desensytyzacja jest techniką stosowaną w ramach terapii:
A. Gestalt,
B. kognitywnej,
C. behawioralnej,
D. psychoanalitycznej.
Zadanie 131.
Bezwzględnym przeciwwskazaniem do stosowania elektrowstrząsów są/jest:
A. odklejenie siatkówki,
B. choroby przebiegające ze wzmożonym ciśnieniem śródczaszkowym,
C. zakrzepowe zapalenie żył,
D. choroby krtani i jamy ustnej zmniejszające drożność dróg oddechowych.
Zadanie 132.
Nagłe odstawienie leków przeciwdepresyjnych może spowodować wystąpienie:
A. zaburzeń nastroju–zwłaszcza dysforię, agresywność, zaburzenia snu pod postacią hipersomii, zaburzenia łaknienia-żarłoczność,
B. złego samopoczucia, bezsenności, lęku, niepokoju ruchowego, bólów głowy, jadłowstrętu, nudności, niekiedy hipomanii lub mani,
C. trudności z zaśnięciem, bierność, apatię, spowolnienie psychoruchowe, zaparcia,
D. koszmarów nocnych, niepokój wewnętrzny, mioklonie, wzmożone pragnienie.
Zadanie 133.
W kompleksowym leczeniu zaburzeń lękowych wykorzystuje się procedurę Jacobsona, której istota polega na:
A. wyobrażeniu stanu spokoju i bezpieczeństwa w sprzyjających okolicznościach zewnętrznych (ograniczenie bodźców typu światło, hałas, wygodna pozycja ciała),
B. sugerowaniu choremu stanu uczucia ciężkości i ciepła kolejno w kończynach a następnie w całym ciele,
C. wzbudzaniu stanu relaksacji poprzez rozładowania napięcia mięśniowego na drodze celowego wywołania maksymalnego napięcia a następnie powolnego ich rozluźniania,
D. odwróceniu uwagi od stanu lęku i związanego z nim napięcia dzięki zastosowaniu muzykoterapii.
Zadanie 134.
Które z powikłań, występuje rzadziej u chorych stosujących atypowe neuroleptyki niż u pacjentów przyjmujących neuroleptyki klasyczne?
A. złośliwy zespół neuroleptyczny,
B. ortostatyczne spadki ciśnienia,
C. przyrost wagi ciała,
D. zaburzenia libido.
Zadanie 135.
Która z poniżej wymienionych metod leczenia chorych psychicznie, obecnie zaliczana jest do tzw. historycznych metod leczenia:1. lobotomia czołowa,2. przezczaszkowa stymulacja magnetyczna,3. insulinoterapia,4. deprywacja snu.
A. 1, 4,
B. 1, 2,
C. 1, 3,
D. 2, 3.


BLOK OGÓLNOZAWODOWY jesień 2011
Zadanie 136.
Parafraza to:
A. skupianie się na najważniejszych treściach przekazywanych przez partnera,
B. odzwierciedlanie uczuć partnera,
C. ujmowanie w inne słowa, tego co powiedział partner,
D. empatyczne słuchanie.
Zadanie 137.
Taksonomia celów kształcenia zawiera dziedzinę:
A. poznawczą, psychomotoryczną,
B. afektywną, poznawczą, psychomotoryczną,
C. afektywną, poznawczą,
D. psychomotoryczną, afektywną.
Zadanie 138.
Najlepsze efekty procesu kształcenia i samokształcenia powstają w sytuacji , gdy osobie
uczącej się:
A. nie stawia się żadnych wymagań i dostarcza się dużego wsparcia,
B. stawia się wymagania i dostarcza odpowiedniego wsparcia,
C. stawia się wymagania i nie dostarcza się wsparcia,
D. nie stawia się żadnych wymagań i nie dostarcza się wsparcia.
Zadanie 139.
Problem społeczny to:
A. kłopoty osobiste wynikające ze statusu społecznego,
B. przedmiot publicznej debaty poruszanej przez szeroki krąg ludzi ,
C. zjawiska społeczne o szerokim zasięgu, które wymagają wspólnego wysiłku na rzecz jego usunięcia,
D. problem, z którymi borykają się instytucje społeczne.
Zadanie 140.Traktowanie zdrowia i choroby w kategoriach psychospołecznych związane jest z pełnieniem określonych ról społecznych. Można powiedzieć, że człowiek w pełni zdrowy posiada umiejętność pozytywnej realizacji ról (oczekiwań stawianych wobec niej), a więc:
A. utrzymywania kontaktów z innymi ludźmi, wczuwania się w sytuację innych,
B. wczuwania się w sytuację innych, nawiązywania kontaktów między ludźmi,
C. poczucia solidarności, nawiązywania kontaktów i modyfikacji interakcji społecznych,
D. nawiązywania i utrzymywania kontaktów z ludźmi, wczuwania się w sytuację innych, poczucia solidarności, modyfikacji interakcji społecznych.
Zadanie 141.
Postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej pielęgniarki, położnej toczy się przed:
A. zwierzchnikami pielęgniarki, położnej,
B. zespołem specjalistów placówki ochrony zdrowia, w której pielęgniarka, położna pracuje,
C. sądem grodzkim,
D. sądem pielęgniarek i położnych, po wcześniejszym rozpatrzeniu sprawy
przez Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej.
Zadanie 142.
Wymóg odbycia przeszkolenia obowiązuje pielęgniarkę, położną, która podejmuje wykonywanie zawodu po przerwie wynoszącej:
A. 1 rok,
B. 2 lata,
C. 3 lata,
D. 5 lat i dłużej.
Zadanie 143.
Zdrowie w aspekcie ekonomicznym jest:
A. szczególnym dobrem ekonomicznym, społecznym i socjalnym które ma dla świadczeniobiorcy ma znaczną wartość, wynikającym z jego zarówno bezpośredniego jak i pośredniego wpływu na osiągany przez pacjenta poziom zadowolenia a tym samym na wartość jego funkcji użytecznych,
B. dobrem, które ma dla państwa wartość, wynikającym z jego zarówno bezpośredniego wpływu na osiągany przez pacjenta poziom zadowolenia a tym samym na wartość jego funkcji użytecznych,
C. dodatkowym, dodanym dobrem ekonomicznym, które ma dla społeczeństwa znaczną wartość, wynikającym z jego zarówno bezpośredniego jak i pośredniego wpływu na osiągany przez pacjenta poziom zadowolenia,
D. szczególnym dobrem ekonomicznym, które ma dla pacjenta znaczną wartość, wynikającym z jego zarówno bezpośredniego jak i pośredniego wpływu na osiągany przez pacjenta poziom zadowolenia, a tym samym na wartość jego funkcji użytecznych.
Zadanie 144.
Głównym celem akredytacji jest:
A. samoedukacja,
B. ułatwienie uzyskania kontraktu,
C. poprawa jakości świadczeń zdrowotnych,
D. pobudzenie aktywności pracowników zakładu na rzecz jakości.
Zadanie 145.
Opłata „kapitacyjna” za usługi medyczne, to:
A. stała pensja,
B. opłata za liczbę osób objętych opieką,
C. opłata za przypadek chorobowy,
D. opłata za liczbę i rodzaj przyjętych pacjentów.
Zadanie 146.
Wydatki na ochronę zdrowia pochodzą m.in. z następujących źródeł :
A. Narodowy Fundusz Zdrowia, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ,gospodarstwa domowe,
B. Narodowy Fundusz Zdrowia, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Ministerstwo Rolnictwa, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej,
C. Narodowy Fundusz Zdrowia, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Ministerstwo Skarbu Państwa, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej,
D. Narodowy Fundusz Zdrowia, Ministerstw Sprawiedliwości, Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji , Ministerstw Finansów, gospodarstwa domowe,.
Zadanie 147.
„Zdrowie publiczne” oznacza:
A. wszystkie elementy związane ze zdrowiem, min. : stan zdrowia, w tym zachorowalność i niepełnosprawność, zasoby opieki zdrowotnej, oferowane usługi opieki zdrowotnej i powszechny dostęp do nich, opiekę zdrowotną, wydatki na opiekę zdrowotną i sposób jej finansowania oraz przyczyny zgonów,
B. wszystkie wybrane elementy m. in. związane ze zdrowiem, mianowicie: stan zdrowia, umieralność, demografię, migrację zasoby opieki zdrowotnej, oferowane usługi opieki zdrowotnej i powszechny dostęp do nich, opiekę zdrowotną, wydatki na opiekę zdrowotną i sposób jej finansowania oraz przyczyny zgonów,
C. wszystkie wybrane elementy m. in. związane ze zdrowiem, mianowicie: stan zdrowia, umieralność, demografię, migrację, kadrę medyczną, łóżka, szpitale, opiekę długoterminową, zasoby opieki zdrowotnej, oferowane usługi opieki zdrowotnej i powszechny dostęp do nich, opiekę zdrowotną, wydatki na opiekę zdrowotną i sposób jej finansowania oraz przyczyny zgonów,
D. wszystkie wybrane elementy m. in. stan zdrowia, umieralność, demografię, migrację zasoby opieki zdrowotnej, oferowane usługi opieki, koszty i wydatki , dostępność oraz mechanizmy finansowania i sposób jej finansowania oraz przyczyny zgonów.
Zadanie 148.
Rola samorządu terytorialnego w stosunku do zdrowia polega m. in. na:
A. tworzeniu ogólnej strategii i planowania polityki ochrony zdrowia na każdym szczeblu władzy lokalnej,
B. tworzeniu ogólnej strategii i planowania polityki ochrony zdrowia na każdym szczeblu władzy powiatu,
C. tworzeniu ogólnej strategii i planowania polityki ochrony zdrowia na każdym szczeblu władzy gminy,
D. tworzeniu ogólnej strategii i planowania polityki ochrony zdrowia na każdym szczeblu władzy powiatu i gminy.
Zadanie 149.
Pomoc społeczna na zasadach określonych w ustawie udziela się osobom i rodzinom w
m. in. z powodu:
A. ubóstwa, wykluczenia społecznego, niepełnosprawności, choroby trwającej powyżej 6 miesięcy lub bezradności,
B. ubóstwa, bezdomności, długotrwałej choroby, klęski żywiołowej lub ekologicznej bez względu na stan zdrowia lub niepełnosprawności,
C. ubóstwa, bezdomności, długotrwałej choroby, klęski żywiołowej lub ekologicznej,
D. ubóstwa, bezradności, zgłoszenia biedy przez sąsiadów, długotrwałej choroby trwającej maksymalnie do 6 miesięcy, klęski żywiołowej lub ekologicznej.
Zadanie 150.
Metodą badania fizykalnego jamy brzusznej, polegającą na głębokim uciskaniu brzucha w lewym dolnym kwadrancie i pojawienie się bólu w przeciwległym prawym dolnym kwadrancie brzucha określa się mianem objawu:
A. Blumberga,
B. Chełmońskiego,
C. Rowsinga,
D. Goldflama.
Zadanie 151.
Zwężenie źrenic możemy zaobserwować w zatruciu następującymi środkami z WYJĄTKIEM:
A. morfiny,
B. kokainy,
C. trichloroetanolu,
D. związków fosfoorganicznych.
Zadanie 152.
W jakim czasie po porodzie wysokiego ryzyka i gdzie powinno odbyć się pierwsze badanie fizykalne noworodka?
A. do 2 godzin po porodzie, w pokoju badań,
B. możliwie najszybciej po urodzeniu, na sali porodowej ,
C. do 6 godzin po porodzie, w pokoju badań,
D. do 12 godzin po porodzie, na oddziale neonatologicznym.
Zadanie 153.
U pacjenta z ostrym zakrzepowym zapaleniem żył powierzchownych, nie występuje:
A. ból i nadmierne ocieplenie żyły,
B. tkliwy na ucisk powrózek żylny,
C. zblednięcie całej kończyny,
D. zaczerwienienie nad żyłą.
Zadanie 154.
U osoby dorosłej doszło do zatrzymania krążenia, wezwano pogotowie i oczekiwano
na jego przyjazd (nie prowadzono żadnych czynności ratowniczych), przybyły po 6
minutach zespół ratownictwa stwierdza migotanie komór. W tej sytuacji w pierwszej
kolejności należy:
A. bezzwłocznie wykonać trzy cykle defibrylacji ,
B. wykonać kardiowersję elektryczną,
C. przez 2 minuty poprowadzić reanimację krążeniowo-oddechową, a następnie wykonać defibrylację,
D. wykonać defibrylację energią 150 J i niezwłocznie podjąć pośredni masaż serca.
Zadanie 155.
Prowadząc wywiad z pacjentem podejrzewanym o raka przełyku, należy zwrócić szczególną uwagę na zgłaszany przez niego objaw:
A. niechęci do pokarmów mięsnych,
B. utrudnionego połykania pokarmów stałych (dysfagia),
C. szybkiego bicia serca, pocenia się rąk i nóg,
D. naprzemiennych biegunek i zaparć.
Zadanie 156.
Jako tachypnoe u noworodków w pierwszych dniach życia określa się stan, gdy ilość oddechów wynosi powyżej:
A. 20 oddechów/min,
B. 40 oddechów/min,
C. 60 oddechów/min,
D. 80 oddechów/min.
Zadanie 157.
Stridor sugeruje obecność:
A. guza w szczytach płuc,
B. dużej ilości wydziel iny w drogach oddechowych,
C. skurczu oskrzeli ,
D. ciała obcego w górnych drogach oddechowych.
Zadanie 158.
W nadczynności tarczycy spowodowanej chorobą Graves-Basedowa występują następujące objawy z wyjątkiem:
A. drżenia języka,
B. gładkiej i ciepłej skóry,
C. bradykardii,
D. tachykardii.
Zadanie 159.
Palce pałeczkowate cechują się zniekształceniem dystalnych paliczków dłoni i stóp i występują najczęściej w przypadku:
A. przewlekłych chorób nerek,
B. niewydolności wątroby,
C. rozstrzeni oskrzeli i wadach serca,
D. astmy oskrzelowej .
Zadanie 160.
Do przychodni zgłosiła się 50-letnia pacjentka, która wybadała u siebie guzek w prawej piersi. U pacjentki należy przede wszystkim zbadać węzły chłonne:
A. pachowe i nadobojczykowe,
B. położone w mięśniu piersiowym i nadobojczykowe,
C. pachowe i położone w mięśniu piersiowym,
D. pachowe i szyjne.
Zadanie 161.
Za najwyższą dopuszczalną wartość ciśnienia tętniczego krwi u zdrowego dziecka w
wieku 9-10 lat można uznać:
A. 90/60 mmHg,
B. 120/80 mmHg,
C. 130/90 mmHg,
D. 140/100 mmHg.
Zadanie 162.
Stłumiony, krótki odgłos opukowy klatki piersiowej jest charakterystyczny dla:
A. rozedmy,
B. znacznego wysięku w opłucnej,
C. odmy opłucnowej,
D. zdrowego płuca.
Zadanie 163.
Młody mężczyzna zgłosił się na wizytę, ponieważ zauważył u siebie guzek w obrębie moszny. Podświetlenie tworu diafanoskopem powoduje jego rozświetlenie na czerwono, sugeruje to:
A. raka jądra,
B. wodniaka jądra,
C. żylaki powrózka nasiennego,
D. stan zapalny w obrębie jądra.
Zadanie 164.
Ostry zespół splątaniowy związany z nadużywaniem alkoholu może być wywołany przez:
A. hipoglikemię,
B. hipermagnezemię,
C. hipokalcemię,
D. hiperkaliemię.
Zadanie 165.
Dokonując oceny zaburzeń mowy u pacjenta zwrócono uwagę na nieprawidłowe wymawianie głosek wargowych (p, b) i językowych (d, t) . Polecono, aby pacjent napisał wyrazy zawierające ww. głoski. Nie stwierdzono żadnych błędów. Opisany obraz przemawia za:
A. dysfonią,
B. palilalią,
C. dyzartrią,
D. dysprosodią.
Zadanie 166.
Najczęściej przejawem procesu patologicznego u noworodka jest obecność żółtaczki w:
A. 1 dobie, a poziom bilirubiny przekracza 7mg,
B. 2 dobie, a poziom bilirubiny przekracza 10mg,
C. 3 dobie, a poziom bilirubiny przekracza 12mg,
D. 4 dobie. a poziom bilirubiny przekracza 14mg,
Zadanie 167.
Prowadząc badanie ogólne dokonano u pacjentki, m. in. pomiaru masy ciała i jego wzrostu, a następnie określono należną masę ciała. W tym celu wykorzystano wskaźnik BMI , którego wynik wynosi 32. Proszę dokonać właściwej interpretacji wyniku:
A. pacjentka ma optymalną masę ciała,
B. u pacjentki występuje nadwaga,
C. u pacjentki występuje otyłość,
D. u pacjentki występuje otyłość chorobliwa.
Zadanie 168.
Uniesiony odcinek ST, może przemawiać za niżej wymienionymi stanami, z WYJĄTKIEM:
A. dusznicy bolesnej Prinzmetala,
B. świeżego zawału pełnościennego,
C. zatrucia naparstnicą,
D. zapalenia osierdzia.
Zadanie 169.
Przy zaburzeniach przewodzenia bodźców w uchu prawym, spowodowanych np. zanieczyszczeniami w przewodzie słuchowym, w próbie Webera pacjent:
A. będzie słyszał lepiej uchem lewym,
B. będzie słyszał lepiej uchem prawym,
C. będzie słyszał w obu uszach jednakowo,
D. nie będzie słyszał wcale.
Zadanie 170.
W przypadku podejrzenia nagłego zatrzymania krążenia, ocenę oddechu należy prowadzić przez czas NIE dłuższy niż:
A. 5 sekund,
B. 10 sekund,
C. 30 sekund,
D. 60 sekund.
Zadanie 171.
U pacjenta po zatruciu opioidami specyficzną odtrutką, będzie:
A. Atropina,
B. Desferal,
C. Nalokson,
D. Dimerkaprol .
Zadanie 172.
Pacjocentryczny model pielęgnowania w Polsce wprowadziła:
A. Teresa Kulczyńska,
B. Hanna Chrzanowska,
C. Rachela Hutner,
D. Wiesława Ciechaniewicz.
Zadanie 173.
Jean Watson opracowała model pielęgnowania nazwany modelem:
A. relacji międzyludzkich,
B. adaptacyjnym,
C. pielęgniarstwa transkulturowego,
D. humanistycznej troskliwości.
Zadanie 174.
Badania pilotażowe to:
A. badania, którym trzeba się poddać przed przystąpieniem do szkolenia lotniczego,
B. przesiewowe badania wśród pilotów zawodowych,
C. badania decydujące o przyznaniu licencji pilota,
D. badania przeprowadzone przy pomocy roboczej wersji kwestionariusza.
Zadanie 175.
Angielski termin evidence based practice (EBP) odnosi się do:
A. identyfikowania się pielęgniarek z normami etyki zawodu,
B. przeprowadzania badań naukowych dla potrzeb danej dziedziny,
C. znajomości podstawowych zasad etyki zawodowej,
D. uzasadnionego i świadomego stosowania wyników badań naukowych w praktyce.
Zadanie 176.
Tlenoterapia często stosowana w zakładach pielęgnacyjnych, opiekuńczych należy do świadczeń wykonywanych przez pielęgniarkę samodzielnie bez zlecenia lekarskiego, ale pod warunkiem:
A. przeszkolenia wewnętrznego w zakresie prowadzenia tlenoterapii,
B. przeszkolenia specjalistycznego na kursie,
C. przeszkolenia na kursie kwalifikacyjnym,
D. uzyskania tytułu specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa.
Zadanie 177.
Pielęgnowanie samodzielne oznacza:
A. wykonywanie przez pielęgniarkę zadań leczniczych bez zlecenia lekarza,
B. samodzielne zbieranie przez pielęgniarkę wywiadu i planowanie opieki,
C. decydowanie przez pielęgniarkę o diecie i trybie życia pacjenta,
D. pozostawienie w gestii pielęgniarki decyzji o sprawach dotyczących pielęgnowania pacjenta.
Zadanie 178.
Następujące rozszerzenia plików JPG, BMP, GIF wskazują, że są to pliki :
A. systemowe,
B. ukryte,
C. muzyczne,
D. graficzne.
Zadanie 179.
Spamowanie to:
A. wysyłanie dużej ilości korespondencji za pomocą poczty elektronicznej do jednego adresata,
B. czytanie różnego rodzaju pism i reklam z elektronicznej skrzynki odbiorczej,
C. wysyłanie dużej ilości korespondencji za pomocą poczty elektronicznej do wielu adresatów,
D. próba doręczenia wiadomości elektronicznej do osoby, która nie chciała jej otrzymać i nie prosiła o jej dostarczenie.
Zadanie 180.
Próbę określa się jako reprezentatywną jeżeli :
A. liczba elementów wybranych do próby jest dostatecznie mała,
B. elementy wybrane do próby mają dostatecznie wysoki współczynnik reprezentatywności,
C. elementy populacji są wybierane w sposób losowy, a próba jest dostatecznie liczna,
D. elementy populacji są wybierane w ściśle określonym porządku, a próba jest dostatecznie liczna.