NOWY Test ze specjalizacji psychiatrycznej dla pielęgniarek - wiosna 2019

PIELĘGNIARSTWO PSYCHIATRYCZNE
TEST NR 14N1419
Zadanie 1.
Kogo zawiadamia, kierownik podmiotu leczniczego udzielającego
świadczenia zdrowotne w zakresie psychiatrycznej opieki
zdrowotnej, jeżeli dobro osoby chorej psychicznie lub
upośledzonej umysłowo wymaga jej ubezwłasnowolnienia?
A. sąd rodzinny,
B. rodzinę danej osoby i sąd rodzinny,
C. prokuratora,
D . dyrektora jednostki, rodzinę danej osoby i sąd
rodzinny.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego. Dz. U. z 2017 r. poz. 882. Aktualizacja 26.05.2017 r.
Zadanie 2.
W Narodowym Programie Ochrony Zdrowia Psychicznego pierwszym
głównym celem jest promocja zdrowia i
zapobieganie zaburzeniom psychicznym. Jeden z wymienionych
celów szczegółowych NIE jest realizowany w ramach tego celu:
A. zapobieganie zaburzeniom psychicznym,
B . zwiększenie integracji społecznej osób z zaburzeniami
psychicznymi,
C . upowszechnienie środowiskowego modelu psychiatrycznej
opieki zdrowotnej,
D . organizacja systemu poradnictwa i pomocy w stanach
kryzysu psychicznego.
Literatura: Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego. Rozporządzenie
Rady Ministrów z dnia 28.12.2010r. Ministerstwo Zdrowia, Warszawa 2011, s.
22.
Zadanie 3.
Sąd po otrzymaniu zawiadomienia o przyjęciu pacjenta do
szpitala psychiatrycznego bez jego zgody, prowadzi
postępowanie:
A. tylko wtedy, jeśli zostało popełnione przestępstwo,
B . tylko wtedy, jeśli pacjent po przyjęciu nadal nie
wyraża zgody na leczenie,
C . tylko wtedy, jeśli pacjent został przyjęty na
obserwację 10-dniową z powodu agresji, a zachodzą
wątpliwości, czy jest chory psychicznie,
D. w każdym przypadku przyjęcia wbrew woli pacjenta.
Literatura: Kosmowski W.: Etyczne i prawne aspekty opieki psychiatrycznej.
W. Górna K., Jaracz K., Rybakowski J. (red): Pielęgniarstwo psychiatryczne.
PZWL. Warszawa, 2012, s 21.
Zadanie 4.
Istnienie patologicznych triad w rodzinie np. matka i dziecko
tworzy koalicję przeciwko ojcu, to forma patologii systemu
rodzinnego dotycząca:
A. zaburzeń struktury rodziny,
B . zaburzeń związanych z zasadami regulującymi
funkcjonowanie rodziny jako systemu,
C. zaburzeń komunikacji w rodzinie,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Czabała J.C.: Podstawy psychologiczne współczesnej psychiatrii.
[w] Bilikiewicz A. i wsp.: Psychiatria. Tom I. Urban&Partner, Wrocław,
2002: s. 270.
Zadanie 5.
Przyczyną powstawania zespołu serotonergicznego jest:
A. gwałtowny wzrost poziomu serotoniny,
B. gwałtowny spadek poziomu serotoniny,
C. znaczny niedostatek prekursora serotoniny,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Krzyżowski J., Miller L., Wand T. (red): Stany nagłe w
psychiatrii. Medyk, Warszawa 2008: s. 431.
Zadanie 6.
Autorem definicji: Zdrowie psychiczne to zdolność do rozwoju w
kierunku wszechstronnego rozumienia, przeżywania, odkrywania i
tworzenia coraz wyższej hierarchii rzeczywistości i wartości,
aż do konkretnego ideału indywidualnego i społecznego, jest:
A. Aaron Antonovsky,
B. Maxwell Jones,
C. Kazimierz Dąbrowski,
D. Tadeusz Bilikiewicz.
Literatura: Kurpas D., Miturska H., Kaczmarek M. (red): Podstawy
psychiatrii dla studentów pielęgniarstwa. Wydawnictwo Continuo, Wrocław
2009: s. 10.
Zadanie 7.
Czy Rzecznik Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego ma prawo
wglądu w dokumentację medyczną pacjenta?
A. tak, bez ograniczeń,
B . nie, nie może mieć wglądu, gdyż nie jest członkiem
zespołu terapeutycznego,
C. tylko za zgodą lekarza prowadzącego,
D . tak, tylko za zgodą osoby, której ta dokumentacja
dotyczy, jej przedstawiciela ustawowego lub
faktycznego.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego. Dz. U. z 2017 r. poz. 882. Aktualizacja 26.05.2017 r.
Zadanie 8.
Ochrona praw osób przebywających w Szpitalu Psychiatrycznym
należy do zadań?
A. Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego,
B. Ordynatora/Kierownika danej jednostki - Szpitala,
C. Dyrektora/Prezesa Szpitala Psychiatrycznego,
D. Zespołu terapeutycznego danego oddziału.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego. Dz. U. z 2017 r. poz. 882. Aktualizacja 26.05.2017 r.
Zadanie 9.
Spośród czynników środowiskowych, które wywierają wpływ na
rozwój psychiczny dziecka największe znaczenie ma system:
A. szkolny,
B. rówieśniczy,
C. rodzinny,
D. społeczno-kulturowy.
Literatura: Namysłowska I.: Rozwój psychiczny człowieka. [w] Bilikiewicz A.
i wsp.: Psychiatria. Tom I. Urban&Partner, Wrocław, 2002: s. 237.
Zadanie 10.
W jakim zakresie osoba przebywająca w Szpitalu Psychiatrycznym
lub Domu Pomocy Społecznej może porozumiewać się z rodziną i
innymi osobami?
A. rozmawiać może, ale korespondencja jest kontrolowana,
B . bez ograniczeń – korespondencja takiej osoby nie
podlega kontroli,
C. tylko za zgodą ordynatora / lekarza prowadzącego,
D . może komunikować się z rodziną wówczas, gdy osoba z
personelu będzie towarzyszyć pacjentowi podczas
rozmowy.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego. Dz. U. z 2017 r. poz. 882. Aktualizacja 26.05.2017 r.
Zadanie 11.
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów Narodowy Program
Ochrony Zdrowia Psychicznego jest realizowany w latach:
A. 2010-2014,
B. 2017-2022,
C. 2012-2016,
D. 2013-2017.
Literatura: Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego. Rozporządzenie
Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2017r. Ministerstwo Zdrowia, Warszawa 2011,
s. 3.
Zadanie 12.
Model rozumienia etiologii zaburzeń psychicznych jako wynik
zmian lub anomalii w budowie lub funkcji mózgu nazywa się
terminem:
A. biologicznym,
B. psychospołecznym,
C. psychoanalitycznym,
D. poznawczym.
Literatura: Heitzman J., Furgał M., Pilecki M.: Etiologia, patogeneza i
epidemiologia zaburzeń psychicznych. [w] Heitzman J. (red): Psychiatria.
PZWL, Warszawa 2007, s 16.
Zadanie 13.
W klasyfikacji ICD-10 w kategorii F60-69 klasyfikuje się:
A . zaburzenia nerwicowe, związane ze stresem i pod
postacią somatyczną,
B. zaburzenia osobowości i zachowania dorosłych,
C. upośledzenie umysłowe,
D. zaburzenia rozwoju psychologicznego.
Literatura: Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów
Zdrowotnych ICD-10. Rewizja dziesiąta WHO 2009, s. 238.
Zadanie 14.
Czy osoba wobec, której wydano postanowienie o przyjęciu do
Domu Pomocy Społecznej odmawia stawienia się w DPS, może być
doprowadzona tam przez policję?
A. nie, ponieważ nie popełniła przestępstwa,
B . tak, sąd z urzędu może zarządzić zatrzymanie i
przymusowe doprowadzenie do DPS przez policję,
C. nie, pracownicy DPS są do tego zobligowani,
D . tylko, jeżeli jest ubezwłasnowolniona i opiekun prawny
wyrazi na to zgodę.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego. Dz. U. z 2017 r. poz. 882. Aktualizacja 26.05.2017 r.
Zadanie 15.
Głównymi celami Narodowego Programu Ochrony Zdrowia
Psychicznego są?
A . zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi
wielostronnej opieki adekwatnej do ich potrzeb,
B . prowadzenie działań na rzecz zapobiegania stygmatyzacji
i dyskryminacji osób z zaburzeniami psychicznymi,
C . monitorowanie i ocena skuteczności działań
realizowanych w ramach Programu,
D. odpowiedź a, b i c są poprawne.
Literatura: dziennikustaw.gov.pl/du/2017/458/D2017000045801.pdf
Zadanie 16.
Kto kieruje realizacją Narodowego Programu Ochrony Zdrowia
Psychicznego?
A . przedstawiciele poszczególnych Samorządów
Terytorialnych,
B . Marszałek Województwa wraz z dyrektorami
szpitali/oddziałów psychiatrycznych,
C. minister właściwy do spraw zdrowia,
D. wszystkie podmioty działające na rzecz Programu.
Literatura: dziennikustaw.gov.pl/du/2017/458/D2017000045801.pdf
Zadanie 17.
Wszystkie rodzaje form służb psychiatrycznych, skoordynowane i
powiązane w funkcjonalny system, powinny też współpracować z:
A. szpitalami psychiatrycznymi,
B. domami pomocy społecznej,
C . całym systemem ochrony zdrowia, POZ - lekarzem
rodzinnym, instytucjami, organizacjami pozarządowymi,
D . fundacjami działającym na rzecz ochrony zdrowia
psychicznego.
Literatura: Pod redakcją Adama Bilikiewicza, Psychiatria, podręcznik dla
studentów medycy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Wydanie III zmienione i
uzupełnione – rok wydania 2011. Strona 610.
Zadanie 18.
Klaryfikowanie, jako zachowanie terapeutyczne porządkujące
komunikację polega na:
A . przekazywaniu własnych spostrzeżeń i odczuć na temat
zachowania pacjenta,
B . nadawaniu jasnego sensu nieprecyzyjnym i niezrozumiałym
wypowiedziom pacjenta,
C . zachęceniu pacjenta do bliższego omówienia własnego
rozumienia, spostrzegania samego siebie i otaczającej
rzeczywistości,
D . zachęceniu pacjenta do swobodnego wypowiadania się oraz
podążeniu za jego tokiem myślenia.
Literatura: Górna K., Jaracz K., Robakowski J. (red): Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Podręcznik dla studiów medycznych. Wyd. Lekarskie PZWL.
Warszawa; 2012, s: 148.
Zadanie 19.
Do benzodiazepin działających krótko (do 5godzin) należy:
A. Klonazepam,
B. Nitrazepam,
C. Chlordiazepoksyd,
D. Midazolam.
Literatura: Krupka-Matuszczyk I.: Farmakoterapia i wybrane metody leczenia
biologicznego w psychiatrii. [w]. Krupka-Matuszczyk I., Matuszczyk M.
(red.): Psychiatria. Śląski Uniwersytet Medyczny. Katowice, 2007: s. 89-90.
Zadanie 20.
Model pielęgnowania wg Nancy Roper w pielęgniarstwie
psychiatrycznym, koncentruje się szczególnie na:
A. wzajemnej relacji pielęgniarka-pacjent,
B . aktywnościach życiowych podejmowanych przez pacjenta i
wspólnym rozpoznawaniu aktualnych i potencjalnych
problemów,
C. zaspakajaniu potrzeb pacjenta,
D. wspieraniu procesu adaptacji pacjenta.
Literatura: Wilczek-Różyczka (red.) Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego poz. 68
Zadanie 21.
W terapii zespołów depresyjnych występujących w przebiegu
nawracających zaburzeń afektywnych, stosowanie przez kilka
tygodni (od 4 do 8 tygodni) terapeutycznych dawek leków
przeciwdepresyjnych celem uzyskania remisji nazywamy:
A. fazą aktywnej terapii epizodu depresyjnego,
B. fazą utrwalania poprawy,
C . fazą przeciwdziałania nawrotowi objawów tego samego
epizodu,
D. fazą zapobiegania nawrotom choroby.
Literatura: Bilikiewicz A., Pużyński S., Robakowski J., Wciórka J. (red):
Psychiatria. Wyd. Urban&Partner. Wrocław; 2002, Tom 2 (Psychiatria
kliniczna), s: 409.
Zadanie 22.
Niefarmakologiczną metodą leczenia schizofrenii jest m.in.
psychoterapia poznawczo-behawioralna, w toku której pacjent:
A . uczy się strategii radzenia sobie z objawami choroby i
sytuacjami trudnymi,
B . uczy się umiejętności wczesnego rozpoznawania objawów
nawrotu,
C . uzyskuje wiedzę o chorobie, zrozumie potrzebę leczenia
podtrzymującego i poprawy współpracy w procesie
leczenia,
D. poprawna odpowiedz A i B.
Literatura: Górna K., Jaracz K., Robakowski J. (red): Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Podręcznik dla studiów medycznych. Wyd. Lekarskie PZWL.
Warszawa; 2012, s: 202.
Zadanie 23.
Badanie psychiatryczne funkcji poznawczych nie obejmuje oceny:
A. Orientacji auto- i allopsychicznej,
B. Zdolności do koncentracji uwagi,
C. Stanu emocjonalnego,
D. Pamięci.
Literatura: Kapelski P., Dembińska D.: Badanie psychiatryczne. W. Górna K.,
Jaracz K., Rybakowski J. (red): Pielęgniarstwo psychiatryczne. PZWL.
Warszawa, 2012, s 117.
Zadanie 24.
Szczególnie zalecaną techniką komunikacji z pacjentem
przejawiającym objawy psychotyczne (omamy, urojenia), przy
jednoczesnym zachowaniu przez pacjenta co najmniej częściowego
wglądu w objawy chorobowe, jest technika komunikacji zwana:
A. eksploracją,
B. urealnianiem,
C. modelowaniem,
D. zachęcaniem do oceny.
Literatura: Górna K., Jaracz K., Robakowski J. (red): Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Podręcznik dla studiów medycznych. Wyd. Lekarskie PZWL.
Warszawa; 2012, s: 153.
Zadanie 25.
Nadmierną wrażliwością na niepowodzenia, niezdolnością do
wybaczania zniewag, podejrzliwością i tendencją do
zniekształcania doświadczeń przez opaczną interpretację
obojętnych, a nawet przyjaznych zachowań innych ludzi jako
wrogich czy pogardliwych, cechuje się osobowość:
A. borderline,
B. schizoidalna,
C. paranoiczna,
D. histrioniczna.
Literatura: Grzywa A.: Omamy i urojenia. Urban&Partner, Wrocław, 2000, s.
95.
Zadanie 26.
Zespół depresyjny to stan obniżonego nastroju, smutku i
przygnębienia utrzymujący się co najmniej:
A. 1 tydzień,
B. 2 tygodnie,
C. 3 tygodnie,
D. 4 tygodnie.
Literatura: Leszczyńska-Rodziewicz A.: Podstawy kliniczne. W. Górna K.,
Jaracz K., Rybakowski J. (red): Pielęgniarstwo psychiatryczne. PZWL.
Warszawa, 2012, s 408.
Zadanie 27.
Najczęściej występującym zaburzeniem świadomości u osób w wieku
podeszłym jest:
A. zespół zamroczeniowy,
B. zespół splątaniowy,
C. zespół majaczeniowy,
D. zespół snopodobny (onerojdalny).
Literatura: Leszczyńska-Rodziewicz A.: Podstawy kliniczne. W. Górna K.,
Jaracz K., Rybakowski J. (red): Pielęgniarstwo psychiatryczne. PZWL.
Warszawa, 2012, s 411.
Zadanie 28.
Omamy pamięciowe to:
A. zniekształcone wspomnienia rzeczywistych faktów,
B. mieszanie przeszłości z teraźniejszością,
C . nierealne wymysły, którymi chorzy wypełniają luki
pamięciowe,
D. wspomnienia nieistniejących faktów.
Literatura: Kapelski P., Dembińska D.: Badanie psychiatryczne. W. Górna K.,
Jaracz K., Rybakowski J. (red): Pielęgniarstwo psychiatryczne. PZWL.
Warszawa, 2012, s 118-119.
Zadanie 29.
Ryzyko występowania myśli i/lub tendencji samobójczych może
zwiększać się:
A. w okresach pogorszenia samopoczucia,
B . w okresach nagłej poprawy stanu klinicznego przy
jednoczesnym utrzymywaniu się lęku,
C . w okresach poprawy aktywności ruchowej przy
jednoczesnym utrzymywaniu się negatywnych myśli,
D. we wszystkich wymienionych.
Literatura: Górna K., Patrzała A.: Inne zaburzenia psychiczne wieku
podeszłego. Opieka pielęgniarska. W. Górna K., Jaracz K., Rybakowski J.
(red): Pielęgniarstwo psychiatryczne. PZWL. Warszawa, 2012, s 437.
Zadanie 30.
Lęk jest jednym z najbardziej przykrych objawów i dość
powszechnym, dlatego komunikowanie się z pacjentem:
A . nie wymaga szczególnego zaangażowania i przygotowania
ze strony pielęgniarki,
B . należy rozpocząć od zebrania informacji na temat
psychologicznych okoliczności wystąpienia lęku,
C . wymaga cierpliwości i troski z jednoczesną bezradnością
ze strony pielęgniarki wobec lęku,
D. nie może zawierać cech aktywnego słuchania.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 69-71.
Zadanie 31.
„Nie jestem pewna, czy to, co nazywa pani głosem wewnętrznym,
oznacza pani własną myśl czy narzuconą z zewnątrz” – jest to
przykład:
A. sądu wartościującego,
B. poszukiwania zgodnej oceny,
C. porządkowanie zdarzeń w czasie i według skutków,
D. zachęcania do opisu przeżyć.
Literatura: Rybakowski J., Pużyński S., Wciórka J. (red.): Psychiatria, t.
1, 2, 3. Wyd. Urban & Partner, Wrocław 2012 t.1, s.410-411.
Zadanie 32.
Zdań typu: „Głowa do góry”, „Wszystko będzie OK”, w relacji
terapeutycznej pielęgniarka psychiatryczna – chory psychicznie,
należy:
A . często używać, bowiem szybko uspokajają i wyciszają
pacjenta,
B . używać jak najczęściej w stosunku do adolescentów z
depresją,
C . unikać, bowiem stanowią często źródło irytacji
pacjenta,
D . raczej unikać, bowiem pacjenci nie traktują poważnie
"wyluzowanego" personelu.
Literatura: Rybakowski J., Pużyński S., Wciórka J. (red.): Psychiatria, t.
1, 2, 3. Wyd. Urban & Partner, Wrocław 2012 t.1, s.412.
Zadanie 33.
Wzrost umiejętności radzenia sobie ze stresem, wzrost
umiejętności społecznych i wzmocnienie poczucia skuteczności,
to cele komunikowania terapeutycznego z pacjentem:
A. w ostrym stanie psychotycznym,
B. uzależnionym,
C. w stanie katatonicznym,
D. z zaburzeniem postrzegania.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej , Lublin 2007 s.91-92
Zadanie 34.
W kontakcie z pacjentem agresywnym główną umiejętnością
pielęgniarki powinno być:
A. zachowanie spokoju i długi kontakt wzrokowy,
B . kontakt wzrokowy z jednoczesnym zbliżaniem się do
pacjenta,
C . stanowcze zakomunikowanie o użyciu środków przymusu
bezpośredniego,
D. zachowanie spokoju i okazywanie kontroli nad sytuacją.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 77-79.
Zadanie 35.
Pacjenci agresywni są diagnozowani jako:
A. wysoce asertywni,
B. lękowi,
C. depresyjni,
D. z zaburzeniami osobowości.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej , Lublin 2007 s.73
Zadanie 36.
Komunikowanie terapeutyczne to:
A . komunikowanie wpływające bezpośrednio na zachowanie
osób zaburzonych bądź chorych psychicznie,
B . komunikowanie pomiędzy zespołem terapeutycznym w
szpitalach i innych placówkach zdrowia,
C . specyficzna forma komunikacji z osobami, które nie
potrafią dokonać porządku we własnych emocjach, myślach
i nie potrafią samodzielnie postrzegać rzeczywistości,
D. tylko odzwierciedlanie uczuć i myśli pacjenta.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej , Lublin 2007 s.19
Zadanie 37.
Sprawcy przemocy:
A . odczuwają silne pobudzenie emocjonalne w kontaktach z
innymi ludźmi,
B. często trafiają do lekarza pierwszego kontaktu,
C. przyjmują postawę dystansu,
D. są bardzo asertywni.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej , Lublin 2007 s.74
Zadanie 38.
Skierowanie do szpitala psychiatrycznego jest ważne:
A . 14 dni, a po wyrażeniu zgody przez kierownika podmiotu
leczniczego ważne 30 dni,
B . tylko 30 dni, po upływie tego terminu wymagane jest
nowe skierowanie,
C . 14 dni, a w przypadku wpisania na listę oczekujących
ważne jest 30 dni,
D . 14 dni, a w przypadku wpisania na listę oczekujących
ważne jest do czasu przyjęcia.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 39.
Pacjent ze schizofrenią wycofuje się z kontaktów społecznych. W
interwencji terapeutycznej pielęgniarka zastosuje:
A . okazywanie szacunku, wzmacnianie akceptowanych
społecznych zachowań, brak empatii,
B . okazywanie akceptacji, empatii i szacunku oraz bycie
autentycznym w kontakcie z pacjentem,
C . okazywanie antypatii, szacunku oraz bycie autentycznym
w kontakcie z pacjentem,
D . zachęcanie do wyrażenia emocji i myśli, okazywanie
empatii, przybranie maskowatego wyrazu twarzy.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 137.
Zadanie 40.
Działania pielęgniarskie, jak również działania całego zespołu
terapeutycznego w oddziale odwykowym ukierunkowane są u osób
uzależnionych na:
A. utrzymanie abstynencji przez pacjenta,
B . przyswajanie wiedzy i nabywanie umiejętności zaradczych
przez pacjenta,
C . poprawę zdrowia psychicznego i fizycznego przez
pacjenta,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Sadowska J. Oddziały dla osób uzależnionych od alkoholu. [w:]
Bartosz Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 193-195.
Zadanie 41.
Rozpoczynając po raz pierwszy zajęcia z psychorysunku z
pacjentami oddziału psychiatrycznego, z dużym
prawdopodobieństwem prowadzący zaobserwuje:
A . u większości pacjentów otwartość na realizację siebie
poprzez sztukę,
B . opór u pacjentów, wynikający z obawy przed
oczekiwaniami prowadzącego co do zdolności
plastycznych,
C. otwartość z posiadanych zdolności plastycznych.
D. wszystkie odpowiedzi są błędne.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. . [w:] Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy
pielęgniarstwa psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 202.
Zadanie 42.
W teorii D. Orem istnieje termin potrzeby w zakresie
samoopieki. Jakie główne kategorie potrzeb wymienia D. Orem?
A. opiekuńcze, rozwojowe i komunikacyjne,
B. uniwersalne, rozwojowe, związane z „dewiacjami”,
C. praktyczne i teoretyczne,
D. w ogóle nie określa kategorii potrzeb.
Literatura: Płaszewska-Żywko L. Teoria Dorothei Orem. [w:] Kózka M.,
Płaszewska-Żywko L. Modele opieki pielęgniarskiej nad chorym dorosłym.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, s. 18 - 19.
Zadanie 43.
Promocja zdrowia skierowana do dzieci i młodzieży obejmuje:
A . proces umożliwiający każdemu człowiekowi zwiększenie
oddziaływania na własne zdrowie w sensie jego poprawy i
utrzymania,
B . działania ukierunkowane na wczesne wykrywanie chorób i
ich przyczyn,
C . działania wobec choroby, która się rozwinęła,
kwalifikacja do grup dyspanseryjnych,
D . tworzenie możliwości pozyskiwania praktycznych
umiejętności przydatnych do przezwyciężania wszelakich
kryzysów życiowych.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 23.
Zadanie 44.
Kryzys rozwojowy: rozwijanie inicjatywy – poczucie winy, wg E.
H. Eriksona, występuje w stadium rozwoju:
A. dorastanie,
B. okres zabaw,
C. okres szkolny,
D. wczesne dzieciństwo.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 20.
Zadanie 45.
W modelu M. Leininger zawarte jest pojęcie uniwersalizmu
kulturowego troskliwości. Pojęcie to określa:
A . to co jest wspólne, podobne lub to co z danej kultury
pochodzi i pozwala przetrwać,
B. poziom dobrostanu zdefiniowanego w danej kulturze,
C . wyuczone, podzielane przez ogół i przekazywane
wartości,
D . asystowanie, wspieranie czy ułatwianie zachowań innemu
człowiekowi.
Literatura: Poznańska S., Płaszewska-Żywko L. Wybrane modele
pielęgniarstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2001, s.
156.
Zadanie 46.
Poczucie zmarnowanego, przegranego życia u osób starszych
nazywane jest:
A. negatywnym bilansem rodzinnym,
B. ujemnym bilansem życia,
C. zespołem Otella,
D. zespołem hipochondrycznym.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 146.
Zadanie 47.
Opiekując się pacjentem w wieku 15 lat z upośledzeniem
umysłowym w stopniu lekkim należy pamiętać planując np.
edukację pacjenta, że jego możliwości intelektualne są na
poziomie wieku umysłowego w przedziale:
A. 9-12 lat,
B. 5-9 lat,
C. 3-6 lata,
D. mniej niż 3 lata.
Literatura: Polikowska M. Upośledzenie umysłowe. [w:] Bartosz Ł.,
Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo psychiatryczne.
Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 56.
Zadanie 48.
Jedno z uprawnień pielęgniarki dotyczące zastosowania przymusu
bezpośredniego polega na:
A . przedłużeniu stosowania przymusu bezpośredniego w
formie unieruchomienia lub izolacji na okres nie
dłuższy niż 4 godziny w jednostce organizacyjnej pomocy
społecznej w przypadku braku możliwości uzyskania
zlecenia lekarskiego,
B . przedłużeniu stosowania przymusu bezpośredniego w
formie unieruchomienia lub izolacji na okres nie
dłuższy niż 8 godzin w jednostce organizacyjnej pomocy
społecznej w przypadku braku możliwości uzyskania
zlecenia lekarskiego,
C . przedłużeniu stosowania przymusu bezpośredniego w
formie unieruchomienia lub izolacji na okres nie
dłuższy niż 4 godziny w każdym podmiocie leczniczym i
jednostce organizacyjnej pomocy społecznej,
D . przedłużeniu stosowania przymusu bezpośredniego w
formie unieruchomienia lub izolacji na okres nie
dłuższy niż 8 godzin w każdym podmiocie leczniczym i
jednostce organizacyjnej pomocy społecznej w przypadku
braku możliwości uzyskania zlecenia lekarskiego.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 49.
Opiekujesz się osobą w podeszłym wieku, która odczuwa lęk. Na
jakie objawy/problemy związane z lękiem u osób starszych
powinno się zwrócić uwagę:
A . niedojrzałość osobowości w aspekcie mechanizmów
obronnych,
B. uzależnienie od alkoholu,
C. uzależnienie od leków uspokajających i brak wsparcia,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Lewandowska J.Opieka nad chorym psychicznie w wieku podeszłym.
[w:] Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 159.
Zadanie 50.
Wsparcie społeczne można ująć w formie funkcjonalnej. Jeśli
pielęgniarka w opiece nad pacjentem z zaburzeniami psychicznymi
przekazuje konkretne instrukcje, pomaga w rozwiązaniu
określonego problemu jest to rodzaj wsparcia?
A. emocjonalnego,
B. duchowego,
C. informacyjnego,
D. instrumentalnego.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E., Wojtas K. Wsparcie społeczne w chorobach
przewlekłych i psychicznych. [w:] Czupryna A., Wilczek-Rużyczka E. Wybrane
zagadnienia pielęgniarstwa specjalistycznego. ABC a Wolters Kluwer
business, Warszawa, 2010, s. 74.
Zadanie 51.
Społeczność terapeutyczna zakłada współpracę personelu
(wszystkich członków zespołu terapeutycznego) z pacjentami.
Jakimi głównymi zasadami kieruje się społeczność terapeutyczna?
A. permisywności, realizmu, konsensusu,
B. demokracji, komunikacji jednokierunkowej,
C . wspólnoty, ale bez zasady konsensusu, ponieważ wszelkie
działania określa regulamin oddziałów,
D. wszystkie odpowiedzi są błędne.
Literatura: Markiewicz R. Społeczność terapeutyczna. Współpraca zespołu.
[w:] Bartosz Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 162.
Zadanie 52.
W opiece nad osobą w podeszłym wieku z depresyjnym myśleniem i
depresyjną oceną własnej osoby, za główny cel pielęgnacyjny
uważa się:
A . wzbudzenie motywacji do korzystania z pomocy
psychiatrycznej,
B . wzbudzenie i wzmocnienie poczucia wartości własnego
życia pacjenta,
C. wzmocnienie funkcjonowania w rodzinie i środowisku,
D . wzbudzenie chęci do rozliczania własnego życia
pacjenta.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 147.
Zadanie 53.
Zauważyłeś/aś, że podczas wywiadu z mężczyzną w wieku 65 lat,
pacjent jest spokojny, lecz nie może skupić się na jednym
temacie rozmowy, nie wie jaka jest aktualna data. Rodzina
potwierdza, że od jakiegoś czasu pacjent jest zdezorientowany
co do miejsca. Nigdy nie nadużywał substancji psychoaktywnych.
Jaką skalę psychologiczną możesz zastosować, aby ocenić stan
psychologiczny pacjenta?
A. skala Lęku Hamiltona,
B. Mini Mental State Examination,
C. CAGE,
D. Positive and Negative Syndrom Scale (PANSS).
Literatura: Gierus J. Skale kliniczne. [w:] Bartosz Ł., Markiewicz R.,
Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo psychiatryczne. Wydawnictwo Ars
Nova, Lublin, 2014, s. 93.
Zadanie 54.
Do aspektów psychologicznych terapii zajęciowej można zaliczyć:
A. poprawę samooceny,
B. wzrost wartościowania siebie,
C. zrozumienie własnych potrzeb,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Skorupska A. Rehabilitacja psychiatryczna. [w:]
Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 215.
Zadanie 55.
Rzecznikiem Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego może
zostać:
A . pielęgniarka z nieposzlakowaną opinią i
dziesięcioletnim stażem pracy w zawodzie oraz nie
będąca świadczeniodawcą,
B . pielęgniarka z wykształceniem wyższym, z długoletnim
stażem pracy oraz będąca współwłaścicielem podmiotu
wykonującego działalność leczniczą,
C . pielęgniarka ze specjalizacją w dziedzinie
pielęgniarstwa psychiatrycznego, z nieposzlakowaną
opinią, wskazana przez samorząd zawodowy,
D . pielęgniarka z wykształceniem wyższym, z
nieposzlakowaną opinią oraz nie będąca aktualnie
świadczeniodawcą.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 56.
Ocena stereognozji może polegać na poleceniu, żeby pacjent
zamknął oczy, i dłońmi rozpoznał znany przedmiot, który
użytkuje na co dzień. Jeśli pacjent nie rozpozna przedmiotu
mimo braku zaburzeń czucia dotyku, zjawisko to nazywać się
będzie:
A . agnozją dotykową i świadczy o uszkodzeniu płata
ciemieniowego,
B . agnozją dotykową i świadczy o uszkodzeniu płata
czołowego,
C . agrafią i nie jest związane z uszkodzeniem istoty
szarej,
D. apraksją, z uszkodzeniem płata ciemieniowego.
Literatura: Dyk D. Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo
Lekarskie, Warszawa, 2010, s. 250.
Zadanie 57.
Brak motywacji uzależnionego adolescenta do współpracy z
zespołem terapeutycznym wynika głównie z:
A. nieśmiałości oraz bariery wiekowej,
B . psychologicznych mechanizmów obronnych, zwłaszcza
systemu zaprzeczania,
C . powszechnej niezrozumiałości problemów młodzieży przez
osoby dorosłe,
D . psychologicznych mechanizmów obronnych, zwłaszcza
systemu regresji i fiksacji.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s.69.
Zadanie 58.
Które z wypowiedzi pacjenta z depresją nie wskazuje na wyższe
ryzyko popełnienia przez niego samobójstwa:
A. tylko śmierć przyniesie mi ulgę,
B. rodzina będzie cierpiała gdybym umarł,
C. wszystkim będzie lżej gdy umrę,
D. nie ma osoby, która by mną się zainteresowała.
Literatura: Casher I., Bess J. Pacjent na oddziale psychiatrycznym.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2013, s. 34.
Zadanie 59.
Wsparcie społeczne jest jednym z elementów opieki nad pacjentem
z zaburzeniami psychicznymi. Realizacja wsparcia społecznego
ukierunkowana jest na:
A . opiekę, która pozwala na zaspokojenie potrzeb
międzyludzkich i ułatwia adaptację w trudnych
sytuacjach,
B . informację o uczuciach i docenianiu w relacjach z
najbliższymi oraz o tym, że jest się ważną częścią
otoczenia,
C . interakcje grupy społecznej w trudnych okolicznościach
np. w dążeniu do wspólnego rozwiązania problemu,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E., Wojtas K. Wsparcie społeczne w chorobach
przewlekłych i psychicznych. [w:] Czupryna A., Wilczek-Rużyczka E. Wybrane
zagadnienia pielęgniarstwa specjalistycznego. ABC a Wolters Kluwer
business, Warszawa, 2010, s. 73.
Zadanie 60.
Dla dokładnego poznania pacjenta stosuje się systemy:
A. Calgary-Cambrige,
B. AMPLE,
C. OLDCART,
D. wszystkie wymienione.
Literatura: Dyk D. Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo
Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, s. 22-23.
Zadanie 61.
Wywiad motywujący jako skuteczna technika psychoterapeutyczna
stosowana również w pielęgniarstwie psychiatrycznym, może być
realizowana w opiece nad pacjentem:
A. uzależnionym,
B. ze schizofrenią,
C. z zaburzeniami somatycznymi,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E., Kilańska D., Hajduk A. Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Problemy i kierunki rozwoju. Polskie Towarzystwo
Pielęgniarskie, Warszawa, 2010, s. 25.
Zadanie 62.
Dziecko, które próbuje gwałtownie zniszczyć swoje biurko jest
w :
A. IV fazie agresji,
B. II fazie agresji,
C. III fazie agresji,
D. nie jest to przejaw agresji.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s.77.
Zadanie 63.
Które z podanych zjawisk u dzieci może wiązać się z
wystąpieniem schizofrenii w późniejszym okresie życia:
A. objawy zwiastunowe schizofrenii w okresie dorastania,
B. dziwaczność,
C. odpowiedzi A i B są błędne,
D. odpowiedzi A i B są prawidłowe.
Literatura: Casher I., Bess J. Pacjent na oddziale psychiatrycznym.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2013, s. 4.
Zadanie 64.
Pacjent choruje na zaburzenia odżywiania. Przy przyjęciu do
oddziału należy ocenić stan odżywienia pacjenta poprzez:
A. pomiar masy ciała,
B. pomiar obwodu ramienia,
C. ocenę grubości fałdów skórno-tłuszczowych,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Dyk D. Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo
Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, s. 40, 41.
Zadanie 65.
Pacjent z zaburzeniami psychicznymi często ma problem z
ciśnieniem tętniczym krwi np. ortostatyczne spadki ciśnienia,
nadciśnienie czy niedociśnienie spowodowane farmakoterapią.
Proszę podać optymalne wartości ciśnienia tętniczego:
A . ciśnienie skurczowe poniżej 120 mmHg, rozkurczowe
poniżej 80 mmHg,
B . wartości ciśnienia skurczowego i rozkurczowego nie są
istotne, należy tylko zwracać uwagę na amplitudę tj.
30-50 mmHg,
C . ciśnienie skurczowe poniżej 140 mmHg, rozkurczowe
poniżej 90 mmHg,
D . ciśnienie skurczowe poniżej i równe 140 mmHg,
rozkurczowe poniżej lub równe 80 mmHg.
Literatura: Dyk D. Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo
Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, s. 139.
Zadanie 66.
W opiece nad pacjentem z zaburzeniami typu granicznego należy
wziąć pod uwagę następujące cechy pacjentów:
A . rzadko są hospitalizowani w trybie nagłym np. po próbie
samobójczej,
B . wymagają pracy z personelem nad sposobami radzenia
sobie w trudnych sytuacjach,
C. raczej nie podejmują prób samobójczych,
D . nie podejmują destrukcyjnych zachowań seksualnych,
których wcześniej nie praktykowali w obliczu trudnych
sytuacji.
Literatura: Casher I., Bess J. Pacjent na oddziale psychiatrycznym.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2013, s. 72.
Zadanie 67.
Która z cech wsparcia społecznego w ujęciu strukturalnym jest
najważniejsza:
A. prospołeczność,
B. dostępność,
C. homogeniczność,
D. heterogenność.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E., Wojtas K. Wsparcie społeczne w chorobach
przewlekłych i psychicznych. [w:] Czupryna A., Wilczek-Rużyczka E. Wybrane
zagadnienia pielęgniarstwa specjalistycznego. ABC a Wolters Kluwer
business, Warszawa, 2010, s. 73.
Zadanie 68.
Przebieg zaburzeń hiperkinetycznych u dzieci i młodzieży można
scharakteryzować następująco:
A. pacjenci zwykle kontrolują impulsy,
B . w trakcie trwania choroby mogą wystąpić zachowania
opozycyjno-buntownicze,
C . pacjenci przeważanie nie mają wglądu we własną sytuację
więc nie czują się stygmatyzowani,
D. pacjenci nie mają problemów z koncentracją uwagi.
Literatura: Polikowska M. Zaburzenia psychiczne wieku rozwojowego. [w:]
Bartosz Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 93.
Zadanie 69.
Odpowiednio dobrane formy muzykoterapii szczególnie wskazane są
dla:
A. młodzieży z problemami odżywiania, zwłaszcza bulimii,
B . dzieci nadpobudliwych, z zaburzeniami koordynacji
ruchowej,
C . młodzieży, głównie z myślami i tendencjami
samobójczymi,
D. dzieci z umiarkowanym i głębokim stopniem upośledzenia.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 193.
Zadanie 70.
W opiece nad pacjentami, u których może dojść do eskalacji
agresji, istotne jest przeciwdziałanie agresji poprzez:
A . zapewnienie odpowiedniej liczby personelu podczas
dyżuru,
B . zatrudnianie personelu z odpowiednimi kompetencjami i
predyspozycjami,
C. postępowanie zgodne z procedurami i standardami,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Markiewicz R. Przeciwdziałanie agresji. [w:] Bartosz Ł.,
Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo psychiatryczne.
Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 108 - 110.
Zadanie 71.
Podczas wywiadu w izbie przyjęć psychiatrycznej, słyszysz od
pacjenta następujące wypowiedzi „jestem śledzony przez mojego
szefa”, „wczoraj zostałem zamknięty w kapsule czasu, w innej
przestrzeni wykonano mi zabieg chirurgiczny, mam implant,
dzięki któremu odbieram fale radiowe z innej galaktyki”.
Powyższe przekonania należą do zaburzeń:
A. spostrzegania,
B. treści myślenia (jakościowych),
C. obsesyjno-kompulsyjnych,
D. myślenia magicznego.
Literatura: Casher I., Bess J. Pacjent na oddziale psychiatrycznym.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2013, s. 2.
Zadanie 72.
Przymus chodzenia jako jeden z objawów ubocznych przyjmowanych
neuroleptyków to:
A. akatyzja i tazykinezja,
B. dystonia,
C. dyskineza,
D. akinezja.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. Podstawy pielęgniarstwa s. 161.
Zadanie 73.
Terapię zajęciową szczególnie zaproponujesz pacjentowi:
A . z epizodem psychotycznym, który szybko ustąpił nie
zaburzając funkcjonowania społecznego pacjenta,
B . który został przyjęty do szpitala z powodu utraty
bliskiej osoby, ale obecnie żałoba ustępuje,
C . u którego mimo długotrwałego leczenia nie ma efektów
terapeutycznych i dostrzega się deficyty w wielu
obszarach życia,
D . który nie wyraża zgody na udział w jakichkolwiek
aktywnościach w oddziale.
Literatura: Skorupska A. Rehabilitacja psychiatryczna. [w:]
Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 215.
Zadanie 74.
Stosowanie przymusu bezpośredniego w formie unieruchomienia lub
izolacji w jednostce organizacyjnej pomocy społecznej nie może
przekroczyć:
A. 6 godzin,
B. 8 godzin,
C. 12 godzin,
D. 16 godzin.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 75.
Pacjent z zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi, leczony
farmakologicznie i psychoterapeutycznie od wielu lat bez
wyraźnej poprawy. Objawy choroby znacząco zaburzają
funkcjonowanie pacjenta, powodując u niego znaczne cierpienie.
Uznano, że pacjent cierpi na lekooporną postać zespołu
natręctw. Pacjent w tej sytuacji może być zakwalifikowany:
A . tylko do psychoterapii ponieważ wyczerpano możliwości
leczenia,
B . do leczenia neurochirurgicznego (głębokiej stymulacji
mózgu),
C . do leczenia alkoholem jako nowej metody
farmakologicznej,
D. do desensytyzacji jako głównej metody leczenia.
Literatura: Patejuk-Mazurek I. Zaburzenia lękowe (nerwicowe). [w:] Bartosz
Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 32.
Zadanie 76.
Wobec pacjenta małoletniego poważnie zakłócającego
funkcjonowanie szpitala psychiatrycznego można:
A . zastosować przymus bezpośredni w postaci przytrzymania
lub przymusowego podania leków,
B . zastosować przymus bezpośredni w postaci
unieruchomienia lub izolacji,
C . zastosować przymus bezpośredni w postaci przytrzymania,
unieruchomienia lub izolacji,
D . w takiej sytuacji nie jest prawnie dopuszczalne
stosowanie przymusu bezpośredniego.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
psychicznego (t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 77.
Psychoterapia grupowa oraz wzajemne interakcje w społeczności
terapeutycznej mogą być związane ze zjawiskiem zwanym
„naciskiem grupy”. Zjawisko to:
A . postrzegane jest jako negatywny efekt oddziaływania
grupy,
B . związane jest z wymianą informacji w grupie,
porównywanie siebie z innymi, prowadzić może do zmiany
samooceny,
C . dotyczy interakcji pacjent-pacjent a nigdy
pacjent-personel,
D. powoduje spadek samooceny u członków grupy.
Literatura: Markiewicz R. Społeczność terapeutyczna. Współpraca zespołu.
[w:] Bartosz Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 162.
Zadanie 78.
Wzbudzanie i wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka
odbywa się m.in. poprzez:
A . stosowanie tzw. pozytywnych wzmocnień, wzbudzanie
poczucia winy,
B . konsekwentne postępowanie wobec dziecka, sprawiedliwe
stosowanie nagród i kar w placówkach oświatowych,
C . aprobatę spontaniczności dziecka, wychowywanie bez
zakazów i nakazów,
D . stanowcze i konsekwentne postępowanie wobec dziecka,
sprawiedliwe stosowanie tzw. pozytywnych wzmocnień.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s.24.
Zadanie 79.
Leczenie fototerapią wskazane jest w szczególności dla
pacjentów:
A. z chorobą afektywną dwubiegunową,
B. ze schizofrenią,
C. z typem osobowości border line,
D. z depresją sezonową.
Literatura: Łoza B., Bałkowiec-Iskra E. Leczenie biologiczne w psychiatrii.
[w:] Bartosz Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 93.
Zadanie 80.
Intencją aktu samookaleczenia adolescenta nie musi być chęć
uczynienia sobie poważnej krzywdy lecz:
A . świadome pragnienie zwrócenia uwagi rówieśników i
nauczycieli poprzez wykonanie tatuażu i piercingu,
B . nieświadome ranienie swojego ciała jako chęć uwolnienia
się od cierpienia emocjonalnego w celu zwrócenia uwagi
osób bliskich,
C . chęć uwolnienia się od cierpienia emocjonalnego poprzez
umyślne ranienie swojego ciała, również w celu
zwrócenia uwagi dorosłych,
D . świadome i celowe ranienie swojego ciała, traktując to
jako chęć uwolnienia się od problemów szkolnych.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E., Kilańska D., Hajduk A. (red.):
Pielęgniarstwo psychiatryczne. Problemy i kierunki rozwoju. Polskie
Towarzystwo Pielęgniarskie, Warszawa 2010, s. 26.
Zadanie 81.
Pacjent podczas badania został poproszony o wykonanie
czynności, które wykonywał na co dzień, ale nie był wstanie ich
wykonać. Poproszono go o zademonstrowanie picia soku z kubka,
nie wykonał polecenia. Powyższe problemy opisuje termin:
A. apraksja,
B. agrafia,
C. akatyzja,
D. afonia.
Literatura: Dyk D. Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo
Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, s. 225.
Zadanie 82.
Madelaine Leininger określa w swym modelu osiemnaście
podstawowych pojęć, jednak podaje również kilka nadrzędnych.
Należą do nich:
A . światopogląd, kontekst środowiskowy, zdrowie,
różnorodność,
B . troskliwość, człowiek, zdrowie, środowisko,
pielęgniarstwo,
C. uniwersalizm, system zdrowia ludowego, pielęgniarstwo,
D . profesjonalny system, zachowanie albo utrzymanie
troskliwości, kontekst etnohistoryczny.
Literatura: Poznańska S., Płaszewska-Żywko L. Wybrane modele
pielęgniarstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2001, s.
155 - 161.
Zadanie 83.
W terapii indywidualnej dokonuje się wyboru technik
terapeutycznych. Jedną z nich jest interweniowanie
(klaryfikowanie, konfrontowanie, interpretowanie, sugerowanie).
Proszę wybrać właściwe określenie wyżej wymienionego podejścia
terapeutycznego:
A . w początkowej fazie terapii sugeruje się powstrzymanie
o d interweniowania ponieważ wiedza o pacjencie jest
niewystarczająca,
B . jest to jedyna technika, którą można się posługiwać w
psychoterapii indywidualnej,
C . rozmowa terapeutyczna zwykle nie obejmuje
interweniowania,
D . do zastosowania tej techniki wobec pacjenta nie jest
wymagana wiedza o nim.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. Psychoterapia. [w:] Wilczek-Rużyczka E
(red.). Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej,
Lublin, 2007, s. 173.
Zadanie 84.
Pacjent z manią nie chce współpracować z zespołem
terapeutycznym. Jakie są przyczyny takiej postawy pacjenta:
A. nadmierne poczucie choroby,
B. pozytywny efekt farmakoterapii,
C. doznania psychotyczne,
D. brak doznań psychotycznych.
Literatura: Wojtas K. Opieka nad pacjentem z zespołem maniakalnym. [w:]
Wilczek-Rużyczka (red. ). Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 120.
Zadanie 85.
Pacjenci z myślami samobójczymi, mogą gromadzić leki. W takim
przypadku w opiece nad pacjentem należy:
A. kontrolować czy pacjent nie przechowuje leków w szafce,
B . kontrolować zażywanie leków, ale nie zawsze ponieważ
jest to uciążliwe dla personelu,
C. bezwzględnie podawać lek domięśniowo,
D . kontrolować, czy pacjent nie ma leków przy sobie, tylko
na początku leczenia.
Literatura: Czyżowicz K., Lewandowska J. Problemy wynikające z leczenia
metodami biologicznymi. [w:] Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy
pielęgniarstwa psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 160
Zadanie 86.
Osoba korzystająca ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez
szpital psychiatryczny ma prawo do spotkania z Rzecznikiem Praw
Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego:
A . nie później niż w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia
takiej potrzeby, w warunkach zapewniających swobodę
wypowiedzi,
B . nie później niż w terminie 10 dni od dnia zgłoszenia
takiej potrzeby, w warunkach zapewniających swobodę
wypowiedzi,
C . nie później niż w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia
takiej potrzeby, w obecności pielęgniarki,
D . nie później niż w terminie 10 dni od dnia zgłoszenia
takiej potrzeby, w obecności lekarza.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.).
Zadanie 87.
W e wsparciu pacjenta z zaburzeniami psychicznymi należy zadbać
o budowanie relacji terapeutycznej. Relację terapeutyczną
buduję się poprzez:
A . wzbudzenie zaufania pacjenta, autentyczność w sposobie
komunikowania się,
B . szacunek dla pacjenta, lecz bez akceptacji negatywnych
doświadczeń pacjenta,
C . komunikowanie się z chorym z uwzględnieniem deficytów
funkcji poznawczych, pomijając aktualny stan
emocjonalny ponieważ nie ma się na to wpływu,
D . przyjmowanie postawy oceniania pacjenta, gdyż pozwala
to modyfikować jego zachowanie.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E., Wojtas K. Wsparcie społeczne w chorobach
przewlekłych i psychicznych. [w:] Czupryna A., Wilczek-Rużyczka E. Wybrane
zagadnienia pielęgniarstwa specjalistycznego. ABC a Wolters Kluwer
business, Warszawa, 2010, s. 75.
Zadanie 88.
U pacjenta z fobią stwierdzono brak umiejętności zaradczych z
lękiem fobicznym. Które z działań wobec pacjenta powinno być
wyeliminowane z opieki pielęgniarskiej?
A. uczenie alternatywnych zachowań,
B. odwracanie uwagi od przyczyn lęku,
C. wzmacnianie skarg pacjenta o objawach somatycznych,
D. budowanie pozytywnego obrazu siebie.
Literatura: Płotka A. Opieka nad pacjentem z zaburzeniami nerwicowymi. [w:]
Wilczek-Rużyczka (red. ). Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 93.
Zadanie 89.
Pacjent opisuje swój stan: czuję się od co najmniej dwóch
tygodni osłabiony, apatyczny, nic mnie nie cieszy, nawet te
rzeczy, które były dla mnie przyjemne. Mam trudności z
zaśnięciem, budzę się za wcześnie, czuję się niewyspany, nie
mam apetytu. Wykluczając pierwotne zaburzenia somatyczne.
A. schizofrenię,
B. manię,
C. lęk napadowy,
D. zaburzenie depresyjne.
Literatura: Casher I., Bess J. Pacjent na oddziale psychiatrycznym.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2013, s. 28.
Zadanie 90.
Poczucie zagubienia i zagrożenia u osób starszych z otępieniem
alzheimerowskim wynika głównie z powodu:
A. pogłębiających się zaburzeń procesów poznawczych,
B. zmniejszającej się sprawności fizycznej,
C. chwiejności emocjonalnej i dysforii,
D. pogłębiających się zaburzeń emocjonalnych.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 150.
Zadanie 91.
Typ osobowości szczególnie związany z predyspozycjami do
zachowań agresywnych to osobowość:
A. antyspołeczna,
B. zależna,
C. lękowa,
D. zespół stresu pourazowego.
Literatura: Markiewicz R. Przeciwdziałanie agresji. [w:] Bartosz Ł.,
Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo psychiatryczne.
Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 108.
Zadanie 92.
Wyróżnia się wiele podejść psychoterapeutycznych. W jednym z
nich terapeuta jest niedyrektywny, a pacjent decyduje o
temacie, który się porusza na spotkaniu. Psychoterapia
ukierunkowana jest na pacjenta, w której buduje się zaufanie do
siebie, umiejętność rozpoznawania potrzeb, budowanie motywacji
do zmian w życiu. Którego podejścia psychoterapeutycznego to
dotyczy?
A. poznawczo-behawioralnego,
B. systemowego,
C. psychoanalitycznego,
D. humanistyczno-egzystencjalnego.
Literatura: Grzesiewska J. Psychoterapia. [w:] Bartosz Ł., Markiewicz R.,
Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo psychiatryczne. Wydawnictwo Ars
Nova, Lublin, 2014, s. 96.
Zadanie 93.
Pacjent dowiaduje się, że choruje na przewlekłą, nawracającą
chorobę o niewyjaśnionej etiologii. Pielęgniarka podejmują
interwencje wspierające. Którą z ról w relacji z pacjentem
przyjmie jako najistotniejszą w tym przypadku?
A. zastępcy,
B. przywódcy,
C. nauczyciela,
D. konsultanta.
Literatura: Poznańska S., Płaszewska-Żywko L. Wybrane modele
pielęgniarstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2001, s.
62 - 71.
Zadanie 94.
Przyjęto do oddziału pacjenta po próbie samobójczej, nadal
istnieje ryzyko tendencji samobójczych. Jakiego działania NIE
podejmiesz:
A . ciągłe przebywanie z pacjentem i rozmowa o uczuciach
związanych z samobójstwem,
B . okresowe przebywanie z pacjentem i unikanie rozmowy o
uczuciach związanych z samobójstwem,
C . wzbudzanie nadziei przez delikatne przemycanie
optymizmu,
D. zastosowanie techniki rozproszenia (odwracania uwagi).
Literatura: Wilczek-Rużyczka E (red.). Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 112 - 113.
Zadanie 95.
Intensywne przeżywanie dolegliwości somatycznych przez pacjenta
w wieku podeszłym, wywołane jest często nastawieniem
hipochondrycznym. Pielęgniarka może zmniejszyć próg bólowy
poprzez podejmowanie działań:
A . zachęcanie do udziału w zajęciach grupowych,
podtrzymywanie kontaktu terapeutycznego zmniejszającego
niepokój chorego, podawanie leków przeciwbólowych na
życzenie pacjenta,
B . zachęcanie do dłuższego wypoczynku w ciągu dnia,
stosowanie farmakoterapii według ustalonego planu
leczniczego oraz leków przeciwbólowych zgodnie z
życzeniem pacjenta,
C . zapewnienie odpoczynku nocnego, umożliwienie
korzystania z bioenergoterapeuty, zachęcanie do udziału
w muzykoterapii oraz obowiązkowej psychoterapii
grupowej,
D . zapewnienie odpoczynku w przypadku nasilenia
dolegliwości, zachęcanie do udziału w zajęciach
interesujących chorego oraz podtrzymywanie kontaktu
terapeutycznego zmniejszającego niepokój.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s 147-148.
Zadanie 96.
W opiece nad dzieckiem z autyzmem należy przyjąć przede
wszystkim następujące cele:
A . usprawnienie samoobsługi, ponieważ w innych obszarach
zwykle dziecko dobrze funkcjonuje,
B . poprawa kompetencji społecznych, gdyż mowa i
samoobsługa są w normie,
C. poprawa mowy, samoobsługi oraz kompetencji społecznych,
D. poprawa skupienia uwagi przez farmakoterapię.
Literatura: Polikowska M. Zaburzenia psychiczne wieku rozwojowego. [w:]
Bartosz Ł., Markiewicz R., Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo
psychiatryczne. Wydawnictwo Ars Nova, Lublin, 2014, s. 56.
Zadanie 97.
Przyjęcie do szpitala psychiatrycznego osoby małoletniej:
A . jest możliwe jedynie na podstawie skierowania od
lekarza specjalisty psychiatry i opinii pedagoga,
B . wymaga pisemnej zgody opiekuna faktycznego w przypadku
małoletniego powyżej 16 r.ż. lub przedstawiciela
ustawowego,
C . wymaga pisemnej zgody przedstawiciela ustawowego, a w
przypadku małoletniego powyżej 16 r.ż również zgody
tej osoby,
D . możliwe jest wyłącznie po uzyskaniu zgody sądu
opiekuńczego właściwego ze względu na siedzibę podmiotu
leczniczego.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.)
Zadanie 98.
Podczas prowadzenia wywiadu z pacjentem przyjmowanym do
szpitala można stosować różne techniki m.in. parafrazowanie.
Technika ta ma na celu:
A . upewnienie się, czy zrozumieliśmy co pacjent zamierzał
powiedzieć,
B . przekazanie informacji pacjentowi o jego sytuacji
zdrowotnej,
C. konfrontację z rzeczywistością,
D. wspieranie pacjenta.
Literatura: Dyk D. Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo
Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, s. 20.
Zadanie 99.
Podczas przyjęcia do oddziału psychiatrycznego obserwujesz
pacjenta, który wykonuje niekontrolowane ruchy języka i żuchwy,
mlaska, cmoka, wykonuje ruchy atetotyczne. Powyższe objawy mogą
świadczyć o:
A. akatyzji,
B. parkinsonizmie polekowym,
C. późnych dyskinezach,
D. suchości w ustach.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2007, s. 161.
Zadanie 100.
Podczas przyjęcia pacjenta do szpitala psychiatrycznego,
rozpoznawanie problemów somatycznych i psychicznych, stawianie
diagnoz pielęgniarskich obowiązuje personel:
A. izby przyjęć i oddziału szpitalnego,
B. tylko oddziału szpitalnego,
C. tylko izby przyjęć,
D. wszystkie odpowiedzi są błędne.
Literatura: Markiewicz R. Izba przyjęć. [w:] Bartosz Ł., Markiewicz R.,
Szulc A., Wrońska I (red.) Pielęgniarstwo psychiatryczne. Wydawnictwo Ars
Nova, Lublin, 2014, s. 170 - 171.
Zadanie 101.
W terapii rodzin, zalecanie jej członkom wykonywanie zachowań,
które zgłaszają jako stwarzające problem składa się na:
A. psychoterapię indywidualną,
B. technikę lustra,
C. techniki paradoksalne,
D. techniki relaksacyjne.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 184.
Zadanie 102.
Rozpoznawanie objawów ubocznych i radzenie sobie z nimi to
jeden z zakresów umiejętności nabywanych przez pacjenta w
trakcie treningu umiejętności:
A. rozpoznawania u siebie wczesnych objawów choroby,
B. aktywnego udziału we własnej farmakoterapii,
C. powrotu do społeczeństwa,
D. umiejętności praktycznych.
Literatura: Meder J. Rehabilitacja. [w] Bilikiewicz A. i wsp.: Psychiatria.
Tom III. Urban&Partner, Wrocław, 2003: 311-312.
Zadanie 103.
Zbyt wysokie wymagania wobec pacjenta chorego psychicznie,
które stanowią podstawę do jego rezygnacji z udziału w dalszej
rehabilitacji, są następstwem NIE zastosowania zasady:
A. partnerstwa,
B. optymalnej stymulacji,
C. wielostronności metod,
D. stopniowania trudności.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 207.
Zadanie 104.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 8 kwietnia
2014 r.w sprawie zajęć rehabilitacyjnych organizowanych w
szpitalach psychiatrycznych, zajęcia rehabilitacyjne są
prowadzone zgodnie z indywidualnym planem rehabilitacji
opracowanym przez:
A . psychologa i terapeutę zajęciowego, we współdziałaniu z
pacjentem,
B. terapeutę zajęciowego, we współdziałaniu z pacjentem,
C . lekarza specjalistę w dziedzinie psychiatrii i
psychologa lub terapeutę zajęciowego, we współdziałaniu
z pacjentem,
D . lekarza specjalistę w dziedzinie psychiatrii i
terapeutę zajęciowego lub pielęgniarkę specjalistkę w
dziedzinie pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Literatura: Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 kwietnia 2014 r. w
sprawie zajęć rehabilitacyjnych organizowanych w szpitalach
psychiatrycznych (Dz.U. Warszawa, 24 kwietnia 2014 r. Poz. 522. § 6. 1.)
Zadanie 105.
Uczenie chorego nawiązywania kontaktów z osobami spoza rodziny
oraz rozwijanie spontaniczności poprzez trening umiejętności i
rozwój systemu wsparcia społecznego to oddziaływania
rehabilitacyjne w zakresie:
A. osobistym,
B. rodzinnym,
C. zawodowym,
D. środowiskowym.
Literatura: Skorupska A.: Rehabilitacja w psychiatrii. [w] Wilczek-Różyczka
E. (red): Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin, 2007:
s. 206-207.
Zadanie 106.
Zasada wielokierunkowości oddziaływań w rehabilitacji
psychiatrycznej oznacza:
A . równoczasowość biologicznych i psychoterapeutycznych
metod postępowania,
B . powtarzanie i utrwalanie umiejętności, które chory
nabył już wcześniej,
C. jednoczasowość interwencji w różnych sferach życia,
D . stosowanie optymalnej stymulacji i wyeliminowanie
monotonii.
Literatura: Skorupska A.: Rehabilitacja w psychiatrii. [w] Wilczek-Różyczka
E. (red): Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin, 2007:
s. 207-208.
Zadanie 107.
Stygmatyzacja związana z chorobami psychicznymi jest
zjawiskiem, które prowadzić może w konsekwencji do:
A . okresowego wzrostu pozycji społecznej z jednoczesną
dyskryminacją ekonomiczną,
B . izolacji społecznej jako wyraz wolnego wyboru osoby
chorej psychicznie,
C . utraty pozycji społecznej oraz wykluczenia społecznego
i dyskryminacji,
D . utraty pozycji społecznej oraz subiektywnej wysokiej
jakości życia.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 206.
Zadanie 108.
Turnus rehabilitacyjny dla pacjentów z chorobami psychicznymi:
A . jest jedyną możliwą formą rehabilitacji dla pacjentów
ze schizofrenią,
B . jest niestosowaną formą rehabilitacji wobec osób z
chorobami afektywnymi,
C . to forma czynnej rehabilitacji połączonej z elementami
pracy zarobkowej,
D . to forma zorganizowanej aktywnej rehabilitacji
połączonej z elementami wypoczynku.
Literatura: Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. 2018,
poz.511).
Zadanie 109.
Udział osób chorych na schizofrenię w psychoedukacji :
A . jest niemożliwy ze względu na przewlekłość i
nawrotowość schizofrenii,
B . jest możliwy choć wymaga długotrwałego i kompleksowego
oddziaływania,
C . jest raczej niemożliwy z powodu intensywnej
farmakoterapii,
D . jest możliwy pod warunkiem wspólnego uczestniczenia z
osobą zdrową.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 212.
Zadanie 110.
Podstawowymi formami aktywności wspomagającej proces
rehabilitacji zawodowej i społecznej osób chorych psychicznie
jest udział tych osób w:
A . warsztatach terapii zajęciowej i oddziałach
rehabilitacyjnych,
B . warsztatach terapii zajęciowej i turnusach
rehabilitacyjnych,
C . turnusach rehabilitacyjnych i środowiskowych domach
samopomocy,
D. oddziałach dziennych i miejscach pracy chronionej.
Literatura: Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. 2018,
poz.511).
Zadanie 111.
Przekazanie wiedzy na temat metod leczenia choroby i sposobów
radzenia sobie z nią jest istotą:
A. komunikacji terapeutycznej,
B. psychoedukacji,
C. psychoterapii systemowej,
D. przeformułowania problemu.
Literatura: Skorupska A.: Rehabilitacja w psychiatrii. [w] Wilczek-Różyczka
E. (red): Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin, 2007:
s. 212.
Zadanie 112.
Zastosowanie umiejętności w kontekście społecznym, czyli
przeniesienie nabytych umiejętności z warunków, w których
zostały nauczone, na sytuacje naturalne określa się terminem:
A. generalizacja,
B. kreatywność,
C. odzwierciedlenie,
D. aktywizacja.
Literatura: Skorupska A.: Rehabilitacja w psychiatrii. [w] Wilczek-Różyczka
E. (red): Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin, 2007:
s. 209.
Zadanie 113.
Środowiskowy dom samopomocy zgodnie z ustawą o ochronie zdrowia
psychicznego może być utworzony m.in. przez:
A . związki wyznaniowe, samorząd zawodowy pielęgniarek i
położnych, grupy samopomocy pacjentów i ich rodzin,
B . fundacje, kościoły, grupy samopomocy pacjentów i ich
rodzin, samorząd zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów,
C . osoby fizyczne i prawne, kościoły i związki wyznaniowe
oraz jednostki samorządu terytorialnego,
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego
(t.j. Dz.U. 2017 poz. 882 z późn.zm.)
Zadanie 114.
Najczęściej realizowaną interwencją rehabilitacyjną w
oddziałach dziennych i stacjonarnych psychiatrycznych jest:
A. muzykoterapia,
B. terapia zajęciowa,
C. treningi umiejętności społecznych,
D. dramoterapia.
Literatura: Skorupska A.: Rehabilitacja w psychiatrii. [w] Wilczek-Różyczka
E. (red): Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin, 2007:
s. 215.
Zadanie 115.
Trening przygotowania do pracy należy do treningów:
A. samoobsługi,
B. psychoedukacyjnych,
C. umiejętności społecznych,
D. relaksacyjnych.
Literatura: Skorupska A.: Rehabilitacja w psychiatrii. [w] Wilczek-Różyczka
E. (red): Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin, 2007:
s. 210.
Zadanie 116.
Wyposażenie chorego w umiejętności fizyczne, intelektualne i
emocjonalne - potrzebne do życia, uczenia się i pracy, przy jak
najmniejszym wsparciu ze strony osób, które na co dzień zajmują
się pomaganiem jest celem:
A. leczenia intensywnego,
B. leczenia podtrzymującego,
C. psychoterapii poznawczej,
D. rehabilitacji.
Literatura: Skorupska A.: Rehabilitacja w psychiatrii. [w] Wilczek-Różyczka
E. (red): Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin, 2007:
s. 206.
Zadanie 117.
Możliwość korzystania przez osobę chorą psychicznie z
poradnictwa i szkolenia, celem uzyskania lub utrzymania
zatrudnienia nazywa się:
A. przystosowaniem zawodowym,
B. rehabilitacją zawodową,
C. rehabilitacją społeczną,
D. rehabilitacją ogólnoustrojową.
Literatura: Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. 2018,
poz.511)
Zadanie 118.
Skuteczność oddziaływań rehabilitacyjnych w psychiatrii zależy
od czynników związanych z:
A . osobowością i umiejętnościami chorego, bezpośrednio z
przebiegiem choroby, oraz sytuacją psychospołeczną
pacjenta,
B . organizacją i możliwościami finansowymi
psychiatrycznego podmiotu leczniczego oraz
zaangażowaniem rodziny,
C . bezpośrednio z przebiegiem choroby i sytuacją
ekonomiczną pacjenta oraz miejscem jego zamieszkania,
D . organizacją organów pomocy społecznej na terenie danej
gminy oraz długością hospitalizacji pacjenta.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 208.
Zadanie 119.
Jednoczasowe oddziaływania na różne sfery życia pacjenta jest
charakterystyczne dla zasady rehabilitacji psychiatrycznej:
A. wielokierunkowości oddziaływań,
B. powtarzalności oddziaływań,
C. wielostronności metod,
D. stopniowania trudności.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 207.
Zadanie 120.
Zgodnie z obowiązującymi kryteriami diagnostycznymi,
uzależnienie od alkoholu rozpoznaje się gdy:
A . w ciągu ostatniego miesiąca stwierdza się występowanie
co najmniej dwóch z pięciu opisanych objawów,
B . w ciągu ostatniego miesiąca stwierdza się występowanie
nie więcej niż trzech z sześciu opisanych objawów,
C . w ciągu ostatniego roku stwierdza się występowanie co
najmniej dwóch z pięciu opisanych objawów,
D . w ciągu ostatniego roku stwierdza się występowanie co
najmniej trzech z sześciu opisanych objawów.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E. (red): Podstawy pielęgniarstwa
psychiatrycznego. Wyd. Czelej

BLOK PODSTAWOWY

Zadanie 121.
Rzecznikiem odpowiedzialności zawodowej pielęgniarek i
położnych może zostać:
A . pielęgniarka, położna ze średnim wykształceniem i
nieprzerwanym 10 letnim stażem pracy w zawodzie,
wybrana na zjeździe pielęgniarek i położnych,
B . pielęgniarka, położna, niezależnie od jej
wykształcenia, z nienaganną opinią, mianowana przez
Departament Pielęgniarek i Położnych Ministerstwa
Zdrowia,
C . każda pielęgniarka, położna, która zostanie powoła na
przez Przewodniczącą Naczelnego Sądu Pielęgniarek i
Położnych,
D . pielęgniarka, położna z tytułem magister
pielęgniarstwa, położnictwa i nie przerwany mrocznym
stażem pracy w szpitalu, wybrana  na zjeździe
pielęgniarek i położnych.
Literatura: Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i
położnej (t.j. Dz. U. 2018 poz. 123 z późn. zm.).
Zadanie 122.
Pielęgniarka, położna NIE udzieliła pomocy osobie, która nagle
za słabła na ulicy, lecz szybko oddaliła się z miejsca
zdarzenia. Zachowanie takie narażają na poniesienie
odpowiedzialności:
A . pracowniczej i karnej,
B .  karnej i zawodowej,
C . pracowniczej,
D . pracowniczej, karnej i zawodowej.
Literatura: Ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgniarek i
położnych.(t.j. Dz. U. z 2018, poz. 916)
Zadanie 123.
Czy przynależność pielęgniarki/położnej d o samorządu zawodowego
jest obowiązkowa?
A . nie, jest dobrowolna,
B . tak, jednak za zgodą Naczelnej Rady Pielęgniarek i
Położnych można wykonywać zawód pielęgniarki i położnej
bez przynależności do samorządu zawodowego,
C . tak, przynależność pielęgniarek i położnych do
samorządu jest obowiązkowa,
D . tak, przynależność pielęgniarek i położnych do
samorządu jest obowiązkowa dla pielęgniarek i
położnych, które posiadają wykształcenie przynajmniej
na poziomie licencjata lub uzyskały tytuł specjalisty.
Literatura: Ustawa o samorządzie zawodowym pielęgniarek i położnych z dnia
1 lipca 2011 r.
Zadanie 124.
Co to jest "przewinienie zawodowe"?
A . naruszenie zasad etyki zawodowej,
B . naruszenie zasad etyki zawodowej lub przepisów
dotyczących wykonywania zawodu,
C . naruszenie przepisów dotyczących wykonywania zawodu,
D . popełnienie przestępstwa związanego z wykonywaniem
zawodu pielęgniarki.
Literatura: Ustawy o samorządzie zawodowym pielęgniarek i położnych z dnia
1 lipca 2011 r
Zadanie 125.
Pielęgniarka ma prawo odmówić wykonania z lecenia lekarskiego,
tylko wtedy, gdy jest to niezgodne z jej:
A . sumieniem,
B . zakresem posiadanych kwalifikacji,
C . sumieniem lub z zakresem posiadanych kwalifikacji,
D . sumieniem lub aktualną wiedzą naukową w dziedzinie
pielęgniarstwa.
Literatura: Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej z dnia 15 lipca 2011
r .
Zadanie 126.
Prawo dostępu do dokumentacji medycznej posiada:
A . pacjent i jego rodzina,
B . pacjent, jego przedstawiciel ustawowy, bądź osoba przez
niego upoważniona,
C . pacjent i jego najbliższa rodzina (małżonek, rodzice i
dzieci),
D . tylko osoba upoważniona przez pacjenta.
Literatura: Ustawa o prawach pacjenta art.26.
Zadanie 127.
Niespójność komunikacyjna, jeden z głównych czynników
zakłócających proces komunikowania,to:
A . brak spójności pomiędzy treściami zawartymi w
wypowiedzi,
B . brak spójności pomiędzy komunikatami werbalnymi i
niewerbalnymi,
C . brak odbioru komunikatu przez odbiorcę,
D . niezdecydowanie w wypowiedzi nadawcy.
Literatura: Kwiatkowska A., Krajewska-Kułak E., Panek W.
(red.).Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie. Wyd. Czelej,
Lublin, 2003, str. 34.
Zadanie 128.
Parafrazowanie to:
A . okazywanie empatycznego zrozumienia,
B . obserwowanie sygnałów niewerbalnych,
C . powtarzanie za pacjentem nie których istotnych elementów
jego wypowiedzi,
D . przyjmowanie akceptującej podstawy wobec osoby, z którą
się komunikujemy.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 32
Zadanie 129.
Relacja interpersonalna, to:
A . inaczej rozmowa pomiędzy, co najmniej trzema osobami,
B . wzajemny intelektualny, emocjonalny, duchowy i fizyczny
stosunek dwóch osób,
C . zjawisko dynamiczne między ludźmi odbywające się tu i
teraz,
D . zachodzi tylko pomiędzy bliskimi osobami.
Literatura: Kwiatkowska A., Krajewska-Kułak E., Panka W. (red.):
Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie. Wyd. Czelej, Lublin 2003
s. 52
Zadanie 130.
„ 5 momentów higieny rąk WHO” zawiera wskazania do wykonania
higieny rąk, ułożone w kolejności:
A . przed kontaktem z pacjentem, przed czystą aseptyczną
procedurą, po kontakcie z płynami ustrojowymi, po
kontakcie z pacjentem, przed kontaktem z otoczeniem
pacjenta,
B . przed kontaktem z pacjentem, przed kontaktem z
otoczeniem pacjenta, przed wykonaniem czystej,
aseptycznej procedury, po wykonaniu czystej,
aseptycznej procedury, po kontakcie z pacjentem,
C . przed kontaktem z pacjentem, przed czystą aseptyczną
procedurą, po kontakcie z płynami ustrojowymi, po
kontakcie z pacjentem, po kontakcie z otoczeniem
pacjenta,
D . przed czystą aseptyczną procedurą, przed kontaktem z
pacjentem, po kontakcie z krwią i płynami ustrojowymi,
po kontakcie z pacjentem, po opuszczeniu sali pacjenta.
Literatura: Wytyczne WHO dotyczące higieny rąk w opiece zdrowotnej –
podsumowanie. Pierwsza Światowa Inicjatywa na rzecz Bezpieczeństwa Pacjenta
„Higiena rąk to bezpieczna opieka”. 2009. Ryc. III.1, Str. 28.
Zadanie 131.
Na zdrowie ludzi w starszym wieku mają wpływ:
A . przebyte choroby,
B . praca z czynnikami szkodliwymi,
C . stosunki między ludzkie w pracy i w domu,
D . wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Literatura: A. Zieliński „Starzenie się jednostek a starzenie się
społeczeństw”. Przegląd Epidemiologiczny, Epidemiologia i Problemy
Kliniczne Chorób Zakaźnych Kwartalnik Narodowego Instytutu Zdrowia
Publicznego -Państwowego Zakładu Higieny i Polskiego Towarzystwa
Epidemiologów i Lekarzy Chorób Zakaźnych. Rok 2014 Tom 68 Nr 3 Narodowy
Instytut Zdrowia Publicznego -Państwowy Zakład Higieny Warszawa. Str. 516.
Zadanie 132.
Najczęstsze zakażenia wywoływane przez Staphylococcus
epidermidis, to:
A . bakteriemie związane z obecnością linii naczyniowej,
B . zakażenia skóry i tkanek miękkich,
C . zakażenia układu moczowego u chorych zacewnikowanych,
D . odrespiratorowe zapalenie płuc.
Literatura: D. Dzierżanowska: Zakażenia szpitalne. Alfa-Medica Press,
Bielsko Biała 2008. Str. 20.
Zadanie 133.
W rozważaniach teoretycznych nad problematyką jakości w opiece
zdrowotnej Avedis Donabedian określił trzy wymiary jakości:
struktura, proces, efekt (wynik). Do procesu zaliczamy:
A . kwalifikacje i rozmieszczenie personelu,
B . system finansowy i nagradzania,
C . relacje zachodzące wewnątrz grupy
świadczeniodawców/usługo dawców,
D . poprawę zdrowia i kondycji zdrowotnej klienta.
Literatura: Opolski K., Dykowska G., Mżdżonek M., Zarządzanie przez jakość
w usługach zdrowotnych. Teoria i praktyka. Wyd. CeDeWu Warszawa 2010, str.
170.
Zadanie 134.
Motywowanie polega na zespole oddziaływań, zmierzających do:
A . skłaniania pracowników do podejmowania i realizacji
przyszłościowych, oczekiwanych celów z równoczesnym
ukazaniem sankcji, jeżeli nie wykonają poleconych
celów, misji i zadań,
B . skłaniania pracowników do podejmowania i realizacji
oczekiwań kolegów, podwładnych oraz przełożonych do ich
realizacji,
C . nakłaniania pracowników do podejmowania i realizacji
oczekiwań podwładnych oraz przełożonych do ich
realizacji w zamian za docelowe przyznanie pracownikom
pieniężnej nagrody,
D . efektywnego skłaniania pracowników do podejmowania i
realizacji oczekiwanych celów, funkcji i zadań, a także
przyjmowania preferowanych przez motywującego postaw i
zachowań.
Literatura: Ksykiewicz-Dorota A. (red.): Zarządzanie w pielęgniarstwie,
PZWL 2015, str. 70.
Zadanie 135.
Podstawowe wskaźniki modelu PATH obejmują m.in. wskaźniki
efektywności (skuteczności i wydajności), do których zalicza
się:
A . średni czas pobytu (ostry zawał, udar, poza szpitalne
zapalenie płuc, złamanie kości udowej),
B . ciągłość opieki medycznej,
C . zakłucia personelu medycznego,
D . odsetek przyjęć po zabiegach w trybie jednodniowym m.
in. zaćmy czy artroskopii.
Literatura: Kautsch M., Zarządzanie w opiece zdrowotnej. Nowe wezwania.
wyd. Wolters Kluwer Warszawa 2010, s. 38.
Zadanie 136.
Do narzędzi stosowanych w procesie doskonalenia jakości
zaliczamy m. in. Diagram Ishikawa – diagram
przyczynowo - skutkowy. Wykres ten wskazuje na główne przyczyny
problemu:
A . człowiek, metody, zarządzanie, materiał, maszyny,
środowisko,
B . pacjent, personel, organizacja, płace, środowisko,
metody,
C . kadry, płace, aparatura i sprzęt medyczny, metody,
środowisko, organizacja,
D . narzędzia, materiał, kadry, problem, środowisko,
metoda.
Literatura: Opolski K., Dykowska G., Mżdżonek M., Zarządzanie przez jakość
w usługach zdrowotnych. Teoria i praktyka. Wyd. CeDeWu Warszawa 2010, str.
153.
Zadanie 137.
Sfera informacyjna w zarządzaniu jakością, czyli zakres wiedzy
jaki powinien posiadać pacjent, w tym między innymi
profilaktyka, jakie leki na leży przyjmować, jak często, jak
stosować, jak postępować po badaniu, czy zabiegu, zawiera
bariery, do których zalicza się:
A . brak komunikacji pacjenta, lekarz czy
pielęgniarka / położna,
B . brak komunikacji dyrekcja – personel,
C . nieprawidłowy mechanizm finansowania ze strony
płatnika,
D . nieprawidłowe finansowanie ze strony budżetu państwa.
Literatura: Opolski K., Dykowska G., Mżdżonek M.; Zarządzanie przez jakość
w usługach zdrowotnych. Teoria i praktyka. Wyd. CeDeWu Warszawa 2010 str.
153.
Zadanie 138.
Opieka pielęgniarska oparta na faktach - EBNP (Evidence - Based
Nursing Practice) dotyczy:
A . podejmowania decyzji w opiece nad pacjentem na
podstawie wiarygodnych danych naukowych,
B . prowadzenia badań w warunkach laboratoryjnych, a
następnie wdrażanie ich w warunkach szpitalnych,
C . podejmowania decyzji zarządczych na podstawie
różnorodnych danych naukowych,
D . podejmowania decyzji w opiece nad pacjentem na
podstawie wybiórczych danych naukowych.
Literatura: Kędra E.: Praktyka pielęgniarska oparta na faktach – wymóg czy
konieczność? „Problemy Pielęgniarstwa”, 2011, 19 (3), s. 392.
Zadanie 139.
PubMed/Medline, Cochrane Nursing Care , Cochrane Summaries, są
tonazwy:
A . internetowych wyszukiwarek z zakresu medycyny,
B . czasopism wydawanych w formie elektronicznej,
C . anglojęzycznych czasopism z zakresu pielęgniarstwa,
D . internetowych księgarni medycznych.
Literatura: Ciliska D.: Evidence Based Nursing. 2006; 9; 38–40, tłum.
Sołtysiak A.
Zadanie 140.
Skrót schematu pytania klinicznie istotnego brzmi PICO, w
którym pierwsza litera Poznacza:
A . pacjent,
B . porównanie,
C . próba,
D . punkt końcowy.
Literatura: Ciliska D.: Evidence Based Nursing. 2006; 9; 38–40, tłum.
Sołtysiak A.